پژوهشی جدید درباره منبع قدرت مغز انسان

07 اردیبهشت
پژوهشی که به تازگی انجام شده است، تغییرات شگرفی را در درک ما از یاخته های عصبی مغز نشان می دهد، اینکه این یاخته ها چگونه انرژی مورد نیاز برای کار مغز را تولید می کنند. بررسی نشان می دهد که نورون ها بیش از آنکه قبلاً تصور می شد، مستقل هستند و این پژوهش نشانگر گستره ای از اختلالات عصبی می باشد. نتایج این پژوهش در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه روچستر این پژوهش را انجام می دهند. یکی از اعضاء تیم می گوید: «این نورون ها هستند که مصرف کنندگان اولیه گلوکز هستند و نه یاخته های پشتیبانی کننده مغز، و این مصرف در ارتباط با فعالیت مغز است».

مغز برای انجام وظائفی که دارد، به انرژی بسیار زیادی نیازمند است. مغز افراد بزرگسال به طور میانگین تنها دو درصد از وزن آنها را تشکیل می دهد، ولی برآورد شده است که 20 درصد از انرژی بدن را مصرف می کند. در نتیجه، حل کردن این مسئله که یاخته های مغز (به ویژه نورون ها) چگونه انرژی تولید می کنند، نه تنها بصورت چشمگیری دلالت بر درک بیولوژی پایه ای این موضوع دارد، بلکه به اختلالات عصبی نیز مرتبط است، اختلالاتی ناشی از سوخت و ساز خیلی کم و یا خیلی زیاد در مغز.

سیستم گوارش ما، هیدرات های کربن موجود در غذا را به گلوکز تبدیل می کند، و این مولکولی است که منبع اصلی انرژی بدن می باشد. سپس گلوکز از راه سیستم گردش خون به سرتاسر بدن منتقل می شود. در درون یاخته ها، mitochondria که به عنوان یک نیروگاه سلولی کار می کند، این قندها را با اکسیژن ترکیب می کند تا انرژی تولید شود.

مغز برخلاف سایر بخش های بدن، اکوسیستم ویژه خودش را دارد. مدت ها بود دانشمندان بر این باور بودند که یک یاخته پشتیبان به نام astrocyte که در مغز وجود دارد، از بابت انرژی، یک نقش واسطه را در پشتیبانی از نورون ها بر عهده دارد. این نظریه، فرضیه lactate shuttle نامیده می شود.

دانشمندان این تصور را داشته اند که astrocyte ها، مصرف کنندگان اولیه گلوکز در مغز هستند و به مانند یک پرنده مادر که برای هضم غذا به جوجه هایش کمک می کند، این یاخته ها نیز پیش از آنکه مولکول های گلوکز را به نورون ها منتقل کنند، آنها را به یکی دیگر از مشتقات (lactate) تبدیل می کنند. Lactate شکلی از مولکول قند است که توسط mitochondria به عنوان سوخت به کار می رود.

«مشکل فرضیه lactate shuttle اینست که با تهیه محصول lactate برای astrocyte ها که از بیرون تأمین می شود، نورون ها در وضعیت خطرناکی قرار می گیرند. چرا نورون ها که حیاتی ترین یاخته ها برای زنده ماندن ما هستند، باید از بابت تأمین انرژی به یاخته دیگری وابسته باشند؟»

این پژوهش که هم در مورد یاخته های مغز موش ها و هم انسان ها انجام شده است، ناشی از فناوری های تصویربرداری می باشد که "میکروسکوپ دو فوتونی" نامیده می شود که دانشمندان را قادر می سازد تا فعالیت مغز را به صورت همزمان، در مغز مشاهده کنند.

پژوهشگران با قیاس با گلوکز متوجه شدند که این نورون ها هستند که مستقیماً گلوکز بیشتری را در مغز می دهند و نه astrocyteها. همچنین آنها فهمیدند که نورون ها هنگامی که تحریک شوند و بیشتر فعال شوند، گلوکز بیشتری مصرف می کنند و هنگامی که موش ها بیهوش شوند، نورون ها گلوکز کم تری می گیرند. به عبارت دیگر، گرفتن گلوکز توسط astrocyte ها بدون توجه به فعالیت مغز، نسبتاً ثابت باقی می ماند.

