چگونه حس بویایی ما و انسان های نخستین فرگشت (تکامل) یافته است؟

15 تیر
گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر کارا هوور از دانشگاه فیربانکس آلاسکا با همکاری پروفسور متیو کاب از دانشگاه منچستر، مطالعه کردند که چگونه حس بویایی ما فرگشت یافته است، و حتی چگونه انسان های نخستینی که منقرض شده اند توانایی بوییدن داشتند.

حس بویایی نقش مهمی در جوامع بشری ایفا می کند زیرا به سلیقه غذایی و همچنین شناسایی مواد خوشایند و ناخوشایند مرتبط است.

ما در بینی خود حدود 4 میلیون سلول بویایی داریم که به 400 نوع مختلف تقسیم می شود. تنوع ژنتیکی چشمگیری در درون و بین جمعیت ها در توانایی تشخیص رایحه ها وجود دارد. هر سلول بویایی تنها یک نوع گیرنده یا lock بر روی خود دارد. بویی که در هوا شناور است ابتدا به lock جفت می شود و سپس این سلول فعال می شوند.

بیشتر گیرنده ها می توانند بیش از یک بو را تشخیص دهند، اما گیرنده ای بنام OR7D4 ما را قادر می سازد که عطر خاصی بنام Androstenone را تشخیص دهیم که توسط خوک ها تولید می شود و در گوشت خوک وحشی یا گراز یافت می شود. افراد با توالی ژنتیکی مختلف ژن گیرنده OR7D4 به طور متفاوتی به این بو واکنش نشان می دهند. بعضی آن را نامطبوع و بعضی آن را مطبوع می دانند و بعضی اصلاً نمی توانند آن را حس کنند. واکنش های مردم به Androstenone می تواند با توالی OR7D4 DNA قابل پیش بینی باشد و بالعکس.

پروفسور کاب از هیئت علمی دانشگاه منچستر علوم زندگی و پژوهشگران دیگر، DNAای را مطالعه کردند که OR7D4 را در 2200 نفر از 43 جمعیت اطراف جهان و بیشتر از گروه های بومی کدگذاری می کند. آن ها دریافتند که جمعیت های مختلف توالی ژنتیکی متفاوتی دارند و در نتیجه توانایی آن ها در تشخیص این ترکیب متفاوت است.

برای مثال آن ها دریافتند جمعیت های آفریقایی (جایی که منشأ انسان تشخیص داده شده است) توانایی تشخیص این بو را دارند، درحالیکه جمعیت های ساکن در نیمکره شمالی توانایی تشخیص آن را ندارند. این نشان می دهد که زمانی که انسان برای اولین بار فرگشت یافت می توانست این بو را تشخیص دهد.

تحلیل های آماری فراوانی اشکال مختلف ژن OR7D4 کل جهان نشان داد که اشکال متفاوت این ژن ممکن است در ارتباط با انتخاب طبیعی باشد.

توضیحِ قابل ارائه این است که ناتوانی بوییدن Androstenone به اهلی سازی خوک ها توسط اجداد ما بر می گردد، این ترکیب باعث می شود که گوشت خوک از خوک های وحشی برای افرادی که توانایی بوییدن آن را دارند، طعم ناخوشایند بدهد. خوک ها در ابتدا در آسیا اهلی شدند، جاییکه ژن ها منجر به حساسیت کاهش یافته ای نسبت به Androstenone می شوند.

همچنین این گروه ژن OR7D4 را در DNA قدیمی دو جمعیت انسانی منقرض شده نئاندرتال ها و Denisovans مطالعه کردند، بقایای این جمعیت ها از مکان مشابهی در سیبری یافت شد، کسانی که دهها هزار سال پیش زندگی می کردند.

این گروه دریافتند که OR7D4 DNA نئاندرتال ها شبیه OR7D4 DNA ماست، آن ها فهمیدند که نئاندرتال ها قادر به بوییدن Androstenone بودند. Denisovans گروه اسرارآمیزی از خویشاوندان منقرض شده ما هستند که ما نمی دانیم چه شکلی بودند. آن ها تنها بوسیله یک دندان و یک استخوان انگشت متفاوت از انواع دیگر شناخته می شوند.

