"بهترین خواندنی های علمی هفته"

18 اردیبهشت
هر هفته ما سعی می کنیم هیجان انگیزترین و جالبترین مقالات علمی را در اختیار شما قراربدهیم. اخباری از یک کشتی غرق شده در دریاچه میشیگان تا فشرده تر شدن بلندترین سلسله جبال دنیا یا اطلاعات جدید درباره دایناسور T-rex. در اینجا به ذکرده عدد از جالب ترین خبرها می پردازیم.

1- فشرده تر شدن قله اورست

زلزله ای که اخیراً در نپال اتفاق افتاد اثرات غیرمنتظره زیادی دربرداشته است. تصاویر اخذ شده توسط رادارهای ماهوارهای نشان داده اند زلزله علاوه برایجاد تخریب های فراوان در منطقه کاتماندو، باعث فشرده ترشدن دامنه اورست و درنتیجه افزایش ارتفاع سطح این منطقه به میزان حدوداً 120 سانتیمتر شده است. البته این فشردگی با سرعت بسیارپایینی رخ داده است.

2- یافتن گونه گیاهخوار دایناسور T-rex

دانشمندان به تازگی دریافته اند که دایناسور افسانهای T-rex، یک پسرعموی گیاهخوار داشته که تا بحال به خوبی شناخته نشده است. تحقیقات ثابت کرده اند که این دایناسور و بخش عمده ای از گونه های متعلق به شاخه theropod ها گوشتخوار بوده و یافتن این نمونه گیاهخوار باعث شگفتی محققان شده است.

3- کودکان نابغه و اتیسم (Autism)

براساس مطالعات جدید چندین تشابه ژنتیکی بین کودکان بسیار باهوش و کودکان مبتلا به "اتیسم" وجود دارد. اتیسم نوعی بیماری "درخود فرورفتگی" است که درآن ارتباط کودک با محیط اطرافش قطع می گردد. از جمله تشابهات ظاهری این دو گروه، داشتن حافظه خوب و توجه به جزئیات می باشد.

4- یافتن راز geoglyphs

چگونگی ایجاد خطوط Nazca در بیابان پرو، یکی از جنجال برانگیزترین مباحث جاری در میان باستان شناسان است که برای سال ها ادامه داشته و هنوز به عنوان یک معما از آن یاد می شود. شواهد جدیدی به دست آمده که نشان می دهند حداقل دو گروه مجزای انسانی در دو تاریخ کاملاً متفاوت این خطوط را ایجاد کرده اند.

5- چرا تعداد بیشتری از زنان ورزش را رها میکنند؟

یک مطالعه تازه ثابت کرده است تعداد زنانی که از تمرین های ورزشی صرفنظر می کنند به مراتب بیشتراز آقایان است. تحقیقات اخیر نشان می دهند که علت اصلی این بی میلی را باید در ژنوم آنها جستجو کرد. درواقع این ژن ها هستند که باید مورد سرزنش قرار بگیرند نه صاحبان ژن ها!!

6- بیماری های قلبی و تعدد زوجات!

دانشمندان اخیراً دریافته اند تعدد زوجات در مردان باعث افزایش خطر بروز بیماری های قلبی می شود. این مردان که اصطلاحاً polygamy نامیده می شوند، چهار برابر بیشتر از سایر مردان دچار مشکلات قلبی مانند سکته و گرفتگی عروق می شوند.

7- تاتوی بدن و عملکرد ساعت های Apple

به نظر می رسد وجود تاتو در مصرف کنندگان باعث سردرگمی ساعت های اپل می گردد!! طبق گزارش های به دست آمده، عملکرد این ساعت ها در کسانی که دارای خالکوبی بر پوست بدنشان هستند به خوبی سایر افراد نیست. این ساعت ها با استفاده از پرتو نورِ بازتابیده از پوست بدن فرد، میزان ضربان موج خروجی لازم را اندازه گیری کرده و بدین وسیله ساعت را مشخص می کنند. ظاهراً جوهر موجود در نقوش تاتو باعث ایجاد اختلال در این فرآیند می گردد.

