ژن‌درمانی، روشی برای مقابله با سرطان مغزِ مزگبار

14 خرداد
آزمایش‌های اولیه در زمینه شکلِ جدیدِ ژن‌درمانی می‌تواند بیمارانِ مبتلا به غده گلیایی (Glioblastoma) را برای مبارزه با این بیماری امیدوار کند. غده گلیایی، مرگبارترین نوعِ سرطان مغز است.

درمان جدید که AdV-Tk نامیده شده است، شامل دو مرحله می‌شود. طبقِ توضیح پژوهشگران، مرحله اول، گرفتن DNA از ویروس تبخال و تزریقِ آن به داخل سلول های تومور است. بعد از آن نیز با دارو‌های قوی به سلول‌هایی که به آنها DNA تزریق‌شده است، حمله می‌شود.

در مرحله دوم، دارو به تحریکِ سیستم‌های ایمنی بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانیِ بیشتری در طول زمان، حذف شوند. تمام بیماران در این مطالعه، تحتِ عمل جراحی به منظور به حداقل رساندن تومور قرار گرفته بودند.

نتایج تا کنون در آزمایشات اولیه، بهبودِ قابل توجهی در پیش‌آگهیِ 48 بیمار نشان داده‌اند. دکتر دیوید باکسین، همکار نویسنده و پروفسور جراحی مغز در بیمارستان متدیستِ هوستون و دانشکده پزشکیِ ویل-کرنِل در نیویورک گفت: «بیماری غده گلیایی، بدخیم‌ترین تومور مغزی است. تقریباً همیشه منجر به مرگ می‌شود و فرد حدود 9 تا 15 ماه فرصت زندگی دارد. کیفیت زندگی در طول 5 ماهِ آخر اغلب بسیار ضعیف است. جراحی به همراه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در حال حاضر تنها گزینه درمانی موجود هستند. این سرطان شبیه به هشت‌پا است و به تمام بخش‌های مغز می‌رسد. بخش‌هایی که شما هرگز نمی‌توانید آنها را بیرون بکشید. با این وجود، ژن‌درمانی از گزینه‌های درمانی موجود بهتر است.»

دکتر باکسین، مدیریت مرکزِ تومور مغزی Peak در بیمارستان هوستون را نیز برعهده دارد. او اضافه کرد: «با قرار دادنِ ویروس درونِ تومور و سپس حمله به آن با دارو و تحریکِ سیستم ایمنی بیمار، می‌توان درمانی مؤثر انجام داد و عمر بیمار را طولانی‌تر کرد.»

دکتر باکسین تأکید کرد که این درمان ممکن است منجر به بهبودی کامل نشود. تعداد کسانی که زنده می‌مانند هنوز هم کم است. اما آنها به طور قابل توجهی بهتر هستند و این یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

دکتر باکسین و گروهش می‌خواهند نتایجِ یافته‌های خود را در نشست سالانهِ انجمن آمریکاییِ سرطان‌شناسی بالینی در شیکاگو ارائه دهند.

پژوهش اولیه بین سال‌های 2006 تا 2010 انجام شده است، زمانی که پژوهشگران توانستند قطعه‌ای بی‌ضرر از DNA ویروس ساده تبخال را واردِ ویروس سرماخوردگی کنند. ویروسِ اصلاح‌شده بعد از آن به طور مستقیم به بافت سرطانی تزریق شد. پژوهشگران به این علت ویروس سرماخوردگی را انتخاب کردند که به سرعت و به طور گسترده‌ای در سلول ها منتشر می‌شود.

در آزمایشات بالینی جدید، 48 بیمار مبتلا به غده گلیایی بعد از عمل جراحیِ "تهاجمی" به منظور کاهشِ تومور، تحتِ ژن‌درمانی قرار گرفتند. به هر یک از آنها پس از این مرحله، داروی ضدویروس داده شد. این داور به منظور تشخیص و حمله به قطعه DNA ِ تزریق‌شده طراحی شده بود تا هر سلولِ تومور سرطانی‌ای را که در آن ویروس سرما‌خوردگی منتشر شده بود، به اجبار بشکند. در نتیجه، سیستم ایمنی به صورت ناگهانی هر سلولی که حاویِ این پروتئین‌ها بود را کشت. سپس بعد از کشتنِ  ویروس، سلول تومور منفجر می‌شود زیرا باعث می‌شود سیستم ایمنی بدونِ بالا بردنِ سم به شدت فعال شود.

دکتر باکسین گفت: «این نتایج، جالب و هیجان‌انگیز هستند زیرا میزانِ بهبودی قابل توجه است.»

چقدر قابل توجه؟

زنده ماندن بیمار به ویژه در سال اول از 57 درصد به 67 درصد، در سال دوم از 22 درصد به 35 درصد افزایش یافته است. تعداد بیمارانی که حداقل تا 3 سال زنده مانده‌اند از 8 درصد به 10 درصد رسیده است.

به طور کلی، متوسط زمانِ زنده ماندن به 8 ماه رسیده است.

دکتر باکسین گفت: «ما مدعی نیستیم که با این کار، درمانی صورت می‌گیرد. اما مدعی هستیم این پژوهش نشان‌دهنده‌ی یک پیشرفت واقعی است. علاوه بر این می‌توانیم با افزایشِ دوز دارو و در نظر گرفتن اهدافِ اضافی به سمتِ پیشرفت‌های بیشتر حرکت کنیم. با این وجود با آنچه تا به امروز بدست آورده‌ایم می‌توان گفت پیشرفتِ بزرگی در راه است.»

