حلقه اینشتین در تصویری خیره کننده از کهکشانی در دوردست مشاهده شد

21 فروردین
ستاره شناسان با استفاده از واضحترین تصاویری که تاکنون توسط آرایه بزرگ میلیمتری و زیر میلیمتری آتاکاما (آلما) گرفته شده، کشف کرده اند که یک کهکشان دور، که از زمین با کمک عدسی گرانشی دیده می شود، مانند یک حلقه کیهانی به نظر می آید.

با توجه به اختلاف ایجاد شده ناشی از چیدمان احتمالی دو کهکشان دور، این ساختار حلقه مانند قابل توجه، جلوه ای نادر و عجیب از عدسی گرانشی می باشد که توسط آلبرت اینیشتین در نظریه نسبیت عام پیش بینی شده است.

پدیده عدسی گرانشی هنگامی روی می دهد که یک کهکشان عظیم و یا خوشه ای از کهکشانها، نور ساطع شده از یک کهکشان دور را خم می کنند و تصویری که بسیار بزرگنمایی شده و با واقعیت تفاوت زیادی دارد را ایجاد می کنند. در این مورد خاص کهکشان موسوم به SDP.81 و کهکشان مداخله کننده کاملا هم تراز شدند به طوری که نور حاصل از کهکشان دورتر، از زمین به صورت یک دایره تقریبا کامل دیده می شود.

رصدخانه فضایی هرشل کشف کرده است که SDP.81 یک کهکشان ستاره ساز فعال است که نزدیک به 12 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد، این کهکشان در زمانی دیده می شود که جهان تنها 15 درصد از عمر کنونی خود را طی کرده بود. کهکشان پیش زمینه عظیمی که در نزدیکی 4 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد نیز برای کهکشان  SDP.81مانند یک عدسی عمل می کند.

کاترین ولاهاکیس، دانشمند و معاون برنامه ریزی آلما می گوید: "در ستاره شناسی، عدسی گرانشی برای مطالعه جهان بسیار دور و بسیار جوان استفاده می شود زیرا حتی در مقایسه با بهترین تلسکوپهای ما، افزایش چشمگیری در قدرت فراهم می کند. ستاره شناسان با کمک میزان اعجاب انگیز جزئیات موجود در تصاویر جدید آلما قادر به جمع آوری اطلاعات موجود در تصویر تحریف شده ای که ما به صورت یک حلقه می بینیم و ایجاد تصویر بازسازی شده واقعی از کهکشان دوردست خواهند بود."

تصاویر جدید SDP.81 در اکتبر 2014 به عنوان بخشی از کمپین مطالعاتی طولانی آلما؛ برنامه ای ضروری برای آزمایش و بررسی بالاترین قدرت تحلیل تلسکوپ، گرفته شده است، این تصاویر زمانی به دست آمد که آنتنها در بیشترین جدایی خود بودند، آنتن ها بیش از 15 کیلومتر ازهم جدا بودند.

واضحترین تصویر SDP.81 با مشاهده نور نسبتا روشن ساطع شده از گرد و غبار کیهانی در کهکشان دوردست ایجاد شده است. این تصویر جالب توجه کمانها را در ساختار حلقه ای کاملتر و تقریبا به هم پیوسته ای نشان می دهد. تصاویر دیگر با وضوح پایینتر که از طریق مشاهده امضاهای مولکولی ضعیف کربن مونوکسید و آب ایجاد شده اند، به تکمیل تصویر کمک کرده و جزئیات مهمی در مورد این کهکشان دوردست ارائه می دهند.

اگرچه این تعامل جالب گرانش و نور در SDP.81 پیش از این نیز توسط رصدخانه های دیگر از جمله رصدخانه های رادیویی با آرایه زیرمیلیمتری و تداخل سنج پلاتو د بور و مشاهدات نور مرئی با تلسکوپ فضایی هابل مطالعه شده، اما هیچکدام جزئیات قابل توجه ساختار حلقه ای نشان داده شده توسط آلما را ثبت نکرده اند.

