تست سریع و جدید ابولا نویدهایی در کلینیک های آفریقایی می دهد

08 تیر
یک تست سریع و جدید ابولا که آن را در طول چند دقیقه تشخیص می دهد، توانست مواردِ درمان این بیماری ویروسی مرگبار را افزایش دهد و به حفظ سلامتی کارکنان پزشکی کمکِ شایانی کند.

پژوهشگران دانشکده داروسازی هاروارد، یک روش تست تشخیص سریع ابولا پیدا کردند که به حساسیت آزمایشگاه های مرسومی عمل می کند که چند روز برای تشخیص ابولا وقت می گذرانند. به گفته این محققان این یافته ها نشان می دهد که این ابزار تشخیص می تواند منبعی برای مبارزه علیه ابولا باشد.

کشورهای غرب آفریقا (گینه، لیبی، سیرالئون) به سختی درگیرِ بیماری ابولا هستند. تا اواخر سال 2013 بیش از 11000 نفر از این ویروس جان دادند.

در تشخیص ابولا، تشخیص سریع بین بیماران آلوده با این ویروس با بیمارانی که دارای علائم مشابه هستند، برای پزشکان اهمیت دارد. تست های آزمایشگاهی معمول احتیاج به گرفتن خون بیمار و استفاده از سوزن ها و سرنگ های خطرناک دارد. این خون باید به یک آزمایشگاه منتقل شود. با این روش افراد بیشتری را در معرض ویروس ابولا قرار می گیرند. نتایج این تست ها ممکن است چند روز در دسترس نباشد.

این محققان اشاره کردند که تا زمان بدست آمدن نتایج، بیماران باید بستری شوند که این به این معناست که افراد بیشتری که ابولا ندارند ممکن است در معرض این بیماری قرار گیرند.

نویسنده ارشد این مطالعه Nira Pollock (مدیر دانشیار بخش آزمایشگاه تشخیص بیماری های عفونی بیمارستان کودکان بوستون) گفت: "ساده سازی این فرآیند و سرعت بخشیدن تشخیص می تواند تاثیر مهمی داشته باشد."

برای این مطالعه او و همکارانش برای استفاده از این شیوع در سیرالئون، تست تشخیص سریع نویددهنده ای را بوسیله ی شرکت پزشکی کورجنیکس مستقر در کلرادو ارائه دادند.

کارکنان بهداشت محلی برای استفاده از این تست که به تست سریع آنتی ژن ReEBOV معروف است، آموزش داده می شوند. در دو مرکز درمانی سیرالئون در فوریه 106 فرد مشکوک به ابولا تحت آزمایش سریع و مرسوم تشخیص ابولا قرار گرفتند.

با روش تشخیص سریع، یک نمونه خون انگشت بر روی یک نوار مخصوص قرار می گیرد. اگر این نمونه دارای ویروس ابولا باشد، یک خط رنگی بر روی آن ظاهر می شود.

با توجه به گزارشات، لانست مطمئن، سازو کاری دارد که از بهداشت کارکنان حفاظت می کند.

تست تشخیص سریع بدرستی تمامی موارد تایید شده ابولا را تشخیص داده است. این مطالعه در 25 ژوئن در Lancet منتشر شد.

همچنین این تست سریع ویژگی 92 درصدی دارد، به این معنا که در موارد کمی نتایج مثبت اشتباه نشان می دهد.

تشخیص مواردی از بیماران ابولا که میزان ویروس آن ها بسیار کم است، با این روش قابل تشخیص نیست. به گفته نویسندگان این مطالعه این موارد فقط باید با استفاده از تست آزمایشگاهی تشخیص داده شود که یه طور گسترده ای قابل دسترس نیست.

آن ها نتیجه گیری کردند که پژوهش بیشتری برای تشخیص مراحل بسیار ابتدایی این بیماری مورد نیاز است.

طیبه رمضانی

بررسی عملی ODG R-7:عینک های واقعیتِ افزوده

هرچند که شخصا آینده ابزارهای پوشیدنی را نمی دانم، اما باید به این نکته اعتراف کرد که در مقام قیاسی کلی، عینک های پوشیدنی نسبت به ساعت های پوشیدنی ایده بهتری هستند. اگر هدف، دست پیدا کردن به اطلاعاتِ قابلِ دیدن باشد، احتمالا ابزار پوشیدنی ای که روی سر قرار می گیرد کارآمدتر است.

مشخصات بزرگترین راکتور سوخت دنیا

در آلمان تیمی از محققان در حال آماده سازی جهت افتتاح بزرگترین کارخانه سوخت هسته ای دنیا می باشند. استلارتورها که با وندلشتاین ایکس-7 نیز(w7-x) شناخته می شوند با اجرا در موسسه ماکس پلانک، برای راه اندازی در این ماه منتظر تصویب قانونی می باشند. با راه اندازی آن (w7-x) از یک دستگاه مارپیچی بزرگ در توکی ژاپن که در سال 1998 آماده بهره برداری شد و در حال حاضر بزرگترین استلارتور فعال می باشد، پیشی خواهد گرفت.

کاهش وزن و لاغری با ورزش بدنسازی بستگی به ژنتیک افراد دارد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که تاثیر بدنسازی و پرورش اندام بر روی کاهش وزن در زنان چاق رابطه مستقیم با ژنتیک آنها دارد.

ویدئو: ستاره ریز فوران هایی 10 هزار بار روشن تر از فورانهای خورشیدی را شلیک می کند

به تازگی محققان موفق به کشف ستاره ای کوچک و سرد شده اند که فوران هایی 10 هزار بار روشن تر از فوران های خورشیدی را از خود منتشر می سازد، این کشف در حقیقت اصلا خبر خوبی برای امیدواران به پیدا کردن کهکشانی سرشار از حیات نیست.

فناوری های فوق العاده ای که در راهند