سیگنال های زائیده سرطان، باعث نوروبلاستوم با ریسک بالا می شود

27 مهر
محققان موفق به کشف جزئیات سیگنال های مولکولی غیرعادی و رویدادهای بیولوژیکی شده اند که موجب بروز سرطان کودکان نوروبلاستوم از نوع ریسک بالا می شود. هدف محققان نامبرده استفاده از این یافته ها برای توسعه معالجاتِ هدفمندِ مؤثرتر می باشد.

شارون جی. دیسکین، محقق سرطان کودکان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا CHOP می گوید: "به موازات ارتقای دانش ما در زمینه مسیرهای بیولوژیکی مختلفی که ژن ها و پروتئین های حاضر در این بیماری پیچیده کودکان تعقیب می کنند، می توانیم با اطمینان بیشتر نسبت به توسعه ترکیبات دارویی مناسب برای معالجه نوروبلاستوم اقدام کنیم." دیسکین و همکارانش بر روی شبکه سیگنال دهی مطالعه می کنند که شامل سه ژن بوجود آورنده سرطان یعنی LIN28B ،RAN و  AURKA می شود.

مطالعه مزبور به صورت آنلاین در ژورنال Cancer Cell منتشر شده است و قرار است نهم ماه نوامبر نیز به صورت چاپی در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

همکاران دیسکین، جان ام. ماریس انکولوژیست، ام. دی و نویسنده ارشد همکار این پژوهش از بیمارستان کودکان فیلادلفیا و رابرت اشنپ، ام. دی، پی اچ دی، نویسنده ارشد مطالعه می باشند.

نوروبلاستوم که تومور جامد سیستم عصبی محیطی می باشد، معمولا در سینه یا شکم بیمار پدید آمده و 7 درصد از تمام سرطان های دوره کودکی و بین 10 الی 15 درصد از تمام مرگ و میرهای کودکان را شامل می شود. هرچند نرخ های بقای مبتلایان به این بیماری طی سال های گذشته افزایش داشته است، اما برای زیرمجموعه های مرگبارتر نوروبلاستوم نیاز به معالجات مؤثرتر است.

محققان CHOP و سایر مراکز تحقیقاتی موفق به کشف انواع ژن های مشارکت کننده در بروز این بیماری پیچیده شده و به تلاش های خود برای ابداع معالجات خلاقانه ادامه می دهند.

مطالعه اخیر با اتکا به کشف سال 2012 توسط دیسکین، ماریس و همکاران وی انجام گرفته که نشان می دهد دگرگونی درLIN28B  خطر نوروبلاستوم را بالامی برد. ژن یاد شده از قبل نیز به عنوان ژنی مسئول در بروز سرطان های مختلف شناخته شده بود، اما این مطالعه اولین از نوع خود محسوب می شود که ارتباط ژن مزبور و نوروبلاستوم را در معرض دید قرار داد.

مطالعه جدید مکانیسم های خاصی را مورد بررسی قرار داده است که توسطLIN28B  منتهی به نوروبلاستوم می شود. تیم محققان اقدام به تحلیل سلولی نمونه هایی از 250 تومور متعلق به مبتلایان نوروبلاستومی کردند و به علاوه مطالعاتی روی نمونه های حیوانی به انجام رساندند.

محققان نشان دادند تغییر در ژنLIN28B  موجب بوجود آمدن سیگنال هایی غیرعادی می شود که ژن دیگری به نام RAN را تنظیم می کنند. ژن RAN به نوبه خود بیش فعال شده و سطوح بالاتر پروتئینRAN  را تولید می نماید و سلول های تومور از کنترل عادی خارج می شوند.

LIN28B  هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم ژن های سرکوب کننده تومور را که معمولا جلوی بروز سرطان را می گیرند نیز بلوکه می کند. بنا به نتایج این تحقیق سیگنال هایی که مبداشان LIN28B  است همچنین نوع دیگری از ژن به نام AURKA را ترویج می کنند که در نوروبلاستوم و سایر سرطان ها ایفای نقش می کند.

