DNA آسیب‌دیده برای تعمیر به کجا می‌رود؟

15 اردیبهشت
در دانشگاه Tufts پژوهشی در زمینه فرآیند تعمیر DNA درون سلول انجام شد که نتایج آن در مجله "ژن و رشد" منتشر شده است و به صورت آنلاین نیز در دسترس است. کاترین فریودنریچ، زیست‌شناس دانشگاه Tufts و همکارانش نشان دادند تکرار گسترش‌یافته از نوکلئوتید سه‌گانه CAG/CTG (CAG) در مخمر به محیطِ پیرامونی هسته‌ی سلول منتقل می‌شود تا در آنجا تعمیر شود. این نقل مکان برای پیشگیری از تکرارِ بی‌ثباتی و بیماری ژنتیکی ضروری است.

گسترش CAG به این دلیل اهمیت دارد که آنها منشاء چندین بیماری عصبی-انحطاطی، بیماری‌های عصبی-عضلانی مانند هانتینگتون، دیستروفی میوتونیک و انواع متعددی از عدم تعادل مخچه ستون فقرات هستند. تکرار کوتاه سه‌گانه همیشه منجر به بروز مشکل نمی‌شود. با این وجود گاهی اوقات این تکرار‌ها گسترش می‌یابند و طولانی‌تر از حالت طبیعی می‌شوند. تکرارِ گسترش‌یافته باعث تغییر در شکل ملکول DNA از مارپیچ دوگانه به ساختاری با پیچ تند می‌شود. سازوکار سلولی به سختی می‌تواند این تغییر شکل را تکرار و تعمیر کند و این امر می‌تواند باعثِ ایجاد شکستگی در ملکول DNA شود.

بیماری زمانی رخ می‌دهد که تعدادی از تکرار‌های نوکلئوتید سه‌گانه CAG ِ گسترش‌یافته فراتر از آستانه ثبات حرکت کنند. آستانه‌ی بیماری هانتینگتون بین 38 تا 40 تکرار است. بیماری دیستروفی میوتونیک وقتی تکرار‌ها به 200 می‌رسد بروز پیدا می‌کند.

فریودنریچ گفت: «تعمیر مناسب برای آسیب DNA در تکرار CAG برای سلول ضروری است زیرا تعمیر مناسب می‌تواند از گسترش و تشدید این بیماری در آینده جلوگیری کند.»

پژوهشگران در این پژوهش که با نام "قواعدِ ترکیب مجدد در منافذ هسته مخمر، ثباتِ تعمیر و تکرار سه‌گانه را کنترل می‌کند" منتشر شده است، تکرار CAG ِ اندازه‌های متفاوت را در کروموزوم‌های مخمرِ در حال رشد معرفی کردند.‌ کروموزوم‌های دارای تکرار با ملکول فلورسنت مشخص شده‌اند، بنابراین مکان آنها در هسته سلول را می‌توان به صورت بصری دنبال کرد.‌

فریودنریچ بیان داشت: «ما دریافتیم کروموزوم‌های حاوی تکرار گسترش‌یافته CAG از داخل هسته به محیط پیرامونی هسته منتقل می‌شوند تا تعمیر شوند. پژوهش ما نشان داد DNA با تکرار گسترش‌یافته، این نقل مکان را برای تعمیر انجام می‌دهد. نزدیک شدن به محیط پیرامونی هسته به تعمیر تکرار کمک می‌کند تا بدون اشتباه انجام شود. وقتی از حرکتِ ملکول DNA جلوگیری می‌شود، کروموزوم به دفعات بیشتری می‌شکند و بیشتر احتمال دارد که تکرار جهش پیدا کند. پژوهش‌های قبلی، رفتن به محیط پیرامونی هسته برای تعمیر شدن را مشخص نکرده بودند. دانستن این امر گامی مهم برای حفظِ DNA تکراری و جلوگیری از آسیب به کروموزوم‌هاست.»

فریودنریچ اشاره کرد، هر چه تکرار طولانی‌تر باشد، فراوانیِ نقل مکان‌ها بیشتر خواهد بود. برای مثال CAG-130 بیشتر از CAG-70 تغییر مکان می‌دهد. علاوه بر این CAG-15 ِگسترش‌نایافته بیش از کنترلِ غیر تکراری جابه‌جا نمی‌شود. فرض بر این است که اگر سازوکار تکرار، مانع از تکرار شود منجر به نقل مکان می‌شود.

