ربات چشم عقابی می‌تواند مگس سرکه معمولی را بگیرد.

17 خرداد
دید یک ماشین و دقت یک ربات با هم ترکیب شده‌اند و به تحقیقاتی درباره مگس سرکه کمک می‌کنند.دانشمندان برنامه X-زیست استانفورد (Stanford's Bio-X program) رباتی ساخته‌اند که می‌تواند خیلی سریع‌تر از انسان موجودات ریز را شناسایی کرده و بگیرد، البته از نظر خود مگس‌ها بیشتر شبیه آدم ربایی توسط فضایی‌هاست!

مگس سرکه (یا Drosophila) مهم‌ترین مدل زنده است که در تحقیقات زیست- پزشکی به کار می‌رود، مراقبت از آن ساده است و الگوی ژنتیکی آن شناخته شده و شبیه ماست. همچنین بسیار کوچک است و حدود 2.5mm طول دارد. طبقه‌بندی، تشخیص جنسیت و شناسایی این موجودات کوچک به روش سنتی ساعت‌ها وقت انسان را می‌گیرد و حتی باعث بیهوشی می‌شود. البته این چیزی نیست که همیشه اتفاق بیافتد، ولی یک بار متوجه شدیم که یکی از همکاران در زمان کار با پیپت روی این حشرات مقدار زیادی اتر استشمام کرده بود.

ربات استانفورد، با استفاده از پرتوی نامریی نور IR توانسته تک تک آن‌ها را با الگویی که روی سینه حشره منعکس می‌شود شناسایی کند. یک نی ظریف از طریق مکش ملایمی به سینه حشره چسبیده و مگس را با ایمنی کامل و بدون بیهوشی بلند می‌کند.

پس از گرفتن حشره، ربات می‌تواند جنسیت و خصوصیات فیزیکی آن را تشخیص داده و حتی قطعات ریزی از مغز را برای تجزیه و تحلیل جدا کند.

پرفسور مارک اشنیتزر و تیمش حتی موفق به انجام مطالعات رفتاری حشرات به وسیله این ربات شدند. آن‌ها مگس‌ها را در معرض بوهای مختلف قرار دادند تا واکنش حشرات را ببینند. چنین آزمایشاتی قبلا غیر ممکن بود زیرا انسان‌ها قادر به تشخیص تک تک مگس‌ها نبودند و رفتارهای متفاوت آن‌ها را نمی‌دیدند.

در یک آزمایش ربات توانست 1000 مگس را ظرف ده ساعت شناسایی و مطالعه کند، کاری که حتی دانشمندان ماهر نیز توان انجامش را ندارند. امتیاز این ربات فقط صرفه‌جویی در وقت برای دانشمندان و مطالعه مگس سرکه نیست، بلکه راه جدیدی در تحقیقات باز علمی باز کرده است.

توضیحات درباره ربات حشره ربا در نشریه Nature Methods ماه پیش به چاپ رسیده است.

سیبا جریریان

رباتی نرم با انرژی نوری و کنترل لیزری

برای دهه ها، دانشمندان سعی داشتند رباتی بسازند که بتواند براحتی از حالتهای مختلفِ حرکتی در طبیعت تقلید کند ولی قریب به اتفاق رباتهای ساخته شده از یک اسکلت سخت بهره می گرفتند و توسط محرکهای الکتریکی ویا پنوماتیکی نیروی حرکتی خود را تامین می کردند. موضوع ساخت رباتی با بدنی نرم، همانند کرمهای کوچک ویا «کرم صدپا» برای مهندسان به یک چالش تبدیل شده بود و چالش بزرگتر آن بود که می بایست این ربات را در اندازه ای بسیار کوچک می ساختند. به تمامی موضوعات فوق، مدیریت موضوعاتی مثل کنترل از راه دور ویا مولدهای نیرو را نیز اضافه کنید. محققان دانشکده فیزیک از دانشگاه ورشو مشکلات فوق را حل کردند و رباتی ساختند که شبیه لارو کرم صدپا می باشد که کمتر از یک بند انگشت طول بدنش است. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید...

اسپیکر بلوتوثیِ جدید Photive

امروزه روز مردم بیشتر با موبایل به موسیقی گوش فرا می دهند و صد البته دسترسی به حجم عظیمی از انواع موسیقی از طریق گوشی های هوشمند، ساده تر هم شده است. در این میان تقاضا برای اسپیکرهای بلوتوث بالاتر هم رفته است بطوریکه فناوری های جالبی در این زمینه وارد بازار شده است. از پخش کننده صدای 360 درجه تا اسپیکر ضدآب مخصوص استخرها و سواحل. برای بررسی یکی از بهترینهای بلوتوث با کوی دانش همراه شوید...

10 مشکل شایع در Galaxy S7 و راه های برطرف کردن آنها

پرچمدار این روزهای سامسونگ نسبت به مدل قبلی فقط کمی زیباتر است ولی در بسیاری موارد ارتقاهای خوبی یافته است. گلکسی S7 سریع، پرقدرت و ضدآب است ولی مثل تمامی گوشیهای همراه بدون مشکل نیست. ما فرومها، پیامها و بطور کلی رسمی ترین سایت ها را برای پیدا کردن مشکلات و راه حلهای آنها مرور کردیم و در ادامه ده مشکل شایع که توسط کاربران این گوشی گزارش شده است را به همراه راه حل آن برای شما آورده ایم. با کوی دانش همراه شوید...

