سیگنال های زائیده سرطان، باعث نوروبلاستوم با ریسک بالا می شود

27 مهر
محققان موفق به کشف جزئیات سیگنال های مولکولی غیرعادی و رویدادهای بیولوژیکی شده اند که موجب بروز سرطان کودکان نوروبلاستوم از نوع ریسک بالا می شود. هدف محققان نامبرده استفاده از این یافته ها برای توسعه معالجاتِ هدفمندِ مؤثرتر می باشد.

شارون جی. دیسکین، محقق سرطان کودکان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا CHOP می گوید: "به موازات ارتقای دانش ما در زمینه مسیرهای بیولوژیکی مختلفی که ژن ها و پروتئین های حاضر در این بیماری پیچیده کودکان تعقیب می کنند، می توانیم با اطمینان بیشتر نسبت به توسعه ترکیبات دارویی مناسب برای معالجه نوروبلاستوم اقدام کنیم." دیسکین و همکارانش بر روی شبکه سیگنال دهی مطالعه می کنند که شامل سه ژن بوجود آورنده سرطان یعنی LIN28B ،RAN و  AURKA می شود.

مطالعه مزبور به صورت آنلاین در ژورنال Cancer Cell منتشر شده است و قرار است نهم ماه نوامبر نیز به صورت چاپی در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

همکاران دیسکین، جان ام. ماریس انکولوژیست، ام. دی و نویسنده ارشد همکار این پژوهش از بیمارستان کودکان فیلادلفیا و رابرت اشنپ، ام. دی، پی اچ دی، نویسنده ارشد مطالعه می باشند.

نوروبلاستوم که تومور جامد سیستم عصبی محیطی می باشد، معمولا در سینه یا شکم بیمار پدید آمده و 7 درصد از تمام سرطان های دوره کودکی و بین 10 الی 15 درصد از تمام مرگ و میرهای کودکان را شامل می شود. هرچند نرخ های بقای مبتلایان به این بیماری طی سال های گذشته افزایش داشته است، اما برای زیرمجموعه های مرگبارتر نوروبلاستوم نیاز به معالجات مؤثرتر است.

محققان CHOP و سایر مراکز تحقیقاتی موفق به کشف انواع ژن های مشارکت کننده در بروز این بیماری پیچیده شده و به تلاش های خود برای ابداع معالجات خلاقانه ادامه می دهند.

مطالعه اخیر با اتکا به کشف سال 2012 توسط دیسکین، ماریس و همکاران وی انجام گرفته که نشان می دهد دگرگونی درLIN28B  خطر نوروبلاستوم را بالامی برد. ژن یاد شده از قبل نیز به عنوان ژنی مسئول در بروز سرطان های مختلف شناخته شده بود، اما این مطالعه اولین از نوع خود محسوب می شود که ارتباط ژن مزبور و نوروبلاستوم را در معرض دید قرار داد.

مطالعه جدید مکانیسم های خاصی را مورد بررسی قرار داده است که توسطLIN28B  منتهی به نوروبلاستوم می شود. تیم محققان اقدام به تحلیل سلولی نمونه هایی از 250 تومور متعلق به مبتلایان نوروبلاستومی کردند و به علاوه مطالعاتی روی نمونه های حیوانی به انجام رساندند.

محققان نشان دادند تغییر در ژنLIN28B  موجب بوجود آمدن سیگنال هایی غیرعادی می شود که ژن دیگری به نام RAN را تنظیم می کنند. ژن RAN به نوبه خود بیش فعال شده و سطوح بالاتر پروتئینRAN  را تولید می نماید و سلول های تومور از کنترل عادی خارج می شوند.

LIN28B  هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم ژن های سرکوب کننده تومور را که معمولا جلوی بروز سرطان را می گیرند نیز بلوکه می کند. بنا به نتایج این تحقیق سیگنال هایی که مبداشان LIN28B  است همچنین نوع دیگری از ژن به نام AURKA را ترویج می کنند که در نوروبلاستوم و سایر سرطان ها ایفای نقش می کند.

