قابلیت سازگاری شگفت انگیز مرکز دید مغز

01 شهریور
بنا به یافته های یک دانشمندِ عصب شناس، در اوایل دوران کودکی، مناطق بینایی مغز افراد روشندل به صدا و خصوصا زبانی که صحبت می شود پاسخ می دهد. بررسی روی افراد روشندل این فرصت را در اختیار محققان قرار می دهد تا بدانند چگونه طبیعت و تربیت، یا ژن ها و تجربیات افراد، کارکرد مغزی آنها را شکل می دهد.

محققان با انجام مطالعه مذکور دریافتند که قشر "بینایی" کودکان نابینا در فهم زبان دخالت دارد.

بنا به یافته های یک دانشمند عصب شناس دانشگاه جانز هاپکینز، در اوایل دوران کودکی، مناطق بینایی مغز افراد نابینا به صدا و خصوصا زبانی که صحبت می شود پاسخ می دهد.

نتایج این مطالعه که در ژورنال علم اعصاب به چاپ رسیده است نشان می دهد مغز افراد کم سن که در حالت رشد قرار دارد از توانایی چشمگیری برای سازگاری عملکردی برخوردار است.

ماریانا بِدنی، دانشمند عصب شناس شناختی دانشگاه جانز هاپکینز  که هنگام حضور خود در انستیتوی فناوری  ماساچوست به انجام تحقیق اخیر پرداخته بود می گوید: "تصور عام بر آنست که عملکرد قشری به واسطه ی تکامل تا حد زیادی محدود شده است. اما ما دریافتیم که قشر مغزی انسان در دوران کودکی از انعطاف فوق العاده ای برخوردار است و تجربه نقش بسیار پررنگ تری را در شکل دهی به مغز بازی می کند که پیش از این نمی دانستیم."

بِدنی، استادیار دپارتمان روانشناسی و علوم اعصاب است که با همراهی دانشمندان شناختی انستیتوی فناوری ماساچوست به نام های هیلاری ریچاردسون و ربکا ساکسی، به مطالعه 19 فرد نابینا و 40 کودک بینا با حدود سنی 4 الی 17 سال پرداخته است. تمام کودکان به جز یکی از آنها از هنگام تولد نابینا بوده اند.

این محققان در مطالعه خود فعالیت مغزی کودکان را هنگام گوش سپردن به داستان، موسیقی یا صدای فردی که به زبانی بیگانه تکلم می کرده با استفاده از تصویربرداریِ "functional magnetic resonance" بررسی کرده اند. بخش بینایی مغز کودکان نابینا که ناحیه پسِ سریِ سمت چپِ جانبی می باشد به مکالمه به زبان بیگانه، صدای داستان و موسیقی پاسخ داد، البته بیشتر از همه این پاسخگویی در قبال داستان هایی انجام شد که کودکان قادر به درکشان بودند. در کودکان بینا و کودکان بینایی که چشم بند روی دیدگانشان قرار داده شده بود پاسخی از سوی همین ناحیه مغز مشاهده نشد.

محققان نیز اینگونه نتیجه گرفتند که قشر "بینایی" در کودکان نابینا در فهم زبان نقش دارد.

محققان می توانند با بررسی افراد نابینا از فرصت بوجود آمده برای کشف این موضوع استفاده کنند که چگونه طبیعت و تربیت افراد یا ژن ها و تجربیاتی که فرد از سر گذرانده است در شکل دهی به مغز وی نقش داشته اند.

هرچند دانشمندان نشان داده اند که قشرهای پسِ سری در افراد بزرگسال نابینای مادرزاد می تواند به صدا و زبان پاسخ بدهد، اما نتایج مطالعه جدید را باید در حکم اولین بررسی نحوه و زمان رخ دادن تغییر در کارکرد مغزی دانست.

تیم محققان دریافتند پاسخ قشر پس سری کودکان نابینا به داستان هایی که می شنوند در سن 4 سالگی برابر با سطوح این پاسخ در بزرگسالان می باشد. از آنجایی که زبانی که به آن تکلم می شود منطقه مربوط به بینایی را در همان اوایل دوران کودکی در ذهن اشغال می کند، تیم محققان دریافتند سازگاری مغز هیچ ارتباطی با مهارت کودک در خط بریل ندارد. دانشمندان پیش از این حدس می زدند بین انعطاف پذیری مغز روشن دلان در برابر زبانی که به آن تکلم می شود با خط بریل ارتباط وجود داشته باشد.

