سیگنال های زائیده سرطان، باعث نوروبلاستوم با ریسک بالا می شود

27 مهر
محققان موفق به کشف جزئیات سیگنال های مولکولی غیرعادی و رویدادهای بیولوژیکی شده اند که موجب بروز سرطان کودکان نوروبلاستوم از نوع ریسک بالا می شود. هدف محققان نامبرده استفاده از این یافته ها برای توسعه معالجاتِ هدفمندِ مؤثرتر می باشد.

شارون جی. دیسکین، محقق سرطان کودکان در بیمارستان کودکان فیلادلفیا CHOP می گوید: "به موازات ارتقای دانش ما در زمینه مسیرهای بیولوژیکی مختلفی که ژن ها و پروتئین های حاضر در این بیماری پیچیده کودکان تعقیب می کنند، می توانیم با اطمینان بیشتر نسبت به توسعه ترکیبات دارویی مناسب برای معالجه نوروبلاستوم اقدام کنیم." دیسکین و همکارانش بر روی شبکه سیگنال دهی مطالعه می کنند که شامل سه ژن بوجود آورنده سرطان یعنی LIN28B ،RAN و  AURKA می شود.

مطالعه مزبور به صورت آنلاین در ژورنال Cancer Cell منتشر شده است و قرار است نهم ماه نوامبر نیز به صورت چاپی در اختیار علاقمندان قرار بگیرد.

همکاران دیسکین، جان ام. ماریس انکولوژیست، ام. دی و نویسنده ارشد همکار این پژوهش از بیمارستان کودکان فیلادلفیا و رابرت اشنپ، ام. دی، پی اچ دی، نویسنده ارشد مطالعه می باشند.

نوروبلاستوم که تومور جامد سیستم عصبی محیطی می باشد، معمولا در سینه یا شکم بیمار پدید آمده و 7 درصد از تمام سرطان های دوره کودکی و بین 10 الی 15 درصد از تمام مرگ و میرهای کودکان را شامل می شود. هرچند نرخ های بقای مبتلایان به این بیماری طی سال های گذشته افزایش داشته است، اما برای زیرمجموعه های مرگبارتر نوروبلاستوم نیاز به معالجات مؤثرتر است.

محققان CHOP و سایر مراکز تحقیقاتی موفق به کشف انواع ژن های مشارکت کننده در بروز این بیماری پیچیده شده و به تلاش های خود برای ابداع معالجات خلاقانه ادامه می دهند.

مطالعه اخیر با اتکا به کشف سال 2012 توسط دیسکین، ماریس و همکاران وی انجام گرفته که نشان می دهد دگرگونی درLIN28B  خطر نوروبلاستوم را بالامی برد. ژن یاد شده از قبل نیز به عنوان ژنی مسئول در بروز سرطان های مختلف شناخته شده بود، اما این مطالعه اولین از نوع خود محسوب می شود که ارتباط ژن مزبور و نوروبلاستوم را در معرض دید قرار داد.

مطالعه جدید مکانیسم های خاصی را مورد بررسی قرار داده است که توسطLIN28B  منتهی به نوروبلاستوم می شود. تیم محققان اقدام به تحلیل سلولی نمونه هایی از 250 تومور متعلق به مبتلایان نوروبلاستومی کردند و به علاوه مطالعاتی روی نمونه های حیوانی به انجام رساندند.

محققان نشان دادند تغییر در ژنLIN28B  موجب بوجود آمدن سیگنال هایی غیرعادی می شود که ژن دیگری به نام RAN را تنظیم می کنند. ژن RAN به نوبه خود بیش فعال شده و سطوح بالاتر پروتئینRAN  را تولید می نماید و سلول های تومور از کنترل عادی خارج می شوند.

LIN28B  هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم ژن های سرکوب کننده تومور را که معمولا جلوی بروز سرطان را می گیرند نیز بلوکه می کند. بنا به نتایج این تحقیق سیگنال هایی که مبداشان LIN28B  است همچنین نوع دیگری از ژن به نام AURKA را ترویج می کنند که در نوروبلاستوم و سایر سرطان ها ایفای نقش می کند.

