ژن‌درمانی، روشی برای مقابله با سرطان مغزِ مزگبار

14 خرداد
آزمایش‌های اولیه در زمینه شکلِ جدیدِ ژن‌درمانی می‌تواند بیمارانِ مبتلا به غده گلیایی (Glioblastoma) را برای مبارزه با این بیماری امیدوار کند. غده گلیایی، مرگبارترین نوعِ سرطان مغز است.

درمان جدید که AdV-Tk نامیده شده است، شامل دو مرحله می‌شود. طبقِ توضیح پژوهشگران، مرحله اول، گرفتن DNA از ویروس تبخال و تزریقِ آن به داخل سلول های تومور است. بعد از آن نیز با دارو‌های قوی به سلول‌هایی که به آنها DNA تزریق‌شده است، حمله می‌شود.

در مرحله دوم، دارو به تحریکِ سیستم‌های ایمنی بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانیِ بیشتری در طول زمان، حذف شوند. تمام بیماران در این مطالعه، تحتِ عمل جراحی به منظور به حداقل رساندن تومور قرار گرفته بودند.

نتایج تا کنون در آزمایشات اولیه، بهبودِ قابل توجهی در پیش‌آگهیِ 48 بیمار نشان داده‌اند. دکتر دیوید باکسین، همکار نویسنده و پروفسور جراحی مغز در بیمارستان متدیستِ هوستون و دانشکده پزشکیِ ویل-کرنِل در نیویورک گفت: «بیماری غده گلیایی، بدخیم‌ترین تومور مغزی است. تقریباً همیشه منجر به مرگ می‌شود و فرد حدود 9 تا 15 ماه فرصت زندگی دارد. کیفیت زندگی در طول 5 ماهِ آخر اغلب بسیار ضعیف است. جراحی به همراه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در حال حاضر تنها گزینه درمانی موجود هستند. این سرطان شبیه به هشت‌پا است و به تمام بخش‌های مغز می‌رسد. بخش‌هایی که شما هرگز نمی‌توانید آنها را بیرون بکشید. با این وجود، ژن‌درمانی از گزینه‌های درمانی موجود بهتر است.»

دکتر باکسین، مدیریت مرکزِ تومور مغزی Peak در بیمارستان هوستون را نیز برعهده دارد. او اضافه کرد: «با قرار دادنِ ویروس درونِ تومور و سپس حمله به آن با دارو و تحریکِ سیستم ایمنی بیمار، می‌توان درمانی مؤثر انجام داد و عمر بیمار را طولانی‌تر کرد.»

دکتر باکسین تأکید کرد که این درمان ممکن است منجر به بهبودی کامل نشود. تعداد کسانی که زنده می‌مانند هنوز هم کم است. اما آنها به طور قابل توجهی بهتر هستند و این یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

دکتر باکسین و گروهش می‌خواهند نتایجِ یافته‌های خود را در نشست سالانهِ انجمن آمریکاییِ سرطان‌شناسی بالینی در شیکاگو ارائه دهند.

پژوهش اولیه بین سال‌های 2006 تا 2010 انجام شده است، زمانی که پژوهشگران توانستند قطعه‌ای بی‌ضرر از DNA ویروس ساده تبخال را واردِ ویروس سرماخوردگی کنند. ویروسِ اصلاح‌شده بعد از آن به طور مستقیم به بافت سرطانی تزریق شد. پژوهشگران به این علت ویروس سرماخوردگی را انتخاب کردند که به سرعت و به طور گسترده‌ای در سلول ها منتشر می‌شود.

در آزمایشات بالینی جدید، 48 بیمار مبتلا به غده گلیایی بعد از عمل جراحیِ "تهاجمی" به منظور کاهشِ تومور، تحتِ ژن‌درمانی قرار گرفتند. به هر یک از آنها پس از این مرحله، داروی ضدویروس داده شد. این داور به منظور تشخیص و حمله به قطعه DNA ِ تزریق‌شده طراحی شده بود تا هر سلولِ تومور سرطانی‌ای را که در آن ویروس سرما‌خوردگی منتشر شده بود، به اجبار بشکند. در نتیجه، سیستم ایمنی به صورت ناگهانی هر سلولی که حاویِ این پروتئین‌ها بود را کشت. سپس بعد از کشتنِ  ویروس، سلول تومور منفجر می‌شود زیرا باعث می‌شود سیستم ایمنی بدونِ بالا بردنِ سم به شدت فعال شود.

دکتر باکسین گفت: «این نتایج، جالب و هیجان‌انگیز هستند زیرا میزانِ بهبودی قابل توجه است.»

چقدر قابل توجه؟

زنده ماندن بیمار به ویژه در سال اول از 57 درصد به 67 درصد، در سال دوم از 22 درصد به 35 درصد افزایش یافته است. تعداد بیمارانی که حداقل تا 3 سال زنده مانده‌اند از 8 درصد به 10 درصد رسیده است.

