پژوهشی جدید درباره منبع قدرت مغز انسان

07 اردیبهشت
پژوهشی که به تازگی انجام شده است، تغییرات شگرفی را در درک ما از یاخته های عصبی مغز نشان می دهد، اینکه این یاخته ها چگونه انرژی مورد نیاز برای کار مغز را تولید می کنند. بررسی نشان می دهد که نورون ها بیش از آنکه قبلاً تصور می شد، مستقل هستند و این پژوهش نشانگر گستره ای از اختلالات عصبی می باشد. نتایج این پژوهش در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه روچستر این پژوهش را انجام می دهند. یکی از اعضاء تیم می گوید: «این نورون ها هستند که مصرف کنندگان اولیه گلوکز هستند و نه یاخته های پشتیبانی کننده مغز، و این مصرف در ارتباط با فعالیت مغز است».

مغز برای انجام وظائفی که دارد، به انرژی بسیار زیادی نیازمند است. مغز افراد بزرگسال به طور میانگین تنها دو درصد از وزن آنها را تشکیل می دهد، ولی برآورد شده است که 20 درصد از انرژی بدن را مصرف می کند. در نتیجه، حل کردن این مسئله که یاخته های مغز (به ویژه نورون ها) چگونه انرژی تولید می کنند، نه تنها بصورت چشمگیری دلالت بر درک بیولوژی پایه ای این موضوع دارد، بلکه به اختلالات عصبی نیز مرتبط است، اختلالاتی ناشی از سوخت و ساز خیلی کم و یا خیلی زیاد در مغز.

سیستم گوارش ما، هیدرات های کربن موجود در غذا را به گلوکز تبدیل می کند، و این مولکولی است که منبع اصلی انرژی بدن می باشد. سپس گلوکز از راه سیستم گردش خون به سرتاسر بدن منتقل می شود. در درون یاخته ها، mitochondria که به عنوان یک نیروگاه سلولی کار می کند، این قندها را با اکسیژن ترکیب می کند تا انرژی تولید شود.

مغز برخلاف سایر بخش های بدن، اکوسیستم ویژه خودش را دارد. مدت ها بود دانشمندان بر این باور بودند که یک یاخته پشتیبان به نام astrocyte که در مغز وجود دارد، از بابت انرژی، یک نقش واسطه را در پشتیبانی از نورون ها بر عهده دارد. این نظریه، فرضیه lactate shuttle نامیده می شود.

دانشمندان این تصور را داشته اند که astrocyte ها، مصرف کنندگان اولیه گلوکز در مغز هستند و به مانند یک پرنده مادر که برای هضم غذا به جوجه هایش کمک می کند، این یاخته ها نیز پیش از آنکه مولکول های گلوکز را به نورون ها منتقل کنند، آنها را به یکی دیگر از مشتقات (lactate) تبدیل می کنند. Lactate شکلی از مولکول قند است که توسط mitochondria به عنوان سوخت به کار می رود.

«مشکل فرضیه lactate shuttle اینست که با تهیه محصول lactate برای astrocyte ها که از بیرون تأمین می شود، نورون ها در وضعیت خطرناکی قرار می گیرند. چرا نورون ها که حیاتی ترین یاخته ها برای زنده ماندن ما هستند، باید از بابت تأمین انرژی به یاخته دیگری وابسته باشند؟»

این پژوهش که هم در مورد یاخته های مغز موش ها و هم انسان ها انجام شده است، ناشی از فناوری های تصویربرداری می باشد که "میکروسکوپ دو فوتونی" نامیده می شود که دانشمندان را قادر می سازد تا فعالیت مغز را به صورت همزمان، در مغز مشاهده کنند.

پژوهشگران با قیاس با گلوکز متوجه شدند که این نورون ها هستند که مستقیماً گلوکز بیشتری را در مغز می دهند و نه astrocyteها. همچنین آنها فهمیدند که نورون ها هنگامی که تحریک شوند و بیشتر فعال شوند، گلوکز بیشتری مصرف می کنند و هنگامی که موش ها بیهوش شوند، نورون ها گلوکز کم تری می گیرند. به عبارت دیگر، گرفتن گلوکز توسط astrocyte ها بدون توجه به فعالیت مغز، نسبتاً ثابت باقی می ماند.

پژوهشگران دیدند در سطح سلولی، نورون ها درحال انجام دادن کار خودشان از بابت تبدیل گلوکز به lactate هستند و نیز دیدند آنزیمی به نام hexokinase که نقش کلیدی را در تولید lactate آنزیم بر عهده دارد، در مقایسه با astrocyte ها در مقادیر بیشتری از نورون ها حضور دارد.

این یافته ها به گونه چشمگیری دلالت بر درک میزبان از بیماری ها دارد. تولید بیش از حد lactate می تواند منجر به وضعیت lactic acidosis شود. این وضعیت می تواند به یاخته های عصبی آسیب بزند و سبب گیجی، هذیان گویی و تشنّج شود. در حالت سکته مغزی، انباشته شدن lactate در موضوع از بین رفتن بافت مغز سهیم است و می تواند به بهبود بیمار آسیب برساند. متابولیسم عصبی نیز نقش مهمی را در بیماری آلزایمر و سایر بیماری های مربوط به بازسازی سلول های عصبی بازی می کند.

