دو سیاهچاله عظیم ممکن است در 21 سال دیگر بهم برخورد کنند

16 خرداد
در مرکز بیشتر کهکشان ها (از جمله کهکشان ما) یک سیاهچاله عظیم وجود دارد که همه چیز را کنار هم نگه می دارد. بهرحال کهکشانی که 10.5میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد، بنظر می رسد که دو سیاهچاله داشته باشد. دانشمندان بر این باورند که این دو سیاهچاله تنها در 21 سال دیگر بهم برخورد می کنند.

نام کهکشان مذکور (PSO J334.2028+01.4075) چندان مأنوس نیست. از چشم انداز زمینی این کهکشان به عنوان یک اختروش1، یا یک کهکشان فعال شناخته شده است. این اجرام مقادیر عظیمی از نور و پرتوهای الکترومغناطیسی دیگر را ساطع می کنند که به سیاهچاله مرکز آن ها سقوط می کند. نور ساطع شده از بیشتر اختروش ها با کم و زیاد شدن مکش درونی آن ها به طور تصادفی سوسو می زند، اما اگر دو سیاهچاله در این هسته وجود داشته باشد، یک الگوی قابل پیش بینی برای این سوسوزدن وجود دارد. این چیزی است که ستاره شناسان در  PSO J334.2028+01.4075  تشخیص دادند.

Tingting Liu فارغ التحصیلِ دانشگاه مریلند این کهکشان غیرعادی را با استفاده از تلسکوپPan-STARRS1  بر Mount Haleakala هاوایی کشف کرد. این تلسکوپ برای تجزیه و تحلیل و یافتن نوع مناسب سیگنال recurring موجود در 316 اختروش بکار برده شد که PSO J334.2028+01.4075 بهترین آن ها بود. دانشمندان عقیده دارند که سیاهچاله های مرکز این کهکشان بین سه تا سی میلیارد جرم خورشیدی2 دارند

در حالیکه این داده ها برخوردی در 21 سال دیگر (از چشم انداز زمینی) نشان می دهد. از آنجایی که PSO J334.2028+01.4075  بسیار دور است، در واقع این رخداد میلیاردها سال پیش اتفاق افتاده است. ما صرفاً موفق به دیدن آن در یک زمان مناسب خواهیم بود. از لحاظ تئوری، ادغام این دو سیاهچاله بسیار عظیم باید امواج گرانشی منتشر کند که فضا-زمان را منحرف کند.

مسلماً ابزار بیشتری برای این اختروش درجهت تایید این مشاهدات و دیدن اینکه با نزدیک شدن این سیاهچاله ها چه اتفاقی خواهد افتد، بکار می رود. اگر تجزیه و تحلیل این تیم صحیح باشد، آن ها قادر خواهند بود بدقت چرخه نور بعدی که از این اختروش می آید را پیش بینی کنند.

1) اختروش ها یا کوازارها هسته های فعال کهکشان های دوردست هستند و نام اختروش یا شبه ستاره برای این به آن ها داده می شود که اجرام بسیار درخشان و نقطه ای مانند ستاره ها به نظر می رسند.

2) جرم خورشیدی (solar mass) یک استاندارد برای جرم در ستاره‌شناسی است، برای مشخص کردن جرم دیگر ستارگان و یا کهکشان ها استفاده می‌شود.

طیبه رمضانی

برنامه روی گوشی همراه به ناشنوایان کمک می‌کند در سینما به صدای فیلم گوش دهند.

برای افرادی با شنوایی ضعیف، دنبال کردن داستان فیلم یا نمایش بسیار سخت است، به خصوص اگر هیچ وسیله کمکی مثل سمعک نداشته باشند. به همین دلیل مهندسان موسسه آلمانی فرآوهوفر Frauhofer (که روی فناوری دیجیتالی رسانه کار می‌کند) سیستمی طراحی کرده اند که صدای فیلم را از صحنه یا پرده سینما به روی گوشی هوشمندی که به قطعه مخصوص مجهز است هدایت می‌کند.

راهنمای تماشای زهره، زحل، مشتری و تیر در آسمان شب ماه جولای (تیر ماه)

تصویر مربوط به سیاره شگفت انگیز زحل می باشد و توسط فضاپیمای کاسینی ناسا تهیه شده است زهره و مشتری دو سیاره ای هستند که علی رغم حداکثر نزدیکی در روز آخر ماه گذشته همچنان و طی روزهای آینده ی ماه جاری نیز با فاصله اندکی از هم در آسمان مشاهده می شوند. متاسفانه هر دو سیاره به هنگام غروب نیز نزدیک تر به خورشید قرار میگیرند و بسیاری توانایی تماشایشان را طی اواخر ماه جاری نخواهند داشت. اما جای خوشحالی دارد که هر دو سیاره یادشده به سوی ستاره قلب الاسد رهسپار هستند و در تاریخ 18 جولای (27 تیر) هر سه جرم آسمانی مذکور به همراه هلال زیبای ماه در کنار هم در آسمان شب خودنمایی خواهند کرد.

مشخصات احتمالی پرچمدار ZTE با نام Nubia Z9

دیروز قرار بود ZTE پرچمدار جدید خود با نام ZTE Nubia Z9 را معرفی کند. در عوض، فقط ZTE Nubia Z9 Max و ZTE Nubia Z9 Mini معرفی شدند. معرفی ZTE Nubia Z9 به تاخیر افتاده ولی انتظار می رود که به زودی معرفی شود. به گفته یکی از کارکنان ZTE، گوشی Nubia Z9 بدون لبه خواهد بود.

عرضه نسخه اسپرینتِ Samsung Galaxy Note Edge در (FCC) کمیسیون مخابرات فدرال

Samsung Galaxy Note Edge، برای AT&T وT-Mobile (دو تا از شناخته شده ترین شرکت های مخابراتی در ایالات متحده) نسخه های مخصوصی ارائه می دهد. اواخر هفته گذشته، نسخه Sprint این گوشی نیز به عنوان نمونه عرضه شد. Galaxy Note Edge سامسونگ، صفحه نمایشی با قابلیت خم شدن دارد و متشکل از لایه نازکی از شیشه است که می توان برای انجام کنترل های مجازی، رویت اعلان ها، اخبار، اطلاع از قیمت سهام و نتایج ورزشی از آن استفاده کرد.

شناسایی مکانیسم غیرژنتیکی عامل سرطانِ

طبق مطالعه ای که بر روی سرطان تخمدان انجام گرفته، مشخص شده که ممکن است سرطان صرفا به واسطه عدم تعادل پروتئینی داخل سلول ها نیز رخ بدهد. این کشف راهگشای عظیمی محسوب می شود، زیرا تاکنون اختلالات ژنتیکی به عنوان دلیل اصلی بروز تقریبا تمام انواع سرطان ها دانسته می شد.