Balveen Kaur، پروفسور جراحی اعصاب در دانشگاه ایلتی اوهایوِ کلمبوس گفت: «داشتن رویکردی جدید برای مبارزه با تومور مغزی ضروری است. تمام درمان‌های اخیر برای سرطان مغز که توسط FDA تأیید شده‌اند دارای عوارض جانبیِ زیادی است و این امر استفاده و اثربخشی آنها را محدود می‌کند»

پروفسور Kaur، که معاون مدیرِ مرکز پزشکی  OSU در مرکز جامع سرطان نیز هست ادامه داد: «درحالیکه ژن‌درمانی دارای کاربرد های بالقوه‌ای است باید به یاد داشت پژوهش اخیر، پژوهشی کوچک با شرکت‌کنندگان اندک است. مطالعاتِ تصادفی در آینده به منظور شناساییِ مؤثر بودنِ درمان در آینده ضروری است.»

متخصصان اشاره کردند نتایجِ ارائه‌شده در نشست سالانه پزشکی تا زمانی که در مجله‌ای کارشناسی‌شده منتشر نشود، اولیه در نظر گرفته می‌شوند.

زهرا رضی یی

قفل گوشی  ZTE Grand S3  را با اسکن چشمی باز کنید

قفل گوشی ZTE Grand S3 را با اسکن چشمی باز کنید

آیا می خواهید قفل گوشی ZTE Grand S3 را باز کنید؟ فقط دوربین جلوی گوشی را در مقابل شبکیه هر دو چشم خود نگه دارید. دو شرکت ZTE و EyeVerify با همکاری یکدیگر قابلیت Eyeprint ID را بر روی گوشی Grand S3 ارائه کرده اند. از این نوع اسکن می توان در آینده برای تایید پراخت های گوشی موبایل و سایر برنامه های کاربردی استفاده کرد. این قابلیت با توجه به الگوی منحصربفرد شبکیه چشم هر انسان عمل می کند.

14 مشکل آزار دهنده در Galaxy Note 4 و نحوه برطرف سازی آن‌ها

احتمالاً شما هم مانند همه بیشتر وقت خود را با گوشی هوشمند خود می‌گذرانید. بنابراین در هنگام خراب شدن آن چکار می‌کنید؟ ناامید نشوید. داد و فریاد شما را به جایی نخواهد رساند. اگر با گوشی Galaxy Note 4 خود به مشکل خورده‌اید، نگران نباشید، مشکلی نیست. ما این مشکلات را برای شما حل می‌کنیم. حالا یک نفس عمیق کشیده و در زیر به دنبال پیدا کردن مشکل خود و راه حال برطرف سازی آن باشید.

هدست بلووایر بلوتوث قادر به ضبط تماس های تلفنی شماست

بلووایر، حتی در صورتی که فرد تماس گیرنده از هدست بلوتوثی دیگری استفاده کند، به صورت خودکار تماس ها را ضبط می کند. بلووایر، یک هدست بلوتوث 4.0 است که با هدف ضبط تا حداکثر 1000 ساعت تماس طراحی شده است. این ابزار مکالمات هر دو طرف تماس را ضبط و ثبت می نماید، می توان آنرا به صورت بی سیم شارژ کرد و همچنین یک سری قابلیت های اضافی از قبیل نور فلاش داخلی و ویژگی "تلفن من را پیدا کن" نیز در آن گنجانده شده است.

ممکن است که در آینده برای درمان آسم بر روی مواد آلرژی زا تمرکز شود

حملات آسم وحشتناک هستند. افراد مبتلا به آسم در هنگام خس خس کردن، سرفه کردن و نفس نفس زدن، حس می کنند که گویی دنیا در حال پایان گرفتن است. این حمله ها اغلب به طور ناگهانی رخ می دهند، بدون آنکه بیمار هشداری دریافت کرده باشد، و این در هنگامی است که غبار یا گرده هایی در پیرامون شما حرکت می کنند. وحشت ناشی از حمله های پیش بینی نشده ای که بیماران مبتلا به آسم همه روزه آن را احساس می کنند، می تواند به طور گسترده ای از بین برود، در صورتیکه یک پروژه پژوهشی جدید و ابداعی مربوط به این موضوع به بار بنشیند. دانشمندان در دانشگاه های کمبریج، لندن و منچستر به هدف گیری مواد آلرژی زا پرداخته اند و یک پودر استنشاقی تهیه کرده اند که این پودر از ماده آلرژی زایی که از بدن کرم پنیر گرفته می شود، تهیه شده است. این پودر می تواند تمرکز بر روی درمان آسم را از حالت تسکین دادن به سوی جلوگیری کردن از آن سوق دهد.

ممکن است روزی مریخ هم سیاره ای حلقه دار شود

ظرف چند ده میلیون سال آینده ممکن است سیاره سرخ با نزدیک ترین قمر خود که فوبوس نام دارد برخورد کند و به این ترتیب حلقه ای از نخاله های سنگ و صخره ای به دور این سیاره تشکیل شود. فوبوس هر ساله به مریخ اندکی نزدیک تر می شود، این امر حاکی از افزایش کشش جاذبه ای مریخ روی قمر خود است. برخی از دانشمندان این فرضیه را بیان داشته اند که در نهایت فوبوس و مریخ با هم برخورد می کنند، اما تحقیق جدید نشان می دهد عمر این قمر کوچک ممکن است به آن مرحله هم قد ندهد.