دو سیاهچاله عظیم ممکن است در 21 سال دیگر بهم برخورد کنند

16 خرداد
در مرکز بیشتر کهکشان ها (از جمله کهکشان ما) یک سیاهچاله عظیم وجود دارد که همه چیز را کنار هم نگه می دارد. بهرحال کهکشانی که 10.5میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد، بنظر می رسد که دو سیاهچاله داشته باشد. دانشمندان بر این باورند که این دو سیاهچاله تنها در 21 سال دیگر بهم برخورد می کنند.

نام کهکشان مذکور (PSO J334.2028+01.4075) چندان مأنوس نیست. از چشم انداز زمینی این کهکشان به عنوان یک اختروش1، یا یک کهکشان فعال شناخته شده است. این اجرام مقادیر عظیمی از نور و پرتوهای الکترومغناطیسی دیگر را ساطع می کنند که به سیاهچاله مرکز آن ها سقوط می کند. نور ساطع شده از بیشتر اختروش ها با کم و زیاد شدن مکش درونی آن ها به طور تصادفی سوسو می زند، اما اگر دو سیاهچاله در این هسته وجود داشته باشد، یک الگوی قابل پیش بینی برای این سوسوزدن وجود دارد. این چیزی است که ستاره شناسان در  PSO J334.2028+01.4075  تشخیص دادند.

Tingting Liu فارغ التحصیلِ دانشگاه مریلند این کهکشان غیرعادی را با استفاده از تلسکوپPan-STARRS1  بر Mount Haleakala هاوایی کشف کرد. این تلسکوپ برای تجزیه و تحلیل و یافتن نوع مناسب سیگنال recurring موجود در 316 اختروش بکار برده شد که PSO J334.2028+01.4075 بهترین آن ها بود. دانشمندان عقیده دارند که سیاهچاله های مرکز این کهکشان بین سه تا سی میلیارد جرم خورشیدی2 دارند

در حالیکه این داده ها برخوردی در 21 سال دیگر (از چشم انداز زمینی) نشان می دهد. از آنجایی که PSO J334.2028+01.4075  بسیار دور است، در واقع این رخداد میلیاردها سال پیش اتفاق افتاده است. ما صرفاً موفق به دیدن آن در یک زمان مناسب خواهیم بود. از لحاظ تئوری، ادغام این دو سیاهچاله بسیار عظیم باید امواج گرانشی منتشر کند که فضا-زمان را منحرف کند.

مسلماً ابزار بیشتری برای این اختروش درجهت تایید این مشاهدات و دیدن اینکه با نزدیک شدن این سیاهچاله ها چه اتفاقی خواهد افتد، بکار می رود. اگر تجزیه و تحلیل این تیم صحیح باشد، آن ها قادر خواهند بود بدقت چرخه نور بعدی که از این اختروش می آید را پیش بینی کنند.

1) اختروش ها یا کوازارها هسته های فعال کهکشان های دوردست هستند و نام اختروش یا شبه ستاره برای این به آن ها داده می شود که اجرام بسیار درخشان و نقطه ای مانند ستاره ها به نظر می رسند.

2) جرم خورشیدی (solar mass) یک استاندارد برای جرم در ستاره‌شناسی است، برای مشخص کردن جرم دیگر ستارگان و یا کهکشان ها استفاده می‌شود.

طیبه رمضانی

احتمال عاملیت محیط های محل وجود ماده تاریک در شکل دهی به ساختار داخلی خوشه های کهکشانی

تیمی بین المللی از محققان ادعا می کنند ساختار داخلی خوشه های کهکشانی گسترده، که شامل هزاران کهکشان منفرد می باشد، ممکن است توسط محیط های ماده تاریکی شکل گرفته باشد، به نحوی که ساختارهای مزبور داخل همین محیط ها تکامل یافته باشند. مطالعه این تیم بین المللی همچنین شواهدی را در زمینه انگاره نظری که به نام Assembly bias شناخته می شود نیز در اختیار می گذارد.

ویدئو: آیا به سر قمر شارون پلوتون ضربه ای وارد شده است ؟

تصاویر چندطیفی منتشره توسط نیوهورایزنز از قمر شارون سیاره پلوتون حاکی از ناهمواری ها و درهم فشردگی هایی در دهانه ها و سطح این قمر است

سیستمی برای تبدیل پساب به آب شیرین طراحی و ساخته شد

یک استاد دانشگاه نشان داده است که بهبود فرایندِ تصفیۀ پساب، و صرفه جویی در انرژی، نه تنها دو امر ضروری هستند، بلکه این دو با هم هیچ منافاتی ندارند. دکتر "جیانمین وانگ"، استاد مهندسی عمران، معماری و محیط زیست دانشگاه میسوری، موفق به طراحی و ساخت چند فناوری مختلف در زمینۀ تصفیۀ پساب شده است که آب شیرین به دست آمده از آنها نه تنها پاک تر از پسابِ تصفیه شده با استفاده از روشهای سنتی است، بلکه به انرژی و مراقبتِ کمتری نیاز دارد. به علاوه، اختراعاتِ وی را می توان برای ارتقاء واحدهای صنعتی موجود در تصفیۀ پساب به کار برد.

کاتالیستی جدید برای اکسیداسیون انتخابی «متانول» به «دی متوکسی متان» تحت شرایط متوسط

این پژوهش به اثر روش آماده سازی نگهدارنده های اکسیدی دوگانه (TiO2-Al2O3) بر روی عملکرد کاتالیستیِ کاتالیست های V2O5/TiO2-Al2O3 به منظور اکسیداسیون جزئی متانول به دی متوکسی متان (DMM) می پردازد. کاتالیستِ بهینه سازی شده، حدود 48.9 درصد متانول را تبدیل می کند که در این حالت گزینش پذیری DMM در دمای 393 درجه کلوین 89.9 درصد است که این مقادیر در مقایسه با عملکرد کاتالیست های V2O5/TiO2 و V2O5/Al2O3بسیار بیشتر هستند.

پهپاد FAA با برنامه جدید، فراتر از محدوده دید پرواز می کند

FAA مطالعه یک برنامه جدید را آغاز کرده است که یکی از مهم ترین جنبه های آن پرداختن به چگونگی هدایت ایمن پهپاد خارج از میدان دیدِ اپراتور است.