ژن‌درمانی، روشی برای مقابله با سرطان مغزِ مزگبار

14 خرداد
آزمایش‌های اولیه در زمینه شکلِ جدیدِ ژن‌درمانی می‌تواند بیمارانِ مبتلا به غده گلیایی (Glioblastoma) را برای مبارزه با این بیماری امیدوار کند. غده گلیایی، مرگبارترین نوعِ سرطان مغز است.

درمان جدید که AdV-Tk نامیده شده است، شامل دو مرحله می‌شود. طبقِ توضیح پژوهشگران، مرحله اول، گرفتن DNA از ویروس تبخال و تزریقِ آن به داخل سلول های تومور است. بعد از آن نیز با دارو‌های قوی به سلول‌هایی که به آنها DNA تزریق‌شده است، حمله می‌شود.

در مرحله دوم، دارو به تحریکِ سیستم‌های ایمنی بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانیِ بیشتری در طول زمان، حذف شوند. تمام بیماران در این مطالعه، تحتِ عمل جراحی به منظور به حداقل رساندن تومور قرار گرفته بودند.

نتایج تا کنون در آزمایشات اولیه، بهبودِ قابل توجهی در پیش‌آگهیِ 48 بیمار نشان داده‌اند. دکتر دیوید باکسین، همکار نویسنده و پروفسور جراحی مغز در بیمارستان متدیستِ هوستون و دانشکده پزشکیِ ویل-کرنِل در نیویورک گفت: «بیماری غده گلیایی، بدخیم‌ترین تومور مغزی است. تقریباً همیشه منجر به مرگ می‌شود و فرد حدود 9 تا 15 ماه فرصت زندگی دارد. کیفیت زندگی در طول 5 ماهِ آخر اغلب بسیار ضعیف است. جراحی به همراه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در حال حاضر تنها گزینه درمانی موجود هستند. این سرطان شبیه به هشت‌پا است و به تمام بخش‌های مغز می‌رسد. بخش‌هایی که شما هرگز نمی‌توانید آنها را بیرون بکشید. با این وجود، ژن‌درمانی از گزینه‌های درمانی موجود بهتر است.»

دکتر باکسین، مدیریت مرکزِ تومور مغزی Peak در بیمارستان هوستون را نیز برعهده دارد. او اضافه کرد: «با قرار دادنِ ویروس درونِ تومور و سپس حمله به آن با دارو و تحریکِ سیستم ایمنی بیمار، می‌توان درمانی مؤثر انجام داد و عمر بیمار را طولانی‌تر کرد.»

دکتر باکسین تأکید کرد که این درمان ممکن است منجر به بهبودی کامل نشود. تعداد کسانی که زنده می‌مانند هنوز هم کم است. اما آنها به طور قابل توجهی بهتر هستند و این یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

دکتر باکسین و گروهش می‌خواهند نتایجِ یافته‌های خود را در نشست سالانهِ انجمن آمریکاییِ سرطان‌شناسی بالینی در شیکاگو ارائه دهند.

پژوهش اولیه بین سال‌های 2006 تا 2010 انجام شده است، زمانی که پژوهشگران توانستند قطعه‌ای بی‌ضرر از DNA ویروس ساده تبخال را واردِ ویروس سرماخوردگی کنند. ویروسِ اصلاح‌شده بعد از آن به طور مستقیم به بافت سرطانی تزریق شد. پژوهشگران به این علت ویروس سرماخوردگی را انتخاب کردند که به سرعت و به طور گسترده‌ای در سلول ها منتشر می‌شود.

در آزمایشات بالینی جدید، 48 بیمار مبتلا به غده گلیایی بعد از عمل جراحیِ "تهاجمی" به منظور کاهشِ تومور، تحتِ ژن‌درمانی قرار گرفتند. به هر یک از آنها پس از این مرحله، داروی ضدویروس داده شد. این داور به منظور تشخیص و حمله به قطعه DNA ِ تزریق‌شده طراحی شده بود تا هر سلولِ تومور سرطانی‌ای را که در آن ویروس سرما‌خوردگی منتشر شده بود، به اجبار بشکند. در نتیجه، سیستم ایمنی به صورت ناگهانی هر سلولی که حاویِ این پروتئین‌ها بود را کشت. سپس بعد از کشتنِ  ویروس، سلول تومور منفجر می‌شود زیرا باعث می‌شود سیستم ایمنی بدونِ بالا بردنِ سم به شدت فعال شود.

دکتر باکسین گفت: «این نتایج، جالب و هیجان‌انگیز هستند زیرا میزانِ بهبودی قابل توجه است.»

چقدر قابل توجه؟

زنده ماندن بیمار به ویژه در سال اول از 57 درصد به 67 درصد، در سال دوم از 22 درصد به 35 درصد افزایش یافته است. تعداد بیمارانی که حداقل تا 3 سال زنده مانده‌اند از 8 درصد به 10 درصد رسیده است.

