تخریب پیوسته حیات گیاهی سیاره زمین، تهدیدی جدی برای حیات بشر

26 تیر
بر اساس یافته های جدید محققین دانشگاه جورجیای آمریکا، اگر انسان ها سرعت تخریب حیات گیاهی رو به زوال کره زمین را کم نکنند احتمالاً تمدن فعلی بشر با نابودی رو به رو خواهد شد. یافته های این تحقیق در نشریه Proceedings of the National Academy of Science به چاپ رسیده است.

«جان شرامسکی» یکی از اساتید دانشکده مهندسی دانشگاه جورجیا و محقق اصلی این پژوهش می گوید: شما می توانید زمین را به مانند یک باتری تصور کنید که در طی میلیارد ها سال خیلی به کندی شارژ شده است. انرژی خورشیدی در گیاهان و سوخت های فسیلی ذخیره شده است، اما سرعت مصرف انرژی توسط انسان ها بیشتر از سرعت تجدید این انرژی است.

وی در ادامه می افزاید: زمانی زمین یک سیاره عاری از حیات بود و میلیاردها سال طول کشید که ارگانیسم های ساده، تکامل یافته و توانایی تبدیل نور خورشید به انرژی را کسب کردند. این تکامل در نهایت به گسترش حیات گیاهی و جانوری منجر شد که کم کم کره زمین از جنگل های باشکوه و اکوسیستم های متنوع و فوق العاده پوشیده شد.

محاسبات این تحقیق بر پایه اصول مقدماتی ترمودینامیک است. ترمودینامیک شاخه ای از علم فیزیک است که به بررسی رابطه بین حرارت و انرژی مکانیکی می پردازد. انرژی شیمیایی ذخیره شده در گیاهان یا زیست توده  برای تأمین غذا و سوخت استفاده می شود و این انرژی در اثر ایجاد زمین های کشاورزی یا توسعه شهرها از بین می رود.

دانشمندان تخمین می زنند که در 2000 سال قبل، کره زمین تقریباً هزار میلیارد تُن کربن به شکل زیست توده ی زنده داشته است. از آن زمان تا کنون انسان ها تقریباً نیمی از این مقدار را مصرف کرده اند. بر اساس برآوردها، بیش از 10 درصد از این زیست توده تنها در قرن گذشته از بین رفته است.

شرامسکی می گوید: «اگر ما این روند را معکوس نکنیم سرانجام میزان این زیست توده به جایی میرسد که دیگر کره زمین محل مناسبی برای زندگی بشر نخواهد بود».

«شرامسکی» با همکاری «جیمز اچ. براون» از دانشگاه نیومکزیکو  و «دیوید گاتی» از اساتید دانشکده مهندسی دانشگاه جورجیا نشان دادند که اکثر قریب به اتفاق این تلفات، ناشی از جنگل زدایی است. در سالیان اخیر، روند جنگل زدایی تحت تأثیر ظهور کشاورزی مکانیزه در مقیاس بزرگ و تأمین غذای مورد نیاز جمعیت در حال رشد، شتاب بیشتری پیدا کرده است . هر چقدر زیست توده بیشتر تخریب شود سیاره زمین انرژی کمتری ذخیره می کند و جهت تأمین انرژی مورد نیاز برای حفظ توازن شبکه های پیچیده غذایی و بیوشیمیایی دچار مشکل می شود.

«شرامسکی» اظهار داشت: «اگر سیاره زمین به میزبان بدتری برای بشر تبدیل شود و افراد بیشتری به این منابع انرژی محدود وابسته شوند استاندارد زندگی و حیات آنها در برابر تغییراتی نظیر خشکسالی، بیماری های همه گیر و نا آرامی های اجتماعی شدیداً آسیب پذیر می شود».

بر این اساس، اگر نسل بشر منقرض نشود و زیست توده به زیرِ «آستانه پایداری» خود برسد، جمعیت به شدت کاهش پیدا میکند و مردم مجبورند به مانند اجداد پیشین خود به  زندگی به صورت یک جامعه شکارچی-گردآورنده یا یک جامعه باغبانی ساده برگردند.

«شرامسکی» می گوید: «من از طرفداران دو آتیشه محیط زیست نیستم، آموزش و کارهای علمی من ریشه در علم ترمودینامیک دارند و این قوانین مطلق و مسلم هستند. ما در کره زمین به مقدار محدودی انرژی زیست توده دسترسی داریم و زمانی که این انرژی تحلیل برود با هیچ چیز دیگری قابل جایگزینی نیست».