آینده آموزش و عملیات نظامی با stenode

خلبانان نظامی ارتباط نزدیک و «درگیرانه ای» با سیستم ها و تجهیزاتِ پرنده ای که با آن پرواز می کنند را تجربه می کنند. حالا گروهی از محققان در استرالیا تصمیم دارند بر روی این موضوع تاثیر بگذارند. در چهار سال گذشته، یک تیم از متخصصین مغز و اعصاب و مهندسین علوم مختلف از دانشگاه ملبورن، همراه با جراحان بیمارستان رویال ملبورن، یک رابط مغزی/ماشینیِ پیشرفته (قطعه ای الکتریکی برای جایگذاری در سر خلبان) را توسعه داده اند که از قابلیتهایی همچون نصب آسان و ماندگاری طولانی درون جمجمه برخوردار است. درنهایت، آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته آمریکا (دارپا) که تامین کننده هزینه این پروژه نیز می باشد، امیدوار است که با ورود این فناوری به کاکپیت، کنترل همه ابزارها حتی صندلی هواپیما را توسط مغز خلبان انجام دهد.

رباتی که می تواند اشیای بلعیده شده توسط کودکان را بیرون بیاورد

این ربات را می توان مثل قرصی بلعید تا اشیائی را که به اشتباه بلعید شده اند را از معده خارج نمود.

بوم شناسان موفق به تهیه مدلی حاوی تمام شبکه های غذایی موجود در محیط زیست شدند

طبق مقاله ای که به تازگی در ژورنال ساینس منتشر شده است، بوم شناسان موفق به ارائه مدل جدیدی شده اند که ساختار ریاضی مشترکِ زیربنای تمامی استراتژی های تغذیه مورد استفاده گیاهان و حیوانات را به صورت یکجا در اختیار قرار می دهد، از انگل ها گرفته تا شکارچیان و از جانداران رفتگر تا اخته گرهای انگل و تجزیه گران. حال بوم شناسان قادرند تمام تعاملاتی را که در شبکه غذایی رخ می دهد از طریق یک دریجه واحد مشاهده کرده و از زبان مشترکی برای شناخت جهان طبیعت بهره بگیرند.

سامو (SAMOO) دفاتر مرکزی IBS را به همراه خیابانی به شکل دایره که ساختمان‌ها را احاطه کرده  است در کره ساخته است.

سامو (SAMOO) دفاتر مرکزی IBS را به همراه خیابانی به شکل دایره که ساختمان‌ها را احاطه کرده است در کره ساخته است.

دفتر معماری کره‌ای سامو SAMOO برای تکمیل مرحله اول طرح توسعه بزرگی در دایجیون Daejeon انتخاب شده است. این مکان قرار است مرکز جهانی تحقیقات علمی شود. نقشه اصلی که دفاتر مرکزی را شامل می‌شود، به پیاده‌ روی بزرگی وصل می‌شود که مانند حلقه‌ای به دور ساختمان‌های اصلی کشیده می‌شود.

مقایسه HTC One m9 و Sony Xperia Z4

دوست داران گوشی های هوشمند پرچمدار، از امسال کمی دلخوری دارند. فقط به این دو گوشی معرفی نشده زیبا یعنی HTC One M9 و Sony Xperia Z4 نگاه کنید. هر دو دارای بنده فلزی، مشخصات سطح بالا، صفحه نمایش با کیفیت و پردازنده 64 بیتی هستند و طراحی آنها با وسواس انجام شده است. این دو گوشی هوشمند از گوشی های برتری خواهند بود که در سال 2015 به شما طرفداران گوشی های پرچمدار ارائه می شوند، بنابراین همه نگاه ها به آنهاست و ما با قرار دادن آن ها در مقابل هم، در چندین گروه کلیدی، بررسی خود را انجام دادیم.

ترمودینامیک چیست ؟

حرارت نوعی از انرژی است که می تواند از یک شکل به شکل دیگر تبدیل شود، یا از یک شیء به دیگری منتقل شود .به عنوان مثال، مشعل اجاق گاز، انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل کرده و این انرژی را از طریق کتری به آب می رساند. این امر موجب افزایش انرژی جنبشی مولکول های آب شده و آنها سریع تر حرکت می کنند. در یک دمای خاص (نقطه جوش)، اتم ها انرژی کافی را برای آزادسازی خود از پیوندهای مولکولی مایع بدست می آورند و به شکل بخار فرار می کنند. ترمودینامیک شاخه ای از فیزیک است که با روابط بین گرما و دیگر اشکال انرژی سروکار دارد. این رشته به طور خاص درصدد توضیح چگونگی تبدیل انرژی حرارتی به شکل دیگر واز آن شکل به انواع دیگرانرژی و چگونگی تاثیر آن بر ماده است.

اقیانوس منجمد شمالی، به سرعت در حال از دست دادن شاخص های زندگی حیات دریایی است.

پژوهش جدیدِ سازمان علوم اقیانوسی و اتمسفری آمریکا، بیانگر افزایش میزان اسیدیته سطحی آب های دریاهای چوکچی و بیوفورت است. اگر این افزایش اسیدیته تا سال 2030 هم چنان ادامه یابد، توانایی موجودات را برای ساختن و حفظ صدف هایشان به مخاطره می اندازد. دریای بیوفورت هم تا سال 2040 به مضرترین میزان اسیدیته آب خود خواهد رسید.