ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی در طبیعت: پارازیت هایی که با استفاده از ویروس، ژنوم پروانه را دستخوش تغییر می کنند

29 شهریور
شاید با شنیدن اصطلاح ارگانیسم های اصلاح شده ژنتیکی بیشتر به یاد موجودات دست کاری شده به دست انسان بیفتید، اما دانشمندان به تازگی دریافته اند پروانه های پادشاه، کرم های ابریشم و بسیاری از دیگر پروانه ها و حشرات هم خانواده به صورت طبیعی دارای ژن های زنبورهای پارازیته هستند. این ژن ها، حاصل ورود و خروج ویروسی به دی ان ای موجودات مذکور است.

محققان اضافه می کنند که دلیل حفظ این ژن های زنبوری توسط پروانه ها و حشرات مشابه، احتمالا محافظت شدن ایشان در برابر ویروس ها باشد.

حشرات پارازیته که به عنوان زنبورهای براکونید شناخته می شوند، تخم خود را داخل کرم پروانه ها و حشرات هم خانواده شان می گذارند. لارو زنبور که از این تخم ها خارج می شود نوعا کرم میزبان را می کشد.

علاوه بر تخم گذاری، زنبورهای مزبور ویروس های بزرگی به  نام براکوویروس را نیز به درون کرم تزریق می کنند که داخل ژنوم های کرم جای می گیرد. حدود 100 میلیون سال پیش از این براکوویروس، زنبورها را مورد تهاجم قرار داد و اکنون انحصارا از دی ان ای ویروسی داخل ژنوم  زنبور حاصل شده و در تخمدان زنبورخلق می شود.

براکوویروس به لارو زنبور برای بقا داخل  محیط میزبان کمک می کند. بعد از آنکه ویروس های نامبرده خود را داخل ژنوم های کرم جای می دهند، دفاع ایمنی کرم ها را از کار انداخته و از لارو زنبور محافظت می کنند.

البته برخی اوقات، به عنوان نمونه با از میان بردن تخم ها یا کشتن لارو امکان پس زدن حملات براکونیدها  توسط کرم هم وجود دارد. درصورتی که کرم ها توسط زنبورهایی که معمولا گونه های خود را پارازیته نمی کنند مورد حمله قرار بگیرند، احتمال دارد از اقبال خوبی برای جان بدر بردن از حملات براکونید برخوردار باشند. اگر کرم ها از حملات مزبور سالم بمانند، حال که ناقل ژن های اصلاح شده توسط براکوویروس می باشند، می توانند به رشد خود ادامه داده و تبدیل به پروانه یا حشرات هم خانواده پروانه شوند و این تغییرات را به فرزندان خود نیز منتقل نمایند.

هم اکنون دانشمندان به این نکته پی برده اند که برخی اوقات، براکوویروس ها، ژن های زنبور را با خود حمل می کنند. این ژن های تگ زده شده، در پروانه پادشاه، کرم ابریشم و حشراتی همانند برگخوار چغندر و برگخوار پاییزی یافت می شود.

به گفه ژان میشل درزن ، نویسنده همکار ارشد این مطالعه که ویروس شناسی در دانشگاه تورز در فرانسه و مدیر تحقیقات مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه می باشد: "من واقعا از کشف بدست آمده شگفت زده شدم و باورم نمی شد، در ابتدا فکر کردم اشتباهی رخ داده است. اما به لحاظ تجربی توانستیم صحت یافته هایمان را اثبات کنیم."

اجداد زنبور، زنبور عسل و مورچه حدود 300 میلیون سال قبل از این از پروانه و هم خانواده های آن جدا شدند که حدود همان زمانی است که جدایی اجداد پستانداران از خزندگان رخ داده است. در نتیجه به خاطر معناداری تفاوت بین ژن های زنبور با ژن های پروانه و حشرات هم خانواده آن، توجه دانشمندان جلب شده و این دو را از هم  تمایز دادند.

سالوادور هررو، زیست شناس مولکولی و پاتولوژیست حشرات در دانشگاه والنسیا در اسپانیا می گوید: "نتایج بدست آمده نشان می دهد طبیعت بدون نیاز به هیچ لابراتواری به خلق حشراتی با اصلاح ژنتیکی می پردازند."

دانشمندان این نکته را نیز دریافتند که برخی از ژن های زنبور، در حفاظت در کرم ها در برابر ﺑﺎﮐﻮﻟﻮوﯾﺮوس، ویروس هایی که برخی اوقات کشاورزان به قصد کنترل حشرات موذی استفاده می کنند، نقش دارد. محققان به طور اخص متوجه شدند ژن های "اهلی شده" مزبور جلوی حرکت ویروس ها را درون حشرات می گیرد.

