کشف قدیمی ترین فسیل لاک پشت دریایی جهان

30 شهریور
طبق تحلیل هایی که اخیرا روی قدیمی ترین فسیل لاک پشت دریایی کشف شده انجام گرفته است،این حیوان باستانی حداقل 120 میلیون سال پیش از این در دورانی که دایناسورها هنوز روی زمین زندگی می کردند اقیانوس ها را درهم می نوردیده است.

تصویر فرضی از لاک پشت دریایی منقرض شده Desmatochelys padillai

اسکلت لاک پشت منقرض شده Desmatochelys padillai  جدید در «ویلا د لیوا» در کلمبیا پیدا شده و 25 میلیون سال قدیمی تر از فسیل لاک پشت the Santanachelys gaffneyi  از برزیل است که پیش از این عنوان دار مقام  قدیمی ترین فسیل لاک پشت دریایی جهان بود.

گونه ی D. padillai توسط ماری لو پررا که یک دیرین شناس تفریحی است و دو برادر وی در سال 2007 کشف شد. با این حال بعد از بررسی فسیل مربوطه توسط ادوین کادنا، محقق انستیتوی تحقیقاتی سنکنبرگ و موزه تاریخ طبیعی در آلمان و جیمز پارهام استادیار علوم جغرافیایی در دانشگاه ملی کالیفرنیا فولرتون مشخص شد که فسیل مزبور قدیمی ترین از نوع خود بوده و قدمت آن نیز به دوره کرتاسئوس بین 145.5 میلیون الی 65.5 سال پیش از این می رسد.

پارهام می گوید: "جالب توجه ترین نکته در مورد این فسیل لاک پشتی قدمت داشتن آن است، البته چندان بدوی محسوب نمی شود. هرچند که حداقل قدمت آنرا 120 میلیون سال پیش بینی می کنیم، اما ظاهر لاک پشت آنرا همانند گونه هایی نشان می دهد که در ابتدای راه تکامل خود قرار داشته اند و به واقع "بسیار خاص" است. شاید باز هم فسیل های قدیمی تر لاک پشت ها موجود باشد (البته درصورت محافظت شدن در برابر شرایط زیست محیطی)

به گفته محققان یافته ها همچنین نشان می دهد لاک پشت ها احتمالا بیشتر از یک بار در طول تاریخشان تکامل یافته و بدل به جانداران دریایی شده اند. در حقیقت از آنجایی که D. padillai در عین قدمت داشتن شباهت چندانی با لاک پشت های ابتدایی ندارد، ممکن است بتوان اینگونه استدلال کرد که ارتباطی با لاک پشت های مدرن ندارد. بلکه شاید برای زندگی در دریا تکامل یافته باشد و سپس لاک پشت های دیگری نیز به همین شیوه از جدی جداگانه تکامل پیدا کرده باشند.

به گفته پارهام برخی دانشمندان دیگر با این موضوع هم عقیده نیستند، اما تکامل چندباره طی طول تاریخ یک جانور موضوع شگفتی به حساب نمی آید، زیرا پستانداران، خزندگان و سایر حیوانات به صورت جداگانه و چندین بار تکامل پیدا کرده اند تا طیف گستره ای از حیوانات دریایی بوجود بیاید. به عنوان نمونه، پستانداران در نتیجه بارها پیشرفت در نهایت بدل به حیوانات دریایی از قبیل دلفین و شیردریایی شدند و از اجداد مختلفی برخوردار هستند. دانشمندان اینگونه می اندیشند که همین سناریو برای لاک پشت ها هم اتفاق افتاده است و لاک پشت ها چندین بار تکامل یافته و فرزندان مختلفی را به وجود آورده اند که به زندگی در محیط دریایی خو گرفته اند. برخی از لاک پشت های دریایی بدل به D. padillai می شوند و دیگران به صورت مستقل دستخوش تغییر شده و بدل به لاک پشت های مدرنی می شوند که امروزه در دریاها به سر می برند.

اسکلت Desmatochelys padillai تقریبا به طور کامل حفظ شده است.

به منظور تعیین سن لاک پشت فسیل شده محققان به بررسی غیرمهره داری به نام آمونیت پرداختند که در صخره ها و رسوب اطراف لاک پشت مذکور حفظ شده اند. آمونیت ها طی دوره کرتاسئوس فراوانی بسیاری داشتند، به همین خاطر می توان با استفاده از آنها قدمت صخره ای را که روی آن مدفون شده اند تخمین زد.