هر سه ژن نام برده یعنی LIN28B ،RAN و AURKA  در نقش انکوژن یا ژن هایی که به واسطه بروز تغییرات ژنتیکی موجب سرطان می شوند ظاهر می گردند. محققان با تحلیل فعل و انفعالات پیچیده ای که بین ژن ها و پروتئین های فعال در شبکه سیگنال دهی مدنظر رخ می دهد، بدین نتیجه رسیدند که می توان مسیرهای یاد شده را به عنوان اهداف بالقوه ای برای معالجات آینده نوروبلاستوم درنظر گرفت.

روبرت اشنپ نویسنده اول مقاله، ام.دی، پی اچ دی می گوید: "در مطالعات بالینی و پیش بالینی برخی داروهای ضدسرطان اثرات مطلوبی را در مقابله با اجزای تشکیل دهنده این مسیرها به نمایش گذاشته اند. تحقیقی که ما صورت دادیم نیز فرصت هایی برای توسعه ترکیب های دارویی ممکن برای تست در معالجات آزمایشی بالینی آینده را در اختیار محققان می نهد."

خلاصه خبرهای مهم این هفته: آخرین خبرها درباره iPhone 6s، سری جدید گوشی های هوشمند سامسونگ با نام Galaxy Oculus، عرضه آندروید M و Xperia Z5

در این گزارش جالب ترین و مهم ترین خبرها در هفت روز گذشته را بررسی خواهیم کرد. از جمله این خبرها می توان به آخرین خبرها و شایعات درمورد مدل های جدید iPhone شامل iPhone 6s که احتمالاً کمتر از یک ماه دیگر عرضه می شود، همچنین iPhone 6c اشاره کرد. در این خبرها آمده است که اپل همانند گذشته مدل های جدیدش را با میزان حافظه داخلی همیشگی برای 6s ارائه می کند، اما در برخی قسمت ها مانند پردازشگر و دوربین ارتقاهای شگرفی را شاهد هستیم. بالاخره گوگل، نسخه آندروید جدید را نام گذاری کرد. این نسخه بصورت رسمی با نام آندروید 6 شیرینی گل ختمی (Marshmallow) عرضه می شود. مجسمه ی نسخه ی آندرویدِ جدید ساخته شده و در مقابل دفتر اصلی شرکت گوگل قرار داده شده است. تا حدودی در مورد ظاهر گوشی هوشمند Xperia Z5 اطلاعات داریم، همچنین در مورد سری جدید گوشی های هوشمند Galaxy O خبرهایی شنیده ایم. در ادامه با کوی دانش همراه باشید.

نکته بهداشتی: کاهش درد گردن در شب

اگر بیشتر روزها با درد گردن بیدار می شوید، چند روش برای کاهش این درد وجود دارد.

مایکروسافت 10 لومیای دریافت‌کننده ویندوز 10 موبایل را معرفی کرد

هرچند این روزها مایکروسافت در حال کار بر روی اپلیکیشن های اندرویدی، به جای انجام کارهای مرتبط مانند ارتقاء ویندوز 10 موبایل است، ولی این کارها باعث تغییر این حقیقت نمی‌شود که یک جانشین برای ویندوز فون در حال ساخت است و مفهوم ویندوز برای گوشی موبایل هنوز نمرده است. هرچند مایکروسافت بازه زمانی عرضه ویندوز 10 موبایل را اعلام نکرده، ولی این کمپانی مصمم است که تمام دستگاه‌های لومیای اجرا کننده ویندوز فون 8 نهایتاً به ویندوز 10 ارتقاء دهد.

راکت موستانگ سفارشی با قدرت 725  اسب بخار، دستاوردی جدید از Fisker-Galpin

راکت موستانگ سفارشی با قدرت 725 اسب بخار، دستاوردی جدید از Fisker-Galpin

هرچند مدت زمان زیادی از رونمایی فورد موستانگ جدید نمی گذرد اما تیونرها، آرام ننشسته اند و دنبال این هستند که ببینند با بدنه موستانگ کوپه و سیستم تعلیق پیچیده تر آن چه کارهای خارق العاده ای می توانند انجام دهند. Galpin Auto Sports و Henrik Fisker خود را درگیر چالش جدیدی کرده اند. آن ها می خواهند با افزایش قدرت موستانگ و یک بدنه فیبر کربن سفارشی، از این ماشین یک موشک (راکت) تحت عنوان Fisker-Galpin بسازند.

لو رفتن مشخصات گوشی سفید رنگ و ضد آب سونی  Xperia M4 Aqua