به طور معمول، هر رشته تکی DNA به عنوان الگویی برای تکثیر سایر رشته‌ها عمل می کند. آنزیمی که در تکثیر DNA مشارکت دارد هر رشته را بازسازی می‌کند تا از یک رشته، دو کروموزوم تکثیر شود. یک بخش از ملکول DNA ِ دورشته‌ای، به دو رشته جدا تقسیم می‌شود.

ساختار به دست آمده به شکل Y است که "دوشاخه تکرار" نامیده می‌شود. این فرآیند هنگامی که مشکلی در DNA وجود دارد متوقف می‌شود. در محیط پیرامونی، DNA آسیب‌دیده و مجموعه‌های منافذ هسته‌ای (NPCs) بر هم تأثیر متقابل دارند. NPCs، مجموعه‌‌ای از پروتئین‌هاست که به عنوان دورازه‌بان بین هسته سلول و سیتوپلاسم اطراف عمل می‌کند. یکی از این دروازه‌بان‌ها مجموعه Nup84 و مجموعه Slx5/8 ِ مرتبط است. آنها در هر NPC حضور دارند.

گروه پژوهشی نشان داد که هر دو این مجموعه‌ها برای تعمیرِ مناسبِ  DNA ِتکرار ضروری هستند. مجموعه Slx5/8 دارای نقشی حیاتی است و برای اتصال DNA ِتکرار به NPC لازم است. علاوه بر این برای تنظیمِ پروتئینِ تعمیر شناخته‌شده‌ی Rad52 به منظور تسهیلِ تعمیر مناسب عمل می‌کند در نتیجه از گسترش تکرار و شکستن کروموزوم جلوگیری می‌کند.

فریودنریچ‌ بیان داشت: «مجموعه منافذ هسته‌ای در پیشگیری از شکستن کروموزوم مانند جلوگیری از بی‌ثباتی در تکرار CAG نقش دارند. بنابراین در تعمیر DNA مؤثر هستند.»

زهرا رضی یی

پخش بدافزار توسط ابزارهای جعلی ِهشدار در مورد بیماری ابولا

مجرمان سایبری از موج ترسِ شایع شده در پی بیماری ابولا سوءاستفاده کرده و پورتالی جعلی را تاسیس کرده اند تا افراد با مراجعه به آن به دانلود کردن محصولات و بدافزارهای خطرناک بپردازند. لطفا اگر ترغیب شدید تا به سایت ebolawarnings.com سر بزنید و طبق هشدارهای آن برنامه ای را دانلود کنید، دست نگه دارید!

Equil ماژیک هوشمندی که پس از ضبط و دیجیتال کردن یادداشت های روی تخته وایت برد، آن ها را به دستگاه های دیگر می فرستد

شاید مطالبی که طی یک جلسه درسی یا اداری بر روی تخته های وایت برد نوشته می شوند، مهم باشند، اما با پاک شدن تخته، همگی از بین می روند. با Equil Smartmarker دیگر چنین اتفاقی نخواهد افتاد. این ماژیک هوشمند می تواند نوشته های روی وایت برد را بصورت همزمان ضبط کرده و آن ها را به کامپیوتر یا دیگر تجهیزات الکترونیکی هوشمند مانند گوشی های همراه، انتقال دهد.

شواهدی بیشتر از کلید ژنتیکی کشنده ترین شکل سرطان پوست

دانشمندان دانشگاه لیدز در انگلستان شواهد بیشتری را کشف کرده اند که سپرهای انتهایی کروموزوم ها (که به عنوان تلومر شناخته می شوند) در شناخت کشنده ترین نوع از سرطان پوست به نام ملانوما نقش بنیادی دارند.

گوگل کانال بتا را برای WebView اندروید راه‌اندازی کرد.

گوگل یک نام تجاری ِکانال بتا جدید را برای WebView اندروید راه‌اندازی کرد که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا جدیدترین نسخه WebView را آزمایش کنند و بازخورد ارائه دهند.

نکته‌ سلامتی: خوراکیِ مناسبی برای زمان خواب خود انتخاب کنید.

به خواب‌رفتن با شکمی که غار و غور می‌کند کار آسانی نیست، بنابراین داشتنِ احساس سیری در زمانِ خواب اهمیت دارد.