کشفی جدید در حوزه اچ آی وی: زیست نشانگرهایی که بازگشت ویروس را بعد از توقف درمان پیش بینی می کنند

22 مهر
به لطف کشف جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاهUNSW استرالیا و آکسفورد انگلستان صورت گرفته است اکنون بهتر می توان نسبت به پیش بینی سرعت بازگشت ویروس اچ آی وی بعد از توقف ادامه درمان توسط افراد مبتلا دست زد. این پیشرفت چشمگیر که حاصل شراکت بیش از یک دهه بین دو موسسه و سایر شرکای بین المللی شان می باشد، مسیرهای جدیدی را به سوی شناخت علت مداومت ویروس اچ آی وی در برخی از بیماران و به سر بردن آن در حالت کمون و حتی تشخیص داده نشدن در افراد دیگر می گشاید.

مطالعه مزبور در ژورنال Nature Communications منتشر شده است.

هرچند که با استفاده از معالجه ضد ویروسی(ART)  می توان از تکثیر ویروس اچ آی وی جلوگیری کرد، اما نمی شود آنرا به طور کامل از بین برد. نابودسازی ذخایر "مخفی" ویروس همچنان هدف اصلی در تحقیقات اچ آی وی است.

بنا به نتایج حاصل از تحقیقات قبلی، دانشمندان مشاهده کردند که درمان اچ آی وی با استفاده ازART  در هفته های بعد از انتقال این ویروس حالت "کنترل بعد از معالجه" را در برخی از بیماران موجب می شود. با این وجود مکانیسم هایی که این حالت بازگشتی را موجب شده و حفظ می نمایند همچنان ناشناس هستند.

مطالعه جدید پنجره ای به شناخت روندهایی است که مداومت ویروسی را در بدن موجب می گردند که برای ریشه کن سازی اچ آی وی بسیار حیاتی می باشد.

تیم محققان بین المللی با هدایت پرفسور جان فراتر از آکسفورد دست به تحلیل بازگشتی داده های حاصل از مطالعه تصادفی بیماران مبتلا به عفونت اولیه اچ آی وی زدند که در بررسی آزمایشی SPARTAC شرکت جسته بودند. این محققان سلولهای تی 145 بیمار اروپایی، برزیلی و استرالیایی را که بعد از 12 الی 48 هفته درمانART  خود را قطع کرده بودند مورد بررسی قرار دادند. سلول های تی نقش کلیدی را در محافظت از سیستم ایمنی بدن ایفا می کنند.

بعد از دستیابی به فهرست کوتاهی از 18 نشانگر زیستی سیستم ایمنی، محققان دریافتند که سه تای این زیست نشانگرها یعنیPD-1 ،Tim-3  و Lag-3 به لحاظ آماری می توانند دوره بازگشت ویروس را با درصد بالایی پیش بینی کنند.

محققان دریافتند سطوح بالای این زیست نشانگرها که قبل از آغاز معالجه ART توسط بیماران به سلولهای تی "فرسوده" متصل بوده اند، با بازگشت زودهنگام ویروس بعد از قطع سیر معالجه ارتباط دارند. این رابطه تا پیش از این هرگز آشکار نشده بود.

پرفشور رودنی فیلیپس رئیس کنونی دانشکده پزشکی UNSW نقش محوری را در کشف ارتباط زیست نشانگرها با بازگشت زود هنگام ویروس داشته است.

پروپوزال سال 2003 وی مبنی بر انجام ایمونواوژی و ویرولوژی بیماران دریافت کنندهART  طی مطالعه آزمایشیSPARTAC ، داده های لازم را برای انجام این کشف که ده سال بعد از مطالعه اولیه به وقوع می پیوندد فراهم ساخت.

وی می گوید: "مطالعهSPARTAC  را هرگز نمیشود تکرار کرد، باید اذعان داشت انجام آن مطالعه فرصت بی نظیری را در اختیارمان قرار داد تا دلایل بازگشت ویروس در این گروه خاص از بیماران مبتلا به اچ آی وی را دریابیم."

"تمرکز بر روی نشانگرهای فرسوده گام مهمی محسوب می شد، زیرا نشانه های بسیار مهمی را در مورد دلیل کنترل بهتر ویروس بعد از قطع معالجه از سوی برخی از بیماران در اختیارمان نهاد".

پرفسور آنتونی کِلِهر از موسسه UNSW Kirby  یکی از نویسندگان همکار مطالعه اظهار می دارد که شناخت مکانیسم هایی که به اچ آی وی امکان باقی ماندن در حالت "بازگشتی" را می دهند برای از میان بردن کامل این ویروس اساسی است.

