چگونه حس بویایی ما و انسان های نخستین فرگشت (تکامل) یافته است؟

15 تیر
گروهی از دانشمندان به سرپرستی دکتر کارا هوور از دانشگاه فیربانکس آلاسکا با همکاری پروفسور متیو کاب از دانشگاه منچستر، مطالعه کردند که چگونه حس بویایی ما فرگشت یافته است، و حتی چگونه انسان های نخستینی که منقرض شده اند توانایی بوییدن داشتند.

حس بویایی نقش مهمی در جوامع بشری ایفا می کند زیرا به سلیقه غذایی و همچنین شناسایی مواد خوشایند و ناخوشایند مرتبط است.

ما در بینی خود حدود 4 میلیون سلول بویایی داریم که به 400 نوع مختلف تقسیم می شود. تنوع ژنتیکی چشمگیری در درون و بین جمعیت ها در توانایی تشخیص رایحه ها وجود دارد. هر سلول بویایی تنها یک نوع گیرنده یا lock بر روی خود دارد. بویی که در هوا شناور است ابتدا به lock جفت می شود و سپس این سلول فعال می شوند.

بیشتر گیرنده ها می توانند بیش از یک بو را تشخیص دهند، اما گیرنده ای بنام OR7D4 ما را قادر می سازد که عطر خاصی بنام Androstenone را تشخیص دهیم که توسط خوک ها تولید می شود و در گوشت خوک وحشی یا گراز یافت می شود. افراد با توالی ژنتیکی مختلف ژن گیرنده OR7D4 به طور متفاوتی به این بو واکنش نشان می دهند. بعضی آن را نامطبوع و بعضی آن را مطبوع می دانند و بعضی اصلاً نمی توانند آن را حس کنند. واکنش های مردم به Androstenone می تواند با توالی OR7D4 DNA قابل پیش بینی باشد و بالعکس.

پروفسور کاب از هیئت علمی دانشگاه منچستر علوم زندگی و پژوهشگران دیگر، DNAای را مطالعه کردند که OR7D4 را در 2200 نفر از 43 جمعیت اطراف جهان و بیشتر از گروه های بومی کدگذاری می کند. آن ها دریافتند که جمعیت های مختلف توالی ژنتیکی متفاوتی دارند و در نتیجه توانایی آن ها در تشخیص این ترکیب متفاوت است.

برای مثال آن ها دریافتند جمعیت های آفریقایی (جایی که منشأ انسان تشخیص داده شده است) توانایی تشخیص این بو را دارند، درحالیکه جمعیت های ساکن در نیمکره شمالی توانایی تشخیص آن را ندارند. این نشان می دهد که زمانی که انسان برای اولین بار فرگشت یافت می توانست این بو را تشخیص دهد.

تحلیل های آماری فراوانی اشکال مختلف ژن OR7D4 کل جهان نشان داد که اشکال متفاوت این ژن ممکن است در ارتباط با انتخاب طبیعی باشد.

توضیحِ قابل ارائه این است که ناتوانی بوییدن Androstenone به اهلی سازی خوک ها توسط اجداد ما بر می گردد، این ترکیب باعث می شود که گوشت خوک از خوک های وحشی برای افرادی که توانایی بوییدن آن را دارند، طعم ناخوشایند بدهد. خوک ها در ابتدا در آسیا اهلی شدند، جاییکه ژن ها منجر به حساسیت کاهش یافته ای نسبت به Androstenone می شوند.

همچنین این گروه ژن OR7D4 را در DNA قدیمی دو جمعیت انسانی منقرض شده نئاندرتال ها و Denisovans مطالعه کردند، بقایای این جمعیت ها از مکان مشابهی در سیبری یافت شد، کسانی که دهها هزار سال پیش زندگی می کردند.

