حفظ تناسب شکل سلول ها

08 مهر
اغلب مردم دغدغه حفظ تناسب اندام خود را دارند و می توانند معمولا با انجام تمرین و رعایت رژیم غذایی سالم و سایر روش ها بدان دست پیدا کنند. اما احتمالا تعداد بسیار کمی از ما تابحال به موضوع شکل سلول های خود فکر کرده باشیم. محققان با انجام آزمایشی در ایستگاه بین المللی فضایی نحوه تغییر شکل سلول ها را در ریزجاذبه و اثرات حاصل از این تغییر را بر نحوه کارکرد سلول ها مورد بررسی قرار دادند.

تصویر فوق: این تصویر پر کردن واحد آزمایش فضای سلولی را نشان می دهد

محققان با طراحی آزمایشی در ایستگاه فضایی بین المللی به مسئله نحوه تغییر شکل سلول ها در ریزجاذبه و اثرات حاصل از این تغییر بر روی کارکرد سلول ها پرداختند. سلول ها دارای اسکلت سلولی یا ماتریسی از پروتئین ها هستند که به عنوان ساختاری محکم عمل می کند، همانند نقشی که استخوان ها به عنوان اسکلت در بدن انسان بازی می کنند.

در آزمایش شکل و بیان سلول یا اسکلت سلولی به بررسی این موضوع پرداخته شد که چگونه نیروهای فیزیکی از جمله فشار شدید، سفتی، فشار سطحی و جاذبه، تغییر روابط بین این پروتئین ها، مداخله با معماری سلول و تغییر فرم هندسی یا شکل سلول ها را به دنبال دارد. تغییرات مزبور در شکل سلول به نوبه خود بر مسیرهای سیگنال دهی خاصی در سلول اثر گذاشته و الگوهای بیان ژنی را دستخوش تغییر می کند.

مارکو ووکیچ، پی اچ دی، در کایسر (ایتالیا) محقق ارشد این مطالعه تحقیقی اینگونه شرح می دهد: "اصلاحات اسکلت سلولی در ارتقای شکل سلول نقش داشته و منتهی به تغییرات چشمگیری در کارکرد و رفتار سلول می شود." مخصوصا فشار شدید موجب تغییرات چندگانه ای است که منتهی به مرگ سلولی شده و بر روی تقسیم سلول و نفوذ پذیری آن و نیز بیان ژنی سلول اثرگذار است.

در ریزجاذبه، این مجموعه از رویدادها، یعنی تغییر در ساختار اسکلت سلولی که منتهی به دگرگونی شکل سلول می شود و سپس تغییرات ژنتیکی و بیوشیمیایی را در سلول به همراه خواهد داشت، درنهایت باعث ازکارافتادگی کارکرد زیستی و چه بسا بیماری خواهد شد.

محققان می اندیشند که ریزجاذبه می تواند باعث این نوع تغییرات در ساختار اسکلت سلولی شده و تغییرات وابسته بیان ژنی را نیز بوجود بیاورد. اگر همبستگی یادشده توسط تحقیق تایید شود، آنگاه می توان برخی از اثرات منفی ریزجاذبه را با ثابت سازی اسکلت سلولی حل و فصل نمود. به عنوان مثال ممکن است بتوان از داروهایی برای خنثی سازی آسیب به سلول ها که به واسطه قرارگرفتن شان در معرض ریزجاذبه بوجود آمده استفاده کرد.

اسکلت سلولی در چندین بیماری انسانی روی زمین نیز نقش دارد، از آنجمله می توان به بیماری های بافت همبند، سرطان و پوکی استخوان اشاره داشت.

به گفته الساندرو پالومبو، پی اچ دی، از دپارتمان پزشکی بالینی و مولکولی در دانشگاه ساپینزا در رم: "اسکلت سلولی در تعدادی از بیماری های شناخته شده انسانی نقش کم و بیش زیادی دارد. به این ترتیب که تغییرات رخ داده در اسکلت سلولی نقش کلیدی در هماهنگ سازی گفتگوی متقابل سلول ها و ریززیست محیط آنها ایفا می کند. ایجاد اختلال در این مکالمه متقابل احتمالا هم شروع سرطان و هم پیشرفت آنرا تقویت می کند."

