ژن‌درمانی، روشی برای مقابله با سرطان مغزِ مزگبار

14 خرداد
آزمایش‌های اولیه در زمینه شکلِ جدیدِ ژن‌درمانی می‌تواند بیمارانِ مبتلا به غده گلیایی (Glioblastoma) را برای مبارزه با این بیماری امیدوار کند. غده گلیایی، مرگبارترین نوعِ سرطان مغز است.

درمان جدید که AdV-Tk نامیده شده است، شامل دو مرحله می‌شود. طبقِ توضیح پژوهشگران، مرحله اول، گرفتن DNA از ویروس تبخال و تزریقِ آن به داخل سلول های تومور است. بعد از آن نیز با دارو‌های قوی به سلول‌هایی که به آنها DNA تزریق‌شده است، حمله می‌شود.

در مرحله دوم، دارو به تحریکِ سیستم‌های ایمنی بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانیِ بیشتری در طول زمان، حذف شوند. تمام بیماران در این مطالعه، تحتِ عمل جراحی به منظور به حداقل رساندن تومور قرار گرفته بودند.

نتایج تا کنون در آزمایشات اولیه، بهبودِ قابل توجهی در پیش‌آگهیِ 48 بیمار نشان داده‌اند. دکتر دیوید باکسین، همکار نویسنده و پروفسور جراحی مغز در بیمارستان متدیستِ هوستون و دانشکده پزشکیِ ویل-کرنِل در نیویورک گفت: «بیماری غده گلیایی، بدخیم‌ترین تومور مغزی است. تقریباً همیشه منجر به مرگ می‌شود و فرد حدود 9 تا 15 ماه فرصت زندگی دارد. کیفیت زندگی در طول 5 ماهِ آخر اغلب بسیار ضعیف است. جراحی به همراه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در حال حاضر تنها گزینه درمانی موجود هستند. این سرطان شبیه به هشت‌پا است و به تمام بخش‌های مغز می‌رسد. بخش‌هایی که شما هرگز نمی‌توانید آنها را بیرون بکشید. با این وجود، ژن‌درمانی از گزینه‌های درمانی موجود بهتر است.»

دکتر باکسین، مدیریت مرکزِ تومور مغزی Peak در بیمارستان هوستون را نیز برعهده دارد. او اضافه کرد: «با قرار دادنِ ویروس درونِ تومور و سپس حمله به آن با دارو و تحریکِ سیستم ایمنی بیمار، می‌توان درمانی مؤثر انجام داد و عمر بیمار را طولانی‌تر کرد.»

دکتر باکسین تأکید کرد که این درمان ممکن است منجر به بهبودی کامل نشود. تعداد کسانی که زنده می‌مانند هنوز هم کم است. اما آنها به طور قابل توجهی بهتر هستند و این یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

دکتر باکسین و گروهش می‌خواهند نتایجِ یافته‌های خود را در نشست سالانهِ انجمن آمریکاییِ سرطان‌شناسی بالینی در شیکاگو ارائه دهند.

پژوهش اولیه بین سال‌های 2006 تا 2010 انجام شده است، زمانی که پژوهشگران توانستند قطعه‌ای بی‌ضرر از DNA ویروس ساده تبخال را واردِ ویروس سرماخوردگی کنند. ویروسِ اصلاح‌شده بعد از آن به طور مستقیم به بافت سرطانی تزریق شد. پژوهشگران به این علت ویروس سرماخوردگی را انتخاب کردند که به سرعت و به طور گسترده‌ای در سلول ها منتشر می‌شود.

در آزمایشات بالینی جدید، 48 بیمار مبتلا به غده گلیایی بعد از عمل جراحیِ "تهاجمی" به منظور کاهشِ تومور، تحتِ ژن‌درمانی قرار گرفتند. به هر یک از آنها پس از این مرحله، داروی ضدویروس داده شد. این داور به منظور تشخیص و حمله به قطعه DNA ِ تزریق‌شده طراحی شده بود تا هر سلولِ تومور سرطانی‌ای را که در آن ویروس سرما‌خوردگی منتشر شده بود، به اجبار بشکند. در نتیجه، سیستم ایمنی به صورت ناگهانی هر سلولی که حاویِ این پروتئین‌ها بود را کشت. سپس بعد از کشتنِ  ویروس، سلول تومور منفجر می‌شود زیرا باعث می‌شود سیستم ایمنی بدونِ بالا بردنِ سم به شدت فعال شود.

دکتر باکسین گفت: «این نتایج، جالب و هیجان‌انگیز هستند زیرا میزانِ بهبودی قابل توجه است.»

