تحقیقات جدید بر روی گردبادهای قطبی زحل و امکانِ شناخت بهتر از سیارات دور دست

04 تیر
تصویر فوق: گردباد قطب شمالی زحل. تیمی از دانشمندان ام آی تی، یک تئوری را مطرح ساخته اند که وجود گردبادهای قطبی عظیم را بر روی سطح سیاره عظیم گازی زحل شرح می دهد. گردبادهایی که برای اولین بار در سال 2008 و توسط فضاپیمای کاسینی کشف شد به اندازه ای بزرگ هستند که می توانند زمین را در پهنای خود ببلعند. این تحقیق حتی ممکن است به شناخت بهتر از خصوصیات سایر سیارات دوردست منتهی شود.

آنچه از زمان کشف این گردبادها موجبات شگفتی دانشمندان را فراهم ساخته شکل گیری این گردبادها در محیطی همانند آنچه روی زحل مشاهده می شود است. گردبادهای روی زمین به واسطه حرارت و رطوبتی که توسط اقیانوس های زمین ایجاد می شود رخ می دهند، شرایطی که قطعا بر روی زحل وجود ندارند، زیرا زحل سیاره ای است گازی که در درجه اول متشکل از هیدروژن و هلیوم می باشد.

تیمی از دانشمندان از دانشگاه ام آی تی بر این باورند که پاسخ معمای گردبادهای زحل را یافته اند. طبق گفته دانشمندان یادشده طوفان های صاعقه ای نسبتا کوچک بیشماری که در جو زحل حلقه دار به وقوع می پیوندند ممکن است به واسطه پدیده ای به نام بتا رانش موجب پراکنده سازی هوا به سمت مناطق قطبی این سیاره شود.

نمایی از گردباد قطب شمال زحل

به گفته مورگان اُ نیل نویسنده ارشد مقاله "هر کدام از این طوفان ها قبل از آنکه برخاسته و فرو بنشینند نوعی بتا رانش است. بتا رانش مکانیسمی است که بر اساس آن حرکت زاویه ای طوفان های صاعقه ای کوچک (سریع، رایج و درعین حال نه چندان پرقدرت)، به مرور زمان دقیقا بر روی قطب سیاره تجمیع گشته و موجب گردباد بسیار قدرتمند و دائمی می شود."

گردبادهای قطبی که هم اکنون روی سطح سیاره زحل تشکیل می شوند بادهایی با سرعت بیش از 483 کیلومتر بر ساعت را به هوا بلند می کنند و سال هاست که بر سطح این سیاره گازی وجود داشته اند. دانشمندان به منظور کشف این گردبادها ابتدا مدلی جوی را ساخته و سپس شبیه سازی های کامپیوتری بیشماری را انجام دادند  که صدها روز طول کشید.

تست ها نشان داد که اگر قرار بر شکل گیری گردباد قطبی باشد بایستی انرژی کافی در جو وجود داشته باشد، در غیر اینصورت انرژی به واسطه طوفان های کوچکتری که در بستر اندازه نسبی سیاره شکل می گیرند مصرف خواهد شد. هرچه اندازه سیاره ای بزرگتر باشد، طوفان های بیشتری نیز برای ایجاد گردباد نیاز است. به عنوان نمونه، مشتری سیاره ای بسیار بزرگتر از آن است که طوفان های جوی کوچک بتوانند موجب شکل دهی به گردبادی بر روی آن شوند، اما ممکن است نظیر این گردبادها در نپتون وجود داشته باشد.

درصورت صحیح بودن این تئوری شاید روزی فضانوردان بتوانند با مشاهده اندازه گردبادهای قطبی شدت طوفان هایی را که در جو سیارات دور دست به وقوع می پیوندد محاسبه کنند.

مقاله ای در همین رابطه در ژورنال Nature Geosciences به چاپ رسیده است.

کاوشگر پلوتون با نام "کاوشگر افق های جدید"، از خواب بیدار می شود

اگر فکر می کنید که بیدار شدن پس از یک پرواز نه ساعته کار سختی است، پس تصور کنید که اگر بخواهید پس از یک سفر فضائی نه ساله و پیمودن حدود 5 میلیارد کیلومتر از خواب بیدار شوید، آنگاه چه خواهید کرد. روز شنبه کاوشگرِ اعماق فضا با نام "افق های جدید" که متعلق به ناسا می باشد، خودش را از خواب زمستانی بیدار کرد چون مقدمات پرواز به سیاره پلوتون و اقمار آن در ماه جولای آینده آغاز می شود. تا کنون این کاوشگر مسافت 4.6 میلیارد کیلومتر دورتر از کره زمین بوده است و 260 میلیون کیلومتر دیگر نیز در پیش است. سیگنال هایی که بیدار شدن را اعلام می کنند، به مدت چهار ساعت و 26 دقیقه طول می کشد تا به زمین برسند. ایستگاه دریافت کننده این سیگنالها موسوم به "ایستگاه شبکه اعماق فضا" در شهر کانبرا در استرالیا قرار دارد.

فرود هواپیمای خورشیدی در اوکلاهما

هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس 2 شب پنجشنبه، با موفقیت در توسلای اوکلاهما فرود آمد

هیوندای نیز اپ آندرویدی خود را در نمایشگاه CES 2015 عرضه می کند

اقتباس از ساعت های هوشمند همچنان ادامه دارد و تولیدکنندگان این عرصه، کارکردهای متفاوتی را روی سخت افزارها امتحان می کنند. به همین منوال، هرچند که سال گذشته میلادی سال استقبال از ابزارهای پوشیدنی (و مخصوصا ساعت های هوشمند) بود، اما مصرف کنندگان نیز هنوز راجع به کاربرد و جایگاه دقیق این نسل جدید از ابزارهای الکترونیکی مصرفی، در زندگی روزانه مطمئن نیستند.

شبح نور از کهکشان های مرده دور به وسیله تلسکوپ هابل کشف شد

مقامات ناسا و موسسه علوم تلسکوپ فضایی روز پنج شنبه اعلام کردند درست همزمان با هالووین، تلسکوپ فضایی هابل شبح نور کم سویی را شناسایی کرده است. این نور کم از ستاره هایی گسیل می شود که این ستاره ها درون یک مجموعه بسیار بزرگ با قدمتی معادل چندین میلیارد سال قرار داشتند. این ستاره ها، اکنون از این کهکشان های مرده که به خوشه پاندورا معروف هستند، خارج شده اند.

نسخه آندرویدی نقشه های HERE maps به روزرسانی شد

هفته جاری تیم سازنده اپ HERE maps (همان تیم قدیمی نوکیا) اپ خودشان را مستقیما از روی نسخه آزمایشی عرضه شده بروزرسانی کردند. به این ترتیب، این اولین عرضه کامل اپ HERE برای آندروید است و آنطور که معلوم است واقعا هم ارزش استفاده را دارد، تا این لحظه نیز 3 میلیون دانلود از اپ یادشده صورت گرفته است. کاربران می توانند مسیردهی ارتقا یافته، قابلیت های ارتباطی جدید بر روی نقشه ها (نظیر اطلاعات تماس، عکس ها، بررسی، نقشه های محیطی 3 بعدی و "پولیش بصری" جدید که برای تاکید بر اهمیت اپ تعبیه شده) را استفاده کنند.