تحقیقات جدید بر روی گردبادهای قطبی زحل و امکانِ شناخت بهتر از سیارات دور دست

04 تیر
تصویر فوق: گردباد قطب شمالی زحل. تیمی از دانشمندان ام آی تی، یک تئوری را مطرح ساخته اند که وجود گردبادهای قطبی عظیم را بر روی سطح سیاره عظیم گازی زحل شرح می دهد. گردبادهایی که برای اولین بار در سال 2008 و توسط فضاپیمای کاسینی کشف شد به اندازه ای بزرگ هستند که می توانند زمین را در پهنای خود ببلعند. این تحقیق حتی ممکن است به شناخت بهتر از خصوصیات سایر سیارات دوردست منتهی شود.

آنچه از زمان کشف این گردبادها موجبات شگفتی دانشمندان را فراهم ساخته شکل گیری این گردبادها در محیطی همانند آنچه روی زحل مشاهده می شود است. گردبادهای روی زمین به واسطه حرارت و رطوبتی که توسط اقیانوس های زمین ایجاد می شود رخ می دهند، شرایطی که قطعا بر روی زحل وجود ندارند، زیرا زحل سیاره ای است گازی که در درجه اول متشکل از هیدروژن و هلیوم می باشد.

تیمی از دانشمندان از دانشگاه ام آی تی بر این باورند که پاسخ معمای گردبادهای زحل را یافته اند. طبق گفته دانشمندان یادشده طوفان های صاعقه ای نسبتا کوچک بیشماری که در جو زحل حلقه دار به وقوع می پیوندند ممکن است به واسطه پدیده ای به نام بتا رانش موجب پراکنده سازی هوا به سمت مناطق قطبی این سیاره شود.

نمایی از گردباد قطب شمال زحل

به گفته مورگان اُ نیل نویسنده ارشد مقاله "هر کدام از این طوفان ها قبل از آنکه برخاسته و فرو بنشینند نوعی بتا رانش است. بتا رانش مکانیسمی است که بر اساس آن حرکت زاویه ای طوفان های صاعقه ای کوچک (سریع، رایج و درعین حال نه چندان پرقدرت)، به مرور زمان دقیقا بر روی قطب سیاره تجمیع گشته و موجب گردباد بسیار قدرتمند و دائمی می شود."

گردبادهای قطبی که هم اکنون روی سطح سیاره زحل تشکیل می شوند بادهایی با سرعت بیش از 483 کیلومتر بر ساعت را به هوا بلند می کنند و سال هاست که بر سطح این سیاره گازی وجود داشته اند. دانشمندان به منظور کشف این گردبادها ابتدا مدلی جوی را ساخته و سپس شبیه سازی های کامپیوتری بیشماری را انجام دادند  که صدها روز طول کشید.

تست ها نشان داد که اگر قرار بر شکل گیری گردباد قطبی باشد بایستی انرژی کافی در جو وجود داشته باشد، در غیر اینصورت انرژی به واسطه طوفان های کوچکتری که در بستر اندازه نسبی سیاره شکل می گیرند مصرف خواهد شد. هرچه اندازه سیاره ای بزرگتر باشد، طوفان های بیشتری نیز برای ایجاد گردباد نیاز است. به عنوان نمونه، مشتری سیاره ای بسیار بزرگتر از آن است که طوفان های جوی کوچک بتوانند موجب شکل دهی به گردبادی بر روی آن شوند، اما ممکن است نظیر این گردبادها در نپتون وجود داشته باشد.

درصورت صحیح بودن این تئوری شاید روزی فضانوردان بتوانند با مشاهده اندازه گردبادهای قطبی شدت طوفان هایی را که در جو سیارات دور دست به وقوع می پیوندد محاسبه کنند.

مقاله ای در همین رابطه در ژورنال Nature Geosciences به چاپ رسیده است.

امواجی در فضا-زمان که باعث آشکار شدن ستاره‌های عجیب می‌شوند.

محققان می‌گویند یافتن یک سری امواج در بافت فضا-زمان باعث شناسایی "ستاره‌های عجیب" خواهد شد، اجسام و ستاره‌هایی که نسبت به مواد معمولی از ذرات متفاوتی ساخته شده‌اند.

آموزش نصب ویندوز بر روی کروم بوک

سیستم عامل کروم یک سیستم عامل سبک است و یکی از دلایلی که به خوبی کار می کند این است که برای اجرا در کروم بوک های تقریبا مجهز طراحی شده است. اگر می خواهید قابلیت های لپ تاپ جدید خود را به مرحله جدیدی ببرید و لینوکس برای شما مناسب نیست، می توانید نصب ویندوز را امتحان کنید. برای برخی کاربران این کار می تواند راه کاری برای اجرای برخی بازها و نرم افزارهای ویندوزی باشد.

بررسی: سامسونگ گلکسی S6 و  S6 edge

بررسی: سامسونگ گلکسی S6 و S6 edge

شرکت سامسونگ دوشنبه هفته جاری در کنگره جهانی موبایل در شهر بارسلونای اسپانیا از پرچمدار جدید خود با عنوان گلکسی S6 که مدت ها انتظار عرضه آن می رفت و نیز گلکسی S6 edge که شایعات فراوانی بر سر آن جریان داشت پرده برداری نمود. هر دوی این گوشی ها پرچمدارهای سامسونگ در سال 2015 خواهند بود و علی رغم اشتراک به لحاظ اسمی نباید آنها را دوقلوهای مشابه دانست.

بازوی مصنوعی ارزان قیمت، خود و کاربرش را از سوختگی محافظت می کند

در کشورهای در حال توسعه افرادی که دست خود را از دست داده اند،اغلب نمی توانند از عهده خرید اندام های مصنوعی که در سایر نقاط دنیا استفاده می شوند برآیند. به همین دلیل شرکتی وابسته به دانشگاه فناوری مکزیک به نام Protesta در حال ساخت یک بازوی مصنوعی ارزان قیمت از جنس پلاستیک پلی اتیلن تِرِفتالات سبک می باشد و به عنوان یک ویژگی مضاعف، این بازو در صورتی که بسیار داغ شود به کاربر خود هشدار می دهد.

ویندوز10 امکان  زمان بندی ری استارت بروزرسانی های ویندوز را می دهد

ویندوز10 امکان زمان بندی ری استارت بروزرسانی های ویندوز را می دهد

آن روزهایی که به خاطر زمان بندی نامناسب بروزرسانی ویندوز، حاصل ساعت ها کارمان هدر می رفت دیگر گذشته است! بروزرسانی ویندوز بلای جان ما بود، البته تا همین اواخر. حال به شما می گویم چرا، هرچند که از راحتی دانلود و نصب اتوماتیک بروزرسانی هایش تقدیر می کردم، ولی بابت ری استارت های بی موقع خیلی ناراحت بودم . خوشبختانه ویندوز 10 امکان تعیین یک برنامه زمانی را برای ری استارت شدن در اوقات مشخصی می دهد و دیگر خبری از پیغام هایی نظیر"Remind me in 4 hours" نیست!