شرامسکی و همکارانش امیدوارند که شناخت اهمیت زیست توده، مانع تخریب آن شده و تکیه بشر بر انرژی های تجدید پذیر را بیشتر کند چرا که در این صورت روند ثابت حرکت به سوی آینده ای نامعلوم به کندی پیش می رود. همچنین این مسئله را نیز باید در نظر داشت که برای توقف این پیشروی به اقدامات جدی نیاز داریم.

«شرامسکی» می گوید: «من خودم را یک خوش بین واقع گرا می دانم، من بارها و بارها محاسبات را بررسی کردم به این امید که به نوعی عاملی کاهنده برسم که نشان دهد نتایج ما اشتباه هستند اما متأسفانه تا کنون نتوانسته ام چنین چیزی را پیدا کنم»

قاسم کیاحیرتی

SmartRim وسیله ای است که برای جلوگیری از آسیب دیدن تایر خودرو، نزدیک شدن چرخها به موانع جانبی را تحت نظر می گیرد

یکی از معدود صداهایی که با شنیدنش از کار خود پشیمان می شوید، صدایی است که هنگام پارک کردن خودرو، بر اثر کشیده شدن تایر به جدول کنار خیابان ایجاد می شود. به گوش رسیدن این صدا به معنی این است که شما فاصله خودرو از لبه پیاده رو را به درستی محاسبه نکرده اید و این کارتان باعث شده که بر اثر کشیده شدن تایر به جدول، ظاهرش خراب و احتمالاً خسارتی پرخرج به آن وارد شود. دستگاه SmartRim آمده تا این گونه مشکلات به تاریخ بپیوندد!

تولد زودرس با درون‌گرایی و روان‌رنجوری در بزرگسالی ارتباط دارد.

طبق پژوهش اروپاییِ جدیدی، بزرگسالانی که در زمان تولد بسیار لاغر بوده‌اند یا خیلی زودتر از موعد به دنیا آمده‌اند بیشتر درون‌گرا و نوروتیک (روان‌رنجور) هستند و از خطر کردن می‌ترسند.

کشف درازترین حشره جهان در چین

شاید ترسناک باشد اما به تازگی در چین حشره ای که اندازه اش بیش از 60 سانتی متر است کشف شده و ظاهراً در سرک کشیدن مخفیانه به دور و برش استاد هم هست. محققی اهل چین شش سال دنبال یافتن نمونه ای از آن بوده است که البته باید اعتراف کرد کمی ترسناک نیز هست.

خداحافظی با انتقال سنتی: گل های آفتابگردان خورشیدی هم برق تولید می کنند و هم آب شیرین

از صحرای آراکیس (سیاره تخیلی در سری رمان های Dune )گرفته تا تاتوئین( سیاره تخیلی در سری فیلم های جنگ ستارگان)، تصاویر رمان های علمی تخیلی کلاسیک، غالبا پیشگویی هایی در دل خود داشت، ازجمله اینکه روزی فن آوری این امکان را به انسان می دهد تا به صورت خودکفا و کاملا جدای از جامعه شهری، در محیط های دورافتاده زندگی کند. با این وجود ، با در نظرگرفتن تمام پیشرفت هایی که انسان در زندگی شهری داشته است، زندگی در مکان های دورافتاده هنوز چشم اندازی سخت و خطرناک را پیش روی ما می گستراند- اما پروژه خورشیدی جدیدی که شرکت آی بی ام (IBM) و استارت آپ سوئدی ایرلایت انرژی(Airlight Energy) با هم ارائه داده اند هدفش تغییر این چشم انداز است. این شرکت ها نام پروژه را "Sunflower solar harvester" نام نهاده اند و هدف از طراحی آن را ترکیب جدیدترین ابداعات در زمینه فن آوری خورشیدی در قالب یک پروژه همه کاره عنوان کرده اند.

شبیه ساز ابرکوانتومی، صدها یون را «در هم می تند»

فیزیکدان های موسسه استاندارد و فناوری NIST اقدام به "درهم تنیدن" و یا متصل کردن خصوصیات 219 یون بریلیوم (اتم های باردار) به هم نموده و شبیه سازی کوانتومی را خلق کرده اند. هدف از ساختن این شبیه ساز، مدلسازی و تقلید از پدیده فیزیکی پیچیده درهم تنیدگی می باشد به صورتی که انجام این مدلسازی و یا تقلید حتی با استفاده از ماشین آلات پیشرفته و ابرکامپیوترها هم ممکن نیست. از همین دست تکتیک ها می توان برای ارتقای ساعت های اتمی هم استفاده کرد.