کشف قدیمی ترین فسیل لاک پشت دریایی جهان

30 شهریور
طبق تحلیل هایی که اخیرا روی قدیمی ترین فسیل لاک پشت دریایی کشف شده انجام گرفته است،این حیوان باستانی حداقل 120 میلیون سال پیش از این در دورانی که دایناسورها هنوز روی زمین زندگی می کردند اقیانوس ها را درهم می نوردیده است.

تصویر فرضی از لاک پشت دریایی منقرض شده Desmatochelys padillai

اسکلت لاک پشت منقرض شده Desmatochelys padillai  جدید در «ویلا د لیوا» در کلمبیا پیدا شده و 25 میلیون سال قدیمی تر از فسیل لاک پشت the Santanachelys gaffneyi  از برزیل است که پیش از این عنوان دار مقام  قدیمی ترین فسیل لاک پشت دریایی جهان بود.

گونه ی D. padillai توسط ماری لو پررا که یک دیرین شناس تفریحی است و دو برادر وی در سال 2007 کشف شد. با این حال بعد از بررسی فسیل مربوطه توسط ادوین کادنا، محقق انستیتوی تحقیقاتی سنکنبرگ و موزه تاریخ طبیعی در آلمان و جیمز پارهام استادیار علوم جغرافیایی در دانشگاه ملی کالیفرنیا فولرتون مشخص شد که فسیل مزبور قدیمی ترین از نوع خود بوده و قدمت آن نیز به دوره کرتاسئوس بین 145.5 میلیون الی 65.5 سال پیش از این می رسد.

پارهام می گوید: "جالب توجه ترین نکته در مورد این فسیل لاک پشتی قدمت داشتن آن است، البته چندان بدوی محسوب نمی شود. هرچند که حداقل قدمت آنرا 120 میلیون سال پیش بینی می کنیم، اما ظاهر لاک پشت آنرا همانند گونه هایی نشان می دهد که در ابتدای راه تکامل خود قرار داشته اند و به واقع "بسیار خاص" است. شاید باز هم فسیل های قدیمی تر لاک پشت ها موجود باشد (البته درصورت محافظت شدن در برابر شرایط زیست محیطی)

به گفته محققان یافته ها همچنین نشان می دهد لاک پشت ها احتمالا بیشتر از یک بار در طول تاریخشان تکامل یافته و بدل به جانداران دریایی شده اند. در حقیقت از آنجایی که D. padillai در عین قدمت داشتن شباهت چندانی با لاک پشت های ابتدایی ندارد، ممکن است بتوان اینگونه استدلال کرد که ارتباطی با لاک پشت های مدرن ندارد. بلکه شاید برای زندگی در دریا تکامل یافته باشد و سپس لاک پشت های دیگری نیز به همین شیوه از جدی جداگانه تکامل پیدا کرده باشند.

به گفته پارهام برخی دانشمندان دیگر با این موضوع هم عقیده نیستند، اما تکامل چندباره طی طول تاریخ یک جانور موضوع شگفتی به حساب نمی آید، زیرا پستانداران، خزندگان و سایر حیوانات به صورت جداگانه و چندین بار تکامل پیدا کرده اند تا طیف گستره ای از حیوانات دریایی بوجود بیاید. به عنوان نمونه، پستانداران در نتیجه بارها پیشرفت در نهایت بدل به حیوانات دریایی از قبیل دلفین و شیردریایی شدند و از اجداد مختلفی برخوردار هستند. دانشمندان اینگونه می اندیشند که همین سناریو برای لاک پشت ها هم اتفاق افتاده است و لاک پشت ها چندین بار تکامل یافته و فرزندان مختلفی را به وجود آورده اند که به زندگی در محیط دریایی خو گرفته اند. برخی از لاک پشت های دریایی بدل به D. padillai می شوند و دیگران به صورت مستقل دستخوش تغییر شده و بدل به لاک پشت های مدرنی می شوند که امروزه در دریاها به سر می برند.

اسکلت Desmatochelys padillai تقریبا به طور کامل حفظ شده است.

به منظور تعیین سن لاک پشت فسیل شده محققان به بررسی غیرمهره داری به نام آمونیت پرداختند که در صخره ها و رسوب اطراف لاک پشت مذکور حفظ شده اند. آمونیت ها طی دوره کرتاسئوس فراوانی بسیاری داشتند، به همین خاطر می توان با استفاده از آنها قدمت صخره ای را که روی آن مدفون شده اند تخمین زد.

دانستن این نکته که لاک پشت مذکور در دوره کرتاسئوس زندگی می کرده است، در روشن شدن تاریخچه لاک پشت دریایی کمک بسیاری می کند. شناسایی نقطه تاریخی که طی آن لاک پشت ها تقسیم به دو نوع جاندار دریایی و خشکی شده اند برای محققان مشکل بوده است. از این دوره تنها چند فسیل لاک پشت بدست آمده است، بنابراین هر فسیلی که کشف شود، برای شناخت نحوه تکامل پیدا کردن لاک پشت های دریایی مهم می باشد.

دانشمندان هنوز تست های لازم را برای سنجش این موضوع که آیا فسیل Desmatochelys padillai به صورت مستقل از لاک پشت های مدرن تکامل پیدا کرده است یا خیر انجام نداده اند، اما لابراتوارهای دیرین شناسی در سرتاسر جهان علاقمند به انجام این تست ها هستند. به گفته پارهام "سعی ما بر اینست که ارتباط میان لاک پشت هایی را که 100 میلیون سال پیش از این زندگی می کرده اند دریابیم. انجام این کار هم البته آسان نیست!"

