روشی دقیق‌تر برای آزمایشِ قند خون

03 تیر
پژوهشگران با استفاده از پلاسما یا سرم خون به جای کلِ خون، روشی برای اندازه‌گیریِ دقیق‌تر قند خون (گلوکومتر) ابداع کردند. سطح خون در افراد مبتلا به دیابت با ایجاد خراشی کوچک روی انگشت، قابل دسترسی است. افرد از این طریق متوجه می‌شوند که آیا نیازی به خوردن میان‌وعده یا تزریق انسولین وجود دارد یا خیر. مراقبت از سطح قند خون و اندازه‌گیری آن در دامپزشکی نیز برای نظارت و مراقبت از گربه‌ها و سگ‌های مبتلا به دیابت یا حیوانات خانگی‌ای که به دلایل مختلف بستری شده‌اند کاربرد دارد. در هر دو مورد، بازخوانیِ دستگاه به معنای واقعی کلمه، مسئله‌ی مرگ و زندگی است.

مزیتِ گلوکومتر، سریع بودن آن است و اینکه تنها به یک قطره‌ی کوچک از خون نیاز دارد تا سطح قند خون را اندازه‌گیری کند. با این وجود این دستگاه‌ها به اندازه‌ی دیگر روش‌های اندازه‌گیریِ قد خون، دقیق نیستند. پژوهشگرانِ دانشکده‌ی دامپزشکیِ دانشگاه پنسیلوانیا با انجام پژوهشی جدید توانستند با استفاده از پلاسما یا سرم خون به جای کلِ خون، روشی برای اندازه‌گیریِ دقیق‌تر قند خون (گلوکومتر) ابداع کنند.

نتایجِ این پژوهش در مجله انجمن پزشکیِ دامپزشکیِ آمریکا منتشر شده است. این نتایج در حال حاضر منجر به ایجاد تغییراتی در عملکردِ بیمارستانِ حیوانات خانگیِ رایان شده است. علاوه بر این پژوهشی دیگر نیز از این پژوهش الهام گرفته است تا بررسی کند آیا این روش در مورد انسان‌ نیز قابل انجام است یا خیر.

ربکا هس، نویسنده ارشد و پروفسور پزشکی داخلی در داپزشکیِ پن گفت: «این پژوهش، ساده است اما می‌تواند عملکرد ما را تغییر دهد.»

پروفسور هس با همکاری Barbara S. Tauk، سرپرست پژوهش و دانشجوی مطالعات بالینی، Kenneth J. Drobatz، مدیر خدمات اورژانس و مراقبت‌های ویژه و Koranda A. Wallace، مدرس سابقِ دانشگاه در گروه پاتولوژی، پژوهش حاضر را انجام داده‌اند.

پروفسور هس بیان داشت: «این امر به طور گسترده شناخته شده است که دستگاه‌های اندازه‌گیری سطح خون از دقت کافی برخوردار نیستند و تا به حال ما فقط با آنها زنده بودیم.»

گروه پژوهشی به منظور پیدا کردن روشی بهتر برای بالا بردنِ دقت این دستگاه‌ها، سگ‌ها و گربه‌های تحت درمان در بیمارستان رایان را مورد ارزیابی قرار دادند. بعد از کسب رضایت از صاحبان این حیوانات، حیواناتی که به دلایل دیگر از آنها خون گرفته شده بود، وارد آزمایش شدند. پژوهشگران از 80 سگ، 96 نمونه‌ی خون و از 65 گربه، 90 نمونه‌ی خونی بدست آوردند.

به طور معمول این دستگاه‌ها برای اندازه‌گیریِ سطح قند در کلِ خون مورد استفاده قرار می‌گیرند. پژوهشگران می خواستند سطح قند خون را از طریق پلاسما و سرم خون نیز اندازه‌گیری کنند. پلاسمای خون بعد از جداسازی سلول‌های سفید و قرمز از خون باقی می‌ماند. سرم خون نیز بعد از جداسازیِ فاکتور‌های انعقادی از پلاسمای خون باقی می‌ماند. با چرخاندنِ سریع خون در سانترفیوژ در عرض چند دقیقه می‌توان پلاسما و سرم خون را جدا کرد.

پژوهشگران هر نمونه‌ی خون را در گلوکومتر مورد آزمایش قرار دادند. برای کنترلِ آزمایش از یک تحلیل‌گرِ زیست‌شیمیایی نیز استفاده شد. 5 دقیقه طول می‌کشد تا تحلیل‌گرِ زیست‌شیمیایی بتواند سطح قند خون را تشخیص دهد. این دستگاه نیاز به خون بیشتری دارد و گران‌تر از گلوکومتر است اما دقت آن در اندازه‌گیریِ سطح خون از سرم به عنوان سطح استاندارد طلایی در نظر گرفته می‌شود.

