کشف فسیل های کوسه «بزرگ جثه باستانی» در تگزاس

27 مهر
تصویر فوق متعلق به فسیل کوسه ای متعلق به 300 میلیون سال قبل در نیومکزیکو می باشد. فسیل های "ابرکوسه تگزاسی" نسبت به فسیل این کوسه نیومکزیکویی کامل نیستند اما دانشمندان حدس می زنند که ابرکوسه یافت شده از نمونه نیومکزیکویی هم بزرگ تر بوده باشد.

بنا به بررسی صورت گرفته روی فسیل های تازه اکتشاف شده در جکسبورو تگزاس، کوسه های سفیدی که امروزه در اقیانوس های زمین شنا می کنند در برابر ابرکوسه ای که 300 میلیون سال پیش از این زندگی می کرده، میگویی کوچک محسوب می شوند.

دانشمندان نام فسیل تازه اکتشاف شده را "ابرکوسه تگزاسی" گذاشته اند که البته نامی بامسماست، زیرا این ابرکوسه ها واقعا عظیم الجثه و بیش از 8 متر یا نصف اندازه یک اتوبوس بزرگ طول داشته اند. این مقدار 25 درصد بزرگتر از کوسه سفید عصر مدرن و بیش از سه برابر اندازه سایر فسیل های کوسه از جمله  کوسه Goodrichthys eskdalensis است که در اسکاتلند کشف شد و همچنین  کوسه تازه کشف شده ای از نیومکزیکو که هر دو بین 2 الی 2 و نیم متر از سر تا انتهای دم طول داشته اند. (بزرگترین کوسه زمین یعنی  C. megalodon تا 18 متر رشد می کرده است، دوران اوج فرمانروایی این جاندار بر دریاها بین 16 الی 2.6 میلیون سال پیش از این بوده است)

ابرکوسه ها قبل از عصر دایناسورها که حدود 230 میلیون سال پیش از این پدیدار شدند می زیسته اند. قدمت قدیمی ترین فسیل کوسه بزرگی که در میان صخره ها یافت شده، به 130 میلیون سال قبل از این نسبت داده شده است.

با توجه به قدمت باستانی ابرکوسه ها، فسیل های این جانداران بسیار ارزشمند محسوب می شود، به گفته محققان همچنین کوسه های مزبور از نظر قدمت بسیار قدیمی تر از آنچه پیش از این تصور می شد هستند. یافته های محققان در کنفرانس سالیانه پنجاه و هفتم انجمن دیرین شناسی مهره داران در دالاس تگزاس برای اولین بار در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

در دوران حیات ابرکوسه ها  که به دوره کربونیفر بازمی گردد، دریایی کم عمق به نام راه دریایی داخلی غربی، تگزاس و بیشتر غرب آمریکا را پوشانده بوده است. باقی مانده های فسیل اکوسیستم دریایی آن دوران همچنان در بستر دریای باستانی نامبرده مدفون است و کشف می شود، رابرت ویلیامز از نویسندگان همکار مطالعه و عضو جامعه دیرین شناسی دالاس نیز فسیل های ابرکوسه مزبور را  که دو جمجمه را نیز شامل می شود در همین مکان کشف کرده است.

وی همچنین تعدادی فسیل دندان تیز و بزرگ کوسه را نیز پیدا کرده است، اما مشخص نیست که این ها نیز متعلق به ابرکوسه تگزاسی هستند یا به جانوری دیگر تعلق دارند.

جمجمه ها که قسمت پسین کاسه سر کوسه را شامل می شود، مشابه همان بخش هایی از جمجمه فسیل کوسه های دوره پالئوزویک است، ولی به گفته محققان "به نسبت مناطق دورِ کوتاهِ پس سر جمجمه در کوسه های مدرن، بسیار متفاوت است."

برای محاسبه اندازه تنه ابرکوسه، باتوجه به در اختیار نداشتن استخوان های کامل این جاندار، جان میِسِی، محقق ارشد پروژه که در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک نیز به عنوان دیرین شناس فعالیت می کند و همکارانش، بایستی نبوغ به خرج می دادند.

به این منظور محققان ابعاد نمونه های کامل کوسه های باستانی را که به نام ctenacanthiforms شناخته شده و در دوره کربونیفر به سر می بردند را مبنا قرار دادند (زیرا بنا به احتمالات ابرکوسه مزبور نیز یکی از همین ctenacanthiforms بوده است، اما برای دانستن هویت دقیق آن بایستی بعد از پیدا شدن فسیل های مربوط به سایر قسمت های بدن مثل دندان و برآمدگی باله نظر داد) جمجمه های این گروه از کوسه ها تقریبا 10 درصد از کل طول بدنشان را تشکیل می داده است.

درصورتی که ابرکوسه تگزاسی نیز همین نسبت ها را داشته باشد، جمجمه تقریبا 80 سانتی متری آن حاکی از اینست که بدنه وی احتمالا بیش از 18 متر بوده است. سایر ابرکوسه های کشف شده توسط محققان احتملا 5.5 متر طول داشته اند.

برای تعیین آنکه آیا نمونه ابرکوسه تگزاسی وابسته به رده شناخته شده ای چون Glikmanius occidentalis هستند یا آنکه بطور کلی گونه جدیدی به شمار می روند باید تحقیقات بیشتری انجام شود. اما خویشاوند نزدیک همین کوسه ای که به تازگی کشف شده، یعنی کوسه باستانی اسکاتلندی (Goodrichthys eskdalensis) نشان می دهد این گروه کوسه ها در فواصل بعید از هم پراکنده شده و هر یک به سویی رفته بودند.

