امیدهایی برای مقابله با تومور نوروبلاستوما در دوران کودکی

12 مرداد
بر طبق آخرین تحقیقات منتشر شده در نشریه Cancer Research، سلول های سرطانی در نوروبلاستوما حاوی مولکولی هستند که منبع انرژی حیاتی برای سلول های ایمنی بدن را از بین برده و سبب می شوند این سلول ها از نظر فیزیکی در برابر مقابله با بیماری کاملاً تضعیف شوند.

دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان انگلستان طی تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که سلول های موجود در نوروبلاستوما (یک نوع تومور سرطانی کمیاب در دوران کودکی که بر روی سلول های عصبی تأثیر می گذارد) مولکولی را تولید می کنند که آرژنین (یکی از بلوک های ساختمانی پروتئین ها و منبع انرژی حیاتی برای سلول های ایمنی) را از بین می برد.

این مولکول (که آرژیناز نام دارد) فرورفتگی بزرگی در سطح آرژنین موجود در منطقه پیرامون این تومور ایجاد می کند. به محض اینکه سلول های ایمنی بدن به سلول سرطانی نزدیک می شوند، عدم وجود منبع انرژی مورد نیاز این سلول ها سبب می شود که آنها اثری بر روی این تومور نداشته باشند.

سلول های نوروبلاستوما بر روی سطح خود مولکولی دارند که آنها را از سلول های سالم متمایز می کند. از این رو دانشمندان امیدوارند که بتوان سیستم ایمنی بدن را به گونه ای تنظیم نمود که توانایی تشخیص و از بین بردن این سلول ها را داشته باشد. ولی این تحقیق جدید نشان می دهد که چرا تلاش های اولیه جهت کنترل سیستم بدن به این شکل تا کنون موفقیت آمیز نبوده است.

دکتر «فرانسیس موسای» از دانشگاه بیرمنگام می گوید: «مدت کمی است که می دانیم کنترل قدرت سیستم ایمنی بدن می تواند روش مؤثری برای درمان نوروبلاستوما باشد. ولی از این مسئله آگاه نبودیم که چرا سیستم ایمنی در تشخیص و از بین بردن این تومور با مشکل مواجه است. حال که از نقش آرژنین مطلع هستیم، می توانیم سیستم ایمنی را برای حمله به سلول های سرطانی فعال کنیم»

دکتر «کاملا دی سانتو»، از دیگر محققین این پژوهش می گوید: «چالش فعلی ما تهیه داروهای جدیدی است که مانع استفاده نوروبلاستوما از آرژنین شوند و درمان از طریق سیستم ایمنی را موثرتر کنند»

هر ساله حدود 90 مورد نوروبلاستوما در انگلستان تشخیص داده می شود که اکثر آن در کودکان زیر 5 سال است.

«الینور باری»، مدیر ارشد اطلاعات علمی در مرکز تحقیقات سرطان انگلستان می گوید: «این یافته ها می توانند پیامدهای بزرگی برای درمان نوروبلاستوما داشته باشند. درک بهتر نقش آرژنین می تواند به ما در افزایش قابلیت های سلول های ایمنی بدن کمک کند و امیدواریم که این مسئله به درمان های موثرتر منجر شود»

«اخیراً به عنوان بخشی از تعهد خود برای رسیدن به روزی که هیچ جوانی در اثر سرطان فوت نکند، «مرکز تحقیقات سرطان کودکان و نوجوانان» را در انگلستان راه اندازی کرده ایم. هدف ما یافتن روش های درمانی بیشتر و بهتر برای کودکان مبتلا به این بیماری است به امید اینکه در آینده هر کودک مبتلا به سرطان بتواند زندگی شاد و طولانی و پر از سلامتی داشته باشد»

قاسم کیاحیرتی

عکس‌هایی از گوشی تنومند Galaxy S6 Active سامسونگ افشا شد

در حالی که بدون شک Galaxy S6 از Galaxy S5 برتر است، این گوشی پرچمدار جدید دارای کمبود ویژگی‌هایی است که S5 دارای آن‌ها می‌باشد. منظور ما بدنه مقاوم در برابر آب، پشتیبانی از کارت حافظه میکرو SD و باتری قابل تعویض است. حداقل اولین مشکل در Galaxy S6 Active مورد توجه قرار گرفته و این گوشی در آینده ای نزدیک معرفی خواهد شد.

ژن ها  در محل کار روی «قابلیت مدیریت» تاثیر می گذارند

ژن ها در محل کار روی «قابلیت مدیریت» تاثیر می گذارند

محققین دریافتند که دوپامین ناقل ژن DAT1 می تواند روی اثرات مثبت و منفی مدیریت، در محل کار تاثیر بگذارد. آنها دریافتند افرادی که ده مورد الل (allele) تکراری در دوپامین ناقل دارند، احتمالا مانند یک شخص قانون شکن میانه رو در دوران بلوغ خود رفتار می کنند یعنی روی رفتار خود کنترل دارند. چنین رفتار قانون شکنی ممکن است شامل اعمالی نظیر ورجه وورجه در کلاس باشد نه موارد خطرناکی نظیر تیراندازی.

تراشه‌ی Zeroth Neural متعلق به Snapdragon 820‌ می‌تواند به طور مستقیم نرم‌افزار مخرب را روی گوشی هوشمند مسدود کند.

Qualcomm اعلام کرد اولین برنامه‌ی اصلی برای تراشه‌ی Zeroth neural، برنامه ای با قابلیتِ تحلیلِ رفتارِ نرم‌افزارهای مخرب است که "محافظ هوشمندِ Qualcomm Snapdragon" نامیده می‌شود. این قابلیت برای استفاده در OEMs رایگان است اما این بستگی به خودشان دارد که آن را روی دستگاه فعال کنند یا خیر.

پژوهشگران روشی جدید برای درمان بیماران سکته مغزی پیدا کردند.

پژوهشگران کانادایی یک مطالعه بین المللی را تکمیل کردند. این مطالعه نشان می‌دهد فرایند بازیابی لخته که به نام درمان اندوواسکولار (ET) شناخته می‌شود می‌تواند به طور چشمگیری بعد از سکته مغزی ایسکمی حاد (کمبود یا کم‌رسانی خون به بافت یا اندام) باعث ارتقا نتایج درمانی شود. این مطالعه توسط پژوهشگران موسسه مغز Hotchkiss در دانشگاه کلرادو انجام شده است و نشان‌دهنده بهبود چشمگیری در نتایج درمان و کاهش مرگ ناشی از سکته مغزی است. نتایج پژوهش مذکور به صورت آنلاین در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

بازوی هشت پا، ابزاری جدید برای اتاق های عمل

هنگامی که جراحان بر روی اندام هایی از بدن جراحی می کنند که دسترسی به آن ها مشکل است، اغلب مجبورند برای دسترسی به آن اندام از زوایای مختلف، برش های متعددی ایجاد کنند و یا از ابزارهایی مانند رتراکتورها (ابزارهایی که برای ایجاد انقباض و کشیدن بافت ها استفاده می شوند) برای کنار کشیدن بافت ها از مسیر ابزارهای جراحی استفاده کنند. با این حال گروهی از محققان دانشکده مطالعات پیشرفته Sant'Anna در ایتالیا، بر روی ساخت جایگزینی برای این ابزار کار می کنند. ابزاری انعطاف پذیر که از بازوی هشت پا الهام گرفته شده و می تواند با پیچ و تاب خوردن، راه خود را از بین اندام های بدن پیدا کرده و همزمان با انجام جراحی، آن ها را عقب نگه دارد.