حلقه اینشتین در تصویری خیره کننده از کهکشانی در دوردست مشاهده شد

21 فروردین
ستاره شناسان با استفاده از واضحترین تصاویری که تاکنون توسط آرایه بزرگ میلیمتری و زیر میلیمتری آتاکاما (آلما) گرفته شده، کشف کرده اند که یک کهکشان دور، که از زمین با کمک عدسی گرانشی دیده می شود، مانند یک حلقه کیهانی به نظر می آید.

با توجه به اختلاف ایجاد شده ناشی از چیدمان احتمالی دو کهکشان دور، این ساختار حلقه مانند قابل توجه، جلوه ای نادر و عجیب از عدسی گرانشی می باشد که توسط آلبرت اینیشتین در نظریه نسبیت عام پیش بینی شده است.

پدیده عدسی گرانشی هنگامی روی می دهد که یک کهکشان عظیم و یا خوشه ای از کهکشانها، نور ساطع شده از یک کهکشان دور را خم می کنند و تصویری که بسیار بزرگنمایی شده و با واقعیت تفاوت زیادی دارد را ایجاد می کنند. در این مورد خاص کهکشان موسوم به SDP.81 و کهکشان مداخله کننده کاملا هم تراز شدند به طوری که نور حاصل از کهکشان دورتر، از زمین به صورت یک دایره تقریبا کامل دیده می شود.

رصدخانه فضایی هرشل کشف کرده است که SDP.81 یک کهکشان ستاره ساز فعال است که نزدیک به 12 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد، این کهکشان در زمانی دیده می شود که جهان تنها 15 درصد از عمر کنونی خود را طی کرده بود. کهکشان پیش زمینه عظیمی که در نزدیکی 4 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد نیز برای کهکشان  SDP.81مانند یک عدسی عمل می کند.

کاترین ولاهاکیس، دانشمند و معاون برنامه ریزی آلما می گوید: "در ستاره شناسی، عدسی گرانشی برای مطالعه جهان بسیار دور و بسیار جوان استفاده می شود زیرا حتی در مقایسه با بهترین تلسکوپهای ما، افزایش چشمگیری در قدرت فراهم می کند. ستاره شناسان با کمک میزان اعجاب انگیز جزئیات موجود در تصاویر جدید آلما قادر به جمع آوری اطلاعات موجود در تصویر تحریف شده ای که ما به صورت یک حلقه می بینیم و ایجاد تصویر بازسازی شده واقعی از کهکشان دوردست خواهند بود."

تصاویر جدید SDP.81 در اکتبر 2014 به عنوان بخشی از کمپین مطالعاتی طولانی آلما؛ برنامه ای ضروری برای آزمایش و بررسی بالاترین قدرت تحلیل تلسکوپ، گرفته شده است، این تصاویر زمانی به دست آمد که آنتنها در بیشترین جدایی خود بودند، آنتن ها بیش از 15 کیلومتر ازهم جدا بودند.

واضحترین تصویر SDP.81 با مشاهده نور نسبتا روشن ساطع شده از گرد و غبار کیهانی در کهکشان دوردست ایجاد شده است. این تصویر جالب توجه کمانها را در ساختار حلقه ای کاملتر و تقریبا به هم پیوسته ای نشان می دهد. تصاویر دیگر با وضوح پایینتر که از طریق مشاهده امضاهای مولکولی ضعیف کربن مونوکسید و آب ایجاد شده اند، به تکمیل تصویر کمک کرده و جزئیات مهمی در مورد این کهکشان دوردست ارائه می دهند.

اگرچه این تعامل جالب گرانش و نور در SDP.81 پیش از این نیز توسط رصدخانه های دیگر از جمله رصدخانه های رادیویی با آرایه زیرمیلیمتری و تداخل سنج پلاتو د بور و مشاهدات نور مرئی با تلسکوپ فضایی هابل مطالعه شده، اما هیچکدام جزئیات قابل توجه ساختار حلقه ای نشان داده شده توسط آلما را ثبت نکرده اند.

ژاکلین هاج ستاره شناس رصدخانه اختر رادیویی ملی آمریکا واقع در شارلوتس ویرجینیا می گوید: "مقدار زیادی از اطلاعات موجود در تصاویر آلما برای درک کهکشانها در جهان اولیه فوق العاده مهم می باشند. ستاره شناسان برنامه های کامپیوتری پیچیده ای را برای بازسازی تصاویر درست کهکشانها به کار می برند. خم شدن نور به دلیل پدیده عدسی گرانشی امکان مطالعه ظاهر واقعی و حرکت داخلی کهکشانهای دوردست را بسیار واضحتر از آنچه تاکنون ممکن بوده، فراهم می کند."

