کشفی جدید در حوزه اچ آی وی: زیست نشانگرهایی که بازگشت ویروس را بعد از توقف درمان پیش بینی می کنند

22 مهر
به لطف کشف جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاهUNSW استرالیا و آکسفورد انگلستان صورت گرفته است اکنون بهتر می توان نسبت به پیش بینی سرعت بازگشت ویروس اچ آی وی بعد از توقف ادامه درمان توسط افراد مبتلا دست زد. این پیشرفت چشمگیر که حاصل شراکت بیش از یک دهه بین دو موسسه و سایر شرکای بین المللی شان می باشد، مسیرهای جدیدی را به سوی شناخت علت مداومت ویروس اچ آی وی در برخی از بیماران و به سر بردن آن در حالت کمون و حتی تشخیص داده نشدن در افراد دیگر می گشاید.

مطالعه مزبور در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

هرچند که با استفاده از معالجه ضد ویروسی(ART)  می توان از تکثیر ویروس اچ آی وی جلوگیری کرد، اما نمی شود آنرا به طور کامل از بین برد. نابودسازی ذخایر "مخفی" ویروس همچنان هدف اصلی در تحقیقات اچ آی وی است.

بنا به نتایج حاصل از تحقیقات قبلی، دانشمندان مشاهده کردند که درمان اچ آی وی با استفاده ازART  در هفته های بعد از انتقال این ویروس حالت "کنترل بعد از معالجه" را در برخی از بیماران موجب می شود. با این وجود مکانیسم هایی که این حالت بازگشتی را موجب شده و حفظ می نمایند همچنان ناشناس هستند.

مطالعه جدید پنجره ای به شناخت روندهایی است که مداومت ویروسی را در بدن موجب می گردند که برای ریشه کن سازی اچ آی وی بسیار حیاتی می باشد.

تیم محققان بین المللی با هدایت پرفسور جان فراتر از آکسفورد دست به تحلیل بازگشتی داده های حاصل از مطالعه تصادفی بیماران مبتلا به عفونت اولیه اچ آی وی زدند که در بررسی آزمایشی SPARTAC شرکت جسته بودند. این محققان سلولهای تی 145 بیمار اروپایی، برزیلی و استرالیایی را که بعد از 12 الی 48 هفته درمانART  خود را قطع کرده بودند مورد بررسی قرار دادند. سلول های تی نقش کلیدی را در محافظت از سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند.

بعد از دستیابی به فهرست کوتاهی از 18 نشانگر زیستی سیستم ایمنی، محققان دریافتند که سه تای این زیست نشانگرها یعنیPD-1 ،Tim-3  و Lag-3 به لحاظ آماری می توانند دوره بازگشت ویروس را با درصد بالایی پیش بینی کنند.

محققان دریافتند سطوح بالای این زیست نشانگرها که قبل از آغاز معالجه ART توسط بیماران به سلولهای تی "فرسوده" متصل بوده اند، با بازگشت زودهنگام ویروس بعد از قطع سیر معالجه ارتباط دارند. این رابطه تا پیش از این هرگز آشکار نشده بود.

پرفشور رودنی فیلیپس رئیس کنونی دانشکده پزشکی UNSW نقش محوری را در کشف ارتباط زیست نشانگرها با بازگشت زود هنگام ویروس داشته است.

پروپوزال سال 2003 وی مبنی بر انجام ایمونواوژی و ویرولوژی بیماران دریافت کنندهART  طی مطالعه آزمایشیSPARTAC ، داده های لازم را برای انجام این کشف که ده سال بعد از مطالعه اولیه به وقوع می پیوندد فراهم ساخت.

وی می گوید: "مطالعهSPARTAC  را هرگز نمیشود تکرار کرد، باید اذعان داشت انجام آن مطالعه فرصت بی نظیری را در اختیارمان قرار داد تا دلایل بازگشت ویروس در این گروه خاص از بیماران مبتلا به اچ آی وی را دریابیم."

"تمرکز بر روی نشانگرهای فرسوده گام مهمی محسوب می شد، زیرا نشانه های بسیار مهمی را در مورد دلیل کنترل بهتر ویروس بعد از قطع معالجه از سوی برخی از بیماران در اختیارمان نهاد".

پرفسور آنتونی کِلِهر از موسسه UNSW Kirby  یکی از نویسندگان همکار مطالعه اظهار می دارد که شناخت مکانیسم هایی که به اچ آی وی امکان باقی ماندن در حالت "بازگشتی" را می دهند برای از میان بردن کامل این ویروس اساسی است.

به گفته کهلر "هدف ما آنست که بتوانیم نحوه رفتار ویروس را پیش بینی کنیم، آنهم قبل از قطع شدن سیر درمان ART بیماران که به منظور تست معالجات درمانی به هدف محوسازی اچ ای وی انجام می شود."

