سیگنال های زائیده سرطان، باعث نوروبلاستوم با ریسک بالا می شود

27 مهر
محققان موفق به کشف جزئیات سیگنال های مولکولی غیرعادی و رویدادهای بیولوژیکی شده اند که موجب بروز سرطان کودکان نوروبلاستوم از نوع ریسک بالا می شود. هدف محققان نامبرده استفاده از این یافته ها برای توسعه معالجاتِ هدفمندِ مؤثرتر می باشد.

شارون جی. دیسکین، محقق سرطان کودکان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا CHOP می گوید: "به موازات ارتقای دانش ما در زمینه مسیرهای بیولوژیکی مختلفی که ژن ها و پروتئین های حاضر در این بیماری پیچیده کودکان تعقیب می کنند، می توانیم با اطمینان بیشتر نسبت به توسعه ترکیبات دارویی مناسب برای معالجه نوروبلاستوم اقدام کنیم." دیسکین و همکارانش بر روی شبکه سیگنال دهی مطالعه می کنند که شامل سه ژن بوجود آورنده سرطان یعنی LIN28B ،RAN و  AURKA می شود.

مطالعه مزبور به صورت آنلاین در ژورنال Cancer Cell منتشر شده است و قرار است نهم ماه نوامبر نیز به صورت چاپی در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

همکاران دیسکین، جان ام. ماریس انکولوژیست، ام. دی و نویسنده ارشد همکار این پژوهش از بیمارستان کودکان فیلادلفیا و رابرت اشنپ، ام. دی، پی اچ دی، نویسنده ارشد مطالعه می باشند.

نوروبلاستوم که تومور جامد سیستم عصبی محیطی می باشد، معمولا در سینه یا شکم بیمار پدید آمده و 7 درصد از تمام سرطان های دوره کودکی و بین 10 الی 15 درصد از تمام مرگ و میرهای کودکان را شامل می شود. هرچند نرخ های بقای مبتلایان به این بیماری طی سال های گذشته افزایش داشته است، اما برای زیرمجموعه های مرگبارتر نوروبلاستوم نیاز به معالجات مؤثرتر است.

محققان CHOP و سایر مراکز تحقیقاتی موفق به کشف انواع ژن های مشارکت کننده در بروز این بیماری پیچیده شده و به تلاش های خود برای ابداع معالجات خلاقانه ادامه می دهند.

مطالعه اخیر با اتکا به کشف سال 2012 توسط دیسکین، ماریس و همکاران وی انجام گرفته که نشان می دهد دگرگونی درLIN28B  خطر نوروبلاستوم را بالامی برد. ژن یاد شده از قبل نیز به عنوان ژنی مسئول در بروز سرطان های مختلف شناخته شده بود، اما این مطالعه اولین از نوع خود محسوب می شود که ارتباط ژن مزبور و نوروبلاستوم را در معرض دید قرار داد.

مطالعه جدید مکانیسم های خاصی را مورد بررسی قرار داده است که توسطLIN28B  منتهی به نوروبلاستوم می شود. تیم محققان اقدام به تحلیل سلولی نمونه هایی از 250 تومور متعلق به مبتلایان نوروبلاستومی کردند و به علاوه مطالعاتی روی نمونه های حیوانی به انجام رساندند.

محققان نشان دادند تغییر در ژنLIN28B  موجب بوجود آمدن سیگنال هایی غیرعادی می شود که ژن دیگری به نام RAN را تنظیم می کنند. ژن RAN به نوبه خود بیش فعال شده و سطوح بالاتر پروتئینRAN  را تولید می نماید و سلول های تومور از کنترل عادی خارج می شوند.

LIN28B  هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم ژن های سرکوب کننده تومور را که معمولا جلوی بروز سرطان را می گیرند نیز بلوکه می کند. بنا به نتایج این تحقیق سیگنال هایی که مبداشان LIN28B  است همچنین نوع دیگری از ژن به نام AURKA را ترویج می کنند که در نوروبلاستوم و سایر سرطان ها ایفای نقش می کند.

