ژن‌درمانی، روشی برای مقابله با سرطان مغزِ مزگبار

14 خرداد
آزمایش‌های اولیه در زمینه شکلِ جدیدِ ژن‌درمانی می‌تواند بیمارانِ مبتلا به غده گلیایی (Glioblastoma) را برای مبارزه با این بیماری امیدوار کند. غده گلیایی، مرگبارترین نوعِ سرطان مغز است.

درمان جدید که AdV-Tk نامیده شده است، شامل دو مرحله می‌شود. طبقِ توضیح پژوهشگران، مرحله اول، گرفتن DNA از ویروس تبخال و تزریقِ آن به داخل سلول های تومور است. بعد از آن نیز با دارو‌های قوی به سلول‌هایی که به آنها DNA تزریق‌شده است، حمله می‌شود.

در مرحله دوم، دارو به تحریکِ سیستم‌های ایمنی بیمار کمک می‌کند تا سلول‌های سرطانیِ بیشتری در طول زمان، حذف شوند. تمام بیماران در این مطالعه، تحتِ عمل جراحی به منظور به حداقل رساندن تومور قرار گرفته بودند.

نتایج تا کنون در آزمایشات اولیه، بهبودِ قابل توجهی در پیش‌آگهیِ 48 بیمار نشان داده‌اند. دکتر دیوید باکسین، همکار نویسنده و پروفسور جراحی مغز در بیمارستان متدیستِ هوستون و دانشکده پزشکیِ ویل-کرنِل در نیویورک گفت: «بیماری غده گلیایی، بدخیم‌ترین تومور مغزی است. تقریباً همیشه منجر به مرگ می‌شود و فرد حدود 9 تا 15 ماه فرصت زندگی دارد. کیفیت زندگی در طول 5 ماهِ آخر اغلب بسیار ضعیف است. جراحی به همراه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی در حال حاضر تنها گزینه درمانی موجود هستند. این سرطان شبیه به هشت‌پا است و به تمام بخش‌های مغز می‌رسد. بخش‌هایی که شما هرگز نمی‌توانید آنها را بیرون بکشید. با این وجود، ژن‌درمانی از گزینه‌های درمانی موجود بهتر است.»

دکتر باکسین، مدیریت مرکزِ تومور مغزی Peak در بیمارستان هوستون را نیز برعهده دارد. او اضافه کرد: «با قرار دادنِ ویروس درونِ تومور و سپس حمله به آن با دارو و تحریکِ سیستم ایمنی بیمار، می‌توان درمانی مؤثر انجام داد و عمر بیمار را طولانی‌تر کرد.»

دکتر باکسین تأکید کرد که این درمان ممکن است منجر به بهبودی کامل نشود. تعداد کسانی که زنده می‌مانند هنوز هم کم است. اما آنها به طور قابل توجهی بهتر هستند و این یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.

دکتر باکسین و گروهش می‌خواهند نتایجِ یافته‌های خود را در نشست سالانهِ انجمن آمریکاییِ سرطان‌شناسی بالینی در شیکاگو ارائه دهند.

پژوهش اولیه بین سال‌های 2006 تا 2010 انجام شده است، زمانی که پژوهشگران توانستند قطعه‌ای بی‌ضرر از DNA ویروس ساده تبخال را واردِ ویروس سرماخوردگی کنند. ویروسِ اصلاح‌شده بعد از آن به طور مستقیم به بافت سرطانی تزریق شد. پژوهشگران به این علت ویروس سرماخوردگی را انتخاب کردند که به سرعت و به طور گسترده‌ای در سلول ها منتشر می‌شود.

در آزمایشات بالینی جدید، 48 بیمار مبتلا به غده گلیایی بعد از عمل جراحیِ "تهاجمی" به منظور کاهشِ تومور، تحتِ ژن‌درمانی قرار گرفتند. به هر یک از آنها پس از این مرحله، داروی ضدویروس داده شد. این داور به منظور تشخیص و حمله به قطعه DNA ِ تزریق‌شده طراحی شده بود تا هر سلولِ تومور سرطانی‌ای را که در آن ویروس سرما‌خوردگی منتشر شده بود، به اجبار بشکند. در نتیجه، سیستم ایمنی به صورت ناگهانی هر سلولی که حاویِ این پروتئین‌ها بود را کشت. سپس بعد از کشتنِ  ویروس، سلول تومور منفجر می‌شود زیرا باعث می‌شود سیستم ایمنی بدونِ بالا بردنِ سم به شدت فعال شود.

دکتر باکسین گفت: «این نتایج، جالب و هیجان‌انگیز هستند زیرا میزانِ بهبودی قابل توجه است.»