در تحقیقات گذشته مشخص شده بود که ویروس ها از توانایی انتقال ژن بین گونه های مختلف برخوردارند. غالبا جهش ژنتیکی باعث انحطاط این دست توالی های دی ان ای در امتداد نسل های متعدد می شود، اما اگر ژن ها به میزبان خود سود برسانند، همانگونه که در مورد ژن های زنبور و پروانه ها و حشرات هم خانواده آن شاهدیم، میلیون ها سال بدون تغییر باقی می مانند.

ده ها هزار گونه زنبور براکونید وجود دارد، این حشرات  تقریبا تمام گونه های پروانه و حشرات هم خانواده آن را پارازیته می کنند. بدین ترتیب، پروانه ها و حشرات هم خانواده آن که به لحاظ طبیعی مورد اصلاح ژنتیکی قرار گرفته اند را می توان در سرتاسر جهان یافت.

یکی از کاربردهای بالقوه این مطالعه آنست که اگر انسان دست به اصلاح ژنتیکی حشرات بزند، این ژن ها ممکن است راه خود را به سایر گونه ها پیدا کنند. به عنوان مثال، ژن هایی که به صورت مصنوعی به زنبورهای پارازیت مسئول کنترل آفات معرفی شده اندممکن است تصادفا به ژنوم حشرات منتقل شوند.

هررو می گوید: "ما بایستی از نوع ژن هایی که قصد اضافه سازیشان را داریم آگاهی داشته باشیم، زیرا احتمال انتقال یافتن آنها به سایر حشرات می رود."

یافته های این محققان به صورت آنلاین در ژورنال PLOS Genetics منتشر شده است.

چگونه و چرا از Goggles ِگوگل  استفاده کنیم؟

چگونه و چرا از Goggles ِگوگل استفاده کنیم؟

Goggles ِ گوگل (عینک گوگل) برخلاف نامش، فقط یک برنامه است و امیداریم کسی آن را با دستگاه پوشیدنی و با فناوری برترِ عینک گوگل اشتباه نگیرد. در ابتدا، این برنامه به صورت آزمایشی در اواخر 2009 منتشر شد، برنامه عینک گوگل در حال حاضر تبدیل به برنامه‌ای کاملا تکامل یافته شده است، برنامه‌ای که بدون شک می‌تواند در بعضی جاها سودمند باشد. اگر تا به حال فرصت استفاده از این برنامه‌ را نداشته‌اید اجازه دهید آن را به شما معرفی کنیم.

پاتریوت فلش درایوهای USB Type-C خود را معرفی کرد

پاتریوت یک فلش درایو دو سمت USB با کانکتور Type-C را معرفی کرد. این فلش درایو دارای کانکتور USB Type-C در یک سمت و کانکتور USB Type-A با استفاده از استاندارد USB 3.0 در سمت مخالف است. این فلش درایو در ظرفیت‌های 32 و 64 گیگابایتی در دسترس هستند و در ژوئن عرضه خواهند شد.

دستگاهی که به صورت خودکار داروها را دسته بندی می کند

افرادی که نیاز به مصرف مرتب داروها به خصوص در زمان های متفاوتی از روز دارند می دانند که به خاطر سپردن مصرف قرص ها در زمان مناسب مشکل است. Lumma دستگاهی است که به منظور تسهیل این موقعیت ساخته شده است و با تحت نظر گرفتن داروهای مصرفی شما و اطلاع دادن زمان مصرف به شما در این راستا یاریتان می کند.

طرحی در مقیاس نانو برای حل مشکل گرمایش شدید دستگاه‌های میکروالکترونیک

در حال حاضر تولیدکنندگان دستگاه‌های میکروالکترونیک برای تعیین دمای درون دستگاه‌ها، تنها به شبیه‌سازی‌ها تکیه می‌کنند. محققان به تازگی روشی برای تعیین دمای واقعی داخل این دستگاه‌ها پیدا کرده‌اند. در این روش از مواد درون دستگاه به عنوان دماسنج استفاده می‌شود.

10 دستگاه از بهترین ماشین های نمایشگاه اتومبیل نیویورک 2015

هرچند که نمایشگاه اتومبیل نیویورک 2015 برای عموم مردم تازگی دارد، اما برای دست اندرکاران و اصحاب رسانه که طی هفته گذشته به نیویورک سرازیر شده بودند این رویداد نیز به خاطره ها پیوسته است. اصحاب رسانه، هم اکنون درحال جمع آوری اسباب و وسایل خود و بازگشت به منازلشان در شهرهای خود هستند، ولی در این میان ما تصمیم گرفتیم تا فهرستی از ستاره های این رویداد، که پر از عرضه مدل های خیره کننده، کنفرانس های مطبوعاتی عجیب و حتی چند کبوتر راه گم کرده بود، خدمت خوانندگان تقدیم کنیم. البته تعجب نکنید چون کبوترها همه جا پیدا می شوند! در ادامه فهرست محبوب ترین اتومبیل های این نمایشگاه را، البته بدون در نظر داشتن ترتیبی خاص مشاهده می کنید.