شناخت بهتر از ارتباط بین شکل سلول و بیان ژنی می تواند توسعه داروهایی به منظور معالجه بیماری های یاد شده را نیز ارتقا ببخشد.

به منظور انجام تحقیق حاضر، محققان اقدام به کشت سلول های سرطان سینه در جاذبه عادی روی زمین، ریزجاذبه شبیه سازی شده روی زمین و ریزجاذبه واقعی در ایستگاه فضایی بین المللی کردند. سپس سلول های کشت شده در فضا برای تحلیل بیشتر به زمین بازگردانده شد.

شاید دیر نباشد که هم فضانوردان و هم ما که روی زمین به سر می بریم بیشتر در مورد تناسب سلول های بدنمان همانند تناسب اندام ظاهریمان بیاندیشیم.

یوی (YOY) و ساخت لامپ پوستر با استفاده از یک برگ کاغذ

استودیوی طراحی ژاپنی یوی، تنها با بهره گیری از یک کاغذ A2 توانست یک لامپ کاغذی کوچک و پوستری پرتو افشان را بسازد. همانند سایر کاردستی های دیواری کاغذی، نور را می توان با استفاده از سنجاق و نوارچسب به راحتی به فضای داخلی این لامپ هدایت کرد.

NAO یک ربات دستیار در سیستم خدمت رسانی به مشتریان در بانک می باشد

در ژاپن ربات های انسان نما راه حلی اساسی برای مقابله با مشکل کمبود نیروی کار و جمعیت سالخورده می باشند. اولین چالشی که ربات ها با آن مواجه هستند این است که می بایست با انجام کارهای روزمره به عنوان «فردی عادی» در جامعه ظاهر شوند. ربات کوچک مؤسسه ی رباتیک آلدباران بنام "NAO" برای مقابله با این چالش ساخته شده است و اخیرا یک دوره ی دو ماهه ی کارآموزی را در یکی از بانک های واقع در مرکز توکیو گذرانده است.

بهترین وسیله برای کمک به پیاده‌رویِ بیماران مبتلا به انسداد مزمن ریوی (COPD)

تصویر فوق: تصویری از دوچرخه‌ی بدون پدال در پژوهشِ "respirology". پژوهشگران با انجام پژوهشی که در نوع خود جزء اولین‌ها محسوب می‌شود به بررسی تأثیرِ انواع وسایلِ کمک‌کننده به بیمارانِ مبتلا به انسداد مزمن ریوی (COPD) پرداختند.

کهکشان های غرق در ستاره! کشف متراکم ترین کهکشان های فضا توسط دو دانشجوی نجوم

با کشف جدیدی که توسط دانشجویان دانشگاه سن خوزه انجام گرفته است شب پرستاره معنای دیگری خواهد یافت، این دو دانشجو موفق به کشف متراکم ترینِ کهکشان ها شده اند، قلمروهای کیهانی که آسمان شب با انبوهی از ستارگان از فراز سطح یک سیاره در آن می درخشد.

ترکیب نقاط کوانتومی و پروسکیت برای ساخت کریستال های منتشر کننده ی نور فوق قوی

دو ماده ی اپتوالکتریک که این روزها در مرکز توجهات هستند پروسکیت و نقاط کوانتومی می باشند. هر کدام از این دو ماده به صورت جداگانه برای تبدیل نور به الکتریسیته در سلول های خورشیدی و برای افزایش بازدهی نورهای تولید شده توسط الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرند. اکنون دانشمندان دانشگاه تورنتو از ترکیب این دو ماده استفاده کرده اند تا یک کریستال دورگه با بازدهی بالا و تابش فراتر از حالت عادی تولید کنند که می تواند رکوردها را در میزان بازدهی تبدیل الکتریسیته به نور جا به جا کند.