به طور کلی، متوسط زمانِ زنده ماندن به 8 ماه رسیده است.

دکتر باکسین گفت: «ما مدعی نیستیم که با این کار، درمانی صورت می‌گیرد. اما مدعی هستیم این پژوهش نشان‌دهنده‌ی یک پیشرفت واقعی است. علاوه بر این می‌توانیم با افزایشِ دوز دارو و در نظر گرفتن اهدافِ اضافی به سمتِ پیشرفت‌های بیشتر حرکت کنیم. با این وجود با آنچه تا به امروز بدست آورده‌ایم می‌توان گفت پیشرفتِ بزرگی در راه است.»

Balveen Kaur، پروفسور جراحی اعصاب در دانشگاه ایلتی اوهایوِ کلمبوس گفت: «داشتن رویکردی جدید برای مبارزه با تومور مغزی ضروری است. تمام درمان‌های اخیر برای سرطان مغز که توسط FDA تأیید شده‌اند دارای عوارض جانبیِ زیادی است و این امر استفاده و اثربخشی آنها را محدود می‌کند»

پروفسور Kaur، که معاون مدیرِ مرکز پزشکی  OSU در مرکز جامع سرطان نیز هست ادامه داد: «درحالیکه ژن‌درمانی دارای کاربرد های بالقوه‌ای است باید به یاد داشت پژوهش اخیر، پژوهشی کوچک با شرکت‌کنندگان اندک است. مطالعاتِ تصادفی در آینده به منظور شناساییِ مؤثر بودنِ درمان در آینده ضروری است.»

متخصصان اشاره کردند نتایجِ ارائه‌شده در نشست سالانه پزشکی تا زمانی که در مجله‌ای کارشناسی‌شده منتشر نشود، اولیه در نظر گرفته می‌شوند.

زهرا رضی یی

مرسدس بنز از کانسپت جی ال سی Crossover کوپه خود در شانگهای رونمایی کرد

هر نظری که در مورد کوپه های Crossover پشت خمیده داشته باشید محترم است، اما اگر یک نکته باشد که صنعت خودروسازی از بی ام دبلیو و مدل X6 آن یاد گرفته باشد اینست که خودروهای Crossover هم محبوب و هم پرسود هستند.پس جای تعجبی نداشت که مرسدس هم از این روند تبعیت کرده و با جی ال ای کوپه خود به این صحنه پا گذاشت. حال ظاهرا مرسدس مصمم به دنبال کردن مسیری است که با بی ام دبلیو ایکس 4 پایه گذاری شد و به همین خاطر جی ال سی کوپه را البته در قالب کانسپت ارائه داشته است.

بسته بندی زیست تجزیه پذیر جایگزینی برای پلاستیک

گروهی از طراحان ژاپنی دست به خلق طرحی زده اند که می تواند شیوه بسته بندی محصولات را به طور کلی دستخوش تحول نماید. این گروه طراحی به نام AMAM، نام پروژه خود را Agar Plasticity گذاشته است، و هدف از این پروژه استفاده از ماده ای برگرفته از جلبک دریایی به نام آگار است که ماده ای زیست تجزیه پذیر بوده و می توان آنرا جایگزین بسته بندی مرسوم پلاستیکی نمود.

حل معمای ستاره های نوترونی

تاکنون اندازه گیری امواج گرانشی پیش بینی شده توسط تئوری نسبیت عمومی اینشتین امکان پذیر نبوده است. این امواج به اندازه ای ضعیف هستند که در میان نویزهای اندازه گیری ها گم می شوند. اما به لطف جدیدترین شبیه سازیهای ادغام منظومه های دوتایی ستاره های نوترونی، ساختار سیگنالهای بعد از ادغام مشخص شده است. همانطور که گروهی از اخترفیزیکدانان نظری از کشورهای آلمان و ژاپن در شماره جدید مجله علمی Physical Review D گزارش کرده اند، امواج گرانشی دارای طیف مشخصی شبیه به خطوط طیفی اتمها می باشند.

نکته‌ی سلامتی: شناخت علائم آرتروز دست

علائم آرتروز دست در ابتدا خفیف هستند اما ممکن است شدیدتر شوند تا حدی که گرفتن اشیاء عادی نیز دشوار می‌شود. در ادامه علائم آرتروز دست را برای شما بیان کرده ایم. با کوی دانش همراه شوید...

معرفی 15 گوشی هوشمند مقرون به صرفه

وقتی نوبت به تکنولوژی می رسد، برخی افراد دلیلی نمی بینند تا پول زیادی صرف خرید گجتی بکنند که در طول چندین سال قدیمی می شود. با این حال، هنوز هم همان افراد می خواهند تا گوشی هوشمند کاملی از نظر سرعت و برنامه داشته باشند. آیا گوشی مقرون به صرفه ای وجود دارد که دارای تمامی این معیارها باشد؟