تحقیقات جدید بر روی گردبادهای قطبی زحل و امکانِ شناخت بهتر از سیارات دور دست

04 تیر
تصویر فوق: گردباد قطب شمالی زحل. تیمی از دانشمندان ام آی تی، یک تئوری را مطرح ساخته اند که وجود گردبادهای قطبی عظیم را بر روی سطح سیاره عظیم گازی زحل شرح می دهد. گردبادهایی که برای اولین بار در سال 2008 و توسط فضاپیمای کاسینی کشف شد به اندازه ای بزرگ هستند که می توانند زمین را در پهنای خود ببلعند. این تحقیق حتی ممکن است به شناخت بهتر از خصوصیات سایر سیارات دوردست منتهی شود.

آنچه از زمان کشف این گردبادها موجبات شگفتی دانشمندان را فراهم ساخته شکل گیری این گردبادها در محیطی همانند آنچه روی زحل مشاهده می شود است. گردبادهای روی زمین به واسطه حرارت و رطوبتی که توسط اقیانوس های زمین ایجاد می شود رخ می دهند، شرایطی که قطعا بر روی زحل وجود ندارند، زیرا زحل سیاره ای است گازی که در درجه اول متشکل از هیدروژن و هلیوم می باشد.

تیمی از دانشمندان از دانشگاه ام آی تی بر این باورند که پاسخ معمای گردبادهای زحل را یافته اند. طبق گفته دانشمندان یادشده طوفان های صاعقه ای نسبتا کوچک بیشماری که در جو زحل حلقه دار به وقوع می پیوندند ممکن است به واسطه پدیده ای به نام بتا رانش موجب پراکنده سازی هوا به سمت مناطق قطبی این سیاره شود.

نمایی از گردباد قطب شمال زحل

به گفته مورگان اُ نیل نویسنده ارشد مقاله "هر کدام از این طوفان ها قبل از آنکه برخاسته و فرو بنشینند نوعی بتا رانش است. بتا رانش مکانیسمی است که بر اساس آن حرکت زاویه ای طوفان های صاعقه ای کوچک (سریع، رایج و درعین حال نه چندان پرقدرت)، به مرور زمان دقیقا بر روی قطب سیاره تجمیع گشته و موجب گردباد بسیار قدرتمند و دائمی می شود."

گردبادهای قطبی که هم اکنون روی سطح سیاره زحل تشکیل می شوند بادهایی با سرعت بیش از 483 کیلومتر بر ساعت را به هوا بلند می کنند و سال هاست که بر سطح این سیاره گازی وجود داشته اند. دانشمندان به منظور کشف این گردبادها ابتدا مدلی جوی را ساخته و سپس شبیه سازی های کامپیوتری بیشماری را انجام دادند  که صدها روز طول کشید.

تست ها نشان داد که اگر قرار بر شکل گیری گردباد قطبی باشد بایستی انرژی کافی در جو وجود داشته باشد، در غیر اینصورت انرژی به واسطه طوفان های کوچکتری که در بستر اندازه نسبی سیاره شکل می گیرند مصرف خواهد شد. هرچه اندازه سیاره ای بزرگتر باشد، طوفان های بیشتری نیز برای ایجاد گردباد نیاز است. به عنوان نمونه، مشتری سیاره ای بسیار بزرگتر از آن است که طوفان های جوی کوچک بتوانند موجب شکل دهی به گردبادی بر روی آن شوند، اما ممکن است نظیر این گردبادها در نپتون وجود داشته باشد.

درصورت صحیح بودن این تئوری شاید روزی فضانوردان بتوانند با مشاهده اندازه گردبادهای قطبی شدت طوفان هایی را که در جو سیارات دور دست به وقوع می پیوندد محاسبه کنند.

مقاله ای در همین رابطه در ژورنال Nature Geosciences به چاپ رسیده است.

"لای- فای" LED یکصد برابر سریع تر از وای فای

احتمال دارد که بتوان به زودی برای اتصال به اینترنت فقط از یک لامپ ساده استفاده کرد. لای -فای یا "لایت فیدلیتی" فناوری بی سیم جدیدی است که به تازگی در کنگره جهانی موبایل یا بزرگترین نمایشگاه فناوری موبایل جهان در بارسلونا از آن پرده برداری شده است. استارت آپ فرانسوی Oledcomm اظهار می دارد که این فناوری جدید 100 برابر از وای فای قدیمی سریع تر است.

رونمایی تسلا از مدل AWD ارزانتر S70D

تسلا مدل AWD ارزانترِ S 70D را رونمایی می کند. برد پیمایش این مدل 386 کیلومتر است.

نحوه کار سیستم بینایی دید در شب حشرات

سوسک ها زشت و کثیف هستند ولی مثال جالبی از تکامل می باشند. این حشرات صدها میلیون سال است که در زمین وجود دارند. سوسک ها عمدتا شبگرد هستند و برخی دانشمندان دانشگاه Oulu کشور فنلاند به خاطر دید در شب این موجودات در شگفت هستند. حال مشخص شده که این موضوع بسیار جالب هم هست زیرا سوسک ها اساسا در سر خود یک دوربین برگشت نور داخلی دارند.

شرکت Oppo مشخصات گوشی جدید Neo 5 مدل 2015 و Neo 5s را اعلام کرد.

شرکت چینی Oppo به تازگی کار ساخت گوشی جدید (Neo 5 (2015 و Neo 5s را به پایان رسانده است. این دو گوشی به منظور عرضه در بازار گوشی های متوسط هدف گذاری شده اند. گوشی Neo 5 مدل 2015 را می توان مدلی با مشخصات ارتقا یافته Neo 5 دانست که سال گذشته عرضه شد. با این حال گوشی 5s از لحاظ میزان حافظه داخلی، دارا بودن پردازشگر بهتر و برخی ویژگی های نمایشگر کمی قدرتمندتر به نظر می رسد.

یک هتل کوهستانی جنگلی عمودی برای پاکسازی هوا در گیژوی چین

شرکت Stefano Boeri Architetti (SBA) بعد از ارائه دو طرح جنگل عمودی که محبوبیت بسیاری نیز پیدا کردند از پروژه جدیدی رونمایی کرده است که «طراحی سبز» را به سطح جدیدی ارتقا می دهد. پروژه هتل کوهستانی متشکل از 250 اتاق خواهد بود که الهام گرفته از طبیعت بوده و به اندازه ای سبز می باشد که در واقع کیفیت هوای اطراف خود را افزایش خواهد داد. دلیل این مسئله نیز آنست که همانند سایر ساختمان های سبز ارائه شده توسط این شرکت، ساختمان جدید نیز از کف تا سر خود پوشیده از فضای سبز است.