هر سه ژن نام برده یعنی LIN28B ،RAN و AURKA  در نقش انکوژن یا ژن هایی که به واسطه بروز تغییرات ژنتیکی موجب سرطان می شوند ظاهر می گردند. محققان با تحلیل فعل و انفعالات پیچیده ای که بین ژن ها و پروتئین های فعال در شبکه سیگنال دهی مدنظر رخ می دهد، بدین نتیجه رسیدند که می توان مسیرهای یاد شده را به عنوان اهداف بالقوه ای برای معالجات آینده نوروبلاستوم درنظر گرفت.

روبرت اشنپ نویسنده اول مقاله، ام.دی، پی اچ دی می گوید: "در مطالعات بالینی و پیش بالینی برخی داروهای ضدسرطان اثرات مطلوبی را در مقابله با اجزای تشکیل دهنده این مسیرها به نمایش گذاشته اند. تحقیقی که ما صورت دادیم نیز فرصت هایی برای توسعه ترکیب های دارویی ممکن برای تست در معالجات آزمایشی بالینی آینده را در اختیار محققان می نهد."

فیسبوک اقدامات ابتکاری برای مبارزه با ابولا انجام می دهد

بزرگترین شبکه اجتماعی جهان نیز به نبرد علیه ابولا ملحق می شود. روزپنجشنبه فیسبوک خبر مربوط به سه اقدام ابتکاری خود را اعلام نمود که هدف از آنها کمک به کاستن از شیوع اخیر ویروس کشنده ابولاست، این سه اقدام عبارتند از: طرحی برای جمع آوری پول جهت سازمان های کمک رسان، کمپین اطلاع رسانی و جمع آوری مبالغ اهدایی از سوی زیرساخت اینترنت و مخابرات برای پشتیبانی از نواحی دورافتاده آلوده به این بیماری.

آخرین نسخه کورتانا به شما رستوران پیشنهاد می دهد.

مایکروسافت جهت ارتقاء قابلیت های کورتانا برای استفاده در کشورهای اروپایی، کم کم ویژگی های نوینی را به نسخه بین المللی این نرم افزار اضافه می سازد. در حال حاضرنسخه بین المللی کورتانا قادر است بر اساس غذای موردعلاقه تان، قیمت غذا و مکانتان، نزدیکترین غذاخوری را به شما پیشنهاد دهد.

پلیمر لخته کننده خون می تواند جان سربازان را نجات دهد

محققان تلاش کرده اند تا خونریزی را در موش ها کنترل کنند و این کار را از طریق تزریق پلیمرهای ساخته شده در آزمایشگاه انجام دادند. آنها معتقدند که همین فرآیند می تواند جان سربازان را در میدان جنگ نجات دهد.

بیماری تباه شدن ماکولا در چشم، نشانه ها، تشخیص و درمان بیماری

فقط در آمریکا بیش از 10 میلیون نفر دچار اثرات بالقوه بیماری تباه شدن ماکولا هستند، اختلالی که سبب کاهش دید در افراد بالای 50 سال می شود. این را بنیاد آمریکایی مربوط به تباه شدن ماکولا اعلام کرده است.

5 تلویزیون UHD 4K برتر، که هم اکنون امکان خریدشان وجود دارد

انگار همین دیروز بود که تلویزیون هایی با رزولوشن های 720p و 1080pبرای اولین بار پا به منازل گذاشتند و به سرعت در میلیون ها خانه جای گرفتند. تلویزیون های جدید که از رزولوشن بالایی برخوردار بودند، جای تلویزیون های قدیمی را گرفته و جای پایشان را به عنوان گزینه اول انتخابی برای تماشای برنامه های محبوب، رویدادهای ورزشی و آموزشی تثبیت کردند. اما این روزها رقیب دیگری پا به عرضه گذاشته است. فناوری4K Ultra HD کم کم درحال درنوردیدن بازار تلویزیون های خانگی است، با شنیدن این خبر احتمالا شما نیز یا به این گفته انتقاد می کنید و به ما خرده می گیرید و یا بی صبرانه منتظرید باقی خبر را بخوانید.