پژوهشگران دیدند در سطح سلولی، نورون ها درحال انجام دادن کار خودشان از بابت تبدیل گلوکز به lactate هستند و نیز دیدند آنزیمی به نام hexokinase که نقش کلیدی را در تولید lactate آنزیم بر عهده دارد، در مقایسه با astrocyte ها در مقادیر بیشتری از نورون ها حضور دارد.

این یافته ها به گونه چشمگیری دلالت بر درک میزبان از بیماری ها دارد. تولید بیش از حد lactate می تواند منجر به وضعیت lactic acidosis شود. این وضعیت می تواند به یاخته های عصبی آسیب بزند و سبب گیجی، هذیان گویی و تشنّج شود. در حالت سکته مغزی، انباشته شدن lactate در موضوع از بین رفتن بافت مغز سهیم است و می تواند به بهبود بیمار آسیب برساند. متابولیسم عصبی نیز نقش مهمی را در بیماری آلزایمر و سایر بیماری های مربوط به بازسازی سلول های عصبی بازی می کند.

پژوهشگران نشان داده اند که جلوگیری از انتقال lactate بین یاخته ها، می تواند فعالیت مربوط به حمله ناگهانی بیماری را در موش ها کاهش دهد. ولی در بسیاری از مطالعات پیشین فرض شده است که lactate توسط astrocyte ها تولید می شود و اینکه نورون ها نقش تماشاچیان غیر فعالی را دارند. این بررسی جدید، با نشان دادن اینکه نورون ها گلوکز را مستقیماً مصرف می کنند و وابسته به تولید astrocytic و تحویل lactate نیستند، پرسش هایی را به میان می کشد.

«درک مکانیسم های زیستی دقیق و پیچیده مغز، نخستین گام اساسی در پژوهش بیماری- محور می باشد. هر گونه تصور نادرست درباره عملکردهای بیولوژیکی (ازقبیل متابولیسم)، سرانجام بر روی این موضوع تأثیر می گذارد که دانشمندان چگونه یافته های خودشان را فرض می پندارند و آنها را آنالیز می کنند. اگر به دنبال مکان نادرستی باشیم، نخواهیم توانست پاسخ های درستی پیدا کنیم.»

ابراهیم یگانه

با درودهای گرم به همه.

*  تحصيلات: لیسانس الكترونيك

*  تاریخ تولد: 1342

*  سابقه کار ترجمه (به جز سایت کوی دانش): همکاری با دارالترجمه ها، شرکت ها و اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف، ترجمه چندین سایت (سایت آمریکایی سرطان، ...)

*  پیشینه شغلی در سایر زمینه ها: مهندس بازنشسته ایران خودرو با تجربه علمی و عملی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی (برق، آب، گاز، هوای فشرده) در صنایع و در محیط های خانگی.

گوشی هوشمند HTC One A9 با مشخصات یک پردازشگر ده هسته ای MediaTek MT6797 و رم 4 گیگابایت عرضه می شود.

گوشی هوشمند HTC One A9 تست بنچ مارک Geekbench را پشت سر گذاشته و مشخص شد که قهرمان جدید این شرکت مجهز به یک پردازشگر MediaTek MT6797 است. این چیپ ست 10 هسته دارد. شرکت MediaTek در تولید این چیپ ست از طراحی سه شاخه بهره برده، بدین صورت که برای پردازش کارهای سنگین از دو هسته Cortex A72 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز، برای پردازش کارهای سبک تر از چهار هسته Cortex A53 با فرکانس 2 گیگاهرتز و برای کارهای سبک از چهار هسته Cortex A53 با فرکانس 1.4 گیگاهرتز استفاده کرده است. اینگونه طراحی تلفیقی با پردازش 20 نانومتری در تولید این چیپ ست موجب کاهش 30 درصدی مصرف انرژی نسبت به سایر چیپ ست های فوق العاده شده است.

