ربات چشم عقابی می‌تواند مگس سرکه معمولی را بگیرد.

17 خرداد
دید یک ماشین و دقت یک ربات با هم ترکیب شده‌اند و به تحقیقاتی درباره مگس سرکه کمک می‌کنند.دانشمندان برنامه X-زیست استانفورد (Stanford's Bio-X program) رباتی ساخته‌اند که می‌تواند خیلی سریع‌تر از انسان موجودات ریز را شناسایی کرده و بگیرد، البته از نظر خود مگس‌ها بیشتر شبیه آدم ربایی توسط فضایی‌هاست!

مگس سرکه (یا Drosophila) مهم‌ترین مدل زنده است که در تحقیقات زیست- پزشکی به کار می‌رود، مراقبت از آن ساده است و الگوی ژنتیکی آن شناخته شده و شبیه ماست. همچنین بسیار کوچک است و حدود 2.5mm طول دارد. طبقه‌بندی، تشخیص جنسیت و شناسایی این موجودات کوچک به روش سنتی ساعت‌ها وقت انسان را می‌گیرد و حتی باعث بیهوشی می‌شود. البته این چیزی نیست که همیشه اتفاق بیافتد، ولی یک بار متوجه شدیم که یکی از همکاران در زمان کار با پیپت روی این حشرات مقدار زیادی اتر استشمام کرده بود.

ربات استانفورد، با استفاده از پرتوی نامریی نور IR توانسته تک تک آن‌ها را با الگویی که روی سینه حشره منعکس می‌شود شناسایی کند. یک نی ظریف از طریق مکش ملایمی به سینه حشره چسبیده و مگس را با ایمنی کامل و بدون بیهوشی بلند می‌کند.

پس از گرفتن حشره، ربات می‌تواند جنسیت و خصوصیات فیزیکی آن را تشخیص داده و حتی قطعات ریزی از مغز را برای تجزیه و تحلیل جدا کند.

پرفسور مارک اشنیتزر و تیمش حتی موفق به انجام مطالعات رفتاری حشرات به وسیله این ربات شدند. آن‌ها مگس‌ها را در معرض بوهای مختلف قرار دادند تا واکنش حشرات را ببینند. چنین آزمایشاتی قبلا غیر ممکن بود زیرا انسان‌ها قادر به تشخیص تک تک مگس‌ها نبودند و رفتارهای متفاوت آن‌ها را نمی‌دیدند.

در یک آزمایش ربات توانست 1000 مگس را ظرف ده ساعت شناسایی و مطالعه کند، کاری که حتی دانشمندان ماهر نیز توان انجامش را ندارند. امتیاز این ربات فقط صرفه‌جویی در وقت برای دانشمندان و مطالعه مگس سرکه نیست، بلکه راه جدیدی در تحقیقات باز علمی باز کرده است.

توضیحات درباره ربات حشره ربا در نشریه Nature Methods ماه پیش به چاپ رسیده است.

سیبا جریریان

رباتی نرم با انرژی نوری و کنترل لیزری

برای دهه ها، دانشمندان سعی داشتند رباتی بسازند که بتواند براحتی از حالتهای مختلفِ حرکتی در طبیعت تقلید کند ولی قریب به اتفاق رباتهای ساخته شده از یک اسکلت سخت بهره می گرفتند و توسط محرکهای الکتریکی ویا پنوماتیکی نیروی حرکتی خود را تامین می کردند. موضوع ساخت رباتی با بدنی نرم، همانند کرمهای کوچک ویا «کرم صدپا» برای مهندسان به یک چالش تبدیل شده بود و چالش بزرگتر آن بود که می بایست این ربات را در اندازه ای بسیار کوچک می ساختند. به تمامی موضوعات فوق، مدیریت موضوعاتی مثل کنترل از راه دور ویا مولدهای نیرو را نیز اضافه کنید. محققان دانشکده فیزیک از دانشگاه ورشو مشکلات فوق را حل کردند و رباتی ساختند که شبیه لارو کرم صدپا می باشد که کمتر از یک بند انگشت طول بدنش است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید...

اسپیکر بلوتوثیِ جدید Photive

امروزه روز مردم بیشتر با موبایل به موسیقی گوش فرا می دهند و صد البته دسترسی به حجم عظیمی از انواع موسیقی از طریق گوشی های هوشمند، ساده تر هم شده است. در این میان تقاضا برای اسپیکرهای بلوتوث بالاتر هم رفته است بطوریکه فناوری های جالبی در این زمینه وارد بازار شده است. از پخش کننده صدای 360 درجه تا اسپیکر ضدآب مخصوص استخرها و سواحل. برای بررسی یکی از بهترینهای بلوتوث با کوی دانش همراه شوید...

