درخشش رنگ های سبز و قرمز لاکپشت دریایی نادر تشعشع زیست ماهتابی

11 مهر
غواصانی که هنگام شب به عمق دریا زده بودند، زیر امواج استوایی نزدیک جزایر سلیمان با منظره ای بسیار شگفت مواجه شدند، یک لاک پشت دریایی در معرض انقراض که با رنگ های درخشان قرمز و سبز می درخشید.

غواصان درحال شنا نزدیک جزایر سلیمان در اقیانوس آرام جنوبی، موفق به مشاهده لاک پشت تشعشع زیست ماهتابی شدند .

غواصان سریع اقدام به فیلمبرداری از لاک پشت دریایی منقاردار (Eretmochelys imbricate) مربوطه نمودند و چند دقیقه ای آنرا تعقیب کردند تا آرام آرام شنا کرده و از آنها دور شد.

دیوید گروبر، استادیار زیست شناسی در کالج باروچ در شهر نیویورک و از کاشفان نشنال جئوگرافیک می گوید: "از برخوردن به این لاک پشت واقعا شگفت زده شدیم. لاک پشت یکباره پدیدار شد و چند دقیقه ای اطراف ما پرسه زد. جانور یاد شده آرام بود و اجازه داد از آن فیلم تهیه کنیم. سپس به سمت پایین شیرجه زد و رفت."

این یافته از آن لحاظ اهمیت دارد که هرچند محققان انواع لاک پشت های دریایی سرگنده تشعشع زیست ماهتابی را در محیط های آکواریومی یافته اند، اما این اولین باری است که دانشمندان موفق به شناسایی تشعشع زیست ماهتابی در خزنده ای آزاد شده اند.

تشعشع زیست ماهتابی هنگامی رخ می دهد که ارگانیسمی نور را از منبع بیرونی مثل خورشید جذب نماید و آنرا منتقل کرده و سپس در رنگی متفاوت بازتاب بدهد. این روند متفاوت از شب تابی یا روندی شیمیایی است که به جاندارانی همانند کرم شب تاب در متصاعد ساختن نور کمک می کند. برخی جانداران مثل ماهی چراغ قوه ای میزبان باکتری شب تاب هم هستند.

حوزه تشعشع زیست ماهتابی ظرف دهه گذشته توجه دانشمندان را به خود جلب نموده است، محققان موفق به شناسایی انواع حیوانات دریایی از این دست از قبیل مرجان های دریایی، ماهی، مارماهی و کوسه های تشعشع زیست ماهتابی شده اند. مشاهده این لاک پشت نادر به اندازه ای مورد توجه قرار گرفته است که به گفته گروبر، سری ویژه ای به نام "جاندارانی از جنس نور" توسط کانال علمی Nova عرضه خواهد شد.

هنرنمایی لاک پشت

غواصان این ماجرا که در تاریخ 9 مرداد سال جاری (1394) به دل دریا زده بودند، هیچ برنامه ای برای جستجو بدنبال لاک پشت های دریایی درخشنده نداشتند. این افراد تا نیمه شب منتظر شده و خوشبختانه ماه کامل نیز در آسمان جای گرفت، سپس سوار بر قایقی به سمت آب های کم عمق نزدیک جزیره نوگو رفتند که در جزایر سلیمان در اقیانوس آرام جنوبی قرار دارد. اخباری که این اواخر در مورد حملات کروکودیل به افراد در این ناحیه منتشر شده بود موجب شد کاشفان اقدامات احتیاط آمیز را در پیش بگیرند. به هرجهت، تیم به درون آب رفته و از نورهای آبی رنگ برای جستجو بدنبال کوسه های تشعشع ماهتابی استفاده کردند.

همین موقع بود که سروکله لاک پشت ناگهان پیدا شد.

به گفته گروبر: "ظاهرا لاک پشت مزبور کاملا جذب نور آبی رنگی شده بود که برای فیلمبرداری استفاده کرده بودیم و دقیقا به سمت من شنا کرد."

زیر نورهای آبی رنگ لاک پشت تشعشع زیست ماهتابی نامبرده، "رنگ درخشان سبز" را روی سر، باله ها و زیر لاک خود به نمایش گذاشت.

لاکِ لاک پشت به رنگ های سبز و قرمز می درخشید و احتمالا رنگ قرمز ناشی از جلبکی با تشعشع زیست ماهتابی بوده است.

مارکوس ریمان از دیگر غواصان و مدیر آکادمی TBA21، گروهی که هنرمندان و دانشمندان را گرد هم آورده است طی ویدئوی نشنال جئوگرافیک اظهار می دارد: "لاک پشت به همراه ما به شب گَردی آمده و عاشق نور آبی رنگ همراهمان شده بود و به رنگ زرد نئونی می درخشید."

گروبر فیلم تهیه شده توسط خود را به ژانت واینکن استاد زیست شناسی در دانشگاه فلوریدا آتلانتیک نیز نشان داده است. آنگونه که در فیلم نشان داده می شود، لاک پشت 1 متری مزبور، ماده و در شرف بزرگسالی می باشد.

گروبر با تعدادی از افراد محلی که از لاک پشت های منقاردار دریایی تشعشع زیست مهتابی نگهداری می کنند نیز صحبت کرده و دریافت این جانداران زیر نور آبی رنگ می درخشند.