ادغام پنل های خورشیدی در دوچرخه خورشیدی-برقیِ Leaos

سفر کردن با دوچرخه به جای اتومبیل یا اتوبوس، مزایای خاص خودش را دارد ولی کسی نمی خواهد کیلومترهای بیشماری را بر روی دوچرخه رکاب بزند. و در اینجا است که دوچرخه برقی به میدان می آید و پیمودن مسافت های دراز و بالا رفتن از تپه های با شیب تند توسط دوچرخه، آسان تر می شود. ایراد دوچرخه های برقی، محدودیت آنها در طی مسیرهای طولانی می باشد. چون شما برای پیمودن مسیرهای طولانی، نیاز به شارژ دوباره باتری ها خواهید داشت و یا ناگزیر خواهید بود که برای طی کردن ادامه راه، رکاب بزنید. دوچرخه خورشیدی-برقیِ Leaos حداقل در مناطق آفتابی می تواند این مشکل را حل کند که این توانایی آن، ناشی از پنل های خورشیدی داخلی دوچرخه می باشد.

چگونه از برنامه‌های حواس‌پرت‌کننده روی گوشی اندروید اجتناب کنیم و بهروری را افزایش دهیم؟

این موقعیت برای همه‌ی ما پیش آمده است: باید چند ساعت روی انجام کاری تمرکز کنید اما گوشی هوشمندتان حواستان را پرت می‌کند. پیام‌های فوری، ایمیل‌ها، هشدارهایی از بازی مورد علاقه‌تان و موارد دیگر از جمله روش‌هایی است که گوشی هوشمندتان حواس شما را پرت می‌کند و اجازه‌ی تمرکز به شما نمی‌دهد. البته هیچ‌یک از آنها بهره‌وریِ لازم را هم ندارند.

دلفین ها چگونه می خوابند؟

برای انسان و سایر پستاندارانی که روی خشکی زندگی می کنند خواب عبارت است از بیهوشی جزئی یا کلی و از کار افتادن تمامی ماهیچه های ارادی (منظور ماهیچه هایی است که در حالت هوشیاری توسط انسان یا جانور کنترل می شوند) و نیز حس هایی نظیر بینایی و بویایی. اما در مورد دلفین ها و سایر جانوران از این گروه نظیر وال ها، نهنگ قاتل و گراز دریایی اینگونه نیست. این جانوران به جای خوابی که ما می شناسیم، شکل غیرعادی از خواب به نام "خواب امواج آهسته تک نیمکره ای" را تجربه می کنند. خواب امواج آهسته که آنرا به نام خواب عمیق هم می شناسند نوعی است که در آن مغز خاطرات جدید را با هم ترکیب کرده و خود را از فعالیت های روزمره بازیابی می کند. برای بررسی بیشتر این موضوع جالب با کوی دانش همراه شوید...

نسخه آندرویدی اِوِرنوت و بروزرسانی با طراحی جدید

اورنوت نسخه آندرویدی اپ یادداشت بردار خود را بروزرسانی کرده است. با توجه به اینکه متریال دیزاین (استاندارد طراحی جدید) آندروید در این بروزرسانی مورد توجه قرارگرفته است، آدام گیلین-فینگان، طراح اورنوت اظهار می دارد که از "عناصر لمسی همانند سایه ها و عمق در بروزرسانی جدید استفاده شده تا در نقش نشانه هایی برای قابلیت استفاده ظاهر شوند". انتقال های صفحه روان تر هستند و هر صفحه "حاصل تعامل تعداد بسیاری سطوح مستقل است". بنا به گفته اورنوت دلیل متفاوت بودن اپ های نسخه های iOS و آندروید از یکدیگر آنست که هدف، نشان دادن موارد متمایز کننده هر یک از پلت فرم ها از هم بوده است.