ساخت موسیقی توسط "پیانوی کیهانی" سرن (CERN)، با استفاده از داده های ذرات

ساخت موسیقی توسط "پیانوی کیهانی" سرن  (CERN)، با استفاده از داده های ذرات
19 شهریور
فیزیکدانان شاغل در سرن موفق به خلق "پیانوی کیهانی" شده اند که از داده های ذرات برای نواختن موسیقی زنده استفاده می کند.

آرتور فرناندز و گیلرمو تِخِدا در قالب ALICE (آزمایش برخورددهنده یونی بزرگ) اقدام به ساخت پیانوی مزبور نموده اند، این آلت موسیقی که مثل "راه پله ای فانتزی" می ماند از پَد ردیابی برای انتقال ذرات درحال عبور و تبدیلشان به نت های موسیقی استفاده کردند.

آنگونه که در گزارش های مربوطه آمده است، این پیانو برای تولید موسیقی خود از ذرات باردار استفاده می کند و ذرات یادشده هنگامی که تشعشعات کیهانی با مولکول های موجود در اتمسفر تعامل می کنند خلق می شود. سپس جرقه زن پلاستیکی که در میان پیانو قرار گرفته است ذرات را بدل به سیگنال های نوری می کند و آنگاه ذرات بدل به نت های ترتیبی"R2 D2"مانند و پرتوهای نوری همزمانی به سبک جاز می شوند.

پیانوی کیهانی مزبور ابتدا در CERN Open Day سال 2013 به نمایش درآمد و از آنزمان به بعد بازارش حسابی داغ شده است، به شکلی که چند تا از پیانوهای مذکور به ازای قیمت گزاف 2500 دلار فروخته شده اند. گذشته از این ها این آلت موسیقی سال گذشته طی فستیوال جاز مونترکس هم عرضه شد و ال بلاتر از جمله پیانیست های بنام آنرا نواخت.

استیو گلدفارب یکی فیزیکدان های شاغل در سرن در توضیحاتی که راجع به پیانوی مزبور عرضه داشته این احتمال را بیان می دارد که ممکن است روزی از پیانوی کیهانی در نواختن موسیقی جاز به صورت بداهه نوازی استفاده شود، البته با این فرض که " کیهان ریتم های نامحدودی در چنته داشته باشد."

البته این اولین باری نیست که فیزیکدانان ذره و سایر محققان سراغ "صدابخشی"  رفته اند، منظور روندیست که طی آن داده های خام بدل به صدا می شوند. قبلا نیز پروژه LHCChamber Music خاص این لابراتوار، به عنوان یکی از بخش های سالگرد تاسیس سرن اجرا گردید و دانشمندان برمبنای داده های جمع آوری شده توسط Large Hadron Collider مشغول نواختن قطعه ای با استفاده از سیم، کلید و سازهای بادی چوبی شدند.

گذشته از این ها ناسا پخش زنده ای به نام  CRaTER(تلسکوپ اشعه کیهانی برای اثرات تشعشعی) را هم ارائه داشته است که با استفاده از آن می توان به داده های پخش شده از سوی مدارگردReconnaissance  گوش داد که مدام در قالب قطعات صوتی خدمت شوندگان عرضه می شود.

هاروکا میساوا و گلهای کاغذی زیبایش

یک طراح ژاپنی بنام هاروکا میساوا فرم ظریفی از گلها را با استفاده از براده های تراشِ نوعی مداد مخصوص ساخته است. دیدن این طرح های بدیع در یک حلقه شکننده خالی از لطف نیست. با کوی دانش همراه باشید...

میزهای مسحور کننده «دل ماره»

ادوارد لوکوتا طراحی است اهل رومانی که اقدام به طراحی میزی مسحور کننده نموده است تا اقیانوس را به اتاق نشیمن منازل هدیه دهد، بنابراین حتی اگر نزدیک سواحل دریا زندگی نمی کنید بازهم از زیبایی دریا برخوردار خواهید شد. لوکوتا میز دل ماره (به معنی برگرفته از دریا) را به صورت دستی و از لایه های شیشه آکریلیک سبز و آبی ساخته است تا تقلیدی از عمق های مختلف بستر دریا باشد. هر یک از میزها به شکلی طراحی شده تا توهم وجود آب را در بیننده ایجاد نماید و نمایی متفاوت را از هر زاویه عرضه کند.