چقدر قابل توجه؟

زنده ماندن بیمار به ویژه در سال اول از 57 درصد به 67 درصد، در سال دوم از 22 درصد به 35 درصد افزایش یافته است. تعداد بیمارانی که حداقل تا 3 سال زنده مانده‌اند از 8 درصد به 10 درصد رسیده است.

به طور کلی، متوسط زمانِ زنده ماندن به 8 ماه رسیده است.

دکتر باکسین گفت: «ما مدعی نیستیم که با این کار، درمانی صورت می‌گیرد. اما مدعی هستیم این پژوهش نشان‌دهنده‌ی یک پیشرفت واقعی است. علاوه بر این می‌توانیم با افزایشِ دوز دارو و در نظر گرفتن اهدافِ اضافی به سمتِ پیشرفت‌های بیشتر حرکت کنیم. با این وجود با آنچه تا به امروز بدست آورده‌ایم می‌توان گفت پیشرفتِ بزرگی در راه است.»

Balveen Kaur، پروفسور جراحی اعصاب در دانشگاه ایلتی اوهایوِ کلمبوس گفت: «داشتن رویکردی جدید برای مبارزه با تومور مغزی ضروری است. تمام درمان‌های اخیر برای سرطان مغز که توسط FDA تأیید شده‌اند دارای عوارض جانبیِ زیادی است و این امر استفاده و اثربخشی آنها را محدود می‌کند»

پروفسور Kaur، که معاون مدیرِ مرکز پزشکی  OSU در مرکز جامع سرطان نیز هست ادامه داد: «درحالیکه ژن‌درمانی دارای کاربرد های بالقوه‌ای است باید به یاد داشت پژوهش اخیر، پژوهشی کوچک با شرکت‌کنندگان اندک است. مطالعاتِ تصادفی در آینده به منظور شناساییِ مؤثر بودنِ درمان در آینده ضروری است.»

متخصصان اشاره کردند نتایجِ ارائه‌شده در نشست سالانه پزشکی تا زمانی که در مجله‌ای کارشناسی‌شده منتشر نشود، اولیه در نظر گرفته می‌شوند.

زهرا رضی یی

آیا روشنایی مصنوعی خیلی زیاد در شب، سبب بیماری ما می شود؟

زندگی مدرن که با استفاده ناکافی از نور طبیعی در خلال روز و تماس بیش از حد با روشنایی مصنوعی در طول شب همراه است، برای سیکل طبیعی "خواب و بیداریِ" بدن مناسب نیست.

احتمال برقراری تماس با فیلا "به صفر نزدیک می شود"

به گفته تیم علمی روزتا، بدنبال شرایط صعب سطحی روی دنباله دار67P /چریوموف-گراسیمنکو 67P هر گونه امید به برقراری ارتباط با کاوشگر فیلا نقش بر آب شده است.

استفاده از داستان برای آموختن ارزش های انسانی به ایجنت های مصنوعی

سرعت سرسام آور پیشرفت هوش مصنوعی (AI) همزمان موجب هراس عده ای از بابت رفتار غیراخلاقی یا آسیب رسانی ربات ها به انسان نیز شده است. برخی اظهار می کنند تحقیقات در مورد ربات ها باید متوقف شود، همچنین برخی دیگر، نیاز به انجام تحقیقات در زمینه محدودسازی هوش مصنوعی را مطرح می سازند. اما سوال اینجاست با وجود فقدان "راهنمای کاربری" جهت انسان بودن چگونه می شود از ربات ها انتظار رفتار اخلاقی داشته باشیم؟

آموزش گرفتن Screenshot در Galaxy S6 و دیگر گوشی های اندرویدی

گرفتن عکس از صفحه گوشی کار سختی نیست و موقعیت های زیادی از قبیل به اشتراک گزاری صفحه Home با دوستان گرفته تا ارائه مدرکی دال بر بالاتر بودن امتیاز شما در یک بازی وجود دارد که باعث می شود سراغ Screenshot بروید.

کاسینی، تصاویر حاوی جزئیات را ازمنطقه قطب شمال قمر انسلادوس تهیه کرده ست

منطقه قطب شمال انسلادوس حاوی شکاف ها و دهانه های بسیاری است. فضاپیمای کاسینی ناسا نزدیکترین تصویر ثبت شده از منطقه قطب شمال انسلادوس، قمر زحل را به عنوان بخشی از داده های خود بعد از اولین عبور (از میان سه عبور) خود از نزدیک این جرم یخی مخابره نمود. عبور فضاپیما از کنار این قمر در تاریخ 22 مهر سال 94 از فاصله 1839 کیلومتری این جرم پر رمز و راز رخ داد.