DNA آن ها یک جهش منحصر بفرد نشان داد، چیزی که در انسان ها و نئاندرتال ها دیده نشد، جهشی که ساختار گیرنده OR7D4 را تغییر می دهد.

عضو تیم Hiroaki Matsunami از دانشگاه Duke آمریکا Denisovan OR7D4 را بازسازی کرد و نحوه واکنش این بخش کوچک یک بینی منقرض شده به Androstenone بررسی کرد. مشخص شد که با وجود این جهش، بینی Denisovan مانند بینی ما عمل می کند. هر دو خویشاوند نزدیک ما، مانند اجداد انسان های اولیه ما می توانستند این رایحه عجیب را حس کنند.

این پژوهش نشان می دهد که چگونه مطالعات جهانی ژن های ما می تواند بینشی به ما دهد تا بفهمیم چگونه طعم غذاهای مختلف تحت تاثیر توانایی بویایی مختلف قرار می گیرد و به طور هیجان انگیزی، نشان می دهد که امکان برگشت به عمق زمان فرگشت و بازسازی دنیای حسی اجداد ما وجود دارد.

این پژوهش توسط دانشمندانی از دانشگاه فیربانکس آلاسکا، دانشگاه ایالت نیویورک، دانشگاه Duke و دانشگاه منچستر انجام شد و در ژورنال Chemical Senses منتشر شد.

طیبه رمضانی

به دلیل تغییرات آب‌وهوایی، باید منتظر ظهور بیماری‌های عفونی جدید باشیم.

مجله Philosophical Transactions of Royal Society B، شماره ویژه‌ای را به تغییرات آب‌وهوایی و بیماری‌های ناقل به انسان‌ها اختصاص داده است. تصویر: در برخی از نواحی کاستاریکا، میمون‌های زوزه‌کشی مانند میمونی که در تصویر مشاهده می‌شود آلوده به انگل‌هایی شده‌اند که قبلا محدود به میمون‌های اسپایدر و کاپوچین بود که نسل آنها به واسطه شکار توسط انسان منقرض گردید. تصویر توسط دانیل بروکس فوتوگرافی در اختیار قرارگرفته است.

روشی جدید برای ساخت سرامیک‌های محکم با چاپ سه‌بعدی

پژوهشگران توانستند با استفاده از چاپ سه‌بعدی، روشی جدید برای ساخت سرامیک پیدا کنند. با این روش می‌توان موادی محکم و قدرتمند تولید کرد که احتمال ترک‌خوردنِ آنها کم است و می‌توان آنها را به شکل‌های پیچیده، منحنی و متخلخل درست کرد.

ویدئو: شفاف ترین نما از سطح سیاره پلوتون که تاکنون توسط تیم نیوهورایزنز منتشر شده است

در ویدئویی که به تازگی توسط تیم مسئول نیوهورایزنز ناسا منتشر شده است جزئیات ویژگی های سطحی این سیاره کوتوله همانند کوه ها، دهانه ها و دشت ها را می توان با رزولوشنی بسیار بالا مشاهده کرد.

سرطان پوستی که باعث ایجاد ژن فیوژن می شود، شناسایی شد

آنژيوساركوم نوعی سرطان بدخیم سلول های اندوتلیال خون یا عروق لنفاوی می باشد. آنژیوسارکومای جلدی نوعی از سرطان پوست می باشد که معمولا در پوست فرق سر افرادی که سن بالایی دارند اتفاق می افتد و می تواند به سرعت متاستاز شده و به جگر، شش ها یا گره های لنفاوی گسترش پیدا کند. نرخ بقای 5 ساله این سرطان بسیار پایین و در حد 20 الی 30 درصد می باشد، به همین خاطر محققان به شدت به دنبال راهبردهای تشخیصی و درمانی برای آن می گردند.

چاپ مدارهای الکترونیک با مواد نانو، سازگار با محیط زیست و کم هزینه

محققان در دانشگاه بینگهمتون بر چاپ الکترونیک، تمرکز کرده اند. آن ها از تکنولوژی جوهر افشان، برای چاپ نانومواد الکترونیکی بر روی بسترهای قابل انعطاف، استفاده کردند. در مقایسه با روش های سنتی مورد استفاده در ساخت میکروالکترونیک ها، این روش جدید سازگار با محیط زیست است و مواد مورد استفاده را بهتر محافظت می کند.