به گفته کهلر "هدف ما آنست که بتوانیم نحوه رفتار ویروس را پیش بینی کنیم، آنهم قبل از قطع شدن سیر درمان ART بیماران که به منظور تست معالجات درمانی به هدف محوسازی اچ ای وی انجام می شود."

پرفسور دیوید کوپر، دانشمندUNSW  مدیر انستیتوی Kirby Institute و دکتر کرستن کولش نیز از دیگر اعضای کلیدی این تیم تحقیقاتی بوده اند.

بر طبق دستورالعمل های بالینی موجود به بیماران پیشنهاد ادامه درمانART  داده می شود، این توصیه خود برمبنای مطالعه دیگری به رهبری انستیتوی UNSW Kirby Institute انجام گرفته کهSTART  (زمانبندی راهبردی و معالجه بازگشت ویروسی) نام داشته است و یک آزمایش بالینی بوده است و نتایج آن شواهد جامعی مبنی بر فواید افزون ترِ آغاز معالجهART  در همان اوایل تشخیص بیماری در اختیار دانشمندان نهاده است.

سلول های ایمنی دارای زیست نشانگرPD1  به عنوان هدف داروهایی برای معالجه ملانومِ مرحله چهار یا سرطان مرحله آخر نیز شناسایی شده بودند. اکنون محققان درصدد پیدا کردن راهی برای دستکاری سلولهای ایمنی دارای نشانگرPD1  در تحقیقات بعدی خود می باشند. نویسندگان این تحقیق نیز پیشنها داده اند که زیست نشانگرهای یاد شده در تحقیقات آینده برای بررسی کنترل ویروس اچ آی وی بدنبال قطع معالجهART  درنظر گرفته شوند.

چگونه ویندوز 10 را روی گوشی خود نصب کنید

آیا شما هم یک گوشی ویندوز فون دارید ودوست دارید ویندوز 10 را روی آن امتحان کنید؟ خب، حالا امکان این کار فراهم شده است. روز پنجشنبه، شرکت مایکروسافت اولین نسخه آزمایشی عمومی مخصوص گوشی های همراه ویندوز 10 را منتشر ساخت. نسخه یادشده، بدنبال رویداد ماه گذشته مایکروسافت منتشر می شود که در آن پیشرفت های حاصله در ویندوز 10 این شرکت به معرض دید عموم گذاشته شد و طرح های مایکروسافت برای عرضه نسخه آزمایشی گوشی های همراه اعلام گردید.

پنجره های هوشمند با قابلیت تنظیم، جهت حفظ حریم شخصی و عبور دادن نور

فرض کنید جهت محرمانه ساختن بیشتر فضای اطراف خود امکان تنظیم تاری پنجره ها را داشته باشید یعنی مشابه همان وضعی که با بهره گیری از پرده کرکره می توان ورود نور را بدرون فضا کم و زیاد کرد. اخیرا مهندسان متوجه فرصت بزرگی شده اند که پنل های شیشه ای دفاتر و منازل بدین منظور در اختیار قرار می دهند. بدین ترتیب، به عنوان مثال اگر بتوان میزان نورعبوری از میان شیشه طی روز را تنظیم کرد، آنگاه اتکا به دستگاه های تهویه هوا که انرژی زیادی را هم مصرف می کنند کمتر خواهد شد.

لبخند بزنید تا لبخند را به دیگران یاد آوری کنید: حالات چهره به فراخوانی هیجانات کمک می‌کند.

پژوهشگران از حالات چهره برای فراخواندن هیجانات استفاده کردند. مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ما برای فراخوانی هیجانات (مثبت یا منفی)، از بازسازی حالات چهره مرتبط با آن هیجان استفاده می‌کنیم. به عبارت دیگر با یادآوری لبخند، می‌خندیم.

چرا درمان عارضه صدا کردن گوش (وز وز گوش) مشکل است؟

محققان اعلام کردند که عارضه صدا کردن گوش بطور عجیبی با فعالیت گسترده مغز در ارتباط است و به همین دلیل درمان این عارضه مشکل به نظر می رسد.

لی بوفکین : تفکرمجدد در باب برداشت شهرها از هنرخیابانی

لی بوفکین روی صحنه WIRED2014 به حضار می گوید: شهرهای ما هرچه بیشتر با هنرخیابانی نقاشی می شوند و من امیدوارم شما هم فرصت مشارکت در این چشم انداز را پیدا کنید.