در این فیلم کوتاه نیویورک غرق در جنگلی از گیاهان می شود

یکی از تفریحات برخی برای گذران اوقات جستجو به دنبال روش هایی برای پوشاندن شهرهایی مثل نیویورک در باغ های عمودی و پارکهای شهری است، اما چه اتفاقی می افتد اگر لشگری از گیاهان خود مسئولیت را به عهده گرفته و شهرهای بزرگ را بدون اجازه آدمها غرق در سبزی و طراوت کنند؟ در فیلم کوتاه Wrapped که ساخته رومن کائلین، فالکو پائپر و فلورین ویتمن می باشد و برنده جوایزی هم شده است، آینده ای به تصویر کشیده می شود که مادر طبیعت خودش دست به کار می شود و شهری را سبز می کند. این فیلم که برای اولین بار جهت بازدید عمومی به صورت آنلاین منتشر شده ویدئویی زیبا و درعین حال وهم انگیز است که سیلی از درخت های رونده را در حال تسخیر شهر به تصویر کشیده است و نتیجه کار جنگلی بتنی است که البته بیشتر جنگل است تا بتن.

هنر ساکولنت های زنده

ایوان استوژاکوویچ، در مجموعه دنباله دار خود به نام “Urban Wild” دست به ترکیب جدید و منحصر به فردی از نقاشی، ساکولنت و دیوار زنده زده است.

«هنر زمینی زودگذر» با استفاده از موادی که در طبیعت یافت می شود

یکی از انواع بسیار جالب هنر، «هنر زودگذر» است که تقریبا هیچ ردی از خود به جا نمی گذارد. اندی گلدزورثی که وی را به عنوان مؤسس سبک جدیدی از «تعادل یا چیدمان سنگ» و یکی از مشهورترین هنرمندان در این حوزه می شناسند نیز دقیقا همین کار را انجام می دهد.

محققان مکانیسم سلولی را کشف کردند که در طول عفونت های شدید ریه، از آن محافظت می کند.

محققان در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو یک مکانیسم مولکولی جدید کشف کردند که ارتباط بین سلول های خط عروق خونی را قوی می کند و حایل ضد نشت ایجاد می کند. این مکانیسم یک راه درمان جدید برای درمان سندرم حاد تنفسی (ARDS) (یک بیماری اغلب کشنده که در آن مایع از عروق خونی به ریه ها نشت می کند) فراهم می کند.

نکته سلامتی: مراقبت از دندانها هنگام بارداری

مراقبت از بدن در زمان بارداری می بایست بسیار بیشتر انجام گیرد که البته شامل دندانهایتان نیز می شود. در ادامه نکاتی را برای شما آورده ایم. با کوی دانش همراه باشید...

نکته‌ی سلامتی: آیا به درستی نخِ دندان می‌کشید؟

استفاده از نخ دندان برای بهداشت دهان و دندان ضروری است. آیا شما از روش درستی برای حفاظت از دهان خود پیروی می‌کنید؟

زن واچ ایسوس یکی  از شیک ترین ساعت های پوشیدنی آندرویدی

زن واچ ایسوس یکی از شیک ترین ساعت های پوشیدنی آندرویدی

این هفته شرکت ایسوس هم در نمایشگاه IFA اقدام به رونمایی از اولین ابزار پوشیدنی خود یعنی ساعت ZenWatch نمود و اکنون ما در کوی می خواهیم تا از نزدیک نگاهی به این ساعت آندرویدی انداخته و بررسی اش کنم .

Vivo  ماه آینده رسما از تلفن 4.75 میلی متری خود به نام X5 Max (ظریف ترین تلفن هوشمند جهان) پرده برداری خواهد نمود

Vivo ماه آینده رسما از تلفن 4.75 میلی متری خود به نام X5 Max (ظریف ترین تلفن هوشمند جهان) پرده برداری خواهد نمود

گوشی جدیدی که تنها 4.75 میلی متر ضخامت دارد و به اندازه یک تارمو نازک تر از Oppo R5 4.85 میلی متری می باشد که هم اکنون به عنوان ظریف ترین تلفن جهان شناخته می شود. Vivo به صورت رسمی وجود Vivo X5 Max را تایید کرده است و تصویر تیزری از این تلفن نیز منتشر شده است تا همگان بدانند که تلفن یادشده در آینده نزدیک رسما معرفی خواهد شد که زمان آن ظاهرا و طبق شایعات جدید ماه دسامبر خواهد بود.