تحقیقات جدید بر روی گردبادهای قطبی زحل و امکانِ شناخت بهتر از سیارات دور دست

04 تیر
تصویر فوق: گردباد قطب شمالی زحل. تیمی از دانشمندان ام آی تی، یک تئوری را مطرح ساخته اند که وجود گردبادهای قطبی عظیم را بر روی سطح سیاره عظیم گازی زحل شرح می دهد. گردبادهایی که برای اولین بار در سال 2008 و توسط فضاپیمای کاسینی کشف شد به اندازه ای بزرگ هستند که می توانند زمین را در پهنای خود ببلعند. این تحقیق حتی ممکن است به شناخت بهتر از خصوصیات سایر سیارات دوردست منتهی شود.

آنچه از زمان کشف این گردبادها موجبات شگفتی دانشمندان را فراهم ساخته شکل گیری این گردبادها در محیطی همانند آنچه روی زحل مشاهده می شود است. گردبادهای روی زمین به واسطه حرارت و رطوبتی که توسط اقیانوس های زمین ایجاد می شود رخ می دهند، شرایطی که قطعا بر روی زحل وجود ندارند، زیرا زحل سیاره ای است گازی که در درجه اول متشکل از هیدروژن و هلیوم می باشد.

تیمی از دانشمندان از دانشگاه ام آی تی بر این باورند که پاسخ معمای گردبادهای زحل را یافته اند. طبق گفته دانشمندان یادشده طوفان های صاعقه ای نسبتا کوچک بیشماری که در جو زحل حلقه دار به وقوع می پیوندند ممکن است به واسطه پدیده ای به نام بتا رانش موجب پراکنده سازی هوا به سمت مناطق قطبی این سیاره شود.

نمایی از گردباد قطب شمال زحل

به گفته مورگان اُ نیل نویسنده ارشد مقاله "هر کدام از این طوفان ها قبل از آنکه برخاسته و فرو بنشینند نوعی بتا رانش است. بتا رانش مکانیسمی است که بر اساس آن حرکت زاویه ای طوفان های صاعقه ای کوچک (سریع، رایج و درعین حال نه چندان پرقدرت)، به مرور زمان دقیقا بر روی قطب سیاره تجمیع گشته و موجب گردباد بسیار قدرتمند و دائمی می شود."

گردبادهای قطبی که هم اکنون روی سطح سیاره زحل تشکیل می شوند بادهایی با سرعت بیش از 483 کیلومتر بر ساعت را به هوا بلند می کنند و سال هاست که بر سطح این سیاره گازی وجود داشته اند. دانشمندان به منظور کشف این گردبادها ابتدا مدلی جوی را ساخته و سپس شبیه سازی های کامپیوتری بیشماری را انجام دادند  که صدها روز طول کشید.

تست ها نشان داد که اگر قرار بر شکل گیری گردباد قطبی باشد بایستی انرژی کافی در جو وجود داشته باشد، در غیر اینصورت انرژی به واسطه طوفان های کوچکتری که در بستر اندازه نسبی سیاره شکل می گیرند مصرف خواهد شد. هرچه اندازه سیاره ای بزرگتر باشد، طوفان های بیشتری نیز برای ایجاد گردباد نیاز است. به عنوان نمونه، مشتری سیاره ای بسیار بزرگتر از آن است که طوفان های جوی کوچک بتوانند موجب شکل دهی به گردبادی بر روی آن شوند، اما ممکن است نظیر این گردبادها در نپتون وجود داشته باشد.

درصورت صحیح بودن این تئوری شاید روزی فضانوردان بتوانند با مشاهده اندازه گردبادهای قطبی شدت طوفان هایی را که در جو سیارات دور دست به وقوع می پیوندد محاسبه کنند.

مقاله ای در همین رابطه در ژورنال Nature Geosciences به چاپ رسیده است.

زیستگاه های غنی از نظر گونه های مختلف گیاهی/جانوری، مقابله با آفات را راحت تر می کند

چشم انداز کشاورزی که از نظر گیاهی/جانوری تنوع داشته و غنی باشد، برای کشاورزان نیز مفید است. البته دلیل این مفید بودن صرفا وجود حشرات گرده افشان بیشتر یا کنترل کننده های آفات خزنده یا سایر موارد مشابه نیست. دانشمندان مرکز تحقیقات زیست محیطی هلم هولتز (یو اف زد) در لایپزیگ، بر اساس مقاله ای که در ژورنال علمی Proceedings of the Royal Society B منتشر ساخته اند، به مزیت دیگری نیز پی برده اند که تاکنون ناشناخته بوده و آن اینکه در زیستگاه های غنی از نظر گونه های گیاهی/جانوری، آفات نمی توانند به سرعت در برابر اقدامات کنترلی شیمیایی مقاوم شوند.

پهپاد FAA با برنامه جدید، فراتر از محدوده دید پرواز می کند

FAA مطالعه یک برنامه جدید را آغاز کرده است که یکی از مهم ترین جنبه های آن پرداختن به چگونگی هدایت ایمن پهپاد خارج از میدان دیدِ اپراتور است.

داروهای فشار خون می‌توانند خطر ابتلا به آلزایمر را از بین ببرند.

نتایج پژوهشی جدید نشان داد داروهای ارزان قیمتِ فشار خون می‌توانند از مغز در برابر ابتلا به آلزایمر محافظت کنند.

لندرور اسپورت دیسکاوری

موتور دیزل کاملا جدید جاگوار XE پاییز امسال از راه می رسد.

علم و تلاش برای مطالعه "آرواره ها"

به هر صورت که حساب کنیم، کوسه سفید عظیم الجثه ای که در تاریخ 17 ژانویه سال جاری میلادی توسط بالگرد خارج از ساحل جنوبی استرالیا مشاهده شد "تقریبا از نظر بزرگی همتراز کوسه فیلم معروف آرواره ها " بوده است. درحقیقت بنا به تخمین های زده شده این کوسه حداکثر 23 فوت یا 7 متر طول داشته و اندکی کوچکتر از کوسه خونخوار فیلم آرواره ها می باشد، به علاوه کوسه مزبور در 100 متری ساحل مشاهده شد. بنابراین عجیب نیست که بعد از مشاهده چنین "هیولایی" شباهت های میان کوسه نامبرده با کوسه خیالی رمان 1974 پیتر بنچلی، کاربران اینترنت را دستخوش هیجان سازد.