حافظه از دست رفته موش ها بازیابی شد

10 خرداد
در یک شاهکار گروهی از پژوهشگران حافظه از دست رفته مغز موش را بازیابی کردند.

به موش های این مطالعه دارویی داده شد که مانع تثبیت حافظه ترس آن ها می شود. اما زمانی که سلول عصبی درگیر در رمزگذاری حافظه با پالس های نوری تحریک شدند، این حیوانات قادر به یادآوری خاطرات فراموش شده شدند.

ساسومو تانگوا، مدیر موسسه علوم حافظه RIKEN در ژاپن و نویسنده همکار این مطالعه گفت که در بعضی اشکال فراموشی، خاطرات گذشته ممکن است پاک نشوند، اما ممکن است صرفاً برای یادآوری غیرقابل دسترس شوند. این مطالعه در 28 می در ژورنال علوم منتشر شد.

این یافته ها که در انسان تایید شده است می تواند برای کسانی که از «یادزدودگی پس گستر» (retrograde amnesia) (ناتوانی در یادآوری خاطرات قبل از این فراموشی) رنج می برند مفید باشد. این بیماری در افراد مبتلا به آسیب مغزی، آلزایمر و دیگر اختلالات مغزی دیده می شود.

سالهاست که دانشمندان در این که آیا «یادزدودگی پس گستر» از آسیب سلول های عصبی حافظه ذخیره ناشی می شود و یا در نتیجه ممانعت در داشتنِ دسترسی به این خاطرات است، بحث می کنند. اکثریت دانشمندان از تئوری مشکل ذخیره سازی حمایت می کنند، اما به عقیده تانگوا این تفکر احتمالاً اشتباه است.

دانشمندان عقیده دارند که زمانی که یک خاطره شکل می گیرد تعدادی از سلول های عصبی فعال می شوند و متحمل تغییرات فیزیکی یا شیمیایی بادوام می شوند. این مجموعه سلول های عصبی به عنوان سلول های رد عصبی خاطره (memory engram cells) شناخته می شوند، و می توانند به طور مثال با محرک بینایی یا بویایی خاصی فعال شوند.

در سال 2012، تانگوا و همکارانش نشان دادند که تعدادی از این سلول های رد عصبی در منطقه ای از مغز که hippocampus گفته می شود، وجود دارند که تصور می شود در تبدیل اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت درگیر است. اما معلوم نیست که آیا این گروه از سلول های عصبی تحت تاثیر تغییرات شیمیایی مرتبط با تقویت حافظه قرار گرفته اند یا خیر.

در این مطالعه جدید، تیم تانگوا با استفاده از فناوری موسوم به اپتوژنتیک، گروهی از سلول های رد عصبی در hippocampus موش را مشخص کردند. این فناوری شامل تزریق ویروسی به سلول های عصبی است که باعث ایجاد پروتئین حساس به نور می شود و این سلول ها را در پاسخ به نور فعال می کند.

این پژوهشگران موش ها را در محفظه ای قرار دادند و شوک الکتریکی ملایمی به آن ها دادند، این حیوانات بسرعت یاد گرفتند که با این شوک محفظه همراه شوند. زمانی که این موش ها یک روز بعد به محفظه مشابهی برگردانده شدند، از ترس فلج شدند.

بعد از این آموزش، به بعضی از این موش ها ماده شیمیایی بنام anisomycin دادند که از تثبیت حافظه آن ها جلوگیری می کند. این موش ها زمانی که دوباره در این محفظه قرار داده شدند، فلج نشدند، که این نشاندهنده اینست که حافظه شوک دردناک تثبیت نشده است.

بهرحال، زمانی که این پژوهشگران با استفاه از نور سلول های عصبی خاطره شوک الکتریکی را فعال کردند، این موش ها ترسشان را به یاد آوردند و دوباره زمانی که در این محفظه قرار داده شدند، فلج شدند.

تانگوا گفت: "احتمالاً این یافته ها در شرایط معینی از فراموشی انسان مانند مراحل اولیه بیماران مبتلا به آلزایمر قابل اجرا است."

طیبه رمضانی

طرح پیشنهادی گروه معماری sordo madaleno ،  واتسون و پاسکال  برای فرودگاه مکزیک

طرح پیشنهادی گروه معماری sordo madaleno ، واتسون و پاسکال برای فرودگاه مکزیک

گروه معمار مکزیکی، sordo madalen، با همکاری شرکت بریتانیایی ، واتسون و پاسکال برای طراحی فردوگاه جدید در پایتخت مکزیک همکاری کردند. این طرح که در اینجا نمایش داده شده است، یکی از 8 طرحی است که برای حضور در مسابقه ای که دولت ترتیب داده است، دعوت شده بود. برنده مسابقه هفته پیش اعلام شد.

تلاش برای تدوین دوره آموزشیِ سفر به فضا

پروازهای فضاییِ تجاری، تجربه یک سفر پرهیجان، خاطره انگیز و فراموش ناشدنی را برای انسان به ارمغان می آورد. حال، برخی از بزرگترین نوآوران جهان، سالها زمان صرف ایجاد نوع جدیدی از شاتل های فضایی کردند و قصدشان اینست که یک روز، در آینده ای نه چندان دور، همه ما شانس این تجربه دلپذیر را داشته باشیم.

دوربین پوشیدنی اسنپ کم (SnapCam) با قابلیت ضبط HD

بعضی وقت ها هنگامی که فرصتی برای عکاسی یا ضبط ویدئو دست می دهد، تا بخواهید گوشی هوشمند خودتان را از جیب دربیاورید و آن اتفاق را ثبت کنید همه چیز به اتمام رسیده است. دوربین پوشیدنیِ کوچک و ضبط ویدئویی به نام اسنپ کم از iON دقیقا برای این طراحی شده تا دیگر این لحظات را از دست ندهید.

کشف سیاره ای بیگانه با سه خورشید که علی القاعده نباید وجود داشته باشد!

سیاره KELT-4Ab نباید وجود داشته باشد. این جهان بیگانه یک "مشتری داغ" است، سیاره گازی غول پیکری که حتی از نسبت فاصله بین عطارد و خورشید در منظومه شمسی، به سیاره والد خود نزدیکتر است و به دور آن می چرخد. افزون بر این، سیاره مزبور سه خورشید دارد که به این لحاظ کشفی بسیار نادر و مشعوف کننده برای دنیای علم است.

ربات ها با تماشای ویدئوهای یوتیوب، نحوه استفاده از ابزار را یاد می گیرند

قرار است آینده ما پر از ربات هایی باشد که قادر به انجام انواع وظایف هستند و هوش مصنوعی نیز راه را برای تحقق این آینده فراهم می سازد. به تازگی یادگیری عمیق (Deep Learning) توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و جدیدترین خبر در این زمینه نیز مربوط به پروژه ایست که محققان در آن با استفاده از ویدئوهای آشپزی یوتیوب به ربات ها بهره گیری از ابزار را یاد می دهند.