پادتن‌های جدید علیه ویروس Marburg

09 تیر
پژوهشگران توانستند ملکول‌های ایمنی جدیدی که در برابر ویروسِ مرگ‌بار Marburg (ویروسی از خانواده ویروس ابولا) از بدن محافظت می‌کنند را شناسایی کنند. آنها در حال فراهم کردنِ مواد لازم برای ایجاد درمانی در جهت مقابله با شیوع ویروس Marburg در آینده هستند.

این پژوهش توسط دانشمندانِ مؤسسه‌ی پژوهشی اسکریپس (TSRI) انجام می‌شود.

Erica Ollmann Saphire، نویسنده ارشد در این پژوهش، پروفسورِ TSRI و مدیر «کنسرسیومِ ایمنی‌ درمانیِ تب» همراه با خونریزی گفت: «این پادتن‌ها در محلی جدید به ویروس Marburg حمله می‌کنند که ما قبلاً آن را ندیدیم.»

پادتن‌های جدید که ویروس‌های Marburg را شناسایی و خنثی می‌کنند با همکاری علمی-صنعتیِ TSRI، زیست‌درمانی‌های ادغام‌شده، داروسازیِ زیستیِ Mapp و Emergent BioSolutions تولید شده‌اند. در حال حاضر هیچ واکسن و درمانی به ویژه برای عفونت‌های Marburg وجود ندارد. نتایج این پژوهش به صورت آنلاین در مجله PloS Pathogens منتشر شده است.

ابزاری جدید برای مبارزه با ویروس Marburg

این پژوهش بر اساس پژوهش قبلی در آزمایشگاه Saphire انجام شده است. در پژوهش پیشین، ساختار ملکولی‌ای که ویروس Marburg از آن استفاده می‌کند تا به سلول میزبان بچسبد و وارد آن شود شناسایی شد.

به منظورِ شکست دادن ویروس Marburg، دانشمندان به دنبال بخش‌های آسیب‌پذیر روی سطح ویروس هستند که پادتن بتواند به آنها وصل شود. در پژوهش پیشین، آزمایشات انجام‌شده روی درمان ZMappTM نشان داد مخلوط یا ترکیبی از پادتن‌ها می‌تواند از آلوده شدنِ سلول‌های جدید توسطِ ویروس Marburg جلوگیری کند و به سیستم ایمنی از نظر وجود عفونت هشدار دهد.

فرض بر این بود که راهبرد ترکیبیِ مشابه‌ای می‌تواند علیه ویروس Marburg عمل کند. در پژوهشی که توسط دانشگاه Vanderbilt و TSRI و فوریه‌ی سال 2015 انجام شده بود، پادتن‌های علیه یک بخشِ Marburg کشف شدند اما پادتن‌های مورد نیاز علیه‌ دیگر بخش‌ها هنوز کشف نشده‌اند.

در پژوهش جدید، پژوهشگرانِ TSRI به طراحی پروتئینی پرداختند که منجر به تولید پادتن‌ها در Emergent BioSolutions شدند. دیگر پادتن‌های موجود در این پژوهش به طور مستقل در زیست‌درمانیِ Mapp و زیست‌درمانی‌های ادغام‌شده شناسایی شده بودند. آنها در تحلیل ملکولی با TSRI همکاری داشتند.

برخی از پادتن‌های جدید، بخشی روی ویروس Marburg را مورد هدف قرار دادند که قبلاً مشاهده نشده بود. این بخش در واقع یک مشخصه‌ی بال-مانند بود که به پایه‌ی ویروس متصل شده بود. پادتن‌های علیه این بخشِ "تازه‌ کشف‌ شده" توانست 90 تا 100 درصد از نمونه‌های حیوانیِ آلوده را از ابتلا به عفونتی کشنده حفظ کند.

ویروس ابولا نیز آسیب‌پذیر است

برخی پادتن‌های کشف‌شده در این پژوهش می‌توانند علیه ویروس اوبولا و 4 ویروس دیگر از جنس ابولا نیز واکنش نشان دهند.

مارین فاسکو، معاون پژوهشی در TSRI و نویسنده‌ی اول در این پژوهش گفت: «انتظار می‌رود ویروس Marburg و ابولا دوباره ظاهر شوند و به روشی جدید، جهش پیدا کنند. پادتن هایی با عملکرد مشابه علیه چند ویروس را می‌‌توان برای تشخیصِ تغییر شکل‌های نوظهور مورد استفاده قرار داد.»

جودی بری، مدیر سابق پژوهش Pipeline در Emergent BioSolutions که 6 سال پیش با Saphire این پژوهش را آغاز کرد، بیان داشت: «هزینه‌های بالا در ایجاد واکسن‌ها یا درمان‌های مستقل برای ویروس‌های متفاوت در این گروه از ویروس‌ها، مستلزمِ طراحیِ هوشمندِ پادتن‌ها (پادتن‌های تحریک‌کننده‌ی ملکول‌ها) است. تصاویرِ ملکولی برای طراحی ملکول‌ها و ارزیابی پادتن مورد استفاده قرار گرفت.»

طبق گفته‌ی Cory Nykiforuk، مدیر فعلی پژوهش pipeline، درکِ اینکه پادتن‌ها کجا و چگونه با ویروس‌ها ارتباط برقرار می‌کنند به ما کمک می‌کند تا بدانیم کدام بخش را باید مورد هدف قرار داد و می‌توانیم آن را به صورت بالینی توسعه دهیم. ویروس‌های تب‌آورِ چندگانه‌ای هستند که جوامع و کارکنان پزشکی را تهدید می‌کنند. ایجاد فناوری‌های جدید برای مبارزه با آنها می‌تواند به صورت بالقوه به برطرف کردنِ نیازهای آینده کمک کند.»

زهرا رضی یی

1. کاربر مهمان
    کاربر مهمان 14 آبان, 22:44

خوب بود

پیوندهای مستحکم خانوادگی سبب کاهش اضطراب در جوانانی که تجربه خشونت خانگی دارند می‌شود

روابط قوی با دیگر اعضای خانواده می‌تواند موجب افزایش عزت نفس و کاهش اضطراب در برخی از جوانانی شود که در خانه‌های متأثر از خشونت خانوادگی والدین بزرگ شده‌اند.

Mini از عینک واقعیت افزوده رونمایی می کند

مفهوم عینک واقعیت افزوده، می تواند در آینده به کمک رانندگان بیاید، این عینک در نمایشگاه اتومبیل شانگهای به نمایش گذاشته می شود.

Tomcar سرسخت به روشی متفاوت، از پس کارهای آفرود بر می آید

تام کار با کاهش وزن تجهیزات دو دیفرانسیل، قدرت را به چرخ های عقب منتقل می کند.

ویندوز فون 10 جدید با مرورگر اسپارتان و برنامه های جدید عرضه شد

مواردی در قسمت نرم افزاری در جستجوی ویندوز فون هستند. برنامه های آفیسِ باز سازی شده به زودی به سیستم عامل سرسخت گوشی های هوشمند مایکروسافت خواهند آمد و سازگاری با برنامه های اندروید نیز ممکن است در راه باشد. ولی روبرو شدن با این توسعه ها در ویندوز فون 10 بی شک بسیار مهیج است.

قرار دادن واکسن های سرطان درون ریز ذرات سیلیکونی می تواند تومورها را از رشد باز دارد

دانشمندان دریافته اند که قرار دادن واکسن سرطان سینه در ریز ذرات سیلیکونی می تواند سیستم ایمنی را بیشتر تحریک کند و باعث عکس العمل پیشرفته تر این سیستم شود.