دو سیاهچاله عظیم ممکن است در 21 سال دیگر بهم برخورد کنند

16 خرداد
در مرکز بیشتر کهکشان ها (از جمله کهکشان ما) یک سیاهچاله عظیم وجود دارد که همه چیز را کنار هم نگه می دارد. بهرحال کهکشانی که 10.5میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد، بنظر می رسد که دو سیاهچاله داشته باشد. دانشمندان بر این باورند که این دو سیاهچاله تنها در 21 سال دیگر بهم برخورد می کنند.

نام کهکشان مذکور (PSO J334.2028+01.4075) چندان مأنوس نیست. از چشم انداز زمینی این کهکشان به عنوان یک اختروش1، یا یک کهکشان فعال شناخته شده است. این اجرام مقادیر عظیمی از نور و پرتوهای الکترومغناطیسی دیگر را ساطع می کنند که به سیاهچاله مرکز آن ها سقوط می کند. نور ساطع شده از بیشتر اختروش ها با کم و زیاد شدن مکش درونی آن ها به طور تصادفی سوسو می زند، اما اگر دو سیاهچاله در این هسته وجود داشته باشد، یک الگوی قابل پیش بینی برای این سوسوزدن وجود دارد. این چیزی است که ستاره شناسان در  PSO J334.2028+01.4075  تشخیص دادند.

Tingting Liu فارغ التحصیلِ دانشگاه مریلند این کهکشان غیرعادی را با استفاده از تلسکوپPan-STARRS1  بر Mount Haleakala هاوایی کشف کرد. این تلسکوپ برای تجزیه و تحلیل و یافتن نوع مناسب سیگنال recurring موجود در 316 اختروش بکار برده شد که PSO J334.2028+01.4075 بهترین آن ها بود. دانشمندان عقیده دارند که سیاهچاله های مرکز این کهکشان بین سه تا سی میلیارد جرم خورشیدی2 دارند

در حالیکه این داده ها برخوردی در 21 سال دیگر (از چشم انداز زمینی) نشان می دهد. از آنجایی که PSO J334.2028+01.4075  بسیار دور است، در واقع این رخداد میلیاردها سال پیش اتفاق افتاده است. ما صرفاً موفق به دیدن آن در یک زمان مناسب خواهیم بود. از لحاظ تئوری، ادغام این دو سیاهچاله بسیار عظیم باید امواج گرانشی منتشر کند که فضا-زمان را منحرف کند.

مسلماً ابزار بیشتری برای این اختروش درجهت تایید این مشاهدات و دیدن اینکه با نزدیک شدن این سیاهچاله ها چه اتفاقی خواهد افتد، بکار می رود. اگر تجزیه و تحلیل این تیم صحیح باشد، آن ها قادر خواهند بود بدقت چرخه نور بعدی که از این اختروش می آید را پیش بینی کنند.

1) اختروش ها یا کوازارها هسته های فعال کهکشان های دوردست هستند و نام اختروش یا شبه ستاره برای این به آن ها داده می شود که اجرام بسیار درخشان و نقطه ای مانند ستاره ها به نظر می رسند.

2) جرم خورشیدی (solar mass) یک استاندارد برای جرم در ستاره‌شناسی است، برای مشخص کردن جرم دیگر ستارگان و یا کهکشان ها استفاده می‌شود.

طیبه رمضانی

کشف فسیل کرم های میکروسکوپی باستانی 530 میلیون ساله

با کشف فسیل هایی که به تازگی در جنوب چین پیدا شده است، شکاف عظیم موجود در زمینه سابقه فسیل های کرم های تیغ به سر (حیوانات بی مهره دار کوچکی که با بندپایان مرتبط هستند) پر شد.

مشعل صوتی، موزیک هایتان را (واقعاً) داغ تر می کند!

مشعل صوتی (Sound Torch) یک اسپیکر بلوتوثی پرتابل است که با برخورداری از یک تخته پایرو، جلوه های مختلفی از شعله را بر حسب آهنگ در حال پخش تولید می کند و یک عنصر بصری بی نظیر به آهنگ هایتان اضافه می کند.

استفاده از قابلیت نفوذ پذیری مغناطیس برای ذخیره اطلاعات

دانشمندان گام های امیدوارکننده ای را در مسیر توسعه فناوری حافظه مغناطیسی جدیدی برداشته اند. حافظ تولیدی به این روش نسبت به فاسد شدن توسط میدان های مغناطیسی یا قرارگرفتن در معرض حرارت در قیاس با حافظه های مرسوم بسیار مقاوم تر است.

چگونه هرنوع فایل رسانه ای را به گوشی هوشمند iOS خود انتقال بدهیم؟

با استفاده از اپ والتر (Waltr) که برای مک طراحی شده است، می توانید بدون نیاز به iOS، هر نوع فایل ویدئو یا موسیقی را به گوشی هوشمند iOS خود انتقال بدهید. بار اولی که از زبان تیم سازنده اپ والترِ مک، در مورد قابلیت این اپ شنیدم زیاد خوشبین نبودم. آنطور که سازندگان والتر وعده می دهند، این اپ می تواند هر نوع فایل ویدئویی یا صوتی را صرف نظر از فرمت آن به گوشی هوشمند iOS منتقل کرده و آنرا از طریق اپ های Music یا Video اپل بازپخش نماید. از این لحاظ برخلاف اپ های مشابهی است که از شما تقاضای نصب اپ والتر همراه را روی گوشی هوشمندتان می کنند و محدودسازی دسترسی به فایل هایی داخل اپ (و محدودسازی دسترسی به ویژگی هایی از قبیل AirPlay در برخی موارد) را اعمال می نمایند.

شهرهای باستانی و شهرهای امروزی تفاوت چندانی با هم ندارند!

تصویر فوق: عناصر زیر پوستی که شهرهای امروزی را سازمان می دهند، در سکونت گاه های واقع در جلگه مکزیک وجود داشته اند.