کشف فسیل های کوسه «بزرگ جثه باستانی» در تگزاس

27 مهر
تصویر فوق متعلق به فسیل کوسه ای متعلق به 300 میلیون سال قبل در نیومکزیکو می باشد. فسیل های "ابرکوسه تگزاسی" نسبت به فسیل این کوسه نیومکزیکویی کامل نیستند اما دانشمندان حدس می زنند که ابرکوسه یافت شده از نمونه نیومکزیکویی هم بزرگ تر بوده باشد.

بنا به بررسی صورت گرفته روی فسیل های تازه اکتشاف شده در جکسبورو تگزاس، کوسه های سفیدی که امروزه در اقیانوس های زمین شنا می کنند در برابر ابرکوسه ای که 300 میلیون سال پیش از این زندگی می کرده، میگویی کوچک محسوب می شوند.

دانشمندان نام فسیل تازه اکتشاف شده را "ابرکوسه تگزاسی" گذاشته اند که البته نامی بامسماست، زیرا این ابرکوسه ها واقعا عظیم الجثه و بیش از 8 متر یا نصف اندازه یک اتوبوس بزرگ طول داشته اند. این مقدار 25 درصد بزرگتر از کوسه سفید عصر مدرن و بیش از سه برابر اندازه سایر فسیل های کوسه از جمله  کوسه Goodrichthys eskdalensis است که در اسکاتلند کشف شد و همچنین  کوسه تازه کشف شده ای از نیومکزیکو که هر دو بین 2 الی 2 و نیم متر از سر تا انتهای دم طول داشته اند. (بزرگترین کوسه زمین یعنی  C. megalodon تا 18 متر رشد می کرده است، دوران اوج فرمانروایی این جاندار بر دریاها بین 16 الی 2.6 میلیون سال پیش از این بوده است)

ابرکوسه ها قبل از عصر دایناسورها که حدود 230 میلیون سال پیش از این پدیدار شدند می زیسته اند. قدمت قدیمی ترین فسیل کوسه بزرگی که در میان صخره ها یافت شده، به 130 میلیون سال قبل از این نسبت داده شده است.

با توجه به قدمت باستانی ابرکوسه ها، فسیل های این جانداران بسیار ارزشمند محسوب می شود، به گفته محققان همچنین کوسه های مزبور از نظر قدمت بسیار قدیمی تر از آنچه پیش از این تصور می شد هستند. یافته های محققان در کنفرانس سالیانه پنجاه و هفتم انجمن دیرین شناسی مهره داران در دالاس تگزاس برای اولین بار در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.

در دوران حیات ابرکوسه ها  که به دوره کربونیفر بازمی گردد، دریایی کم عمق به نام راه دریایی داخلی غربی، تگزاس و بیشتر غرب آمریکا را پوشانده بوده است. باقی مانده های فسیل اکوسیستم دریایی آن دوران همچنان در بستر دریای باستانی نامبرده مدفون است و کشف می شود، رابرت ویلیامز از نویسندگان همکار مطالعه و عضو جامعه دیرین شناسی دالاس نیز فسیل های ابرکوسه مزبور را  که دو جمجمه را نیز شامل می شود در همین مکان کشف کرده است.

وی همچنین تعدادی فسیل دندان تیز و بزرگ کوسه را نیز پیدا کرده است، اما مشخص نیست که این ها نیز متعلق به ابرکوسه تگزاسی هستند یا به جانوری دیگر تعلق دارند.

جمجمه ها که قسمت پسین کاسه سر کوسه را شامل می شود، مشابه همان بخش هایی از جمجمه فسیل کوسه های دوره پالئوزویک است، ولی به گفته محققان "به نسبت مناطق دورِ کوتاهِ پس سر جمجمه در کوسه های مدرن، بسیار متفاوت است."

برای محاسبه اندازه تنه ابرکوسه، باتوجه به در اختیار نداشتن استخوان های کامل این جاندار، جان میِسِی، محقق ارشد پروژه که در موزه تاریخ طبیعی آمریکا در نیویورک نیز به عنوان دیرین شناس فعالیت می کند و همکارانش، بایستی نبوغ به خرج می دادند.

به این منظور محققان ابعاد نمونه های کامل کوسه های باستانی را که به نام ctenacanthiforms شناخته شده و در دوره کربونیفر به سر می بردند را مبنا قرار دادند (زیرا بنا به احتمالات ابرکوسه مزبور نیز یکی از همین ctenacanthiforms بوده است، اما برای دانستن هویت دقیق آن بایستی بعد از پیدا شدن فسیل های مربوط به سایر قسمت های بدن مثل دندان و برآمدگی باله نظر داد) جمجمه های این گروه از کوسه ها تقریبا 10 درصد از کل طول بدنشان را تشکیل می داده است.