برای این مشاهدات، آلما به حداکثر وضوح حیرت انگیز 23 میلی آرک ثانیه رسید که تقریبا معادل دیدن لبه حلقه بسکتبال در بالای برج ایفل پاریس از بالای ساختمان امپایر استیت نیویورک می باشد.

پیرکاکس مدیر آلما می گوید: "ترکیب وضوح بالا آلما و حساسیت بالا برای گشودن جزئیات پنهان از جهان اولیه مقداری طول می کشد. این نتایج، مرزی جدید را در ستاره شناسی باز می کند و ثابت می کند که آلما حقیقتا می تواند وعده خود برای تحول علم را محقق کند."

SDP.81 یکی از پنج هدف انتخابی برای مطالعه در حین کمپین مطالعاتی طولانی آلما می باشد. دیگر اهداف عبارتند از دیسک پروتوسیاره ای اچ ال تائو، سیارک جونو، ستاره میرا و کوازار 3C138. این مقاله که اطلاعات قرار گرفته در دسترس عموم و نتیجه کلی کمپین مطالعاتی طولانی آلما را توضیح می دهد، در مجله رساله های اخترفیزیک منتشر می شود.

رضا جعفری

کارشناسی ارشد تبدیل انرژی

UNStudio ، سالن تئاتر de stoep را برای افتتاح در هلند، طراحی کرد.

theater de stoep طراحی شده توسط UNStudio، در حالیکه ساخت و ساز آن اخیرا تمام شده است، در روز 9 اکتبر به عنوان نهاد برجسته فرهنگی درهای خود را به روی شهر spijkenisse در هلند باز کرد. ترکیب این سازه، عناصر ناهمگون پروژه – شامل دو سالن بزرگ سخنرانی جداگانه- را از طریق سقف سفید متمایزی که دارای ظاهری متحدالشکل است و بالای حجمی شیشه ای قرار گرفته، با هم منسجم می‌کند.

اخترشناسان دورترین کهکشانی که تا به حال دیده شده است را یافتند

گروهی از فضانوردان دورترین کهکشان از زمین را (تا به امروز) کشف کردند. این کهکشان بیش از 13 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد.

عینک های آفتابی بوهل (Buhel)امکان پاسخگویی به تماس های تلفنی را به صورت هندزفری و بدون نیاز به استفاده از هدفون فراهم می کند

عینک های آفتابی Buhel SoundGlasses، تماس های تلفنی را با استفاده از فناوری هدایت استخوانی رله می کند. همین الان هم روش های پاسخگویی به تماس های دریافتی به صورت هندزفری بسیار متنوع است، هرچند که بیشتر این روش ها متضمن استفاده از وسایل پشت گوشی هستند. اما می دانیم که همه افراد لزوما از قرار دادن وسیله ای پشت گوش خوششان نمی آید و به علاوه، این ابزارها توانایی فرد را از نظر شنیدن سایر صداهای اطراف کم می کنند.

چسب زخم الکترونیکی جایگزینی برای آنتی بیوتیک هاست

محققان مخصوصا به این راهبرد ابداعی بسیار امیدوار هستند، زیرا می تواند جایگزینی بر استفاده از آنتی بیوتیک ها باشد استفاده از بانداژ برای جلوگیری از ورود میکروب ها به داخل زخم و بدتر کردن اوضاع سلامت فرد مجروح اهمیت زیادی دارد، اما آیا می توان کاری کرد که بانداژها نقش فعال تری ایفا کرده و شرایط را بهبود بدهند؟

تاک بند بی 2 از هواوی هم یک دستبند تناسب اندام و هم هدستی بلوتوثی است

هواوی، طی کنگره هفته جاری جهانی موبایل که در بارسلونا برگزار می شود، از دومین ابزار پوشیدنی خود پرده برداری نمود. تاک بند بی 2 (Talkband B2) دنباله ایست بر مچ بند پوشیدنی قبلی این شرکت که سال گذشته عرضه شده بود و البته این محصول جدید به همراه هدست بلوتوثی ارائه شده است. قابلیت های تاک بند بی 2 مشابه مدل قبلی خود است، فقط از نظر طراحی با آن فرق دارد، به نحوی که اگر نگوییم تحولی در طراحی اش صورت گرفته، ولی دست کم طراحی آن هوشمندتر شده است. بدین صورت مدل کنونی، صفحه لمسی داشته و ظاهرش آنرا در بازار شلوغ ابزارهای پوشیدنی متمایز می سازد. همان ماژول چهارگوش آشنا روی بندی چرمی یا پلاستیکی سوار شده است. قرار است سه نسخه مختلف از این ابزارعرضه شود، بدین ترتیب نسخه ورزشی در رنگ های مشکی و نقره ای با بند پلاستیکی و نسخه طلایی با بند چرمی قهوه ای ارائه می شود.