10 مشکل شایع در Galaxy S7 و راه های برطرف کردن آنها

پرچمدار این روزهای سامسونگ نسبت به مدل قبلی فقط کمی زیباتر است ولی در بسیاری موارد ارتقاهای خوبی یافته است. گلکسی S7 سریع، پرقدرت و ضدآب است ولی مثل تمامی گوشیهای همراه بدون مشکل نیست. ما فرومها، پیامها و بطور کلی رسمی ترین سایت ها را برای پیدا کردن مشکلات و راه حلهای آنها مرور کردیم و در ادامه ده مشکل شایع که توسط کاربران این گوشی گزارش شده است را به همراه راه حل آن برای شما آورده ایم. با کوی دانش همراه شوید...

آینده آموزش و عملیات نظامی با stenode

خلبانان نظامی ارتباط نزدیک و «درگیرانه ای» با سیستم ها و تجهیزاتِ پرنده ای که با آن پرواز می کنند را تجربه می کنند. حالا گروهی از محققان در استرالیا تصمیم دارند بر روی این موضوع تاثیر بگذارند. در چهار سال گذشته، یک تیم از متخصصین مغز و اعصاب و مهندسین علوم مختلف از دانشگاه ملبورن، همراه با جراحان بیمارستان رویال ملبورن، یک رابط مغزی/ماشینیِ پیشرفته (قطعه ای الکتریکی برای جایگذاری در سر خلبان) را توسعه داده اند که از قابلیتهایی همچون نصب آسان و ماندگاری طولانی درون جمجمه برخوردار است. درنهایت، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته آمریکا (دارپا) که تامین کننده هزینه این پروژه نیز می باشد، امیدوار است که با ورود این فناوری به کاکپیت، کنترل همه ابزارها حتی صندلی هواپیما را توسط مغز خلبان انجام دهد.

رباتی که می تواند اشیای بلعیده شده توسط کودکان را بیرون بیاورد

این ربات را می توان مثل قرصی بلعید تا اشیائی را که به اشتباه بلعید شده اند را از معده خارج نمود.

تصاویر ترو تازه از اتمسفر پلوتون

اولین تصاویر رنگی که توسط نیوهورایزنز ناسا از سیاره پلوتون به دست رسیده است، آسمان های آبی رنگ و ذخایر یخ- آب را روی سطح این سیاره به نمایش می گذارد. تصاویر سیاه و سفید قبلی که از اتمسفر رقیق این سیاره کوتوله عرضه شده بود ساختار چند لایه پیچیده ای را به نمایش می گذاشت وتصاویر رنگی جدید به دانشمندان امکان داده تا ترکیب اتمسفر این سیاره را حدس بزنند.

زیاد نشستن در دوران بارداری باعث افسردگی و چاقی می شود

محققان دانشگاه وارویک Warwick، ارتباط میان افسردگی در دوران بارداری و نشستن های طولانی مدت را، تشخیص دادند. تحقیقات نشان داد که، آن دسته از زنان بارداری که از علائم افسردگی رنج می برند. به احتمال زیاد در دوره دوم حاملگی (سه ماهه دوم) مدت طولانی را در حالت نشسته، به سر می برند. محققان دریافتند که این خود باعث، بالا رفتن وزن و خطر ابتلا به دیابت بارداری می شود.

آیا جهان به سرعت در حال گسترش است؟

ستاره شناسان کشف کرده اند مدل سوپرنوایی که معمولا برای اندازه گیری فاصله ها در جهان به کار می رود خود به چندین نوع مختلف که پیش از این شناخته نشده بودند، تقسیم می شود. این یافته ها درک ما از اینکه جهان بعد از انفجار بزرگ با چه سرعتی در حال گسترش است را تغییر می دهد.

پیش نمایش مترجم اسکایپ برای تمام کاربران ویندوز 8 قابل دسترسی است.

مترجم اسکایپ به دو نفر با زبان های مختلف (با کمی فاصله میان هر تکه صحبت)، امکان برقراری ارتباط را می دهد.

راهنمای تماشای زهره، زحل، مشتری و تیر در آسمان شب ماه جولای (تیر ماه)

تصویر مربوط به سیاره شگفت انگیز زحل می باشد و توسط فضاپیمای کاسینی ناسا تهیه شده است زهره و مشتری دو سیاره ای هستند که علی رغم حداکثر نزدیکی در روز آخر ماه گذشته همچنان و طی روزهای آینده ی ماه جاری نیز با فاصله اندکی از هم در آسمان مشاهده می شوند. متاسفانه هر دو سیاره به هنگام غروب نیز نزدیک تر به خورشید قرار میگیرند و بسیاری توانایی تماشایشان را طی اواخر ماه جاری نخواهند داشت. اما جای خوشحالی دارد که هر دو سیاره یادشده به سوی ستاره قلب الاسد رهسپار هستند و در تاریخ 18 جولای (27 تیر) هر سه جرم آسمانی مذکور به همراه هلال زیبای ماه در کنار هم در آسمان شب خودنمایی خواهند کرد.