گرمایی که از کف عمیق حوضه های دریایی آزاد شده است، به پایان گرفتن عصر یخبندان کمک کرده است.

25 مرداد
یافته های جدید پژوهشگران دانشگاه کالج لندن حاکی از تأثیر گرمای تولید و آزاد شده از کف عمیق حوضه اقیانوس های منجمد شمالی و آبهای اطراف آن در پایان دادن به آخرین عصر یخبندان بزرگ زمین در منطقه قطبی است.

تصویر ورقه یخی زایشی در اسپیتزبرگن

این پژوهش که امروز در نشریه "Science" به طبع خواهد رسید، الگوهای چرخش آب اقیانوسی در اقیانوس شمال ایرلند – ترکیبی از اقیانوس منجمد شمالی و دریاهای نوردیک که آن را اقیانوس منجمد مدیترانه ای خوانده اند و آخرین عصر یخبندان تغییراتی را متحمل شده است، مورد بررسی قرار می دهد (20 هزار تا 30 هزار سال پیش) [1]

اقیانوس های امروزی در طی زمستان و در اثر تأثیر جو زمین خنک شده و مقادیر بسیار عظیمی از آب های سرد و چگال از طریق گذرگاه های جریان های دریایی منجمد مدیترانه ای به گردش در می آورند. در مقایسه با نحوه ی گردش شدید امروزی، پژوهشگران متوجه تفاوت هایی در نحوه گردش شده اند از جمله این که در آخرین عصر یخبندان زمین، اقیانوس منجمد مدیترانه ای همانند یک مرداب بزرگ و راکد عمل کرده است که در آن آب های عمیق برای بیش از حدود ده هزار سال، بی حرکت و راکد باقی مانده اند.

این فرضیه البته به دلیل تصور ما از پوشیده شدن این اقیانوس از ورقه های عظیم و ضخیم یخ و آب در سطح و پوشیده بودن بخش های عمیق تر است که از دسترسی اتمسفر زمین به آب های سطحی این اقیانوس و در نتیجه سردتر و چگال تر کردن آن ها جلوگیری کرده و چرخش آب را متوقف می ساخته است.

دکتر دیوید تورنالی از گروه جغرافیا و زمین شناسی UCL می گوید: "این آب راکد و گرم بوده است. گرمای آن ها ناشی از قرار گرفتن در معرض جریان های ژئوترمال کف حوضه ناشی شده است و زمانی که به حد نهایی پایداری (گرمای درونی آب) رسید، چرخش اقیانوسی دوباره به راه افتاد. از همین منظر گرمای ذخیره شده در بخش های عمیق اقیانوس منجمد مدیترانه ای به یک باره به سمت بخش های بالایی به حرکت در آمد. زمان این حرکت مصادف با رخداد شواهدی از ورود مقادیر عظیمی از آب های ذوب (حاصل از ذوب یخ های قطبی) به اقیانوس منجمد مدیترانه ای است. استدلال ما این است که این حجم عظیم ورودی آب به دلیل آزاد شدن گرمای بخش های عمیق تر اقیانوس بوده است که باعث ذوب کوه های یخی، سطوح پوشاننده یخ و آب و صفحات یخی احاطه کننده پایانه های اقیانوسی شده است."

این پژوهش مهم ترین و تأثیرگذارترین حوادثی که دست اندرکار بازی «اقلیم زمین» هستند را مشخص می کند. نظر به ظرفیت اقیانوس ها در توزیع و به جریان انداختن مقادیر بسیار زیاد جریان های گرمایی در سرتاسر سیاره، عنصر هیدروسفر نقش مهمی در سیستم سیاره زمین ایفا می کند.برای مثال، زمین شناسان امروزه بیشتر نگران تغییرات جریان های اقیانوسی و در نتیجه گرم شدن آب های تحتانی آن ها و افزایش سرعت ذوب یخ های قطبی و صفحات یخی گرینلند و قطب جنوب هستند.