این گروه دریافتند که OR7D4 DNA نئاندرتال ها شبیه OR7D4 DNA ماست، آن ها فهمیدند که نئاندرتال ها قادر به بوییدن Androstenone بودند. Denisovans گروه اسرارآمیزی از خویشاوندان منقرض شده ما هستند که ما نمی دانیم چه شکلی بودند. آن ها تنها بوسیله یک دندان و یک استخوان انگشت متفاوت از انواع دیگر شناخته می شوند.

DNA آن ها یک جهش منحصر بفرد نشان داد، چیزی که در انسان ها و نئاندرتال ها دیده نشد، جهشی که ساختار گیرنده OR7D4 را تغییر می دهد.

عضو تیم Hiroaki Matsunami از دانشگاه Duke آمریکا Denisovan OR7D4 را بازسازی کرد و نحوه واکنش این بخش کوچک یک بینی منقرض شده به Androstenone بررسی کرد. مشخص شد که با وجود این جهش، بینی Denisovan مانند بینی ما عمل می کند. هر دو خویشاوند نزدیک ما، مانند اجداد انسان های اولیه ما می توانستند این رایحه عجیب را حس کنند.

این پژوهش نشان می دهد که چگونه مطالعات جهانی ژن های ما می تواند بینشی به ما دهد تا بفهمیم چگونه طعم غذاهای مختلف تحت تاثیر توانایی بویایی مختلف قرار می گیرد و به طور هیجان انگیزی، نشان می دهد که امکان برگشت به عمق زمان فرگشت و بازسازی دنیای حسی اجداد ما وجود دارد.

این پژوهش توسط دانشمندانی از دانشگاه فیربانکس آلاسکا، دانشگاه ایالت نیویورک، دانشگاه Duke و دانشگاه منچستر انجام شد و در ژورنال Chemical Senses منتشر شد.

طیبه رمضانی

با نگاه کردن به بیماری که در حال تماشای موزیک ویدیو می باشد می توان ناحیه آسیب دیده مغز را مشخص کرد.

صدمات مغزی موارد پیچیده ای هستند که حتی امروزه نیز کاملا شناخته نشده اند.محققین مرکز پزشکی لانگوان عقیده دارند فناوری ردگیری حرکات چشم می تواند به پیدا کردن محل آسیب دیدگی (همچنین بزرگی و وخامت آن) و نیز پیگیری روند بهبود کمک کند. اهمیت این کار در سادگی آن است، تحلیل حرکات چشم فقط با چند دقیقه زیر نظر گرفتن بیماری که در حال تماشای یک موزیک ویدیو است صورت می گیرد.

ارائه نسخه های نیسان جوکی استینگر در نمایشگاه خودروی لس آنجلس

نیسان اقدام به عرضه برنامه Color Studio خود در نمایشگاه خودروی لس آنجلس نموده و به این منظور دو مدل جوکی به رنگ های زرد و مشکی را ارائه داشته است. خریداران نیسان می توانند با استفاده از برنامه Color Studio بسیاری از قطعات تریم روی جوکی (و Versa Note) را سفارشی سازی نمایند، دو Stinger Editions جدید نیز به منظور نمایش دادن همین امر در نمایشگاه امسال رونمایی شده اند.

پژوهشگران برای افزایش سرعت دیتا، از یک روش نوین پلاریزاسیون استفاده می کنند

طبق اعلام سیتی کالج نیویورک، پلاریزاسیون نور به اَشکال جدیدی تبدیل شده است تا بتوان از آن برای انتقال دیتای اضافی استفاده کرد.

نتیجه یک بررسی جدید: پیام های هشدار تلفن هوشمند حواس ما را پرت می کنند

در حال حاضر متخصصین دقیقاً مطمئن نیستند که استفاده از تلفن هوشمند چگونه بر میزان بازدهی و تمرکز ما تاثیر گذار است ولی مطالعه ای جدید در «دانشگاه ایالتی فلوریدا» این مسئله را کمی روشن تر کرده است.

اولین شیوه ایمن برای تحویل دارو به جفت جنین