8- گلوله های خود-رهیاب

ارتش آمریکا آغاز به ساخت نوع جدیدی از گلوله کرده است که تحت عنوان "خود رهیاب" شناخته می شوند. این گلوله ها قادر به هدف گیری خودکار هستند و کارایی آنها در کمک به افراد مبتدی مخصوصاً در هنگام وزش بادهای شدید و گرد و غبار، بسیار بالا است.

9- غرق کشتی در دریاچه

بررسی عکس های گوناگونی که توسط گوشی های هوشمند ازسطح دریاچه میشیگان گرفته شده نشانگر واقعیت جدیدی هستند. در این عکس ها، البته پس از ذوب شدن یخ های سطحی دریاچه، بقایای یک کشتی غرق شده پدیدار گشته است. چگونگی غرق شدن این کشتی می تواند بهانه خوبی برای انجام مطالعات تازه باشد.

10- ردیابی تجربیات توهمی

گاهی انسان تجربیات و صحنه هایی را به یاد می آورد که هرگز حقیقتاً تجربه نکرده است. به تازگی محققان سوئدی توسط دوربین های مخصوص و اسکنرهای MRI به بررسی فرآیند  تولید تصاویر توهمی پرداخته و توانسته اند محل پردازش اینگونه اطلاعات را درمغز شناسایی کنند که قدم بزرگی در زمینه کشف چگونگی جهت یابی فضایی توسط مغز می باشد.

لادن بهگو

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

نوع عجیبی از ذرت جهش یافته برای مبارزه با گرسنگی جهانی

از آنجایی که جمعیت زمین رو به فزونی رفته و تغییرات اقلیمی نیز برای کشاورزی در سرتاسر جهان مشکلات عدیده ای را به وجود آورده است، امنیت غذایی یکی از مشکلات بسیار عمده آینده خواهد بود. یعنی باید راهی را برای حداکثررسانی محصول قابل کشت از زمین های کشاورزی بدست بیاوریم. تیمی از زیست شناسان لابراتوار کلد اسپرینگ هاربر راهی برای حل مشکل یاد شده پیدا کرده اند، به این ترتیب که دست به مهارسازی جهش ژنتیکی طبیعی زده اند که میزان محصول ذرت را تا 50% افزایش می دهد.

ال جی سیستم لباسشویی TWIN Wash laundry دوقلویِ خود را معرفی می کند

بیشترین دردسر استفاده از لباسشویی به این خاطر است که نمی توان تمامی لباس ها را یکباره در آن شست. ابتدا باید لباس های تیره را در ماشین بریزید و بعد هم باید یک دور لباس های سفید را داخل ماشین بیندازید تا آنها را بشوید. اما امروز در نمایشگاه CES 2015، ال جی، از راهکاری نسبی برای حل این مشکل پرده برداری نمود که عبارت است از سیستم شستشوی دوقلوی ِجدید این شرکت. TWIN Wash به شما اجازه انجامِ دو بار شستشو را در یک نوبت می دهد.

"اسمالر آبجکتس": شرکتی جدید از کلاوسون کوئیویستو رونه

به منظور بزرگداشت بیستمین سال تاسیس استودیوی طراحی و معماری سوئدی کلاوسون کوئیویستو رونه، سه طراح این شرکت با نامهای مارتن کلوسن، ایرو کوئیویستو و اولا رونه به طور رسمی شرکت اسمالر آبجکتس را طی هفته طراحی استکهلم 2015 راه اندازی کردند. اولین مجموعه تولیدی این شرکت متشکل از هشت محصول کوچک ولی کاربردی می باشد که برخی از آنها را در ادامه بررسی می کنیم

" تاور پیر" (برج اسکله) در کنار رودخانه تیمز لندن

" تاور پیر" پروژه ایست که طراحی آن به عهده ساتورو سوگیهارا از ATLV قرار داشته و به سفارش یک مجله خلق شده است. هدف از این پروژه تصور شهری ترکیبی متشکل از بخش های مختلف لس آنجلس و لندن می باشد.