ژن‌درمانی، روشی برای مقابله با سرطان مغزِ مزگبار

14 خرداد
آزمایش‌های اولیه در زمینه شکلِ جدیدِ ژن‌درمانی می‌تواند بیمارانِ مبتلا به غده گلیایی (Glioblastoma) را برای مبارزه با این بیماری امیدوار کند. غده گلیایی، مرگبارترین نوعِ سرطان مغز است.

درمان جدید که AdV-Tk نامیده شده است، شامل دو مرحله می‌شود. طبقِ توضیح پژوهشگران، مرحله اول، گرفتن DNA از ویروس تبخال و تزریقِ آن به داخل سلول های تومور است. بعد از آن نیز با دارو‌های قوی به سلول‌هایی که به آنها DNA تزریق‌شده است، حمله می‌شود.

در مرحله دوم، دارو به تحریکِ سیستم‌های ایمنی بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانیِ بیشتری در طول زمان، حذف شوند. تمام بیماران در این مطالعه، تحتِ عمل جراحی به منظور به حداقل رساندن تومور قرار گرفته بودند.

نتایج تا کنون در آزمایشات اولیه، بهبودِ قابل توجهی در پیش‌آگهیِ 48 بیمار نشان داده‌اند. دکتر دیوید باکسین، همکار نویسنده و پروفسور جراحی مغز در بیمارستان متدیستِ هوستون و دانشکده پزشکیِ ویل-کرنِل در نیویورک گفت: «بیماری غده گلیایی، بدخیم‌ترین تومور مغزی است. تقریباً همیشه منجر به مرگ می‌شود و فرد حدود 9 تا 15 ماه فرصت زندگی دارد. کیفیت زندگی در طول 5 ماهِ آخر اغلب بسیار ضعیف است. جراحی به همراه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در حال حاضر تنها گزینه درمانی موجود هستند. این سرطان شبیه به هشت‌پا است و به تمام بخش‌های مغز می‌رسد. بخش‌هایی که شما هرگز نمی‌توانید آنها را بیرون بکشید. با این وجود، ژن‌درمانی از گزینه‌های درمانی موجود بهتر است.»

دکتر باکسین، مدیریت مرکزِ تومور مغزی Peak در بیمارستان هوستون را نیز برعهده دارد. او اضافه کرد: «با قرار دادنِ ویروس درونِ تومور و سپس حمله به آن با دارو و تحریکِ سیستم ایمنی بیمار، می‌توان درمانی مؤثر انجام داد و عمر بیمار را طولانی‌تر کرد.»

دکتر باکسین تأکید کرد که این درمان ممکن است منجر به بهبودی کامل نشود. تعداد کسانی که زنده می‌مانند هنوز هم کم است. اما آنها به طور قابل توجهی بهتر هستند و این یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

دکتر باکسین و گروهش می‌خواهند نتایجِ یافته‌های خود را در نشست سالانهِ انجمن آمریکاییِ سرطان‌شناسی بالینی در شیکاگو ارائه دهند.

پژوهش اولیه بین سال‌های 2006 تا 2010 انجام شده است، زمانی که پژوهشگران توانستند قطعه‌ای بی‌ضرر از DNA ویروس ساده تبخال را واردِ ویروس سرماخوردگی کنند. ویروسِ اصلاح‌شده بعد از آن به طور مستقیم به بافت سرطانی تزریق شد. پژوهشگران به این علت ویروس سرماخوردگی را انتخاب کردند که به سرعت و به طور گسترده‌ای در سلول ها منتشر می‌شود.

در آزمایشات بالینی جدید، 48 بیمار مبتلا به غده گلیایی بعد از عمل جراحیِ "تهاجمی" به منظور کاهشِ تومور، تحتِ ژن‌درمانی قرار گرفتند. به هر یک از آنها پس از این مرحله، داروی ضدویروس داده شد. این داور به منظور تشخیص و حمله به قطعه DNA ِ تزریق‌شده طراحی شده بود تا هر سلولِ تومور سرطانی‌ای را که در آن ویروس سرما‌خوردگی منتشر شده بود، به اجبار بشکند. در نتیجه، سیستم ایمنی به صورت ناگهانی هر سلولی که حاویِ این پروتئین‌ها بود را کشت. سپس بعد از کشتنِ  ویروس، سلول تومور منفجر می‌شود زیرا باعث می‌شود سیستم ایمنی بدونِ بالا بردنِ سم به شدت فعال شود.

دکتر باکسین گفت: «این نتایج، جالب و هیجان‌انگیز هستند زیرا میزانِ بهبودی قابل توجه است.»

چقدر قابل توجه؟

زنده ماندن بیمار به ویژه در سال اول از 57 درصد به 67 درصد، در سال دوم از 22 درصد به 35 درصد افزایش یافته است. تعداد بیمارانی که حداقل تا 3 سال زنده مانده‌اند از 8 درصد به 10 درصد رسیده است.

