نغمه ستارگان: ساخت موسیقی از داده های ستاره ای توسط یک آهنگساز خوش ذوق

05 شهریور
یک فضانورد و موسیقی دان آماتور موفق شده با ترکیب چشمک زدن های دوردست یک ستاره، ملودی زیبایی بنویسد. این ستاره ی چشمک زن یکی از دو ستاره ای است که در منظومه ای دوتایی به نام Y Cam واقع شده است، ستاره های این منظومه در فاصله ای بسیار نزدیکِ هم چرخ می زنند. فرکانس های ضربانی که Y Cam به سوی زمین می فرستند، اساس کوردها و گام های موسیقیایی این قطعه موسیقی را تشکیل داده است.

بوراک اولاش، ستاره شناسی در کالج افلاک تُرک ازمیر در کشور ترکیه کار خود را بعد از آن آغاز کرد که با مطالعه تحقیقی دریافت لرزش های ستاره A در منظومه Y Cam شباهت بسیاری را با گام های موسیقیایی خاص و غیرعادی دارد. از میان 28 ستاره که با 57 گام موسیقیایی انطباق دارند، لرزش های ستاره در منظومه Y Cam بیشترین شباهت را به تناوب های یکی از گام های واقعی موسیقی دارد.

اولاش می گوید: "این ستاره هم نوا با همان گام موسیقیایی نوسان دارد که در برخی از آهنگ ها می شنویم و این بسیار جالب است"

محققان قادرند با اندازه گیری اندک تغییراتی که در درخشندگی یک ستاره رخ می دهد، نوسانات زیر سطح آن جرم را تشخیص بدهند، این امر اطلاعاتی را در مورد ساختار داخلی ستاره در اختیار می نهد. تمام ستاره ها از جمله خورشیدِ زمین، نوسانات "طنینی" خاص خود را دارند، و سیاره ها نیز به همین منوال، هرچند پیدا کردن نشانه های این نوسانات در سیاره ها کار بسیار مشکلی است (زیرا این نشانه ها به ندرت به وقوع می پیوندند، در همین رابطه می توان نوسانات اندک حلقه های زحل را نام برد)

ستاره در منظومه Y Cam چهار فرکانس مختلف نوسانی دارد که اولاش آنها را با لحاظ کردن حال و هوای رویایی و  جاز مانندِ نت های گام موسیقیایی تمام تن کاهیده مطابقت داد.

این قطعه که "ضربان غریب ستاره منظومه Y Cam" نامگذاری شده است توسط بوراک اولاش در گام موسیقیایی تمام تن کاهنده نوشته شده است، گامی که قیاس مشابهی از نوسانات ستاره موردنظر را تداعی می کند. به علاوه در این نغمه موسیقیایی از کوردهایی استفاده شده که آنها نیز وام گرفته از نوسانات ستاره هستند.

بنا به عقیده محققان، این نوسانات و ارتباطشان با گام موسیقیایی مورد استفاده جزو ماهیت خود ستاره به شمار می آیند نه اینکه حاصل از چرخش نزدیک آن به دور ستاره دیگر منظومه اش باشند. اولاش در همین رابطه می گوید "برخی از مطالعات انجام گرفته حاکی از آنست که ستاره های چشمک زن در منظومه های دوویی و فرکانس چشمک زنی آنها، تا حدودی از چرخش و کشندی که به واسطه ستاره دیگر موجود در سیستم رخ می دهد دچار تغییر می شوند. با این حال در مورد Y Cam به نظر می رسد ساختار ذاتی ستاره اصلی مسئول چهار فرکانس مشاهده شده است".

اولاش با  ترجمه کردن فرکانس های متعدد به طیف شنیداری متناسب برای گوش انسان، چهار کورد نیز ازنوسانات ستاره وام گرفت. سپس در مقابله با تن های شاد تولیدی ستاره، یک ملودی در گام موسیقیایی تمام تن کاهنده نوشته و نام آنرا "ضربان غریب ستاره A منظومه Y Cam" گذاشت.

وی امیدوار است با ساختن ملودی برای ستاره های مختلف که با گام های موسیقیایی مختلف هماهنگی داشته باشد کار آهنگسازی خود به این شیوه را گسترش بدهد. به علاوه وی امیدوار است بتواند در نهایت "سمفونی ستارگان" را بسازد تا اصوات بی همتای ستارگان را با هم ترکیب نماید.

اولاش ادامه می دهد: "من به عنوان یک موسیقی دان آماتور و ستاره شناس همواره مجذوب صداهای فضا بوده ام. برنامه ام آنست که ایده ساخت ملودی از روی ستاره های چشمک زن را با انتخاب ستاره ها و آلات موسیقی بیشتر ادامه بدهم"

به گفته اولاش چالشی که در این مسیر وجود دارد پیدا کردن روشی برای ترکیب و ساخت گام های موسیقی، جای دادن ستاره های مختلف داخل یک قطعه ارکستر است، وی به علاوه از دریافت پیشنهادات، نظرات و پشتیباتی سایر ستاره شناسان و موسیقی دانان برای دانستن نحوه ترکیب صداهای ستارگان متعدد استقبال می کند.

هاروکا میساوا و گلهای کاغذی زیبایش

یک طراح ژاپنی بنام هاروکا میساوا فرم ظریفی از گلها را با استفاده از براده های تراشِ نوعی مداد مخصوص ساخته است. دیدن این طرح های بدیع در یک حلقه شکننده خالی از لطف نیست. با کوی دانش همراه باشید...

