مطالعه یک تصویر بدیع، ازکارافتادگی نقش عملکردی "مغز اجتماعی" را در مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم آشکار ساخت

24 مهر
تیمی از دانشمندان دانشگاه UCLA دریافتند که نواحی مغزی مرتبط با رفتارهای اجتماعی در جوانان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم عملکرد بالا (ASD) در قیاس با افرادی که فاقد ASD هستند، هم رشد نیافته است و هم شبکه بندی آن به صورت ناقص انجام گرفته است.

یافته های مزبور که به صورت آنلاین در نسخه کارشناسی شده ژورنال Brain and Behavior منتشر شده است، بنا به گفته کی جَن، محقق فوق دکتری در دپارتمان نورولوژی دانشگاه UCLA ، این موضوع بینش های نوینی را در زمینه نحوه تفاوت سازماندهی مغز کودکان و نوجوانان مبتلا به ASD در قیاس با جوانان فاقد این اختلال در اختیار گذارده است و شناخت پایه از مغز مبتلایان به ASD را ارتقا می بخشد.

به گفته وی "مغز به کنترل قسمت اعظم رفتارهای ما می پردازد و تغییرات ایجاد شده در نحوه کارکرد نواحی مغزی و ارتباط آنها با همدیگر می تواند رفتار مغز را تحت الشعاع قرار داده و منتهی به معضلات مرتبط با اختلالات ذهنی شود. وقتی تغییرات فیزیولوژیکی مغز را با اختلال رفتاری قیاس می کنید تازه متوجه مکانیسم های بیولوژیکی این اختلال می شوید که ممکن است در ارتقای تشخیص و حتی درمان موثر باشد."

محققان برای انجام این مطالعه از فناوری تصویربرداری استفاده کردند که هم جریان خون مغز، به عنوان مقیاس مصرف انرژی، و هم سازماندهی و قدرت اتصالات موجود در شبکه های عصبی داخلی را ردگیری می کند.

این اولین باری بود که از ابزار MRI به نام پرفیوژن برچسب نخاعی برای مطالعه ASD استفاده شد. در تکنیک یاد شده از آبِ خونِ برچسب زده شده به روش مغناطیسی به عنوان ردیاب استفاده می شود تا جریان خون مغزی محاسبه شود. گذشته از این محققان فناوری موجود را که به ارزیابی به هم پیوستگی عملکردی نواحی مختلف و مجزای مغزی می پردازد مورد اصلاحاتی قرار داده و از آن بهره گیری نمودند. هر دوی این فناوری ها غیرتهاجمی هستند و نیازی به تزریق ردیاب های رادیواکتیوی ندارند.

از راهبرد مورد اشاره برای مطالعه سایر اختلالات مغزی همانند اسکیزوفرنی هم استفاده شده است که منتهی به بینش های بدیع و راهبردهای معالجاتی جایگزین در این اختلال شده است. نویسنده ارشد این مطالعه دنی جی.جی وانگ استادیار نورولوژی در UCLA می گوید: "در اختلالات عصبی شناختی یا عصبی روانشناختی، دو خصوصیت اساسی سازماندهی عملکردی مغز و مصرف انرژی مربوطهِ آن غالباً دچار تغییر می شوند".

در مطالعه حاضر محققان به مطالعه 17 جوان مبتلا بهASD  عملکرد بالا و 22 کودک و نوجوان فاقد این اختلال پرداختند. این گروه ها براساس سن بین 7 الی 17 سال، جنسیت و نمرات ضریب هوشی خود تطابق داده شدند.

فرضیه ای که محققان درصدد آزمودنش بودند آنست که امکان داردASD  حاصل ارتباطِ افزایش یافته یا کاهش یافته درون شبکه های عصبی خاصی باشد که "مغز اجتماعی" را می سازند. برای اندازه گیری اتصال می توان مقدار جریان خون و الگوهای فعالیت بین گره های مغزی یا شبکه های عصبی را اندازه گیری نمود.

به گفته وانگ: "یکی از شبکه های عمده مغزی، که شبکه حالت پیش فرض نام دارد کانون تمرکز مطالعه بوده است، زیرا این شبکه نقش مهمی در روندهای احساسی و اجتماعی، تفکر ارجاع به خود و "نظریه ذهن" ایفا می کند که توانایی نسبت دادن حالات ذهنی به خود و دیگران می باشد. این روندهای شناختی تا حدی در اشخاص مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم دچار اختلال شده اند."

