کشف قورباغه های جهنمی با زائده های سمی کشنده روی سرشان

18 مرداد
دانشمندان در عمق جنگل های برزیل قورباغه هایی با زائده های سمی بر روی سر خود کشف نموده اند. قورباغه Corythomantis greeningi زائده های سمی روی سر خود دارد که شکارچیان را مسموم می سازد. هرچند مدتهاست محققان از وجود قورباغه های سمی اطلاع داشته اند اما این قورباغه های تازه کشف شده اولین جانداران سمی از این دست محسوب می شوند، به این معنا که نه تنها سم ترشح می کنند، بلکه مجهز به سلاح هایی هستند که برای انتقال سم به قربانیان خود به کار می برند.

بسیاری از دوزیستان همانند قورباغه ها، نیوت و سمندر خال زرد، سم را در غده های پوستی خودشان متراکم کرده یا ترشح می کنند تا شکارچیان را از خود دور نگاه دارند. قورباغه ها از جمله سمی ترین جانداران روی کره زمین به شمار می روند، به عنوان مثال قورباغه ی نیزه ای طلایی جانداری است 5 سانتی متری که سم آن برای کشتن 10 فرد بزرگسال کافی است و بومیان امبرا در کلمبیا صدها سال با علم به این موضوع از سم جاندار یادشده برای زهرآگین ساختن زوبین های خود استفاده می کرده اند.

حال دانشمندان موفق به کشف دو گونه از قورباغه های سمی برزیلی شده اند. حتی دست کارلوس ژارد، از انستیتوی بوتانتال در سائوپائولو، یکی از محققان که نویسنده ارشد مطالعه ای در همین رابطه نیز به واسطه برخورد با زائده های استخوانی روی سر قورباغه  Corythomantis greening زخمی هم شد. این قورباغه در ساواناهای شرق برزیل زندگی می کند.

نتیجه این گزش چه بوده است؟ به گفته دیگر نویسنده تحقیق ادموند برودی جونیور متخصص خزنده شناسی در دانشگاه دولتی یوتا در لوگان درد شدیدی در امتداد بازوی فرد آسیب دیده پخش شد که به مدت 5 ساعت نیز ادامه داشته است.

البته این اتفاق را باید از روی خوش شانسی ژارد دانست، زیرا قورباغه ای که وی را گزید در اصل نسبت به نوع دیگر، کمتر سمی است. برودی می گوید: "هنوز مزه سم سمی ترین گونه از میان این دو قورباغه را نچشیده ایم و البته آرزو می کنم که هیچ وقت هم نچشیم"

تصویر کلوزآپی که مشاهده می کنید زائده های تیزی را نشان می دهد که از جمجمه ی قورباغه سمی C. greeningi بیرون زده اند.

بنا به محاسبات تیم محققان یک گرم از سم Aparasphenodon brunoi که گونه سمی تر محسوب می شود می تواند 300 هزار موش یا حدود 80 انسان را از بین ببرد، همین طور یک گرم از سم C. greeningi می تواند بیش از 24 هزار موش یا حدود 6 انسان را از پای در آورد. قدرت سم افعی گودالی Bothrops  برزیلی در قیاس با قورباغه Corythomantis greeningi  نصف و در مقایسه با Aparasphenodon brunoi نیز 25 بار ضعیف تر است.

برودی ادامه می دهد: "قدرت سمّیت ترشحات پوست این قورباغه ها بسیار چشمگیر است و اگر بگوییم با دانستن این نکته صرفا غافلگیر شده ایم حق مطلب را به خوبی ادا نکرده ایم. زهرابه ی پوستِ دوزیستان، طیف بسیار گسترده ای را شامل می شود که مطالعات جامعی نیز روی آنها انجام شده است اما این نوع مکانیسم  که زهرابه را در قالب سم انتقال می دهد پیش از این در جانوری یافت نشده بود. به این ترتیب مبحث دفاع دوزیستان در سطح جدیدی مطرح می شود".

روی بینی، آرواره و پشت سر قورباغه های یافت شده زائده های استخوانی مشاهده می شود. در عوض گردن هایشان به نسبت قورباغه های دیگر بسیار منعطف است و وقتی آنها را بگیرید از غده های پوستی دور زائده های خود سم ترشح کرده و سرخود را می پیچانند، به این صورت زائده های سمی را به سطوح پوست شکارچی خود می مالند. هرچندCorythomantis greeningi  نسبت به گونه دیگر کمتر سمی است، اما زائده ها و غده های پوستی بزرگتری روی سر خود دارد که در قیاس با Aparasphenodon brunoi سم بیشتری هم ترشح می کنند.