برخی از باقی مانده های لاک پشت Desmatochelys padillai طی دهه 1940 در کلمبیا کشف شد، اما از آنزمان تاکنون مطالعه نشده بودند. جزئیات این تحقیق برای فردی مثل پارهام که در زمان کشف فسیل به عنوان دانشجوی دکتری در دانشگاه کالیفنیا برکلی حضور داشته است کاملا آشناست. اکنون 18 سال پس از فارغ التحصیلی، وی اهمیت این فسیل را بیش از پیش درک می کند.

باقی مانده های فسیلی که سال 2007 حفاری شدند داده های بهتری در مورد مکان در اختیار نهادند و محققان بدنوسیله توانستند قدمت لاک پشت را با دقت بیشتری تعیین نمایند.

پارهام ادامه می دهد: "شگفت انگیز است چون این فسیل را من از قبل می شناختم و یک جورهایی با آن آشنا بودم و یک باره اسکلت های جدیدتری هم کشف شدند که رویهمرفته بسیار قدیمی هستند. اگر من از قدمت این اسکلت ها سال 1996 هنگام طی دورن دانشجویی ام در برکلی اطلاع داشتم حتما آنها را در رساله فارغ التحصیلی خودم می آوردم."

مطالعه مذکور به صورت آنلاین در ژورنال Paleos Bios آمده است.

جعبه ی انگشتر ازدواج

شاید اگر جعبه های انگشتر ازدواج در یک اندازه مناسب تری بودند، احتیاجی به حمل جعبه های امروزی نبود. و یا این که انگشتر را بدون جعبه، داخل جیبمان با خود حمل کنیم تا لحظه ای که آن را به نامزدمان هدیه دهیم.

ماگمای یلواستون عمیق تر از آن چیزی بود که قبلا تصور می شده است.

لرزه شناسان به تازگی تصاویری از ماگمای ذوب بخشی شده [1] داغ یافته اند که 12 تا 28 مایل زیر ابر آتشفشان یلواستون قرار گرفته است و آشیانه ماگمای آن [2] 4.4 برابر بزرگتر از آشیانه ماگمای کم عمق شناخته شده یلواستون است. میزان ماگمای عمیق این آشیانه می تواند مساحت 1000مایل مکعب را بپوشاند. یعنی مساحت آن 11.2 برابر مساحت دره گراند کانیون آمریکاست.

هدفون های کوکون اگ (Kokoon EGG)  برای کنترل وضعیت خواب شما، امواج مغزی را رصد می کنند

هدفون های کوکون اگ (Kokoon EGG) برای کنترل وضعیت خواب شما، امواج مغزی را رصد می کنند

در هدفون های بلوتوثی کوکون، سنسورهای EGG کار گذاشته شده است تا کیفیت خواب کاربر را رصد کند. استفاده از هدفون های صداگیر مخصوصا در صورتی که بخواهید هنگام سفر با هواپیما یا اتوبوس اندکی چرت بزنید بسیار مناسب است. اما با توجه به اینکه هدفون های یادشده دارای گوشی و بدنه سفت و محکمی هستند بیشترشان برای استفاده در خواب شبانگاهی به کار نمی آیند. حال استارت اپی به نام کوکون که در لندن واقع شده است، یک جفت هدفون مجهز به سنسورهای الکتروانسفالوگرافی یا (EEG) را طراحی کرده که تمرکز اصلی آن روی راحتی کاربر بوده و شما را تا ساعات اولیه صبح در خواب شیرین نگاه می دارد، وقتی هم بیدار شدید بازخورد مربوط به کیفیت خواب خود را دریافت خواهید کرد.

قهوه جوشی با قابلیت کشت قارچ

اگر از زمره عاشقان قهوه هستید و در عین حال قارچ هم از چاشنی های همیشگی غذاهای شماست احتمالاً از همین الان تصمیم قطعی برای خرید این دستگاه را خواهید گرفت. این دستگاه جالب توسط آدریان پرز طراح بارسایی طراحی و تولید شده است. دستگاه های قهوه جوش صرفاً دو دهم درصد از قهوه را تبدیل به نوشیدنی می کنند و مابقی بصورت تفاله دور ریخته می شود. گرچه استفاده از تفاله قهوه بعنوان بستری برای پرورش قارچ موضوع جدیدی نیست ولی در پشت دستگاهی که در ادامه بررسی می کنیم تفکر خلاقانه ای وجود دارد. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

پنج رفتاری که در موردابزارهای پوشیدنیِ ردیابِ علایم سلامتی می بایست رعایت کرد

آیا از ردیاب های فعالیت جسمانی استفاده می کنید؟ پس این مطلب را مطالعه کنید تا یک وقت اشتباهات گفته شده را انجام ندهید. ردیاب های علایم سلامتی به سرعت برق و باد صحنه فناوری را به تسخیر خودشان درآورده اند. این گام شمارهای کوچک با گوشی هوشمند شما ارتباط برقرار می کنند و تعداد گام هایی را که برمی دارید می شمارند، میزان فاصله طی شده تان را اندازه گیری می کنند، کالری هایی را که سوزانده اید و وضعیت خوابتان را نیز در شب رصد می کنند. اما انتخاب بهترین ردیاب علایم سلامتی به تنهایی کافی نیست. صرف نظر از اینکه در استفاده از این ابزارهای پوشیدنی چند پیرهن اضافه تر پاره کرده باشید یا تازه کار باشید، حتما حواستان باشد که اشتباهات ذکرشده در ادامه را مرتکب نشوید.