قابلیت سازگاری شگفت انگیز مرکز دید مغز

01 شهریور
بنا به یافته های یک دانشمندِ عصب شناس، در اوایل دوران کودکی، مناطق بینایی مغز افراد روشندل به صدا و خصوصا زبانی که صحبت می شود پاسخ می دهد. بررسی روی افراد روشندل این فرصت را در اختیار محققان قرار می دهد تا بدانند چگونه طبیعت و تربیت، یا ژن ها و تجربیات افراد، کارکرد مغزی آنها را شکل می دهد.

محققان با انجام مطالعه مذکور دریافتند که قشر "بینایی" کودکان نابینا در فهم زبان دخالت دارد.

بنا به یافته های یک دانشمند عصب شناس دانشگاه جانز هاپکینز، در اوایل دوران کودکی، مناطق بینایی مغز افراد نابینا به صدا و خصوصا زبانی که صحبت می شود پاسخ می دهد.

نتایج این مطالعه که در ژورنال علم اعصاب به چاپ رسیده است نشان می دهد مغز افراد کم سن که در حالت رشد قرار دارد از توانایی چشمگیری برای سازگاری عملکردی برخوردار است.

ماریانا بِدنی، دانشمند عصب شناس شناختی دانشگاه جانز هاپکینز  که هنگام حضور خود در انستیتوی فناوری  ماساچوست به انجام تحقیق اخیر پرداخته بود می گوید: "تصور عام بر آنست که عملکرد قشری به واسطه ی تکامل تا حد زیادی محدود شده است. اما ما دریافتیم که قشر مغزی انسان در دوران کودکی از انعطاف فوق العاده ای برخوردار است و تجربه نقش بسیار پررنگ تری را در شکل دهی به مغز بازی می کند که پیش از این نمی دانستیم."

بِدنی، استادیار دپارتمان روانشناسی و علوم اعصاب است که با همراهی دانشمندان شناختی انستیتوی فناوری ماساچوست به نام های هیلاری ریچاردسون و ربکا ساکسی، به مطالعه 19 فرد نابینا و 40 کودک بینا با حدود سنی 4 الی 17 سال پرداخته است. تمام کودکان به جز یکی از آنها از هنگام تولد نابینا بوده اند.

این محققان در مطالعه خود فعالیت مغزی کودکان را هنگام گوش سپردن به داستان، موسیقی یا صدای فردی که به زبانی بیگانه تکلم می کرده با استفاده از تصویربرداریِ "functional magnetic resonance" بررسی کرده اند. بخش بینایی مغز کودکان نابینا که ناحیه پسِ سریِ سمت چپِ جانبی می باشد به مکالمه به زبان بیگانه، صدای داستان و موسیقی پاسخ داد، البته بیشتر از همه این پاسخگویی در قبال داستان هایی انجام شد که کودکان قادر به درکشان بودند. در کودکان بینا و کودکان بینایی که چشم بند روی دیدگانشان قرار داده شده بود پاسخی از سوی همین ناحیه مغز مشاهده نشد.

محققان نیز اینگونه نتیجه گرفتند که قشر "بینایی" در کودکان نابینا در فهم زبان نقش دارد.

محققان می توانند با بررسی افراد نابینا از فرصت بوجود آمده برای کشف این موضوع استفاده کنند که چگونه طبیعت و تربیت افراد یا ژن ها و تجربیاتی که فرد از سر گذرانده است در شکل دهی به مغز وی نقش داشته اند.

هرچند دانشمندان نشان داده اند که قشرهای پسِ سری در افراد بزرگسال نابینای مادرزاد می تواند به صدا و زبان پاسخ بدهد، اما نتایج مطالعه جدید را باید در حکم اولین بررسی نحوه و زمان رخ دادن تغییر در کارکرد مغزی دانست.

تیم محققان دریافتند پاسخ قشر پس سری کودکان نابینا به داستان هایی که می شنوند در سن 4 سالگی برابر با سطوح این پاسخ در بزرگسالان می باشد. از آنجایی که زبانی که به آن تکلم می شود منطقه مربوط به بینایی را در همان اوایل دوران کودکی در ذهن اشغال می کند، تیم محققان دریافتند سازگاری مغز هیچ ارتباطی با مهارت کودک در خط بریل ندارد. دانشمندان پیش از این حدس می زدند بین انعطاف پذیری مغز روشن دلان در برابر زبانی که به آن تکلم می شود با خط بریل ارتباط وجود داشته باشد.