به طور کلی، متوسط زمانِ زنده ماندن به 8 ماه رسیده است.

دکتر باکسین گفت: «ما مدعی نیستیم که با این کار، درمانی صورت می‌گیرد. اما مدعی هستیم این پژوهش نشان‌دهنده‌ی یک پیشرفت واقعی است. علاوه بر این می‌توانیم با افزایشِ دوز دارو و در نظر گرفتن اهدافِ اضافی به سمتِ پیشرفت‌های بیشتر حرکت کنیم. با این وجود با آنچه تا به امروز بدست آورده‌ایم می‌توان گفت پیشرفتِ بزرگی در راه است.»

Balveen Kaur، پروفسور جراحی اعصاب در دانشگاه ایلتی اوهایوِ کلمبوس گفت: «داشتن رویکردی جدید برای مبارزه با تومور مغزی ضروری است. تمام درمان‌های اخیر برای سرطان مغز که توسط FDA تأیید شده‌اند دارای عوارض جانبیِ زیادی است و این امر استفاده و اثربخشی آنها را محدود می‌کند»

پروفسور Kaur، که معاون مدیرِ مرکز پزشکی  OSU در مرکز جامع سرطان نیز هست ادامه داد: «درحالیکه ژن‌درمانی دارای کاربرد های بالقوه‌ای است باید به یاد داشت پژوهش اخیر، پژوهشی کوچک با شرکت‌کنندگان اندک است. مطالعاتِ تصادفی در آینده به منظور شناساییِ مؤثر بودنِ درمان در آینده ضروری است.»

متخصصان اشاره کردند نتایجِ ارائه‌شده در نشست سالانه پزشکی تا زمانی که در مجله‌ای کارشناسی‌شده منتشر نشود، اولیه در نظر گرفته می‌شوند.

زهرا رضی یی

مطالعه ای نشان می دهد که مردم بعد از 33 سالگی شنیدن موسیقی های جدید را ترک می کنند

اصطلاحی در جامعه موسیقی می گوید: (درج کردن سبک اینجا) مرده است." آن هایی که از مرگ سبک مورد علاقه شان تاسف می خورند می توانند نشانه ای داشته باشند. مطالعه صورت گرفته توسط آجای کالیا (که ایجادکننده نمودارهای سلیقه ای در Spotify است و وبلاگ Skynet & Ebert را دایر کرده است) عقیده دارد که بیشتر مردم شنیدن موسیقی جدید را در سن 33 سالگی ترک می کند.

رباتی که می تواند اشیای بلعیده شده توسط کودکان را بیرون بیاورد

این ربات را می توان مثل قرصی بلعید تا اشیائی را که به اشتباه بلعید شده اند را از معده خارج نمود.

چگونه به طور همزمان سه برنامه یا بیشتر در Galaxy Note 4 اجرا نماییم

زمینه‌های تجربی زیادی وجود دارد که Samsung Galaxy Note 4 در آن‌ها برتری دارد و یکی از آن‌ها عملکرد چند تکلیفی است. با وجود یک صفحه نمایش بزرگ، سخت افزار قدرتمند و حالت Multi Window، این گوشی می‌تواند به راحتی بین چندین برنامه حرکت کرده و حتی آن‌ها را در کنار یکدیگر اجرا نماید. ولی در حالی که حالت Multi Window ی اشاره شده در حین اجرای همزمان 2 برنامه اجرا می شود، ترفندی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا برنامه سوم را در پنجره معلق اجرا نمایید.

استفاده از تگ‌های هشداردهی ریزِتزریقی برای ردیابی ماهی‌های سالمون

هر کدام از این تگ‌ها تقریباً به اندازه دو دانه برنج است. معمولاً دانشمندان به منظور مطالعه اثرات حاصل از شنا در سدهای برق‌آبی بر روی ماهی‌های کم سن و سال مثل انواع سالمون، این ماهی‌ها را با تگ‌های ردیاب صوتی مجهز می‌کنند که برای کار گذاشتنشان ماهی را باید جراحی کرد. اما متأسفانه احتمال خطر کاشت تگ‌های مزبور و تهدید حیات ماهی وجود دارد و علاوه بر این، وزن تگ‌ها نیز به اندازه‌ای است که بر شناکردن ماهی اثر منفی می‌گذارد. حال تیمی از محققان در آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام در واشنگتن (PNNL) ادعای موفقیت در ساخت تگ صوتی بسیار سبک‌تری را مطرح ساخته‌اند که می‌توان با استفاده از سوزن آن را داخل بدن ماهی کاشت.

کنترل تولد نوزاد نارس، وابسته به یک ملکول است.

نتایج پژوهشی جدید در زمینه‌ی جانوران جونده نشان داد مسدود کردن یک ملکول در رحم می‌تواند تولد نوزاد نارس را به تأخیر بیاندازد یا حتی آن را متوقف کند. تولد نوزاد نارس، اصلی‌ترین دلیلِ مرگ و ناتوانی نوزادان در سراسر جهان است.