حافظه از دست رفته موش ها بازیابی شد

10 خرداد
در یک شاهکار گروهی از پژوهشگران حافظه از دست رفته مغز موش را بازیابی کردند.

به موش های این مطالعه دارویی داده شد که مانع تثبیت حافظه ترس آن ها می شود. اما زمانی که سلول عصبی درگیر در رمزگذاری حافظه با پالس های نوری تحریک شدند، این حیوانات قادر به یادآوری خاطرات فراموش شده شدند.

ساسومو تانگوا، مدیر موسسه علوم حافظه RIKEN در ژاپن و نویسنده همکار این مطالعه گفت که در بعضی اشکال فراموشی، خاطرات گذشته ممکن است پاک نشوند، اما ممکن است صرفاً برای یادآوری غیرقابل دسترس شوند. این مطالعه در 28 می در ژورنال علوم منتشر شد.

این یافته ها که در انسان تایید شده است می تواند برای کسانی که از «یادزدودگی پس گستر» (retrograde amnesia) (ناتوانی در یادآوری خاطرات قبل از این فراموشی) رنج می برند مفید باشد. این بیماری در افراد مبتلا به آسیب مغزی، آلزایمر و دیگر اختلالات مغزی دیده می شود.

سالهاست که دانشمندان در این که آیا «یادزدودگی پس گستر» از آسیب سلول های عصبی حافظه ذخیره ناشی می شود و یا در نتیجه ممانعت در داشتنِ دسترسی به این خاطرات است، بحث می کنند. اکثریت دانشمندان از تئوری مشکل ذخیره سازی حمایت می کنند، اما به عقیده تانگوا این تفکر احتمالاً اشتباه است.

دانشمندان عقیده دارند که زمانی که یک خاطره شکل می گیرد تعدادی از سلول های عصبی فعال می شوند و متحمل تغییرات فیزیکی یا شیمیایی بادوام می شوند. این مجموعه سلول های عصبی به عنوان سلول های رد عصبی خاطره (memory engram cells) شناخته می شوند، و می توانند به طور مثال با محرک بینایی یا بویایی خاصی فعال شوند.

در سال 2012، تانگوا و همکارانش نشان دادند که تعدادی از این سلول های رد عصبی در منطقه ای از مغز که hippocampus گفته می شود، وجود دارند که تصور می شود در تبدیل اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت درگیر است. اما معلوم نیست که آیا این گروه از سلول های عصبی تحت تاثیر تغییرات شیمیایی مرتبط با تقویت حافظه قرار گرفته اند یا خیر.

در این مطالعه جدید، تیم تانگوا با استفاده از فناوری موسوم به اپتوژنتیک، گروهی از سلول های رد عصبی در hippocampus موش را مشخص کردند. این فناوری شامل تزریق ویروسی به سلول های عصبی است که باعث ایجاد پروتئین حساس به نور می شود و این سلول ها را در پاسخ به نور فعال می کند.

این پژوهشگران موش ها را در محفظه ای قرار دادند و شوک الکتریکی ملایمی به آن ها دادند، این حیوانات بسرعت یاد گرفتند که با این شوک محفظه همراه شوند. زمانی که این موش ها یک روز بعد به محفظه مشابهی برگردانده شدند، از ترس فلج شدند.

بعد از این آموزش، به بعضی از این موش ها ماده شیمیایی بنام anisomycin دادند که از تثبیت حافظه آن ها جلوگیری می کند. این موش ها زمانی که دوباره در این محفظه قرار داده شدند، فلج نشدند، که این نشاندهنده اینست که حافظه شوک دردناک تثبیت نشده است.

بهرحال، زمانی که این پژوهشگران با استفاه از نور سلول های عصبی خاطره شوک الکتریکی را فعال کردند، این موش ها ترسشان را به یاد آوردند و دوباره زمانی که در این محفظه قرار داده شدند، فلج شدند.

تانگوا گفت: "احتمالاً این یافته ها در شرایط معینی از فراموشی انسان مانند مراحل اولیه بیماران مبتلا به آلزایمر قابل اجرا است."

طیبه رمضانی

زیائو یائو Xiao Yao ترکیبی از چوب بامبوی شرقی و کاناپه دو نفره غربی، توسط جف دایو Jeff Dayu

جف دایو شی Jeff Dayu Shi ، موسس مرکز طراحی سنجاقک dragonfly design center روی امکان استفاده از چوب بامبو به عنوان ماده اولیه ساخت قطعات مختلف مبلمان بررسی و تحقیق می کند. وی می خواهد صنایع دستی سنتی تمدن های شرقی را همراه با زیبایی مدرن ارائه کند. مبل، میز، صندلی، ست چای خوری همه از چوب بامبو ساخته شده، و صندلی زیائو یائو را نیز نشان می دهد.

پورشه 911 GT3 RS با 500 اسب بخار قدرت

شرکت پورشه به طور رسمی جزئیات قیمت و عملکرد محصول جدیدش یعنی 911 GT3 RS را تایید کرد و این نشانه آغاز عرضه مدل 2016 در اواخر امسال است.

یخچال هوشمند سامسونگ به شما اجازه می‌دهد با دوربین‌های داخلیِ تعبیه‌شده در آن، محتویات یخچال را بررسی کنید.

این روزها با وجود قابلیت های جدید یخچالها که حتی شامل بخش‌های خنک‌کننده‌ی مستقل و صفحه‌ نمایش های لمسی در تمام اشکال و اندازه‌ها و انواع قابلیت های دیگر که با زرق‌و‌برق تمام تبلیغ می شوند، جای تعجب بود اگر سامسونگ بدون اینکه یخچالی با قابلیت‌های عجیب عرضه کند بخواهد وارد CES شود.

بررسی فورد فوکوس

شرکت فورد، فوکوس (Focus) را به عنوان پر فروش ترین خودرو جهان می داند. در مورد صحت و سقم این ادعا نمی توان براحتی قضاوت کرد اما در انگلستان هیچ کسی نمی تواند انکار کند که یک خودروی آبی رنگ از خانواده هاچ بک های بیضی شکل همه جا را فرا گرفته است.

مشکلات مربوط به حافظه در چه کسانی ایجاد می شود؟ ابزار جدیدی وجود دارد که می تواند در این زمینه پیشگویی کند.

مینیاپولیس (شهری واقع در ایالت مینه سوتا)- طبق یک کار مطالعاتی جدید که در شماره 18 مارس 2015 از نشریه آنلاین Neurology منتشر شده است و طی آن پژوهشگران یک سیستم امتیاز بندی جدید ایجاد کرده اند که می توان به کمک آن تعیین کرد کدام یک از افراد سالخورده ممکن است احتمال بیشتری از بابت ابتلاء به مشکلات حافظه و فکر کردن داشته باشند، موردی که خود می تواند منجر به جنون شود. نشریه مزبور، نشریه پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا است.