تصویربرداری های انجام گرفته از شرکت کنندگان به هنگام دراز کشیدن ایشان داخل اسکنرها، تفاوت های چشمگیری را بین دو گروه نشان داد. به نحوی که کودکان مبتلا بهASD  الگوی جریان خون افزایش یافته گسترده یا پرفیوژن افراطی را نشان دادند که با سوخت و ساز اکسیژن در نواحی قدامی مغز، مسئول جهت یابی تعاملات اجتماعیِ مرتبط می باشد. این مسئله از آنجا اهمیت دارد که به موازات توسعه مغز، جریان خون عموما کاهش پیدا می کند. نشانه های هایپر فیوژن در مشارکت کنندگان مبتلا به ASD توسعه عصبی متأخر را در نواحی مغزی قدامی مرتبط با تشخیص احساسی-اجتماعی نشان می دهد.

بنا به گفته محققان این مسئله با یافته های ساختاری MRI که حاکی از اندازه مغز بزرگتر و فراوانی بیش ازحد نورون ها در مبتلایان بهASD  می باشد همخوانی دارد، دلیل مسائل پیش گفته نیز به عدم اصطلاحا "هرس شدن" سیناپس های نورونی به موازات رشد مغز بازمی گردد. درصورت بیش از اندازه بودن سیناپیش های عملکردی که نیازمند جریان خون بیشتری نیز می باشد شناخت دچار مشکل می شود.

افزون بر این ها، تیم محققان در قیاس با مغز افراد عادی متوجه اتصال دوربرد کاهش یافته بین گره های شبکه ای حالت پیش فرض که در مقابل و پشت مغز افراد مبتلا به ASD  قرار دارند شدند. از دست رفتن امکان اتصال بدان معناست که اطلاعات نمی تواند آنگونه که باید بین نواحی مغزی دور رفت و آمد کند و شاید این امر توضیحی بر اختلال اجتماعی در مبتلایان باشد.

جن می گوید: "معماری مغز الگوی سیم پیچی مقتصدانه ای دارد که عملکرد حداکثری را با مصرف کمترین میزان انرژی ممکن می سازد ولی این مسئله در مبتلایان به ASD  مشاهده نمی شود."

تیم مذکور امیدوارند در تحقیقات آینده خود دست به مطالعه ارتباط بین اتصال شبکه ای و سوخت و ساز در افراد مبتلا بهASD  بزنند و به این ترتیب تحقیقات خود را به سایر شبکه های مرتبط مغزی نیز گسترش بدهند.

آنها همچنین به دنبال تعریف طیف وسیع تنوع این عوامل در جمعیت عمومی هستند.

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

این تلسکوپ فضائی جدید، دارای آینه ای غول پیکر با ابعاد 12 متر است!

تصویر فوق: این تلسکوپ جدید یکی از بزرگ ترین کاوشگرانی است که تاکنون به فضا فرستاده شده اند. طرح کلی این تلسکوپ توسط گروهی از اخترشناسان ارائه شده است. اگر این پروژه که تلسکوپ فضائی با وضوح بالا (HDST) نام دارد و دارای یک آینه 12 متری خواهد بود، به خوبی پیش برود، تلسکوپ در نیمه نخست دهه 2030 به فضا پرتاب خواهد شد.

برگرداندن بینایی با درمان ژنتیکِ بینایی

رویکرد جدید و درمانیِ ژنتیک بینایی می‌تواند به طور قابل توجهی بیناییِ آسیب‌دیده به علت بیماری‌های انحطاطی را برگرداند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند ذهن شما در دوران سالمندی، سالم‌تر نگه‌دارد.

نتایج پژوهشی جدید نشان داد سالمندانی که از رژیم غذاییِ حاویِ ماهی پیروی می‌کنند دارای مغز بزرگتری هستند.

اونیفورم‌های نامرئی کننده برای سربازان

ارتش آمریکا قصد دارد طی 18 ماه آینده برای نیروهایش اونیفورهای نامرئی کننده بسازد.

حکایت درون! تصاویر MRI بافت گیاهان، الهام بخشِ مواد مهندسی جدید

محققان با استفاده از تصویربرداری سه بعدی از ساختارِ شاخه ایِ گیاهان می توانند رفتار دقیق بافت های داخلی گیاهان در اثر اعمال تنش را مشاهده کرده و با الهام و الگوبرداری از این مشاهدات، مواد مهندسی جدیدی نظیر مواد به کار رفته در تجهیزات ورزشی و صنایع هوایی طراحی کنند.