جاندارانی در معرض خطر شدید انقراض

احتمال دارد علت انتشار نور درخشان سبز رنگ توسط لاک پشت های منقاردار استتار کردن خود در میان صخره های مرجانی درخشان باشد.

لاک پشت های منقاردار در بیش از 80 کشور جهان زاد و ولد می کنند و در دریای کارائیب و اقیانوس هند و آرام یافت می شوند، درعین حال گونه یادشده به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد، بخشی از این مسئله به تغییرات اقلیمی بازمی گردد و بخشی به خاطر تجارت غیرقانونی، صید اشتباهی (که طی آن ماهیگیران تجاری لاک پشت ها را قاطی سایر ماهی ها صید می کنند) و شکار می باشد.

وی ادامه می دهد: "جزایر سلیمان یکی از مناطقی است که جمعیت بزرگی از این لاک پشت ها را می توان یافت و  از زادگاه های اصلی این گونه می باشد که لاک پشت های منقاردارش در وضعیت خوبی به سر می برند."

درعین حال مطالعه این جانداران در معرض خطر کار مشکلی است و گروبر ترجیح می دهد برای مطالعه پدیده تشعشع زیست مهتابی سراغ لاک پشت های سرگنده برود، زیرا پیدا کردن آنها آسان تر است.

با این حال کسی هنوز دلیل درخشش این لاک پشت ها را نمی داند.

گروبرمی گوید: "شاید لاک پشت ها به این روش با هم ارتباط برقرار می کنند، یا همدیگر را راحت تر می بینند یا صرفا برای استتار داخل مرجان ها دست به درخشش می زنند. درخشش این جانداران در دنیایی آبی رنگ زیر آب جلوه متمایزی به ایشان می بخشد."

تلسکوپ های زمینی در جستجوی سیاره ی بزرگی شبیه زمین

وقتی شما در جستجوی سیارات فراخورشیدی هستید که با زمین فاصله بسیاری دارند، شرایط جو زمین این جستجو را برای تلسکوپ های زمینی فوق العاده دشوار می کنند.به همین دلیل برای این کار عموما از تلسکوپهای فضایی مانند هابل، اسپیتزر و کپلر استفاده می شود. اما اکنون برای اولین بار، منجمان یک سیاره ابر زمینی را در حال گذر از مقابل یک ستاره خورشید مانندی کشف کردند که اینکار با استفاده از تلسکوپ های زمینی انجام شد و این امر احتمال کشف چنین سیاره هایی را در سالهای آینده افزایش می دهد.

نصب ویندوز 95 روی Galaxy Gear، تفریحی عجیب و بامزه !

خیلی از ما که برای خرید ساعتهای هوشمند می رویم اصلا فکر نمی کنیم که آیا می توان روی آن ویندوز 95 نصب کرد یا نه. ولی بر خلاف ما، افرادی هستند که درست مانند سازندگان این نوع ساعتها دوست دارند بدانند که آیا می توان با Galaxy Gear کارهای جالبتری کرد یا نه!

مصرف روزانه یک گرم زرد چوبه در صبحانه حافظه را افزایش می دهد.

افزودن تنها یگ گرم زردچوبه به صبحانه، برای حافظه کسانی که درمرحله پیش دیابت و خطرابتلا به اختلالات روانی می باشند می تواند موثر باشد. این یافته ها برای افراد مسن جهان که مستعد بروز بیماریهای دیابتی می باشند اهمیت فراوانی دارند و توجه داشته باشید که دیابت نیز به نوبه خودش باعث ایجاد بیماری های زوال عقل می شود.

بزرگ ترین منبع هدررفت کارآمدی (فیسبوک) نیز درصدد واردشدن به دنیای کارآفرینی است

سایت های بسیاری را روی اینترنت پیدا می کنید که وقت شما را بدون آنکه متوجه باشید هدر می دهند- ازجمله سایت هایی مانند reddit، Tumblr، یوتیوب و سایر انواع مشابه. اما به جز فیسبوک شاید هیچ سایت دیگری را نتوان یافت که تا این اندازه کارآمدی اشخاص بیشماری را که کاربرش هستند تلف کند، زیرا آنچه در فیسبوک مشاهده می شود صرفا افرادی هستند که یا به دنبال سرک کشیدن به عکس دوستانند، یا دنبال گیم زدن یا امتحان لینک های متعددی که به اشتراک گذاشته شده است. با این وجود فیسبوک در اندیشه بازکردن جایی برای خودش در فضای کارآفرینی است.

گذران وقت در کنار دریاچه با سکوی دریم/دایو

در روزهای داغ تابستان، چند ساعتی حضور در کنار یک دریاچه بسیار می چسبد. به همین خاطر استودیوی طراحی و تولید نورث اقدام به ساخت سکوی دریم/دایو بر کناره های دریاچه ای نموده است. سکوی چوبی مزبور که بیشتر قسمت هایش از مواد بازیافتی تشکیل شده و کنار آب نصب شده است به عنوان تخته شیرجه عمل کرده و مکانی عالی برای خواب و حتی دیدن ستارگان در هنگام شب است.