ساخت موسیقی توسط "پیانوی کیهانی" سرن (CERN)، با استفاده از داده های ذرات

ساخت موسیقی توسط "پیانوی کیهانی" سرن  (CERN)، با استفاده از داده های ذرات
19 شهریور
فیزیکدانان شاغل در سرن موفق به خلق "پیانوی کیهانی" شده اند که از داده های ذرات برای نواختن موسیقی زنده استفاده می کند.

آرتور فرناندز و گیلرمو تِخِدا در قالب ALICE (آزمایش برخورددهنده یونی بزرگ) اقدام به ساخت پیانوی مزبور نموده اند، این آلت موسیقی که مثل "راه پله ای فانتزی" می ماند از پَد ردیابی برای انتقال ذرات درحال عبور و تبدیلشان به نت های موسیقی استفاده کردند.

آنگونه که در گزارش های مربوطه آمده است، این پیانو برای تولید موسیقی خود از ذرات باردار استفاده می کند و ذرات یادشده هنگامی که تشعشعات کیهانی با مولکول های موجود در اتمسفر تعامل می کنند خلق می شود. سپس جرقه زن پلاستیکی که در میان پیانو قرار گرفته است ذرات را بدل به سیگنال های نوری می کند و آنگاه ذرات بدل به نت های ترتیبی"R2 D2"مانند و پرتوهای نوری همزمانی به سبک جاز می شوند.

پیانوی کیهانی مزبور ابتدا در CERN Open Day سال 2013 به نمایش درآمد و از آنزمان به بعد بازارش حسابی داغ شده است، به شکلی که چند تا از پیانوهای مذکور به ازای قیمت گزاف 2500 دلار فروخته شده اند. گذشته از این ها این آلت موسیقی سال گذشته طی فستیوال جاز مونترکس هم عرضه شد و ال بلاتر از جمله پیانیست های بنام آنرا نواخت.

استیو گلدفارب یکی فیزیکدان های شاغل در سرن در توضیحاتی که راجع به پیانوی مزبور عرضه داشته این احتمال را بیان می دارد که ممکن است روزی از پیانوی کیهانی در نواختن موسیقی جاز به صورت بداهه نوازی استفاده شود، البته با این فرض که " کیهان ریتم های نامحدودی در چنته داشته باشد."

البته این اولین باری نیست که فیزیکدانان ذره و سایر محققان سراغ "صدابخشی"  رفته اند، منظور روندیست که طی آن داده های خام بدل به صدا می شوند. قبلا نیز پروژه LHCChamber Music خاص این لابراتوار، به عنوان یکی از بخش های سالگرد تاسیس سرن اجرا گردید و دانشمندان برمبنای داده های جمع آوری شده توسط Large Hadron Collider مشغول نواختن قطعه ای با استفاده از سیم، کلید و سازهای بادی چوبی شدند.

گذشته از این ها ناسا پخش زنده ای به نام  CRaTER(تلسکوپ اشعه کیهانی برای اثرات تشعشعی) را هم ارائه داشته است که با استفاده از آن می توان به داده های پخش شده از سوی مدارگردReconnaissance  گوش داد که مدام در قالب قطعات صوتی خدمت شوندگان عرضه می شود.

هاروکا میساوا و گلهای کاغذی زیبایش

یک طراح ژاپنی بنام هاروکا میساوا فرم ظریفی از گلها را با استفاده از براده های تراشِ نوعی مداد مخصوص ساخته است. دیدن این طرح های بدیع در یک حلقه شکننده خالی از لطف نیست. با کوی دانش همراه باشید...

میزهای مسحور کننده «دل ماره»

ادوارد لوکوتا طراحی است اهل رومانی که اقدام به طراحی میزی مسحور کننده نموده است تا اقیانوس را به اتاق نشیمن منازل هدیه دهد، بنابراین حتی اگر نزدیک سواحل دریا زندگی نمی کنید بازهم از زیبایی دریا برخوردار خواهید شد. لوکوتا میز دل ماره (به معنی برگرفته از دریا) را به صورت دستی و از لایه های شیشه آکریلیک سبز و آبی ساخته است تا تقلیدی از عمق های مختلف بستر دریا باشد. هر یک از میزها به شکلی طراحی شده تا توهم وجود آب را در بیننده ایجاد نماید و نمایی متفاوت را از هر زاویه عرضه کند.