واکنش پس سری کودکان روشن دل به صداهای دیگر، موسیقی و مکالمه ای که به زبان بیگانه تکلم می شود به موازات افزایش سن آنها بالا رفت.

بدنی اعتقاد دارد یافته های وی روزی منتهی به ارتقای درمان های خاص افراد آسیب دیده مغزی خواهد شد. به گفته وی اگر بخشی از مغز کسی آسیب دیده باشد، می توان بخش دیگری از مغز را آموزش داد تا وظایف بخش آسیب دیده را انجام بدهد.

وی ادامه می دهد: "قشر مغزی انسان در اوایل دوران رشد خود می تواند عملکردهای بسیار گسترده ای را به عهده بگیرد. می توان مغز را همچون یک کامپیوتر درنظر گرفت، که هارد دیسکِ آن آماده برنامه ریزی شدن و بازبرنامه ریزی شدن برای انجام وظایف مطلوب است"

نوری جدید که هرآنچه را بعنوان قواعد فیزیک کوانتوم درباره فوتونها می دانستیم نقض می کند

دانشمندان موفق به کشف نوع جدیدی از نور شده اند که کاملا متفاوت با هر نوع نوری است که تاکنون می شناختیم. قبل از این کشف، این موضوع در سطح عمومی پذیرفته شده بود که نور در تمام انواع خودش تکانه زاویه داری دارد که مضربی از ثابت پلانک (Planck’s constant) محسوب می گردد، یعنی مقیاسی که برای تعیین مقدار اثرات کوانتومی به کارمی رود. فوتون ها (یا ذرات نور مرئی) در فرم جدید نوری که کشف شده است تکانه زاویه داری دارند که صرفاً نصف اندازه ثابت پلانک طول دارد و این مسئله کشف بسیار مهمی در جهان فیزیک کوانتوم به شمار می رود.

معرفی بهترین گوشی‌های هوشمند تمام فلزی سال 2015

امسال، سال گوشی‌های اندرویدی فلزی است. فلز نباید حتماً فلز سنگینی باشد، هرچند پرچم‌داران و گوشی‌های میان رده تولید شده فلزی این حرف را ثابت کرده اند. حتی قبل از اینکه سامسونگ پلاستیک را کنار بگذارد و از ترکیب فلز و شیشه در گوشی پرچمدار خود یعنی Galaxy S6 استفاده کند، تولید کنندگان متعددی وجود داشتند که امسال گوشی‌های فلزی زیبایی معرفی کردند و ما در زیر بهترین و سبک‌ترین آن‌ها را معرفی کرده‌ایم.

اکوکیوب ایر (EcoQube Air) تصفیه کننده هوا، فضای سبز شاداب و هوای پاک را به هر خانه ای هدیه می دهد

برای حفظ سلامتی نوع بشر تنفس از هوای طبیعی و تمیز بسیار حیاتی است. اکسیژن پاکی که از گیاهان بدست می آید مواد شیمیایی فرار در هوا را حذف می کند و درعین حال سطوح اکسیژن خون افراد را بالا می برد و به تبع آن کارآمدی و شادی افراد نیز افزایش پیدا می کند.

ساعت Apple اینجاست، بسیار تحسین برانگیز.

ساعت پوشیدنی Apple آن چیزی است که همه در چند ماه گذشته خواستارش بوده اند، اما Apple دو کار بهتر انجام داد. به جای ساعت تک، سه وسیله متفاوت را معرفی کرد: ساعتApple، ساعت ورزشی و سومی که با نام ساعت ویرایش (Apple Edition) عرضه شد. اپل اعلام کرد اینها در بین ساعت های هوشمندی که تا بدین جا تولید شده اند، بهترین هستند.

رونمایی از لامبورگینی اُوِنتادور ال پی 4-750 سوپر ولوچی در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2015

ترکیبی از قدرت ارتقا یافته، آیرودینامیک بهبود یافته و کاهش وزن بیشتر همگی در مدل جدیدی از لامبورگینی به نام "اونتادور ال پی 4-750 سوپر ولوچی" در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2015 رونمایی شد. اتومبیل یادشده که با تمرکز خاص بر کاهش وزن طراحی شده است، موفق شده تا به واسطه استفاده حداکثری از فیبرکربن، 50 کیلوگرم سبک تر باشد.