درصورتی که ابرکوسه تگزاسی نیز همین نسبت ها را داشته باشد، جمجمه تقریبا 80 سانتی متری آن حاکی از اینست که بدنه وی احتمالا بیش از 18 متر بوده است. سایر ابرکوسه های کشف شده توسط محققان احتملا 5.5 متر طول داشته اند.

برای تعیین آنکه آیا نمونه ابرکوسه تگزاسی وابسته به رده شناخته شده ای چون Glikmanius occidentalis هستند یا آنکه بطور کلی گونه جدیدی به شمار می روند باید تحقیقات بیشتری انجام شود. اما خویشاوند نزدیک همین کوسه ای که به تازگی کشف شده، یعنی کوسه باستانی اسکاتلندی (Goodrichthys eskdalensis) نشان می دهد این گروه کوسه ها در فواصل بعید از هم پراکنده شده و هر یک به سویی رفته بودند.

یک کوسه کامل

کنفرانس مورد اشاره خبر خوب دیگری برای علاقمندان به کوسه ها داشت. ژان-پل هودنت، دانشجوی دکتری زیست شناسی در دانشگاه سنت جوزف در فیلادلفیا طی عملیات حفاری خود در نیومکزیکو فسیل تقریبا کاملی از کوسه ای را کشف کرد که قدمت آن نیز به 300 میلیون سال می رسد.

این جاندار که ماده هم هست حدود 2 متر طول داشته و دندان هایش به گفته هودنت "در اصل در علم پیش از این سابقه نداشته اند. این نوع دندان را پیش از این ندیده بودیم." به گفته هودنت وی قصد تحلیل دندان ها را در مطالعه بعدی خود دارد.

فسیل یافت شده هودنت به اندازه ای کامل است که مطالعه آن ممکن است به کشف اطلاعات بهتری در مورد ctenacanths، گروهی از کوسه های باستانی هم منجر شود.

وی می گوید: "هنوز خیلی چیزها هست که باید کشف شود. به قول مشاورِ من، اگر داده های لازم را پیدا نمی کنی باید بروی سراغ حفاری."

آیا ماده تاریک سبب انقراض های انبوه زندگی موجودات و نیز تحولات زمین شناختی می شود؟

پژوهشی که توسط استاد بیولوژیک دانشگاه نیویورک Michael Rampino انجام شده، به این نتیجه رسیده است که مسیر نسبتاً بی همتا ولی قابل پیش بینی که زمین در میان قرص کهکشان ما می پیماید، می تواند در پدیده زمین شناختی و بیولوژیکی که در حال رخ دادن در کره زمین است، اثر مستقیم و چشمگیری داشته باشد. Rampino در مقاله جدیدی که در نشریه "اعلان های ماهیانه جامعه سلطنتی نجوم" منتشر شده است، نتیجه گیری می کند که ممکن است حرکت زمین از میان ماده تاریک، در مدارات ستاره های دنباله دار آشفتگی ایجاد کند و منجر به گرمای اضافی در هسته کره زمین شود. هر دوی این اختلال ها می توانند با انقراض های انبوه زندگی موجودات مرتبط باشند.

مقایسه +Galaxy S6 Edge و Galaxy S6 Edge سامسونگ

گوشی هوشمند +Galaxy S6 Edge سامسونگ با سروصدای زیاد معرفی شد. صفحه‌نمایش دو-منحنی در این فبلت آن را تبدیل به دستگاهی بسیاری آینده‌نگر کرده و ترکیب باکلاسِ شیشه و فلز، به همراه بدنه‌ای باریک +Galaxy S6 Edge را بسیار دلپذیر ساخته‌اند.

جمعیت رو به کاهش پستانداران بزرگ و تبعات آن

شکار کرگدن سیاه به علت تجارت شاخ های این جانور، که به لحاظ وزنی ارزش آن از طلا و الماس نیز بیشتر است، تقریبا موجب انقراض نسل آن شده است. زیست بوم این جانوارن که روزگاری بسیار گسترده بوده و سرتاسر آفریقا را شامل می شد اکنون به طرز چشمگیری تحلیل رفته است. حتی جمعیت فیل ها نیز ظرف 30 سال گذشته به علت شکار بی رویه این حیوانات به طمع عاج آنها نصف شده است. گیاهخواران بزرگ موجود در سرتاسر جهان به سرعتی سرسام آور به سمت نابودی و انقراض نسل پیش می روند، در همین راستا انقراض کرگدن سیاه غربی در سال 2011 را باید یکی از اولین حوادث از این دست به شمار آورد.

اتوبوس الکتریکی Volvo آماده برای استفاده عمومی

سه دستگاه اتوبوس تمام الکتریک و هفت دستگاه اتوبوس هیبرید-الکتریک به مسیر شماره 55 گوتنبرگ اضافه خواهد شد.

ویدئو: نوسان حرارت 500 درجه فارنهایت ماه طی خسوف