واکنش پس سری کودکان روشن دل به صداهای دیگر، موسیقی و مکالمه ای که به زبان بیگانه تکلم می شود به موازات افزایش سن آنها بالا رفت.

بدنی اعتقاد دارد یافته های وی روزی منتهی به ارتقای درمان های خاص افراد آسیب دیده مغزی خواهد شد. به گفته وی اگر بخشی از مغز کسی آسیب دیده باشد، می توان بخش دیگری از مغز را آموزش داد تا وظایف بخش آسیب دیده را انجام بدهد.

وی ادامه می دهد: "قشر مغزی انسان در اوایل دوران رشد خود می تواند عملکردهای بسیار گسترده ای را به عهده بگیرد. می توان مغز را همچون یک کامپیوتر درنظر گرفت، که هارد دیسکِ آن آماده برنامه ریزی شدن و بازبرنامه ریزی شدن برای انجام وظایف مطلوب است"

بررسی نکسوس 6P: یک گوشی همراه برجسته با قیمت مناسب

احتمالا این را می دانید که نکسوس 6P گوشی هوشمند پرچمدار سال 2015 شرکت گوگل و اولین گوشیِ، های- پروفایل هواوی است که در آمریکا ارائه شده است و می توانید آنرا نیز به فهرست بهترین گوشی های هوشمند 2015 اضافه نمایید. برای اطلاع از ویژگی های نکسوس 6P شگفت انگیز با ما همراه شوید.

نکته‌ی سلامتی: اگر دیابت دارید ممکن است مجبور به نخوردنِ دسر نباشید

دسر در بسیاری از خانه‌ها جزء جدایی‌ناپذیرِ تعطیلات و مهمانی‌هاست. اگر دیابت دارید ممکن است مجبور نباشید به طور کامل از خوردنِ شیرینی اجتناب کنید.

فیس بوک و Samaritans راهنمای اطلاع رسانی سلامت روان منتشر کردند.

فیس بوک به Samaritans پیوست تا راهنمایی منتشر کند. این راهنما به افراد کمک می‌کند تا نشانه های آنلاینی را از کسی که می‌شناسند در تلاش برای کنار آمدن با آن ها هستند و ممکن است خطر خودکشی برایشان وجود داشته باشد، شناسایی کنند. راهنمای مذکور، با عنوان" به دوست نیازمند خود کم کنید"، به مناسبت روز ملی پیشگیری از خودکشی منتشر شد و بنیاد Jed و بنیاد کلینتون در ایجاد آن کمک کردند.

رونمایی از طرح های جذاب و جدید برای توسعه فرودگاه هیثروی لندن

به تازگی فهرست طرح های منتخب جهت گسترش فرودگاه هیثروی لندن و نیز تصاویر مفهومی از طرح هایی که حاصل فعالیتِ شرکت های معروف معماری چون Grimshaw ،Zaha Hadid Architects ،HOK و Benoy هستند منتشر شده اند. کانسپت های مزبور که هر کدام از نظر راهبرد و سبک متفاوت می باشد به قصد بازتعریف دروازه جهانی بریتانیا (فرودگاه هیثرو) عرضه شده اند، فرودگاه مزبور را نسبت به انطباق یافتن با روندهای جدید در صنعت هوانوردی و پایداری توانمند می سازند.

زیست محیط های تومور ترکیبی جدید، تحقیق درمورد سرطان  را به واقعیت نزدیک تر می سازد

زیست محیط های تومور ترکیبی جدید، تحقیق درمورد سرطان را به واقعیت نزدیک تر می سازد

آینده ای را تصور کنید که بیماری به پزشک مراجعه کرده و تشخیص نوعی تومور برای وی داده می شود. یک شبیه سازیِ کامل از سلول های بیمار تهیه می شود و آنها را در ابزاری جدید قرار داده و کشت می کنند و واکنش سلول ها نسبت به داروهای مختلف سنجیده می شود بدون آنکه بیمار دارویی را مصرف کند. محققان دانشگاه ایلینویز تکنیک جدیدی را ابداع کرده اند تا دست به خلق زیستگاه سلولی مایعات خلل و فرج داری بزنند که هیدروژل نامیده می شوند و می توان از آنها برای تولید نمونه هایی شبیه نمونه های واقعی زیست محیط های موجود در علم زیست شناسی استفاده کرد با این تفاوت که روش های تولید در این تکنیک بسیار سریعتر است.