یک کوسه کامل

کنفرانس مورد اشاره خبر خوب دیگری برای علاقمندان به کوسه ها داشت. ژان-پل هودنت، دانشجوی دکتری زیست شناسی در دانشگاه سنت جوزف در فیلادلفیا طی عملیات حفاری خود در نیومکزیکو فسیل تقریبا کاملی از کوسه ای را کشف کرد که قدمت آن نیز به 300 میلیون سال می رسد.

این جاندار که ماده هم هست حدود 2 متر طول داشته و دندان هایش به گفته هودنت "در اصل در علم پیش از این سابقه نداشته اند. این نوع دندان را پیش از این ندیده بودیم." به گفته هودنت وی قصد تحلیل دندان ها را در مطالعه بعدی خود دارد.

فسیل یافت شده هودنت به اندازه ای کامل است که مطالعه آن ممکن است به کشف اطلاعات بهتری در مورد ctenacanths، گروهی از کوسه های باستانی هم منجر شود.

وی می گوید: "هنوز خیلی چیزها هست که باید کشف شود. به قول مشاورِ من، اگر داده های لازم را پیدا نمی کنی باید بروی سراغ حفاری."

برخلاف نظریات پیشین، نشستن طولانی مدت زیان آور نیست

تحقیقات جدید از دانشگاه های اکستر و لندن، اظهارات گذشته مبنی بر نشستن طولانی مدت، حتی اگر از لحاظ جسمی پر تحرک باشید، موجب مرگ زودرس می شود را به بوته آزمایش گذاشته است. در این مطالعات که در نشریه بین المللی مربوط به امراض مسری منتشر شد 5000 داوطلب را برای مدت 16 سال (این طولانی ترین تحقیق در این زمینه به حساب می آید)، مورد نظر قرار گرفتند. و ثابت کردند، که نشستن چه در خانه و چه در محل کار، در بالا بردن خطر مرگ هیچ تأثیری ندارد.

Impossible، دوچرخه الکتریکی تاشو که در کوله پشتی شما جا می شود

اخیرا، محصولات تاشوی کم حجم و دوچرخه های الکتریکی، هردو به بستر تازه و گسترده ای برای بروز نوآوری و خلاقیت مهندسان و طراحان تبدیل شده اند. اما نظرتان درباره ی دوچرخه ای تاشو و الکتریکی چیست؟ Impossible دوچرخه ای که ساخت آن برای تیمی از مهندسین چینی 3 سال طول کشیده است. این دوچرخه، پس از تا شدن، حتی در یک کوله پشتی معمولی جا می شود و در جاده، به لطف موتور Brushless الکتریکی خود (موتوری سنکرون که توسط یک منبع برق DC تغذیه می شود)، می تواند به سرعت 20 کیلومتر بر ساعت برسد.

چگونه حالت خوانشگر (Reader Mode)  کروم را برای ویندوز فعال کنیم

چگونه حالت خوانشگر (Reader Mode) کروم را برای ویندوز فعال کنیم

آیا دوست دارید آگهی و عناصر مزاحم را از وب سایت هایی که می خواهید مطالعه کنید حذف نمایید؟ بالاخره Reader Mode برای نسخه ویندوز (بر روی گوگل کروم) عرضه شد. این ویژگی جدید، صرفا آن عناصری از صفحه را نشان می دهد که در بدنه متن اصلی جای داشته باشند، بنابراین می توانید روی متن و تصاویر مربوط تمرکز کنید.

مازراتی دستی بر سر و گوش کوادروپورته کشید

محصولات جدید در برندهای بزرگ همیشه زیر ذره بینِ منتقدین و کارشناسان هستند ولی نسل جدید کواتروپورته یک «موفقیت بی حرف و حدیث» برای مازراتی است. از سال 2013 تعداد 24000 دستگاه از این کلاس به فروش رفته است. البته این میزان فروش در مقابل غولهایی مثل آئودی ویا مرسدس بنز قطعا به چشم نمی آید ولی مازراتی علاوه بر مشتریانش «مجموعه دارانی» وفادار دارد که محصولات جدیدش را از دست نمی دهند. حال، مازراتی دستی به سرو گوش این مدل موفق کشیده و در این راه بسیار موفق هم بوده است. با کوی دانش همراه شوید تا این مدل را بررسی کنیم.

بهترین گوشی های نمایشگاه MWC 2015

زمانی که لحظات خوبی دارید زمان به سرعت سپری می شود. اما این امر برای ما در کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلونا صادق نبود. آروز میکردیم که این کنگره به زودی به پایان نرسد، اما اکنون باید چمدان های خود را ببندیم و آماده ترک Nerdland شویم. قبل از ترک این کنگره تصمیم گرفتیم در پوششی رسانه ایی لیستی از بهترین گوشی های MWC 2015 را به شما معرفی کنیم. اگر شما خبرهای ما را دنبال کرده باشید، مطمئنا با گوشی هایی که از روز اول نمایشگاه معرفی کردیم آشنا شده اید. انتخاب گوشی های مورد علاقه ما فقط چند لحظه وقت می گیرد.