دکتر تورنالی می افزاید: "پیش بینی نقش اقیانوس در تغییرات اقلیمی آینده، سیری در گذشته و بررسی نحوه عملکرد و تأثیرشان بر اقلیم کمک شایانی میکند."

در این پژوهش دانشمندان UCL و مرکز اقیانوس شناسی وودز هول آمریکا و مؤسسات پژوهشی متعددی به کمک ارزیابی صدف های کلیستی ارگانیسم های تک سلولی (فُرامینیفرا) که به وفور در رسوبات کف دریا به صورت فسیل یافت می شوند، دست یازیده اند. این صدف ها شیمی بخش های عمیق اقیانوس را در صدف هایشان به ثبت رسانیده اند. بر همین مبنا بازسازی تغییرات گذشته های چرخش اقیانوسی ممکن شده است.[2]

با اندازه گیری مقادیر رادیوکربن این صدف ها، تیم پژوهشی به تخمین سرعت تغییرات آب در بخش های عمیق منجمد مدیترانه ای می پردازند. روش ها و تکنیک های مختلفی برای بازسازی تغییرات دمای دیرینه وجود دارد. از محاسبه مقادیر منیزیم و کلسیم تا بازآرایی ایزوتوپ های کربن و اکسیژن در صدف های کلسیتی فرامینیفرا. همه این روش ها قابلیت گزارش دقیق دمای دیرینه آب در زمان رشد صدف های این موجودات را دارند.[3]

مطالعات قبلی که توسط دکتر هاینریش باخ و مؤسسه GEOMAR صورت پذیرفته بود بر وجود یک اقیانوس گرم و عمیق  را طی دوره های یخبندان پیشنهاد می کرد. دکتر باخ می گوید: "بسیار عالی است که اکنون می بینیم داده های مستقل نشانگرهای دمایی می توانند با دلایل بسیار محکمتری اثبات شوند."

[1] شایان ذکر است که پستی ها و بلندی های سیاره زمین همواره در یک آرشیتکتور ثابت قرار ندارند، تغییرات بسیار بزرگ و دائمی در خشکی ها و اقیانوس های زمین و تغییرات کلی در چهره زمین، یکی از بدیهی ترین حقیقت های سیاره زمین است. برای مثال محتملا در یک میلیون سال آینده، خلیج فارس با حرکت ورقه عربستان و فرو رانش آن در مکران، به طور کامل بسته شده و سپس تبدیل به یک رشته کوه خواهد شد.

[2] فرامینیفرا موجودات تک سلولی و میکروسکوپی هستند که از نظر سیستماتیک به فرمانروی ریزوپودا تعلق دارند. فرامینیفرا یک شاخه جانوری است. یکی از مهم ترین و پرکاربرد ترین فسیل ها در زمین شناسی ایران و به خصوص شناسایی و تفکیک سازندهای نفتی در حوضه زمین شناختی زاگرس هستند. مطالعات بی شماری از این شاخه در ایران صورت گرفته است و بعضی از نمونه ها نظیر فوزولنیدا آقانباتی یا فوزولینیدا شمیرانسیس به افتخار اساتید بزرگ زمین شناسی ایران نام گذاری شده اند. تکامل بسیار سریع و ریز بودن اندازه از فرامینیفرا ابزاری ایده آل و دقیق برای مطالعات دیرینه شناسی و دیرینه اقلیم شناسی می سازد. هرچند امروزه روش های ترکیبی ژئوشیمیایی - دیرینه شناسی دقیق ترین و بهترین نتیجه ها را می دهند.

[3] روش های سنجش دمای دیرینه در درسی به نام ژئوشیمی ایزوتوپی یا شیمی دریایی در دانشگاه های جهان تدریس می شود. این روش ها گستره بسیار وسیعی از اندازه گیری انواع ایزوتوپ ها تا روش های ترکیبی و روش های بسیار جدیدی نظیر محاسبه نوع خاصی از لیپیدهای یک شاخه جانوری که به روش TEX86 مشهور شده است را در بر می گیرند. برای آموزش بیشتر روی این لینک کلیک کنید یا زیر عنوان Paleothermometry techniques and methods در موتورهای جستجو کاوش کنید.

