نحوه مستقر شدن نورن های تحریک شده با آشکار شدن ساختار کانال یونی

15 مهر
برخی نورون های موجود درون مغز ظرف هر ثانیه صدها سیگنال را از خود منتشر می کنند و بعد از چنین افزایش عملکردی، بایستی استراحت کرده و ساکن شوند. در حقیقت این تحریک افراطیِ سلولهای مزبور، حالتیست که بالقوه می تواند حملات صرعی شدید و مشکلات دیگری را در پی داشته باشد. نوع خاصی از کانال یونی به آرام سازی نورون ها کمک کرده و به این ترتیب از بوجود آمدن این مشکلات جلوگیری می کند.

تصویر فوق: پروتئین بزرگ منفردی که کانال SLO2.2 را می سازد، دارای تقارن 4 لایه است و در تصویر بالا از نمای عرضی نشان داده شده است. پتاسیم برای خارج شدن از سلول بایستی ابتدا از میان حلقه راهگاهی عبور نماید.

تحقیقاتی که اخیرا توسط دانشمندان دانشگاه راکفلر و همکارانشان به انجام رسیده است جزئیات ساختار این کانال را که Slo2.2 نام دارد و بینش هایی را در مورد نحوه کارکرد آن در دسترس می گذارد.

رودریک مک کینون، استاد دانشگاه جان دی راکفلر، مدیر لابراتوار بیوفیزیک و نوروبیولوژی مولکولی و محقق انستیتوی پزشکی هاوارد هیوز که نویسندگی این مطالعه را به عهده داشته است می گوید: "Slo2.2 با آزادسازی یون های پتاسیمی دارای بار مثبت که با نرخ سریع و غیرعادی هم جریان پیدا می کنند، به نورون های خاصی کمک می کند تا به وضعیت ثبات اولیه خود بازگردند. با این حال، اطلاعات در مورد نحوه باز و بسته شدن این کانال خاص بسیار اندک می باشد، چه برسد به  نحوه هدایت پتاسیم آنهم با چنین نرخ بالایی."

مک کینون اضافه می کند: "ساختار کانال را در وضعیت غیرفعال و بسته آن تعیین کردیم که خود گام مهمی به سوی شناخت مکانیسمی مورد استفاده کانال  برای مشارکت در عملکرد عادی نورون ها در مغز و جاهای دیگر است." تحقیق یاد شده به تازگی در ژورنال نیچر منتشر شده است.

سیگنال هایی که به کار انتقال اطلاعات در سیستم عصبی می پردازند توسط اتم های دارای بار الکتریکی تولید می شوند که به داخل نورون و خارج از آن رفت و آمد می کنند. نوعا وقتی نورونی تحریک می شود، سدیم دارای بار مثبت به درون سلول هجوم برده و یک پالس فعالیت الکتریکی را تولید می کند که هنگام خارج شدن پتاسیم بار مثبت، فروکش می کند.

در برخی شرایط  خاص، باید تکانه های الکتریکی در سیستم عصبی با فرکانس بالا منتقل شوند. اما اگر فرکانس بالا به مدت زمان طولانی صادر شود این امر می تواند منتهی به فعالیت الکتریکی خارج از کنترل شود که در صرع مشاهده می گردد و آسیب دیدگی سلول ها را در پی خواهد داشت. به همین خاطر مکانیسم هایی برای تدبیر ترمز محافظتی در برابر این روند تعبیه شده است. کانال Slo2.2 نیز چنین مکانیسم محافظتی را دربرمی گیرد.

کانال یونی Slo2.2 در پاسخ به سدیمی که طی تکانه های الکتریکی وارد سلول می گردد باز می شود و به پتاسیم امکان خروج از سلول را می دهد، بنابراین حالت الکتریکی داخلی سلول بازیابی می شود. هرچند کانال مزبور تنها کانالی نیست که پتاسیم  از طریق آن عبور و مرور می نماید، اما در قیاس با بیشتر کانال های پتاسیمی دیگر، یون هایی که از کانال Slo2.2 عبور می نماید دارای سرعتی ده برابر می باشند.

جهش در ژن هایی که Slo2.2 را کدبندی می کند با ناتوانایی های ذهنی و صرع مرتبط می باشد. محققان لابراتوار مک کینون به مدت تقریبا یک دهه مشغول رمزگشایی از ساختار کانال یونی به منظور شناخت بهتر از نحوه عملکرد آن تحت شرایط عادی و بیماری بوده اند.

ریچارد هایت نویسنده اول مطالعه مزبور که دانشجوی فوق دکتری در لابراتوار مک کینون می باشد، وظیفه  متبلورسازی پروتئین را به هدف ترسیم نقشه تمام اتم های آن به عهده گرفت. ساختار برخی از پروتئین ها را می توان با استفاده از روشی به نام رسم بلوری اشعه ایکس تعیین نمود که در آن پرتوهای ایکس انرژی بالا به پروتئین متبلورشده شلیک می شوند و بعد از برخورد و بازگشتن از مولکول های موجود داخل کریستال، الگویی تولیدی به این طریق تعیین می شود.

اما پروتئین Slo2.2 در برابر متبلورشدن مقاومت کرد، که احتمالا به خاطر اندازه بزرگ آن بوده است، در نتیجه هایت تصمیم به امتحان یک راهبردِ زیست شناسی ساختاریِ نوین، به نام میکروسکوپ الکترونی ابررساناها یا (EM) گرفت.