چقدر قابل توجه؟

زنده ماندن بیمار به ویژه در سال اول از 57 درصد به 67 درصد، در سال دوم از 22 درصد به 35 درصد افزایش یافته است. تعداد بیمارانی که حداقل تا 3 سال زنده مانده‌اند از 8 درصد به 10 درصد رسیده است.

به طور کلی، متوسط زمانِ زنده ماندن به 8 ماه رسیده است.

دکتر باکسین گفت: «ما مدعی نیستیم که با این کار، درمانی صورت می‌گیرد. اما مدعی هستیم این پژوهش نشان‌دهنده‌ی یک پیشرفت واقعی است. علاوه بر این می‌توانیم با افزایشِ دوز دارو و در نظر گرفتن اهدافِ اضافی به سمتِ پیشرفت‌های بیشتر حرکت کنیم. با این وجود با آنچه تا به امروز بدست آورده‌ایم می‌توان گفت پیشرفتِ بزرگی در راه است.»

Balveen Kaur، پروفسور جراحی اعصاب در دانشگاه ایلتی اوهایوِ کلمبوس گفت: «داشتن رویکردی جدید برای مبارزه با تومور مغزی ضروری است. تمام درمان‌های اخیر برای سرطان مغز که توسط FDA تأیید شده‌اند دارای عوارض جانبیِ زیادی است و این امر استفاده و اثربخشی آنها را محدود می‌کند»

پروفسور Kaur، که معاون مدیرِ مرکز پزشکی  OSU در مرکز جامع سرطان نیز هست ادامه داد: «درحالیکه ژن‌درمانی دارای کاربرد های بالقوه‌ای است باید به یاد داشت پژوهش اخیر، پژوهشی کوچک با شرکت‌کنندگان اندک است. مطالعاتِ تصادفی در آینده به منظور شناساییِ مؤثر بودنِ درمان در آینده ضروری است.»

متخصصان اشاره کردند نتایجِ ارائه‌شده در نشست سالانه پزشکی تا زمانی که در مجله‌ای کارشناسی‌شده منتشر نشود، اولیه در نظر گرفته می‌شوند.

زهرا رضی یی

کشف قدیمی ترین فسیل لاک پشت دریایی جهان

طبق تحلیل هایی که اخیرا روی قدیمی ترین فسیل لاک پشت دریایی کشف شده انجام گرفته است،این حیوان باستانی حداقل 120 میلیون سال پیش از این در دورانی که دایناسورها هنوز روی زمین زندگی می کردند اقیانوس ها را درهم می نوردیده است.

چگونه منوی استارت ویندوز 10 را شخصی سازی کنیم

منوی استارت جدید را زیبا کنید. ویندوز10 منوی استارت را دوباره عرضه کرده است، اما نه به آن شکل و شمایلی که عادت به دیدنش داشتیم (منوی استارت جدید دو بخش دارد: یکی منوی استارت (Start menu)ویندوز 7 که در سمت چپ قرار گرفته است و دیگری صفحه استارت (Start menu) ویندوز 8 با کاشی های زنده که در سمت راست قرار دارد. حال نحوه شخصی سازی منوی استارت ترکیبی یا صفحه استارت را به شما می گوییم تا به شکلی مرتبش کنید که با نیازهای شما هماهنگ باشد.

محققان کالیفرنیا موفق به ساخت قطره های چشمی دید در شب شدند

تصور کنید چند قطره در چشم خود میچکانید و سپس می توانید بدون استفاده از دوربینهای سنگین و بزرگِ دید در شب، در تاریکی کامل، محیط اطراف خود را ببینید! محققان کالیفرنیا موفق به تولید قطره های چشمی دید در شب شدند.

نکات کاربردی در اندروید 6

اگر شما در حال خواندن این مطلب هستید به احتمال قوی بدین معناست که شما از کاربران اندروید 6 (مارشمالو) می باشید که جمعیتی معادل دو درصد کاربرانی اندروید را شامل می شوند. بهرحال، شما از خواندن ادامه مطلب شگفت زده خواهید شد. با کوی دانش همراه شوید تا نکاتی کاربردی از اندروید 6 را با هم مرور کنیم...

امید درمان با استفاده از سلول های بنیادی

یک تیم بین المللی از دانشمندان به ریاست زیست شناسان دانشگاه «سَن دیاگو» کشف کرده اند که دسته ی مهمی از سلول های بنیادی که سلول های بنیادیِ پرتوانِ القا شده (IPCs) نامیده می شوند و از سلول های خودِ فرد به دست می آیند، می توانند به انواع مختلفی از سلول های کارآمد تمایز یابند که سرنوشت متفاوتی از نظر پس خوردن توسط سیستم ایمنی دارند.