پرفسور دیوید کوپر، دانشمندUNSW  مدیر انستیتوی Kirby Institute و دکتر کرستن کولش نیز از دیگر اعضای کلیدی این تیم تحقیقاتی بوده اند.

بر طبق دستورالعمل های بالینی موجود به بیماران پیشنهاد ادامه درمانART  داده می شود، این توصیه خود برمبنای مطالعه دیگری به رهبری انستیتوی UNSW Kirby Institute انجام گرفته کهSTART  (زمانبندی راهبردی و معالجه بازگشت ویروسی) نام داشته است و یک آزمایش بالینی بوده است و نتایج آن شواهد جامعی مبنی بر فواید افزون ترِ آغاز معالجهART  در همان اوایل تشخیص بیماری در اختیار دانشمندان نهاده است.

سلول های ایمنی دارای زیست نشانگرPD1  به عنوان هدف داروهایی برای معالجه ملانومِ مرحله چهار یا سرطان مرحله آخر نیز شناسایی شده بودند. اکنون محققان درصدد پیدا کردن راهی برای دستکاری سلولهای ایمنی دارای نشانگرPD1  در تحقیقات بعدی خود می باشند. نویسندگان این تحقیق نیز پیشنها داده اند که زیست نشانگرهای یاد شده در تحقیقات آینده برای بررسی کنترل ویروس اچ آی وی بدنبال قطع معالجهART  درنظر گرفته شوند.

محافظ دهان هوشمند به استفاده کنندگان وقتی دندان هایشان را می سایند اطلاع می دهد.

دندان قروچه کردن در حین خواب یا همان دندان ساییدن برای خیلی از افراد مشکلی شایع است. این عمل که عموماً ناشی از استرس است می تواند منجر به خرابی دندان، سردرد، بی خوابی و درد فک شود. متاسفانه از آنجایی که در زمان خواب اتفاق می افتد، خیلی از افراد حتی متوجه انجام آن هم نمی شوند. معمولا تنها راه این است که شبی در یک کلینیک خواب تحت نظر قرار گیرید تا در حین عمل مشاهده شوید. تغییر این عادت به لطف ساخت یک محافظ دهانی تشخیص دهنده دندان قروچه امکام پذیر شده است.

آیا سیاره 9 واقعا این شکلی است؟

ماه ژانویه، مایک براون از اساتید کالتک و کنستانتین باتیگین استادیار این دانشگاه اعلام داشتند که شواهدی مبنی بر نهمین سیاره در فضای بیرونی منظومه شمسی را یافته اند. اما اگر این سیاره به واقع وجود داشته باشد چه شکلی است و چرا تاکنون مکان آن شناسایی نشده بود؟ گروهی از اخترفیزیکدانان در دانشگاه برن که از مدل های توسعه داده شده به منظور مطالعه اگزوپلنت ها برای تعیین ساختار سیاره فرضی 9 بهره گرفتند، جوابی به سوالات مطرح شده داده اند.

چگونه دیوکسینِ آلاینده های زیست محیطی، رشد مغزی موش ها را دستخوش تغییر می کند

دانشمندان نکات بیشتری را در مورد مکانیسم های زیربنایی نحوه اثرگذاری آلاینده های زیست محیطی بر روی یادگیری و حافظه، احساسات و اجتماعی شدن در موش ها دریافتند. محققان از روندهای کلیدی مسئولِ سمّیت دیوکسین، از جمله آلاینده های زیست محیطی پرده برداشته اند که با اختلال در رشد مغزی ارتباط دارد. دیوکسین به همراه پروتئین AhR در بدن تشکیل کمپلکسی را می دهد که منتهی به اختلال در رشد عادی مغز می شود. مطالعات بیشتر بر روی همین موضوع شناخت ما را از مکانیسم سمیت مربوط به آلاینده های زیست محیطی دیوکسین افزایش خواهد داد.

کاشی های Edgy

مجموعه Edgy که حاصل کار پارتیشیا دومانسکا و تانیا لایت فوت و به سفارش شرکت کازا کانکریت می باشد، متشکل از دو نوع کاشیِ سه بعدی و کاشی های دو و نیم بعدی می باشد. کاربرد این واحدها که به سفارش شرکت کازا کانکریت طراحی شده اند، به صورت آیتمی تزئینی روی دیوارهای صافِ فضاهای عمومی و خصوصی است.

کهکشان آبی کوچک و یافته های جدیدی از بیگ بنگ

ستاره شناسان موفق به شناسایی کهکشان آبیِ رنگ پریده ای به نام Leoncino یا "شیر کوچک" شده اند که حدود 30 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی leo minor آسمان قرار گرقته است، این کهکشان ویژگی هایی دارد که می تواند ما را به یافته های جدید در مورد شرایط تولد کیهان برساند.