یاور مشیرفر

Research Assistant on Paleoclimatology, Palaeoecology, Paleoceanography

PRIDE "Drivers of Pontocaspian Biodiversity Rise and Demise" by Horizon 2020 EU

Brunel University of London

Contact: Yavar Moshirfar

Linkedin, Twitter, Google + and Skype

جهت یابی فضایی: چگونه میفهمیم کجا هستیم؟

شناخت این موضوع که در چه محلی هستیم و به خاطر سپردن مسیرهایی را که طی کرده ایم، یکی از مهارتهای حیاتی در زندگی روزمره ماست. به منظور شناسایی چگونگی عملکرد مغز در جهت یابی فضایی، مدیران گروه تحقیق RUB و دکتر Axmacher با همراهی یکدیگر و همکارانشان یک پروژه مربوط امواج مغزی را به کمک دستگاه برق نگاری مغزی یا EEG مستقیما کنترل و آنالیز کرده و نشانگان عصبی را در طول فناوری یادگیری جهت یابی فضایی یک محل خاص و به خاطر سپاری آن شناسایی کردند. گزارش این تحقیق در نسخه اخیر ویرایش شده Current Biology منتشر شده است.

Bolt،وسیله ای ما بینِ دوچرخه  برقی، موتور گازی و دوچرخه

Bolt،وسیله ای ما بینِ دوچرخه برقی، موتور گازی و دوچرخه

بولت M-1 که هم دوچرخه برقی، هم موتور سیکلت و هم موتور گازی است، وسیله کارآمدی است که برای مسافرت های داخل شهری طراحی شده است. این دوچرخه کاملاً برقی به شکل یک موتور سیکلت سبک است که با تولید 5500 وات قدرت می تواند به سرعت 64km/h دست می یابد و شما می توانید آن را در حالت 1000 وات قرار داده و مانند یک دوچرخه برقی سوار شوید.

کند شدن سیستم جریان دریایی گلف استریم، واژگونی اقلیمی اقیانوس اطلس و آب و هوای معتدل شمال غرب اروپا

واژگونی اقلیمی اقیانوس اطلس یکی از مهم ترین بخش های سیستم ترابری دمای سیاره است که آب های گرم را به سوی مناطق شمالی و آب های سرد را به سوی مناطق جنوبی هدایت می کند. این پدیده به نام جریان دریایی "گلف استریم" شناخته می شود. این جریان یکی از اصلی ترین دلایل اقلیم معتدل در اروپای شمال غربی است. دانشمندان نشانه هایی از کند شدن این جریان یافته اند. مشاهدات متعدد دهه های اخیر، بیانگر ضعیف ترین حالت این جریان در سده و حتی هزاره اخیر می باشد.

شورلت camaro با کاپوت آلومینومی

شمارش معکوس برای نمایش شورلت کامارو مدل 2016 به کمتر از سه هفته رسیده است ولی به نظر می رسد جنرال موتورز هنوز کارِ نمایش این اتومبیل اسپورتِ نسل ششم را کامل نکرده است. در تمام این مدت، GM تنها یک تیزر نمایشی دیجیتالی از طرح گلگیر عقب کامارو مدل 2016 کاپوت آلومنیومی آن را نشان می دهد.

نکته‌ی سلامتی: این محرک‌ها ممکن است آغازگرِ کابوس‌دیدن باشند.

کودک بودن و ندانستنِ واقعیتِ کابوس‌ها می‌تواند آنها را ترسناک‌تر کند. در ادامه برخی از علل بالقوه‌ی کابوس‌دیدن را برای شما آورده ایم. با کوی دانش همراه شوید...