پژوهشگران نشان داده اند که جلوگیری از انتقال lactate بین یاخته ها، می تواند فعالیت مربوط به حمله ناگهانی بیماری را در موش ها کاهش دهد. ولی در بسیاری از مطالعات پیشین فرض شده است که lactate توسط astrocyte ها تولید می شود و اینکه نورون ها نقش تماشاچیان غیر فعالی را دارند. این بررسی جدید، با نشان دادن اینکه نورون ها گلوکز را مستقیماً مصرف می کنند و وابسته به تولید astrocytic و تحویل lactate نیستند، پرسش هایی را به میان می کشد.

«درک مکانیسم های زیستی دقیق و پیچیده مغز، نخستین گام اساسی در پژوهش بیماری- محور می باشد. هر گونه تصور نادرست درباره عملکردهای بیولوژیکی (ازقبیل متابولیسم)، سرانجام بر روی این موضوع تأثیر می گذارد که دانشمندان چگونه یافته های خودشان را فرض می پندارند و آنها را آنالیز می کنند. اگر به دنبال مکان نادرستی باشیم، نخواهیم توانست پاسخ های درستی پیدا کنیم.»

ابراهیم یگانه

با درودهای گرم به همه.

*  تحصيلات: لیسانس الكترونيك

*  تاریخ تولد: 1342

*  سابقه کار ترجمه (به جز سایت کوی دانش): همکاری با دارالترجمه ها، شرکت ها و اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف، ترجمه چندین سایت (سایت آمریکایی سرطان، ...)

*  پیشینه شغلی در سایر زمینه ها: مهندس بازنشسته ایران خودرو با تجربه علمی و عملی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی (برق، آب، گاز، هوای فشرده) در صنایع و در محیط های خانگی.

MirrorMirror، شما و اطلاعات دیجیتالیِ شما را منعکس می‌کند.

شانه زدن موها و مسواک زدن به دندان‌ها، کارهایی هستند که می‌توان آنها را با این آینه جدید، جذاب‌تر و سرگرم‌کنند‌ه‌تر کرد. این آینه علاوه بر نشان دادن شما، می‌تواند ایمیل‌ها، اخبار جدید، توئیت‌ها، زمانِ حرکت حمل‌ و نقل عمومی و تمام اطلاعات آنلاین را نمایش دهد. گروهی از دانشجویانِ دانشکده علوم و دانشکده مهندسی در دانشگاه پوردو، این آینه را اختراع کردند. این آینه به عنوان یک رابط اطلاعات کار می‌کند. نیاز به بروزرسانی اطلاعات در زمینه زمان حرکت اتوبوس‌ها، الهام بخشِ گروه برای اختراع این آینه بوده است. نمونه اولیه، MirrorMirror نامیده می‌شود و در سال 2014 در طول مسابقه‌ای 36 ساعته در دانشگاه ساخته شده است. در این آینه، فناوری شناسایی چهره به کار گرفته شده است که با نگاه کردن کاربر به آینه، اطلاعات را نمایش می‌دهد.

کشف ژنتیک نابینایی می تواند به روش درمان نابینایی های مادرزادی کمک کند.

پیشرفت در زمینه کشف یا تشخیص ژن هایی که باعث تخریب شبکیه چشم می شوند در درمان سریع و زود هنگام بیماران نابینا و کم بینا در دوران طفولیت کمک می کند.

زالوی غول پیکر، قرمز رنگ  و ترسناک، شکار خود را تماما می بلعد.

زالوی غول پیکر، قرمز رنگ و ترسناک، شکار خود را تماما می بلعد.

این زالوی قرمز و غول پیکر برای دنیای علم هنوز پدیده تازه ایست که طبقه بندی نشده است ، زالوی قرمز و غول پیکر، توسط قبیله ای در اطراف ناحیه بورنئو – Borneo- نام گذاری شده است. به طور معمول، زالوها خون شکار را می مکند : با این وجود این نوع از زالوها خیلی بزرگ هستند و به جای مکیدنِ خون شکارش، تمام شکار را می بلعد. فیلم هایی که در اینترنت درباه آن وجود دارد، برای برخی افراد قابل دیدن نیست.

نکته های سلامتی: بسته بندی غذا و آب برای استفاده در گردش

معمولا برای بسته بندی غذا و آب جهت استفاده در هوای آزاد و گردش معیار مشخصی وجود ندارد. اما برای جلوگیری از مشکلات ناشی از مصرف غذا و نوشیدنی در این مواقع خوب است توصیه هایی را رعایت کنید.

تعامل اجتماعی انسان و ربات تا کجا پیش می رود؟

همه ما تاثیر عصر دیجیتال را در ساخت ماشینهای میکانیکی همچون انسانهای ماشینی با قدرت های خارق العاده و ربات هایی که توسط روح تسخیر شده اند را در فیلم ها دیده ایم. اما در دنیای امروز، دنیایی ملموس و احساسی، درون این ربات ها در حال شکل گرفتن است. "ربات های اجتماعی" همانطور که از نامشان پیداست کمتر مکانیزه می باشند و بیشتر شبیه ماشینهای خودکارِ احساساتی هستند که می توانند همنشین و مصاحب خوبی برای انسانها باشند. باعث تعجب است اگر از نفوذ این ربات ها در زندگی بشر تصوری نداشته باشیم ...