به طور کلی، متوسط زمانِ زنده ماندن به 8 ماه رسیده است.

دکتر باکسین گفت: «ما مدعی نیستیم که با این کار، درمانی صورت می‌گیرد. اما مدعی هستیم این پژوهش نشان‌دهنده‌ی یک پیشرفت واقعی است. علاوه بر این می‌توانیم با افزایشِ دوز دارو و در نظر گرفتن اهدافِ اضافی به سمتِ پیشرفت‌های بیشتر حرکت کنیم. با این وجود با آنچه تا به امروز بدست آورده‌ایم می‌توان گفت پیشرفتِ بزرگی در راه است.»

Balveen Kaur، پروفسور جراحی اعصاب در دانشگاه ایلتی اوهایوِ کلمبوس گفت: «داشتن رویکردی جدید برای مبارزه با تومور مغزی ضروری است. تمام درمان‌های اخیر برای سرطان مغز که توسط FDA تأیید شده‌اند دارای عوارض جانبیِ زیادی است و این امر استفاده و اثربخشی آنها را محدود می‌کند»

پروفسور Kaur، که معاون مدیرِ مرکز پزشکی  OSU در مرکز جامع سرطان نیز هست ادامه داد: «درحالیکه ژن‌درمانی دارای کاربرد های بالقوه‌ای است باید به یاد داشت پژوهش اخیر، پژوهشی کوچک با شرکت‌کنندگان اندک است. مطالعاتِ تصادفی در آینده به منظور شناساییِ مؤثر بودنِ درمان در آینده ضروری است.»

متخصصان اشاره کردند نتایجِ ارائه‌شده در نشست سالانه پزشکی تا زمانی که در مجله‌ای کارشناسی‌شده منتشر نشود، اولیه در نظر گرفته می‌شوند.

زهرا رضی یی

برای صرف شام می توانید به داخل دهان این آسمان خراش کبری مانند تشریف ببرید!

دیدن کبری غول آسایی که در وسط خط آسمانِ شهر سر به فلک کشیده است برای خیلی از غربی ها یادآور فیلم های ترسناک خواهد بود،اما باید دانست مارها در فرهنگ های کشورهای آسیایی سمبل خرد و زندگی جاودانگی هستند. واسیلی کیلیوکین معمار روسی نیز اقدام به طراحی برج مار مانندی نموده تا همین تفسیر مثبت از این خزندگان را بازتاب داده و دست اندرکاران بخش ساخت و ساز را در خاورمیانه و آسیا مجذوب خود کند.

حسگری برای سنجش خواصِ مقادیر ناچیز سیال

پژوهشگران سنگاپوری موفق به ساخت حسگرهای "نوری-سیالی" پایه فیبری برای اندازه گیری خواص سیال در مقادیر بسیار کمِ سیال شدند. این نوآوری، حساسیت اندازه گیری ها را افزایش می دهد و هزینه مطالعه بر روی خواص سیالات را کاهش می دهد.

گذران وقت در کنار دریاچه با سکوی دریم/دایو

در روزهای داغ تابستان، چند ساعتی حضور در کنار یک دریاچه بسیار می چسبد. به همین خاطر استودیوی طراحی و تولید نورث اقدام به ساخت سکوی دریم/دایو بر کناره های دریاچه ای نموده است. سکوی چوبی مزبور که بیشتر قسمت هایش از مواد بازیافتی تشکیل شده و کنار آب نصب شده است به عنوان تخته شیرجه عمل کرده و مکانی عالی برای خواب و حتی دیدن ستارگان در هنگام شب است.

رزمونت (Rosemont) دبی، جنگل بارانی اختصاصی خود را خواهد داشت

قد کشیدن ساختمان های لوکس در دبی دیگر یک موضوع غیرعادی نیست، هر یک از این ساختمان ها زرق و برق های خاص خود را دارند که آنها را از سایر نمونه های مشابه مجزا می سازد. اما تعداد ساختمان هایی که همانند پروژه هتل و آپارتمان های مسکونی رزمونت (ZAS Group) دارای یک جنگل بارانی ویژه باشند کم است. این پروژه که بصورت دو برج طراحی شده توسط برند تجاری معروف هیلتون ساخته خواهد شد.

اولین نمایش اینفینیتی QX50

اتومبیل دورگه و لوکس QX50 تغییرات چشمگیری نداشت تا اینکه کارخانه سازنده در سال 2014 در نام آن تجدید نظر کرد. با این حال، سایر مدل های تولیدی اینفینیتی (مانندQ70 مدل 2015 که سال گذشته در نیویورک عرضه شد) طراحی مجدد و تغییرات عمده ای داشته اند. انتظار ما از این خودروساز این بود که QX50 را برای مدل جدیدِ سال، مجدداً طراحی کند اما به نظر می رسد اینفینیتی در نهایت برای آماده کردن مدل های جدید تغییرات چشمگیری بر روی این خودرو انجام داده و آن را در گروه دورگه های لوکس اینفینتی وارد کرده است.