هر سه ژن نام برده یعنی LIN28B ،RAN و AURKA  در نقش انکوژن یا ژن هایی که به واسطه بروز تغییرات ژنتیکی موجب سرطان می شوند ظاهر می گردند. محققان با تحلیل فعل و انفعالات پیچیده ای که بین ژن ها و پروتئین های فعال در شبکه سیگنال دهی مدنظر رخ می دهد، بدین نتیجه رسیدند که می توان مسیرهای یاد شده را به عنوان اهداف بالقوه ای برای معالجات آینده نوروبلاستوم درنظر گرفت.

روبرت اشنپ نویسنده اول مقاله، ام.دی، پی اچ دی می گوید: "در مطالعات بالینی و پیش بالینی برخی داروهای ضدسرطان اثرات مطلوبی را در مقابله با اجزای تشکیل دهنده این مسیرها به نمایش گذاشته اند. تحقیقی که ما صورت دادیم نیز فرصت هایی برای توسعه ترکیب های دارویی ممکن برای تست در معالجات آزمایشی بالینی آینده را در اختیار محققان می نهد."

چگونه سنگ ها می توانند زلزله را پیش بینی کنند؟

درست قبل از زلزله سال 373 قبل از میلاد در شهر هیلایک در یونان یک مورخ رومی رفتار عجیبی از حیوانات را ثبت کرد. او در نوشته های خود گفته انبوهی از موش ها، پرندگان، مارها و حشرات هفته ها و روز های مانده به زلزله در حال فرار بودند.

قرار است هدست های Pinc واقعیت مجازی را به دنیای کامپیوترها عرضه کنند

هدست های Pinc برخلاف سایر هدست های واقعیت مجازی (VR)، برای کارهایی مانند خرید، رسانه های اجتماعی و تماشای ویدئو طراحی شده اند.

ترکیبات گیاهی و سلول های بنیادی سرطانی

محققان دریافته اند که بعضی از آنزیم ها و ترکیبات گیاهی مشتق از سبزیجات خانواده کلم مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل می توانند از عود مجدد و گسترش بعضی از سرطان ها جلوگیری کنند. آنها در یک تحقیق آزماشگاهی بر محیط کشت سلول های سرطانی دهانه رحم مشاهده کردند که با استفاده از فنوتیل ایزوسیانات (با غلظت 20 میکرومولار) 75 درصد سلول های سرطانی پس از 24 ساعت از بین رفته اند.

خدمات ایمیلِ یاهو می‌تواند بسته‌ها و رویدادهای مرتبط با شما را پیگیری کند.

یاهو در نظر دارد قابلیت جدیدی به خدمات ایمیل خود اضافه کند. با استفاده از این قابلیت، خدماتِ ایمیل می‌تواند بسته‌های پستیِ کاربر را ردیابی کند و رویدادها را به او یادآور شود. حتی امکانِ هماهنگ کردنِ رویدادها بین خدماتی مانند Eventbrite ،Fandango ،Ticketmaster و غیره نیز وجود دارد.

مدرکی برای شکل گیری یک ستاره که به تازگی در مرکز کهکشان راه شیری دیده شده است

ممکن است ستارگانی در محیط خشن نزدیک به صورت فلکی قوس در حال شکل گیری باشند. صورت فلکی قوس، یک سیاهچاله پُرجرم (1) در مرکز راه شیری است. این موضوع، نتیجه کار یک تیم بین المللی است که اثری از احتمال تشکیل یک ستاره با جرم کم را کشف کرده است. این ستاره تنها دو سال نوری از مرکز کهکشان ما فاصله دارد. پیشتر تصور می شد که منطقه مزبور از بابت چنین فعالیت هایی بسیار ناسازگار باشد. این مشاهدات در صورتی که تأیید شوند، یک "آزمایشگاه" را مشخص می کنند که اخترشناسان می توانند شکل گیری ستاره (و حتی تشکیل سیارات) را در نزدیکی یک سیاهچاله پُرجرم بررسی کنند.