ژاکلین هاج ستاره شناس رصدخانه اختر رادیویی ملی آمریکا واقع در شارلوتس ویرجینیا می گوید: "مقدار زیادی از اطلاعات موجود در تصاویر آلما برای درک کهکشانها در جهان اولیه فوق العاده مهم می باشند. ستاره شناسان برنامه های کامپیوتری پیچیده ای را برای بازسازی تصاویر درست کهکشانها به کار می برند. خم شدن نور به دلیل پدیده عدسی گرانشی امکان مطالعه ظاهر واقعی و حرکت داخلی کهکشانهای دوردست را بسیار واضحتر از آنچه تاکنون ممکن بوده، فراهم می کند."

برای این مشاهدات، آلما به حداکثر وضوح حیرت انگیز 23 میلی آرک ثانیه رسید که تقریبا معادل دیدن لبه حلقه بسکتبال در بالای برج ایفل پاریس از بالای ساختمان امپایر استیت نیویورک می باشد.

پیرکاکس مدیر آلما می گوید: "ترکیب وضوح بالا آلما و حساسیت بالا برای گشودن جزئیات پنهان از جهان اولیه مقداری طول می کشد. این نتایج، مرزی جدید را در ستاره شناسی باز می کند و ثابت می کند که آلما حقیقتا می تواند وعده خود برای تحول علم را محقق کند."

SDP.81 یکی از پنج هدف انتخابی برای مطالعه در حین کمپین مطالعاتی طولانی آلما می باشد. دیگر اهداف عبارتند از دیسک پروتوسیاره ای اچ ال تائو، سیارک جونو، ستاره میرا و کوازار 3C138. این مقاله که اطلاعات قرار گرفته در دسترس عموم و نتیجه کلی کمپین مطالعاتی طولانی آلما را توضیح می دهد، در مجله رساله های اخترفیزیک منتشر می شود.

رضا جعفری

کارشناسی ارشد تبدیل انرژی

هدست بلووایر بلوتوث قادر به ضبط تماس های تلفنی شماست

بلووایر، حتی در صورتی که فرد تماس گیرنده از هدست بلوتوثی دیگری استفاده کند، به صورت خودکار تماس ها را ضبط می کند. بلووایر، یک هدست بلوتوث 4.0 است که با هدف ضبط تا حداکثر 1000 ساعت تماس طراحی شده است. این ابزار مکالمات هر دو طرف تماس را ضبط و ثبت می نماید، می توان آنرا به صورت بی سیم شارژ کرد و همچنین یک سری قابلیت های اضافی از قبیل نور فلاش داخلی و ویژگی "تلفن من را پیدا کن" نیز در آن گنجانده شده است.

ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک چیست؟

ویتامین B5 که پانتوتنیک اسید یا پانتوتنات نیز نامیده می شود، برای سلامتی ضروری است. B5 نیز مانند تمام ویتامین های گروه B، به بدن در تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. ویتامین B5 بطور طبیعی در بسیاری از منابع غذایی یافت می شود. در حقیقت پانتوتنیک را به «از همه جا» ترجمه می کنند، به این دلیل که این ویتامین از طریق بسیاری از مواد غذایی در دسترس است.

نکته سلامتی: سیگار کشیدن می تواند منجر به جراحت استخوانی شود

بیشتر افراد می دانند که سیگار کشیدن می تواند برای ششها و قلب مضر باشد اما کارشناسان معتقدند این کار سبب ایجاد ضایعه در استخوان و ماهیچه ها نیز می شود.

موتورهای توربوی کوچک رونق می یابند

خودرو سازان کم کم موتورهای کوچک توربوشارژ را جایگزین موتورهای حجیم و پر مصرف قدیمی می کنند.

ذوب شدن سریع یخچال های طبیعی

سازمان نظارت بر یخچال های طبیعی جهان مستقر در دانشگاه زوریخ (سوئیس)، داده های جهانی در رابطه با تغییرات یخچال های طبیعی در طی بیش از 120 سال گذشته را جمع آوری کرده است. این سازمان بین المللی همراه با همتایان ملی خود در بیش از 30 کشور، تحلیل جامعی از تغییرات یخچال های طبیعی را در نشریه Glaciology منتشر کرده اند. در این مطالعه، داده های حاصل از مشاهدات دهه اول قرن بیست و یکم (سال های 2001 تا 2010) با تمام داده های موجود به دست آمده از مشاهدات ماهواره ای، هوایی و درجا و داده های حاصل از بازسازی منابع نوشتاری و تصویری مقایسه شد.