"بهترین خواندنی های علمی هفته"

18 اردیبهشت
هر هفته ما سعی می کنیم هیجان انگیزترین و جالبترین مقالات علمی را در اختیار شما قراربدهیم. اخباری از یک کشتی غرق شده در دریاچه میشیگان تا فشرده تر شدن بلندترین سلسله جبال دنیا یا اطلاعات جدید درباره دایناسور T-rex. در اینجا به ذکرده عدد از جالب ترین خبرها می پردازیم.

1- فشرده تر شدن قله اورست

زلزله ای که اخیراً در نپال اتفاق افتاد اثرات غیرمنتظره زیادی دربرداشته است. تصاویر اخذ شده توسط رادارهای ماهوارهای نشان داده اند زلزله علاوه برایجاد تخریب های فراوان در منطقه کاتماندو، باعث فشرده ترشدن دامنه اورست و درنتیجه افزایش ارتفاع سطح این منطقه به میزان حدوداً 120 سانتیمتر شده است. البته این فشردگی با سرعت بسیارپایینی رخ داده است.

2- یافتن گونه گیاهخوار دایناسور T-rex

دانشمندان به تازگی دریافته اند که دایناسور افسانهای T-rex، یک پسرعموی گیاهخوار داشته که تا بحال به خوبی شناخته نشده است. تحقیقات ثابت کرده اند که این دایناسور و بخش عمده ای از گونه های متعلق به شاخه theropod ها گوشتخوار بوده و یافتن این نمونه گیاهخوار باعث شگفتی محققان شده است.

3- کودکان نابغه و اتیسم (Autism)

براساس مطالعات جدید چندین تشابه ژنتیکی بین کودکان بسیار باهوش و کودکان مبتلا به "اتیسم" وجود دارد. اتیسم نوعی بیماری "درخود فرورفتگی" است که درآن ارتباط کودک با محیط اطرافش قطع می گردد. از جمله تشابهات ظاهری این دو گروه، داشتن حافظه خوب و توجه به جزئیات می باشد.

4- یافتن راز geoglyphs

چگونگی ایجاد خطوط Nazca در بیابان پرو، یکی از جنجال برانگیزترین مباحث جاری در میان باستان شناسان است که برای سال ها ادامه داشته و هنوز به عنوان یک معما از آن یاد می شود. شواهد جدیدی به دست آمده که نشان می دهند حداقل دو گروه مجزای انسانی در دو تاریخ کاملاً متفاوت این خطوط را ایجاد کرده اند.

5- چرا تعداد بیشتری از زنان ورزش را رها میکنند؟

یک مطالعه تازه ثابت کرده است تعداد زنانی که از تمرین های ورزشی صرفنظر می کنند به مراتب بیشتراز آقایان است. تحقیقات اخیر نشان می دهند که علت اصلی این بی میلی را باید در ژنوم آنها جستجو کرد. درواقع این ژن ها هستند که باید مورد سرزنش قرار بگیرند نه صاحبان ژن ها!!

6- بیماری های قلبی و تعدد زوجات!

دانشمندان اخیراً دریافته اند تعدد زوجات در مردان باعث افزایش خطر بروز بیماری های قلبی می شود. این مردان که اصطلاحاً polygamy نامیده می شوند، چهار برابر بیشتر از سایر مردان دچار مشکلات قلبی مانند سکته و گرفتگی عروق می شوند.

7- تاتوی بدن و عملکرد ساعت های Apple

به نظر می رسد وجود تاتو در مصرف کنندگان باعث سردرگمی ساعت های اپل می گردد!! طبق گزارش های به دست آمده، عملکرد این ساعت ها در کسانی که دارای خالکوبی بر پوست بدنشان هستند به خوبی سایر افراد نیست. این ساعت ها با استفاده از پرتو نورِ بازتابیده از پوست بدن فرد، میزان ضربان موج خروجی لازم را اندازه گیری کرده و بدین وسیله ساعت را مشخص می کنند. ظاهراً جوهر موجود در نقوش تاتو باعث ایجاد اختلال در این فرآیند می گردد.

8- گلوله های خود-رهیاب

ارتش آمریکا آغاز به ساخت نوع جدیدی از گلوله کرده است که تحت عنوان "خود رهیاب" شناخته می شوند. این گلوله ها قادر به هدف گیری خودکار هستند و کارایی آنها در کمک به افراد مبتدی مخصوصاً در هنگام وزش بادهای شدید و گرد و غبار، بسیار بالا است.