یک گرم از سم Aparasphenodon brunoi  می تواند 300هزار موش یا 80 انسان را از پا دربیاورد.

برودی ادامه می دهد: "هنگام گرفتن قورباغه ها از دستکش های پلاستیکی ضخیم استفاه کرده و تا آنجا که ممکن است سعی می کنیم دستکاریشان نکنیم. باید نهایت دقت خود را به خرج بدهیم که یکوقت غذه های پوستی آنها با پوست بدن ما برخورد نکند، زیرا با کوچکترین تماسی سم وارد بدن می شود"

هرچند دانشمندان مدت هاست که از وجود دو قورباغه یاد شده اطلاع داشته اند اما تاکنون راجع به زیست شناسی آنها اطلاعات چندانی در دست نبوده است. با توجه به یافته های اخیر جای تعجبی ندارد که دشمن شناخته شده ای برای قورباغه های مزبور یافت نشده است.

محققان هنوز با قطعیت نمی دانند که آیا قورباغه های مذکور در برابر سم خودشان ایمن هستند یا خیر، هرچند که حدس می زنند اینگونه باشد. البته بنا به حدسیات، قورباغه ها از سم خود صرفا برای دفاع در مقابل شکارچیانشان استفاده می کنند و نه برای شکار کردن.

محققان هم اکنون درحال مطالعه بر روی چند گونه دیگر از قورباغه ها از سرتاسر جهان هستند که احتمالا آنها نیز سمی باشند. یافته های محققان در ژورنال Current Biology به صورت آنلاین چاپ شده است.

ساعت هوشمند اسپر آتومیک (Spur Atomic)، یک گوشی هوشمند را روی مچ دست شما می آورد

ساعت هوشمند Spur Atomic از Epitomical، حاصل فشرده سازیِ امکانات گوشی هوشمند داخل یک وسیله است که به راحتی روی مچ دست می نشیند و اقتباسی از ساعت Neptune Pine (یا ساعت دیک تریسی در رمان معروفش) می باشد. هرچند که ظاهر اسپرت و انحنادار Spur متمایز از ساعت سنگین تر و چهارگوش Pine است، با این وجود می تواند آندروید 4.2 را به همراه مجموعه قدرتمندی از خصوصیات فنی دیگر در اختیار شما قرار بدهد که آنرا همتراز با گوشی هوشمندی با قدرت کم تا متوسط می سازد.

تصاویر: قلبهای چاپ سه بعدی

چاپگرهای سه بعدی برای کابردهای زیست پزشکی بی‌شماری، از چاپ لوله هوای مصنوعی تا ایجاد یک کپی از کبد، مورد استفاده قرار گرفته اند. درحال‌حاضر، محققان درحال استفاده از چاپ سه بعدی برای ایجاد یک کپی دقیق از قلب انسان هستند. ابزارهای جدید می‌توانند شرایطی را فراهم کنند تا جراحان به تجسم بهتری از نقص قلب در کودکان برسند و نتایج جراحی را بهبود بخشند.

ستاره شناسان ژاپنی ازALMA  برای مکان یابی کهکشان های عظیم ستاره ساز در کیهان نخستین بهره می گیرند

ستاره شناسان ژاپنی ازALMA برای مکان یابی کهکشان های عظیم ستاره ساز در کیهان نخستین بهره می گیرند

تیمی از ستاره شناسان ژاپنی با استفاده از آرایه میلیمتری/زیرمیلیمتری بزرگ آتاکاما یاALMA متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا یا ESO اقدام به مکان یابی کهشان های جوان در کیهان دور کرده اند. این کشف در شناخت شکل گیری چنین کهشان هایی و نحوه تکامل آنها و درآمدنشان به شکل کهکشان های بیضوی امروزی کمک می کند.

کودکان مبتلا به OCD (اختلال وسواسی-اجباری) شبکه‌ مغزی متفاوتی دارند.

نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد ارتباط بین برخی از مهمترین مراکز مغز در کودکان مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری متفاوت است. نتایج پژوهش سازگاری بالایی با مشاهدات کلینیکی دارد.

مشاهده نمای جاده از نگاه خودروی جلویی در هنگام رانندگی

همه ما در چنین موقعیتی قرار گرفته ایم، هنگامی که پشت یک خودروی کند در یک جاده دو لاینه گیر کرده ایم و برای سبقت نیاز داریم مقداری داخل لاین دیگر شویم تا قادر باشیم امنیت جاده را برای عبور بررسی نماییم. لازم به گفتن نیست که اگر می توانستیم جاده را از چشم انداز خودروی جلویی ببینیم، سبقت گرفتن بسیار ایمن تر می شد. این مسئله دقیقاً موضوعی است که سیتم EYES برای آن طراحی شده است.