حفظ تناسب شکل سلول ها

08 مهر
اغلب مردم دغدغه حفظ تناسب اندام خود را دارند و می توانند معمولا با انجام تمرین و رعایت رژیم غذایی سالم و سایر روش ها بدان دست پیدا کنند. اما احتمالا تعداد بسیار کمی از ما تابحال به موضوع شکل سلول های خود فکر کرده باشیم. محققان با انجام آزمایشی در ایستگاه بین المللی فضایی نحوه تغییر شکل سلول ها را در ریزجاذبه و اثرات حاصل از این تغییر را بر نحوه کارکرد سلول ها مورد بررسی قرار دادند.

تصویر فوق: این تصویر پر کردن واحد آزمایش فضای سلولی را نشان می دهد

محققان با طراحی آزمایشی در ایستگاه فضایی بین المللی به مسئله نحوه تغییر شکل سلول ها در ریزجاذبه و اثرات حاصل از این تغییر بر روی کارکرد سلول ها پرداختند. سلول ها دارای اسکلت سلولی یا ماتریسی از پروتئین ها هستند که به عنوان ساختاری محکم عمل می کند، همانند نقشی که استخوان ها به عنوان اسکلت در بدن انسان بازی می کنند.

در آزمایش شکل و بیان سلول یا اسکلت سلولی به بررسی این موضوع پرداخته شد که چگونه نیروهای فیزیکی از جمله فشار شدید، سفتی، فشار سطحی و جاذبه، تغییر روابط بین این پروتئین ها، مداخله با معماری سلول و تغییر فرم هندسی یا شکل سلول ها را به دنبال دارد. تغییرات مزبور در شکل سلول به نوبه خود بر مسیرهای سیگنال دهی خاصی در سلول اثر گذاشته و الگوهای بیان ژنی را دستخوش تغییر می کند.

مارکو ووکیچ، پی اچ دی، در کایسر (ایتالیا) محقق ارشد این مطالعه تحقیقی اینگونه شرح می دهد: "اصلاحات اسکلت سلولی در ارتقای شکل سلول نقش داشته و منتهی به تغییرات چشمگیری در کارکرد و رفتار سلول می شود." مخصوصا فشار شدید موجب تغییرات چندگانه ای است که منتهی به مرگ سلولی شده و بر روی تقسیم سلول و نفوذ پذیری آن و نیز بیان ژنی سلول اثرگذار است.

در ریزجاذبه، این مجموعه از رویدادها، یعنی تغییر در ساختار اسکلت سلولی که منتهی به دگرگونی شکل سلول می شود و سپس تغییرات ژنتیکی و بیوشیمیایی را در سلول به همراه خواهد داشت، درنهایت باعث ازکارافتادگی کارکرد زیستی و چه بسا بیماری خواهد شد.

محققان می اندیشند که ریزجاذبه می تواند باعث این نوع تغییرات در ساختار اسکلت سلولی شده و تغییرات وابسته بیان ژنی را نیز بوجود بیاورد. اگر همبستگی یادشده توسط تحقیق تایید شود، آنگاه می توان برخی از اثرات منفی ریزجاذبه را با ثابت سازی اسکلت سلولی حل و فصل نمود. به عنوان مثال ممکن است بتوان از داروهایی برای خنثی سازی آسیب به سلول ها که به واسطه قرارگرفتن شان در معرض ریزجاذبه بوجود آمده استفاده کرد.

اسکلت سلولی در چندین بیماری انسانی روی زمین نیز نقش دارد، از آنجمله می توان به بیماری های بافت همبند، سرطان و پوکی استخوان اشاره داشت.

به گفته الساندرو پالومبو، پی اچ دی، از دپارتمان پزشکی بالینی و مولکولی در دانشگاه ساپینزا در رم: "اسکلت سلولی در تعدادی از بیماری های شناخته شده انسانی نقش کم و بیش زیادی دارد. به این ترتیب که تغییرات رخ داده در اسکلت سلولی نقش کلیدی در هماهنگ سازی گفتگوی متقابل سلول ها و ریززیست محیط آنها ایفا می کند. ایجاد اختلال در این مکالمه متقابل احتمالا هم شروع سرطان و هم پیشرفت آنرا تقویت می کند."

شناخت بهتر از ارتباط بین شکل سلول و بیان ژنی می تواند توسعه داروهایی به منظور معالجه بیماری های یاد شده را نیز ارتقا ببخشد.