Cryo-EM  تکنیکی است که در آن مولکول به جای بدل شدن به بلور، در جهات تصادفی بی شماری به سرعت فریز می شود. هایت با بهره گیری از حدود 25 هزار تصویر مستقل از کانال Slo2.2 اقدام به انجام محاسباتی خاص نمود، هر کدام از تصاویر یاد شده پرسپکتیو متفاوتی از کانال مورد اشاره را نشان می دادند و با بهره گرفتن از آنها مدل سه بعدی از شکل مولکول بدست آمد.

ظرف یک سال، محققان موفق به پی بردن به ساختار کلی کانال Slo2.2 در حالت بسته آن شدند. این کانال دارای تقارن 4 لایه است. داخل سلول، جایی که مسیر یون پتاسیمی آغاز می شود، دو تنظیم کننده غالب (از هر یک از چهار واحد زیرمجموعه) وجود دارد که حلقه درگاهی را شکل می دهد، که بایستی برای عبورِ پتاسیم باز شود. این حلقه به نوبه خود قیف عظیمی را خلق می کند، بدان معنا که وقتی کانال بسته است، نوک قیف بلوکه می شود.

با انجام کشف یادشده محققان توانستند نحوه هدایت یون ها با این سرعت بالا را توسط کانال Slo2.2 متوجه شوند. وقتی محققان نقشه بارهای الکتریکی را که از روی سطح کانال عبور می کنند ترسیم کردند دریافتند که قیف بار منفی قدرتمندی دارد و به جذب پتاسیم بار مثبت می پردازد و استخری از یون های در انتظار خروج را ایجاد می نماید که منتظر باز شدن حلقه درگاهی هستند.

وقتی یونی از حلقه عبور می نماید، از غشای سلولی، از طریق بخشی از پروتئین که فیلتر گزینشی نامیده می شود و تنها به پتاسیم امکان عبور می دهد، رد می شود.

هایت ادامه می دهد: "ساختار جدید افزون بر آنکه بینش جدیدی را در مورد پیکربندی اساسی این کانال در اختیارمان قرار می دهد، در شناخت نحوه کاهش بار داخلی نورن توسط کانال Slo2.2 و بازگشت آن به وضعیت ایستای خود نیز مفید است. مرحله بعدی تعیین ساختار Slo2.2 به هنگام باز بودن است که با استفاده از آن می توان شیوه برانگیختن  کانال به واسطه ورود سدیم و باز شدن کانال و دادن اجازه عبور به سدیم را شرح داد."

آموزش برطرف نمودن 25 مشکل عمده در iPhone 6 و iPhone 6 Plus (بخش اول)

اپل زیر فشارهای زیاد آخرین iPhone خود را با صفحه نمایشی بزرگتر از سری قبل عرضه نمود. iPhone 6 و iPhone 6 Plus، این دو گوشیِ زیبا و دلربا تا کنون فروش خوبی داشته اند. بیشتر مردم از خرید خود راضی هستند، ولی مشکلات زیادی در رابطه با iPhone 6 گزارش شده است. اگر شما هم با این گوشی ها مشکلی داشته اید، ممکن است جواب خود را در زیر بیابید.

رویای نامرئی شدن با استفاده از نمایشگر مجازی به حقیقت پیوست.

نامرئی بودن چه حسی دارد؟ محققان سوئدی به این سوال پاسخ دادند. وقتی نامرئی می شوید، در موقعیت های اجتماعی تنش زا راحت تر حاضر می شوید.

گوشی هوشمند لوکسِ 88Tauri از تونینو لامبورگینی موبایل

هر گوشی که بخواهد با لوگوی لامبورگینی زینت داده شود، لاجرم باید این سه شرط را داشته باشد: قیمت بالا، طراحی شیک و عملکرد عالی. در نمایشگاه CES 2015 امسال، شرکت تونینو لامبورگینی موبایل از گوشی هوشمند آندرویدی 88Tauri خود پرده‌برداری کرد. این گوشی با قیمت 6000 دلاری خودش مطمئناً معیار اول را رعایت کرده است. اما بعد از کمی امتحان کردنش باید اذعان کنیم از بابت عمل به شروط طراحی و عملکرد زیاد نمی‌شود مطمئن بود.

آموزش ارسال فایل‌های حجیم در بین دستگاه‌های اندروید و iOS

به اشتراک گذاری فایل یک مفهوم ساده است که در دوره ما نیز کنی متزلزل شده است. و این مشکل به دلیل پیشرفته نبودن تکنولوژی نیست. ارسال فایل در بین دستگاه‌های اندرویدی کار ساده است و فقط لازم است تا بلوتوث یا Wi-Fi خود را روشن کنید. با این حال، ارسال فایل به آیفون به نظر مشکل می‌رسد. در ادامه با کوی دانش باشید تا روشی ساده جهت انتقال فایل را به شما آموزش دهیم...

ویندوز فون 10 جدید با مرورگر اسپارتان و برنامه های جدید عرضه شد

مواردی در قسمت نرم افزاری در جستجوی ویندوز فون هستند. برنامه های آفیسِ باز سازی شده به زودی به سیستم عامل سرسخت گوشی های هوشمند مایکروسافت خواهند آمد و سازگاری با برنامه های اندروید نیز ممکن است در راه باشد. ولی روبرو شدن با این توسعه ها در ویندوز فون 10 بی شک بسیار مهیج است.