9- غرق کشتی در دریاچه

بررسی عکس های گوناگونی که توسط گوشی های هوشمند ازسطح دریاچه میشیگان گرفته شده نشانگر واقعیت جدیدی هستند. در این عکس ها، البته پس از ذوب شدن یخ های سطحی دریاچه، بقایای یک کشتی غرق شده پدیدار گشته است. چگونگی غرق شدن این کشتی می تواند بهانه خوبی برای انجام مطالعات تازه باشد.

10- ردیابی تجربیات توهمی

گاهی انسان تجربیات و صحنه هایی را به یاد می آورد که هرگز حقیقتاً تجربه نکرده است. به تازگی محققان سوئدی توسط دوربین های مخصوص و اسکنرهای MRI به بررسی فرآیند  تولید تصاویر توهمی پرداخته و توانسته اند محل پردازش اینگونه اطلاعات را درمغز شناسایی کنند که قدم بزرگی در زمینه کشف چگونگی جهت یابی فضایی توسط مغز می باشد.

لادن بهگو

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

17 نکته و ترفند برای انجام بهترین استفاده از iPhone 6

زندگی بدون تکنولوژی‌های امروزی سخت است. iPhone 6 و 6Plus دو مورد از بهترین و دوستداشتنی ترین گوشی‌های هوشمندی هستند که تا به حال وارد بازار مشتریان شده‌اند. این گوشی‌ها با مجموعه ای از سخت افزارهای قوی و اکوسیستم برنامه‌های شگفت انگیز اپل یکپارچه و سازگار شده‌اند.

تصویر پس‌زمینه‌ی زنده‌ی گوگل می‌تواند عمر باتری، هشدارها و قدرت سیگنال شبکه را نشان دهد.

آزمایشگاه‌های خلاق گوگل، تصویر پس‌زمینه‌ی زنده‌ی جدیدی در راستای هدفی مشخص، عرضه کرده اند. اغلب کاربرانِ اندروید به علت اینکه تصویر پس‌زمینه‌ی زنده، باتری زیادی مصرف می‌کند از آن استفاده نمی‌کنند. با اینکه وقتی اندروید برای اولین بار این قابلیت را عرضه کرد بسیار جالب به نظر می‌رسید در حال حاضر اغلب تصاویر پس‌زمینه کسل‌کننده و قدیمی به نظر می‌رسند. اما این تصویر پس‌زمینه‌ی جدید که Meter نام دارد شرایط را تغییر می‌دهد.

ویدئوهای خود را از طریق کروم کست پخش کنید

ظرف دو سال گذشته کروم کست گوگل توانسته به سرعت جای خودش را در میان کاربران باز کند و هر نوع محتوایی را ارائه بدهد. جدیدترین قابلیتی که به کروم کست اضافه شده نیز از طرف وی مئو Vimeo صورت گرفته است، که ویدئوهای خودش را برای پخش مستقیم از طریق گوشی همراه iOS بر روی صفحه تلویزیون با استفاده از کروم کست عرضه داشته است.

سیستم گوارش: حقایق، کارکردها و بیماری ها

سیستم گوارش انسان متشکل از چند عضو است که وظیفه دارند غذای مصرفی را به مواد مغذی حیاتی برای جذب اندامهای داخلی بدن تبدیل کنند، همچنین این سیستم مواد زائد و مضر را از بدن دفع می کند. سیستم گوارش برای سلامت بدن مهم است، زیرا در صورتی که از کار بیفتد، بدن نمی تواند خود را تغذیه کند یا از شر مواد زائد خلاص شود. در مطلب حاضر تمام نکات لازم در مورد امعا و احشا و نحوه کارکرد سیستم گوارشی بدن را در اختیارتان می گذاریم.

دستاورد جدید در زمینه پیل های سوختی: نظم بخشی به عیوب نقطه ای و باز کردن راهی برای عبور اکسیژن

اکسید فلزی جدیدی کشف شده است که ساختار اتمی آن شامل آرایه های بسیار منظمی از محل های خالی مربوط به اتم های اکسیژن است (که به آن ها عیوب اکسیژنی نیز گفته می شود). این ساختار، باعث می شود یون های اکسیژن بتوانند در دماهای پایین (تقریباً 250 درجه سلسیوس)، به سرعت و به راحتی درون ماده حرکت کنند.