پژوهشگران دریافتند دقتِ آزمایشِ سرم خون یا پلاسما در گلوکومتر، نزدیک به سطحی است که تحلیل‌گرِ زیست‌شیمیایی تشخیص می‌دهد و از آزمایشِ کل خون، دقیق‌تر است.

نتایجِ حاصل از پلاسما و سرم به نتایجِ دستگاه استانداردِ طلایی بسیار نزدیک است. Drobatz‌ گفت: «این نتایج باعثِ اطمینان ما به این روش شد. استفاده از گلوکومتر در بسیاری از مواردِ اورژانسی که نیاز است نتایج به سرعت مشخص شوند و همچنینن در مواردی که از توله‌سگ‌ها و بچه گربه‌های مبتلا به «کم قند خونی» فقط می‌توان مقدار کمی خون گرفت، به نسبتِ تحلیل‌گر زیست‌شیمیایی ارجحیت دارد. تحلیلگر زیست‌شیمیایی به 2 میلی‌متر خون نیاز دارد در حالیکه این میزان در گلوکومتر به 0.6 میلی‌متر می‌رسد.این میزان برای حیواناتِ کوچک و یا مبتلا به کم‌خونی اهمیت دارد.»

بیمارستان رایان با توجه به دقتِ این روش، عملکرد خود را تغییر داده است و به جای استفاده از کل خون، از پلاسما یا سرم خون برای اندازه‌گیری سطح قند خون با گلوکومتر استفاده می‌کند.

پروفسور هس بیان داشت: «با ارزان‌تر و کوچک‌تر شدنِ این فناوری در آینده افراد می‌توانند با خریدِ سانترفیوژ در خانه‌ی خود از این دستگاه استفاده کنند.»

زهرا رضی یی

چرا قلب انسان را نمی توان احیا کرد؟

محققان روند درون زادی را کشف کرده اند که مسئول کنترل بازتولید سلول های ماهیچه قلب محسوب شده و ممکن است از نتایج این کشف بتوان برای ابداع درمان های جدید برای حملات قلبی و سرطان بهره گرفت. آسیب به قلبِ انسان موجب مرگ سلول های ماهیچه ی قلبی می شود که به نوبه خود عملکرد قلب را کاهش داده و در نهایت مرگ فرد را به دنبال دارد. اما این موضوع در ارتباط با ماهی های راه راه یا دوزیستان صدق نمی کند

کشف روش جدید تشخیص سرطان کبد و ایجاد روند بهبود آن

سرطان کبد اغلب برای انسان ها کشنده است زیرا معمولا در مراحل پایانی بیماری تشخیص داده می شود، اما یک تحقیق جدید بر روی مدل های حیوانی یک روش تشخیص بالقوه این بیماری و ایجاد روند بهبود آن را به محققان نشان داده است. نتایج این تحقیق در نشست سالانه 2015 انجمن آمریکایی تحقیقات سرطان (AACR) در فیلادلفیا ارائه شده است.

تخته وایت برد Smart Kapp محتوا را بصورت زنده به اشتراک می گذارد

تخته وایت برد Smart Kapp به کاربران امکان به اشتراک گذاری محتوا را بصورت زنده و نیز ذخیره نمودن تصاویر فوری را از نوشته های روی تخته در قالب JPEG و PDF می دهد. بعضی وقت ها شاید شما هم احساس کرده باشید که خسته کننده تر از جلسه ای که در آن شرکت کرده اید تخته وایت بردی است که یادداشت ها روی آن نوشته می شود. اما نوع جدید از وایت برد ارائه شده که خط بطلانی بر این گفته است. Smart Kapp محتوایی را که رویش نوشته می شود به صورت همزمان به اشتراک می گذارد و کاربران می توانند تصاویر فوری آن را ثبت کنند.

کفش پاشنه بلند E Ink و دستگاه تسکین دهنده درد

در این خبر چند محصول که با خلاقیت تولید شده اند را بررسی می کنیم، با کوی دانش همراه شوید...

ردیابی شیء در تصاویر ویدئویی - قسمت دوم

در قسمت قبل در مورد تعریفی از ردیابی شی و کاربردها و همچنین اهداف این مجموعه مقالات آموزشی صحبت کردیم. در این قسمت در مورد تاریخچه تحقیق روش هایی که در حوزه ردیابی اشیا در حوزه دو بعدی ارائه شده اند صحبت می کنیم و بالاخص روش های مدل سازی و ردیابی شیء که مرتبط با روش پیشنهادی است با تمرکزبیش تری مورد بررسی قرار می گیرند. در ادامه، ویژگی های مختلفی که در ادبیات ردیابی شیء کاربرد بیشتری داشته بررسی خواهد شد و در انتها پیچیدگی ها و موانع اصلی برای مساله ردیابی اشیا بیان خواهد شد.