میزهای مسحور کننده «دل ماره»

ادوارد لوکوتا طراحی است اهل رومانی که اقدام به طراحی میزی مسحور کننده نموده است تا اقیانوس را به اتاق نشیمن منازل هدیه دهد، بنابراین حتی اگر نزدیک سواحل دریا زندگی نمی کنید بازهم از زیبایی دریا برخوردار خواهید شد. لوکوتا میز دل ماره (به معنی برگرفته از دریا) را به صورت دستی و از لایه های شیشه آکریلیک سبز و آبی ساخته است تا تقلیدی از عمق های مختلف بستر دریا باشد. هر یک از میزها به شکلی طراحی شده تا توهم وجود آب را در بیننده ایجاد نماید و نمایی متفاوت را از هر زاویه عرضه کند.

در این فیلم کوتاه نیویورک غرق در جنگلی از گیاهان می شود

یکی از تفریحات برخی برای گذران اوقات جستجو به دنبال روش هایی برای پوشاندن شهرهایی مثل نیویورک در باغ های عمودی و پارکهای شهری است، اما چه اتفاقی می افتد اگر لشگری از گیاهان خود مسئولیت را به عهده گرفته و شهرهای بزرگ را بدون اجازه آدمها غرق در سبزی و طراوت کنند؟ در فیلم کوتاه Wrapped که ساخته رومن کائلین، فالکو پائپر و فلورین ویتمن می باشد و برنده جوایزی هم شده است، آینده ای به تصویر کشیده می شود که مادر طبیعت خودش دست به کار می شود و شهری را سبز می کند. این فیلم که برای اولین بار جهت بازدید عمومی به صورت آنلاین منتشر شده ویدئویی زیبا و درعین حال وهم انگیز است که سیلی از درخت های رونده را در حال تسخیر شهر به تصویر کشیده است و نتیجه کار جنگلی بتنی است که البته بیشتر جنگل است تا بتن.

هنر ساکولنت های زنده

ایوان استوژاکوویچ، در مجموعه دنباله دار خود به نام “Urban Wild” دست به ترکیب جدید و منحصر به فردی از نقاشی، ساکولنت و دیوار زنده زده است.

«هنر زمینی زودگذر» با استفاده از موادی که در طبیعت یافت می شود

یکی از انواع بسیار جالب هنر، «هنر زودگذر» است که تقریبا هیچ ردی از خود به جا نمی گذارد. اندی گلدزورثی که وی را به عنوان مؤسس سبک جدیدی از «تعادل یا چیدمان سنگ» و یکی از مشهورترین هنرمندان در این حوزه می شناسند نیز دقیقا همین کار را انجام می دهد.

افزایش جمعیت سفالوپودها در اقیانوس های دستخوش تغییر کره زمین

همانطور که می دانیم انسان ها اقیانوس های زمین را به اشکال مختلف دستخوش تغییرات کرده اند که برای زندگی بسیاری از جانداران دریایی زیانبار بوده است. اما بنا به شواهدی جدید به نظر می رسد این تغییرات حداقل برای سفالوپودها (گروهی ازحیوانات که شامل اختاپوس، سپیداج و ماهیان مرکب می شوند) مبارک بوده است. بنا به این مطالعه که در تاریخ 23 می در ژورنال Current Biology از Cell Press منتشر شده است، شمار سفالوپودها طی 6 دهه گذشته افزایش قابل توجهی داشته است!

محافظت از روده بزرگ دربرابر باکتری توسط یک سلول نگهبان

روده انسان توسط یک لایه لزج در برابر باکتریهایی که وارد می شوند محافظت می شود. این لایه لزج از تماس باکتری با دیواره روده جلوگیری می کند که در غیر اینصورت باعث التهاب روده می شود. لایه لزجِ محافظ، از پروتئین (mucins) تشکیل شده است و توسط سلولهایی موسوم به گابلت مخفی می ماند. تیم تحقیقاتی دانشگاه گوتنبرگ پیش از این، حضور این لایه لزجی را بعنوان اولین خط دفاعی روده نشان داده بودند و حالا همین گروه کشف کرده است که سلولی جان برکف که ذاتاً زیرمجموعه ای از سلولهای گابلت می باشد خط دوم دفاعی روده را در برابر باکتریهایی که از خط اول عبور کرده اند، تشکیل می دهد.

دستیابی به تکنولوژی خالص سازی گاز طبیعی با هزینه پایین

محققین دانشگاه کویئنز (کانادا) موفق به دستیابی به روش بسیار جدیدی در کاهش میزان دی اکسید کربن گاز طبیعی شده اند، فرآیندی که اهمیت زیست محیطی و اقتصادی مهمی در صنعت نفت و گاز دارد.

اپ چدید با استفاده از گوشی هوشمند اقدام به پیش بینی زلزله می کند

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا برکلی به تازگی یک اپ آندرویدی رایگان را توسعه داده اند که با استفاده از شتاب سنج های گوشی هوشمند اقدام به تشخیص زلزله می کند و بالقوه می تواند به کاربران خود در مورد رخ دادن زلزله ای محتمل هشدار بدهد.

بهترین بسته های آیکن های جدید آندروید (مهر و آبان 94)

تغییر بسته آیکن های ابزار آندرویدی و ایجاد ظاهری جدید در رابطه کاربری ابزار مذکور کار راحتی است و برای انجامش باید صرفا چند پیش شرط را رعایت کنید، مثلا نیاز به لانچری است که صرف نظر از استاک یا سفارشی بودن از تغییر مدنظر شما پشتیبانی نماید، افزون بر این باید بسته آیکنی را در اختیار داشته باشید که توجهتان را جلب کرده است.