در این فیلم کوتاه نیویورک غرق در جنگلی از گیاهان می شود

یکی از تفریحات برخی برای گذران اوقات جستجو به دنبال روش هایی برای پوشاندن شهرهایی مثل نیویورک در باغ های عمودی و پارکهای شهری است، اما چه اتفاقی می افتد اگر لشگری از گیاهان خود مسئولیت را به عهده گرفته و شهرهای بزرگ را بدون اجازه آدمها غرق در سبزی و طراوت کنند؟ در فیلم کوتاه Wrapped که ساخته رومن کائلین، فالکو پائپر و فلورین ویتمن می باشد و برنده جوایزی هم شده است، آینده ای به تصویر کشیده می شود که مادر طبیعت خودش دست به کار می شود و شهری را سبز می کند. این فیلم که برای اولین بار جهت بازدید عمومی به صورت آنلاین منتشر شده ویدئویی زیبا و درعین حال وهم انگیز است که سیلی از درخت های رونده را در حال تسخیر شهر به تصویر کشیده است و نتیجه کار جنگلی بتنی است که البته بیشتر جنگل است تا بتن.

هنر ساکولنت های زنده

ایوان استوژاکوویچ، در مجموعه دنباله دار خود به نام “Urban Wild” دست به ترکیب جدید و منحصر به فردی از نقاشی، ساکولنت و دیوار زنده زده است.

«هنر زمینی زودگذر» با استفاده از موادی که در طبیعت یافت می شود

یکی از انواع بسیار جالب هنر، «هنر زودگذر» است که تقریبا هیچ ردی از خود به جا نمی گذارد. اندی گلدزورثی که وی را به عنوان مؤسس سبک جدیدی از «تعادل یا چیدمان سنگ» و یکی از مشهورترین هنرمندان در این حوزه می شناسند نیز دقیقا همین کار را انجام می دهد.

چرا قلب انسان را نمی توان احیا کرد؟

محققان روند درون زادی را کشف کرده اند که مسئول کنترل بازتولید سلول های ماهیچه قلب محسوب شده و ممکن است از نتایج این کشف بتوان برای ابداع درمان های جدید برای حملات قلبی و سرطان بهره گرفت. آسیب به قلبِ انسان موجب مرگ سلول های ماهیچه ی قلبی می شود که به نوبه خود عملکرد قلب را کاهش داده و در نهایت مرگ فرد را به دنبال دارد. اما این موضوع در ارتباط با ماهی های راه راه یا دوزیستان صدق نمی کند

کشف گونه های جدید گل استوایی  که به خوبی در کهربای باستانی حفظ شده اند

کشف گونه های جدید گل استوایی که به خوبی در کهربای باستانی حفظ شده اند

اوایل سال گذشته، گیاه شناسی از دانشگاه دولتی اورگان به یک اثرهنری باستانی بی سابقه ای برخورد. دو شکوفه استوایی ظریف که تقریبا به طور کامل در کهربا جا خوش کرده اند.

بدون حتی یک خش! نگاهی به روند تحویل خودروی اسپورت پر سرعت بوگاتی

هنگامی که بوگاتی یکی از خودروهای +1000 اسب بخار خود را به مشتری تحویل می دهد، کارخانه سازنده این ابرماشین تمام احتیاط های لازم را در نظر می گیرد، مانند: روکش اسفنجی، پوششی نرم و لطیف و ابتکاراتی دیگر. فرایند پرده برداری از این محصول طی تحویل Veyron Grand Sport Vitesse در ماه گذشته در شهر سان‌دیگو (San Diego) از ایالت کالیفرنیا به طور کامل تصویر برداری شد. این اتومبیل که با رنگی زیبا آراسته شده است، توسط فیلمبردار و متخصص بازاریابی به نام اسپنسر بکر فیلم برداری شد.

روشی سریع برای تشخیص اوتیسم

پزشکان برای تشخیص اولیه اوتیسم در کودکان به شرح حال والدین از وضعیت کودک و مشاهدات مستقیم خود اتکا می کنند ولی این روشها همیشه به یک نتیجه مطمئن ختم نمی شوند. بتازگی محققان کلینیک کِلیولند با بررسی رفتار چشم و نحوه تمرکز، روشی را ابداع کردند که فرآیند تشخیص این بیماری بسیار سریعتر انجام می شود. برای بررسی این روش با کوی دانش همراه شوید...

فن آوری های شگفت انگیزی که هنوز نمی توان خریداری کرد ( خلاصه جالب ترین ها تا 7 سپتامبر 2014 )

هر لحظه به تعداد شرکت هایی که قصدِ "تامین مالی مردمی پروژه در فضای مجازی" دارند، اضافه می شود. کافی است تا چرخی در وب بزنید تا ببینید که درکنار بعضی ابتکارات واقعی، پروژه های عجیب و غریب، بی استفاده و کم ارزش بین این شرکت ها، کم نیستند. برای خلاصه کردن عجیب ترین، جاه طلبانه ترین و هیجان انگیزترین پروژه های این هفته، کپی کاری های انجام شده از Pebble و کیس های بنجل آیفون را کنار می گذاریم . به یاد داشته باشید که احتمال شکست هر پروژه تامین مالی مردمی – حتی آنهایی که نیت خیرخواهانه ای پشت سرشان است – وجود دارد، پس قبل از اینکه برای خریدِ ابزار رویاهایتان چک بکشید، حسابی تحقیق کنید.