به منظور انجام تحقیق حاضر، محققان اقدام به کشت سلول های سرطان سینه در جاذبه عادی روی زمین، ریزجاذبه شبیه سازی شده روی زمین و ریزجاذبه واقعی در ایستگاه فضایی بین المللی کردند. سپس سلول های کشت شده در فضا برای تحلیل بیشتر به زمین بازگردانده شد.

شاید دیر نباشد که هم فضانوردان و هم ما که روی زمین به سر می بریم بیشتر در مورد تناسب سلول های بدنمان همانند تناسب اندام ظاهریمان بیاندیشیم.

با Up3، ابزارپوشیدنی جدید جاوبون آشنا شوید

عادت داریم در مورد ابزارهای پوشیدنی با نوعی حس قاطعیت صحبت کنیم. این ابزارها عرضه خواهند شد و تغییرات بزرگی را ایجاد می کنند. اما در این میان، اصلا نمی دانیم که بالاخره قرار است این ابزارها چگونه باشند. آیا قابلیت های مربوط به سلامتی دارند؟ مطمئنا. پرداخت های مالی را می شود با آنها انجام داد؟ شاید. اعلان ها را نمایش می دهند؟ بله، آنهم چه جور. اگر از جایگاه مساعدی که امروز دراختیار داریم بنگریم، هنوز پیش بینی نمی توان کرد که این ابزارهای همه جا حاضرچگونه باشند. Up3 محصول شرکت جاوبون (Jawbone) پاسخ قطعی به این سوال نمی دهد. اما تا حدودی قوت قلب می دهد که باعث شود بدانیم حس حتمیت مان در مورد ابزارهای پوشیدنی آنچنان هم بی راه نبوده است. طراحی جسورانه دستبندهای Up3 هم از نظر قطعات داخلی و هم از نظر پوششی که این دستنبدها در آن پیچیده شده اند، پیشرفت مهمی در دسته بندی ابزارهای پوشیدنی به حساب می آید.

نحوه کار سیستم بینایی دید در شب حشرات

سوسک ها زشت و کثیف هستند ولی مثال جالبی از تکامل می باشند. این حشرات صدها میلیون سال است که در زمین وجود دارند. سوسک ها عمدتا شبگرد هستند و برخی دانشمندان دانشگاه Oulu کشور فنلاند به خاطر دید در شب این موجودات در شگفت هستند. حال مشخص شده که این موضوع بسیار جالب هم هست زیرا سوسک ها اساسا در سر خود یک دوربین برگشت نور داخلی دارند.

لامپ رومیزی و تاشو SIVU مانند کتاب باز و بسته می‌شود.

طراح فنلاندی، simo lahtenien، با الهام از نحوه باز و بسته شدن کتاب، لامپ تاشو و رومیزی SIVU را ساخته است. این لامپ دارای ساختاری منعطف و قابل تنظیم است.

کشف یک باکتری پلاستیک خور!

محققان ژاپنی بتازگی یک میکروارگانیزمی را کشف کردند که به پلاستیک ها رحم نمی کند. اثبات شده است که این باکتریوم با نام Ideonella sakaiensis، بطور کامل پلی اتیلن ترفتالات (PET) را در هم می شکند. PET، نوع معمول و رایجی از پلاستیک است که در ساخت بطریهای نوشیدنی و برخی از نگهدارنده های مواد غذایی بشدت استفاده می شود. این نوع از پلاستیک ها سهم بسیار بالایی از ضایعات مواد پلاستیکی در سراسر جهان را بخود اختصاص می دهند و رد پای آنها را می توان در وسط اقیانوسها هم پیدا کرد و حالا دانشمندان در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند که آیا می توان از این قاتل کوچک برای بازیافت پلاستیک و کاهش آلودگی های زیست محیطی استفاده کرد یا خیر؟

چرا انسان ها به همدیگر اعتماد می کنند

اعتماد موضوعی است که چه پای عشق وسط باشد، چه پول یا هر موضوع دیگری که ریسکی دربردارد از اهمیت خاصی برخوردار می باشد و اکنون مطالعه جدیدی توسط یکی از محققان مغز دانشگاه دارت موث و همکاران وی انجام شده که عواملِ ایجادِ اعتماد افراد به همدیگر را روشن تر می سازد. یافته های مزبور در ژورنال The Journal of Neuroscience منتشر شده است.