هر سه ژن نام برده یعنی LIN28B ،RAN و AURKA  در نقش انکوژن یا ژن هایی که به واسطه بروز تغییرات ژنتیکی موجب سرطان می شوند ظاهر می گردند. محققان با تحلیل فعل و انفعالات پیچیده ای که بین ژن ها و پروتئین های فعال در شبکه سیگنال دهی مدنظر رخ می دهد، بدین نتیجه رسیدند که می توان مسیرهای یاد شده را به عنوان اهداف بالقوه ای برای معالجات آینده نوروبلاستوم درنظر گرفت.

روبرت اشنپ نویسنده اول مقاله، ام.دی، پی اچ دی می گوید: "در مطالعات بالینی و پیش بالینی برخی داروهای ضدسرطان اثرات مطلوبی را در مقابله با اجزای تشکیل دهنده این مسیرها به نمایش گذاشته اند. تحقیقی که ما صورت دادیم نیز فرصت هایی برای توسعه ترکیب های دارویی ممکن برای تست در معالجات آزمایشی بالینی آینده را در اختیار محققان می نهد."

نگاه سریع: مقایسه LG G4 و Apple iPhone 6

بالاخره الجی پرده ی روی گوشی پرچمدار جدید خود G4 را برداشت و آن را معرفی کرد. این گوشی 5.5 اینچی که زبان طراحی LG G3 را با علامت دکمه‌های خود در پشت حفظ کرده، حالا با اضافه کرده مواد طراحی جدید پلاستیک معمولی بر روی ظاهر جدیدی تمرکز کرده است. LG G4 در مدل‌هایی که دارای پشت چرم اصلی هستند نیز عرضه خواهد شد.

سطوحِ ضدِ یخِ هواپیما با الهام از سوسک‌ها

تغییرِ مسیر دادنِ هوای گرم موتور و پمپاژِ مواد شیمیایی که قادر به ذوب‌کردنِ یخ هستند (روی بال‌ها) دو روشی است که با استفاده از آن می‌توان سطح هواپیما را از یخ‌زدگی در طولِ پرواز حفظ کرد. با این وجود پژوهشگران به دنبالِ روشی کارآمد‌تر هستند. با الهام از سوسک کویری که آب را جمع‌آوری می‌کند دانشمندان سطحی الگودار ایجاد کردند که روی آن گستره‌ای از یخ را می‌توان کنترل کرد و از بروز یخ‌زدگی جلوگیری کرد. مقیاس این مواد را می‌توان افزایش داد و علاوه بر هواپیما می‌توان آن را روی توربین‌های بادی، فنر پمپ گرما و شیشه جلوی ماشین مورد استفاده قرار داد.

کار مشترک آئودی و پورشه بر روی موتورهای جدید V6 و V8

موتورهای V6 و V8 جدید که حاصل کار مشترک این دو شرکت هستند بر روی تعدادی از برندهای آینده گروه ولکس واگن نصب خواهند شد.

رمزگشایی از نحوه دیدن محیط اطراف توسط حیوانات با استفاده از نرم افزار دید جدید

محققان دانشگاه اگزتر موفق شده اند با استفاده از فناوری دوربینی جدیدی جهان را از چشم حیوانات تماشا کنند. آنها موفق به توسعه ی فناوری دوربینی جدیدی شده اند که با استفاده از آن می توان جهان را به شکلی که حیوانات مشاهده می کنند دید. جزئیات مربوط به این پروژه تحقیقی جدید در ژورنال Ecology and Evolution به چاپ رسیده است.

انگشت نگاری دیجیتالی می تواند برای همیشه جلوی ترول های وب را بگیرد

شرکت انگشت نگاری دیجیتالی Trustev فناوری جدیدی را ابداع کرده است که بنا به ادعای این شرکت می تواند برای همیشه جلوی فعالیت ترول های آنلاین و کامنت گذاران آزارگر را بگیرد. این نرم افزار از بیش از 1000 نقطه داده استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که در صورت منع شدن یک کاربر از کامنت گذاری در نت، این ممنوعیت همواره اعمال خواهد شد.