دانستن این نکته که لاک پشت مذکور در دوره کرتاسئوس زندگی می کرده است، در روشن شدن تاریخچه لاک پشت دریایی کمک بسیاری می کند. شناسایی نقطه تاریخی که طی آن لاک پشت ها تقسیم به دو نوع جاندار دریایی و خشکی شده اند برای محققان مشکل بوده است. از این دوره تنها چند فسیل لاک پشت بدست آمده است، بنابراین هر فسیلی که کشف شود، برای شناخت نحوه تکامل پیدا کردن لاک پشت های دریایی مهم می باشد.

دانشمندان هنوز تست های لازم را برای سنجش این موضوع که آیا فسیل Desmatochelys padillai به صورت مستقل از لاک پشت های مدرن تکامل پیدا کرده است یا خیر انجام نداده اند، اما لابراتوارهای دیرین شناسی در سرتاسر جهان علاقمند به انجام این تست ها هستند. به گفته پارهام "سعی ما بر اینست که ارتباط میان لاک پشت هایی را که 100 میلیون سال پیش از این زندگی می کرده اند دریابیم. انجام این کار هم البته آسان نیست!"

برخی از باقی مانده های لاک پشت Desmatochelys padillai طی دهه 1940 در کلمبیا کشف شد، اما از آنزمان تاکنون مطالعه نشده بودند. جزئیات این تحقیق برای فردی مثل پارهام که در زمان کشف فسیل به عنوان دانشجوی دکتری در دانشگاه کالیفنیا برکلی حضور داشته است کاملا آشناست. اکنون 18 سال پس از فارغ التحصیلی، وی اهمیت این فسیل را بیش از پیش درک می کند.

باقی مانده های فسیلی که سال 2007 حفاری شدند داده های بهتری در مورد مکان در اختیار نهادند و محققان بدنوسیله توانستند قدمت لاک پشت را با دقت بیشتری تعیین نمایند.

پارهام ادامه می دهد: "شگفت انگیز است چون این فسیل را من از قبل می شناختم و یک جورهایی با آن آشنا بودم و یک باره اسکلت های جدیدتری هم کشف شدند که رویهمرفته بسیار قدیمی هستند. اگر من از قدمت این اسکلت ها سال 1996 هنگام طی دورن دانشجویی ام در برکلی اطلاع داشتم حتما آنها را در رساله فارغ التحصیلی خودم می آوردم."

مطالعه مذکور به صورت آنلاین در ژورنال Paleos Bios آمده است.

کوئیپ (Quip)، یک مسواک برقی  که ترکیبی از سادگی و آبونمان کم هزینه است

کوئیپ (Quip)، یک مسواک برقی که ترکیبی از سادگی و آبونمان کم هزینه است

شاید بگویید که بسیاری از مسواک های مدرن در واقع شور قضیه را درآورده اند، مثلا ممکن است تصور کنید که ردیابی حرکت یا متصل کردن مسواک و گوشی هوشمند برای یک تمیزکاری ساده که درصورت درست انجام دادن فقط چند دقیقه طول می کشد دیگر خیلی اغراق آمیز است. اما شرکت کوئیپ نظر دیگری دارد.

رزان حاص اوغلو  و  بازآفرینی نوینی از میراث شیشه گری ترکیه با لامپ های شیشه ای

رزان حاص اوغلو و بازآفرینی نوینی از میراث شیشه گری ترکیه با لامپ های شیشه ای

در دوران حکومت سلطان سلیم سوم، امپراطوری عثمانی تکنیک ملیله دوزی روی شیشه را از ونیزی ها یاد گرفت و خیلی زود این تکنیک را تکمیل کرده و در نهایت، چشم بلبل çeşm-i bülbül یا شیشه ای تزئینی با استفاده از آن ساخته شد که غالبا به عنوان هدیه به افراد تقدیم می شود یا برای تزئین روی رومیزی قرار می گیرد و سطح شیشه با نوارهایی برجسته به رنگ های آبی و سفید متمایز می شود.

محیط زیست ممکن است تغییر کند، اما میکروبیوم زنبورهای ملکه تغییر نمی کند

محققان دانشگاه ایالت کارولینای شمالی، دانشگاه ایندیانا و کالج ولسلی، میکروبیوم دستگاه گوارش ملکه های زنبور عسل را بررسی کردند. این اولین سرشماری کامل از میکروبیوم دستگاه گوارش زنبورهای ملکه است که همه میکروارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش این جاندار زندگی می کنند را شامل می شود.

ویدئو: حلقه های  مغناطیسی "نامرئی"  خورشید در نور فوق بنفش پدیدار می شود