حلقه اینشتین در تصویری خیره کننده از کهکشانی در دوردست مشاهده شد

21 فروردین
ستاره شناسان با استفاده از واضحترین تصاویری که تاکنون توسط آرایه بزرگ میلیمتری و زیر میلیمتری آتاکاما (آلما) گرفته شده، کشف کرده اند که یک کهکشان دور، که از زمین با کمک عدسی گرانشی دیده می شود، مانند یک حلقه کیهانی به نظر می آید.

با توجه به اختلاف ایجاد شده ناشی از چیدمان احتمالی دو کهکشان دور، این ساختار حلقه مانند قابل توجه، جلوه ای نادر و عجیب از عدسی گرانشی می باشد که توسط آلبرت اینیشتین در نظریه نسبیت عام پیش بینی شده است.

پدیده عدسی گرانشی هنگامی روی می دهد که یک کهکشان عظیم و یا خوشه ای از کهکشانها، نور ساطع شده از یک کهکشان دور را خم می کنند و تصویری که بسیار بزرگنمایی شده و با واقعیت تفاوت زیادی دارد را ایجاد می کنند. در این مورد خاص کهکشان موسوم به SDP.81 و کهکشان مداخله کننده کاملا هم تراز شدند به طوری که نور حاصل از کهکشان دورتر، از زمین به صورت یک دایره تقریبا کامل دیده می شود.

رصدخانه فضایی هرشل کشف کرده است که SDP.81 یک کهکشان ستاره ساز فعال است که نزدیک به 12 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد، این کهکشان در زمانی دیده می شود که جهان تنها 15 درصد از عمر کنونی خود را طی کرده بود. کهکشان پیش زمینه عظیمی که در نزدیکی 4 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد نیز برای کهکشان  SDP.81مانند یک عدسی عمل می کند.

کاترین ولاهاکیس، دانشمند و معاون برنامه ریزی آلما می گوید: "در ستاره شناسی، عدسی گرانشی برای مطالعه جهان بسیار دور و بسیار جوان استفاده می شود زیرا حتی در مقایسه با بهترین تلسکوپهای ما، افزایش چشمگیری در قدرت فراهم می کند. ستاره شناسان با کمک میزان اعجاب انگیز جزئیات موجود در تصاویر جدید آلما قادر به جمع آوری اطلاعات موجود در تصویر تحریف شده ای که ما به صورت یک حلقه می بینیم و ایجاد تصویر بازسازی شده واقعی از کهکشان دوردست خواهند بود."

تصاویر جدید SDP.81 در اکتبر 2014 به عنوان بخشی از کمپین مطالعاتی طولانی آلما؛ برنامه ای ضروری برای آزمایش و بررسی بالاترین قدرت تحلیل تلسکوپ، گرفته شده است، این تصاویر زمانی به دست آمد که آنتنها در بیشترین جدایی خود بودند، آنتن ها بیش از 15 کیلومتر ازهم جدا بودند.

واضحترین تصویر SDP.81 با مشاهده نور نسبتا روشن ساطع شده از گرد و غبار کیهانی در کهکشان دوردست ایجاد شده است. این تصویر جالب توجه کمانها را در ساختار حلقه ای کاملتر و تقریبا به هم پیوسته ای نشان می دهد. تصاویر دیگر با وضوح پایینتر که از طریق مشاهده امضاهای مولکولی ضعیف کربن مونوکسید و آب ایجاد شده اند، به تکمیل تصویر کمک کرده و جزئیات مهمی در مورد این کهکشان دوردست ارائه می دهند.

اگرچه این تعامل جالب گرانش و نور در SDP.81 پیش از این نیز توسط رصدخانه های دیگر از جمله رصدخانه های رادیویی با آرایه زیرمیلیمتری و تداخل سنج پلاتو د بور و مشاهدات نور مرئی با تلسکوپ فضایی هابل مطالعه شده، اما هیچکدام جزئیات قابل توجه ساختار حلقه ای نشان داده شده توسط آلما را ثبت نکرده اند.

ژاکلین هاج ستاره شناس رصدخانه اختر رادیویی ملی آمریکا واقع در شارلوتس ویرجینیا می گوید: "مقدار زیادی از اطلاعات موجود در تصاویر آلما برای درک کهکشانها در جهان اولیه فوق العاده مهم می باشند. ستاره شناسان برنامه های کامپیوتری پیچیده ای را برای بازسازی تصاویر درست کهکشانها به کار می برند. خم شدن نور به دلیل پدیده عدسی گرانشی امکان مطالعه ظاهر واقعی و حرکت داخلی کهکشانهای دوردست را بسیار واضحتر از آنچه تاکنون ممکن بوده، فراهم می کند."

برای این مشاهدات، آلما به حداکثر وضوح حیرت انگیز 23 میلی آرک ثانیه رسید که تقریبا معادل دیدن لبه حلقه بسکتبال در بالای برج ایفل پاریس از بالای ساختمان امپایر استیت نیویورک می باشد.

پیرکاکس مدیر آلما می گوید: "ترکیب وضوح بالا آلما و حساسیت بالا برای گشودن جزئیات پنهان از جهان اولیه مقداری طول می کشد. این نتایج، مرزی جدید را در ستاره شناسی باز می کند و ثابت می کند که آلما حقیقتا می تواند وعده خود برای تحول علم را محقق کند."

SDP.81 یکی از پنج هدف انتخابی برای مطالعه در حین کمپین مطالعاتی طولانی آلما می باشد. دیگر اهداف عبارتند از دیسک پروتوسیاره ای اچ ال تائو، سیارک جونو، ستاره میرا و کوازار 3C138. این مقاله که اطلاعات قرار گرفته در دسترس عموم و نتیجه کلی کمپین مطالعاتی طولانی آلما را توضیح می دهد، در مجله رساله های اخترفیزیک منتشر می شود.

رضا جعفری

کارشناسی ارشد تبدیل انرژی

یافته های جدید در زمینه نحوه پاسخ سیستم ایمنی بدن به بیماری

سلول های T محافظین بدن ما هستند. این سلول ها دائماً به دنبال مهاجمین خطرناک و سلول های مریض می گردند و آماده هستند تا به آنها حمله کرده و هر گونه تهدیدی را از بین ببرند. درک بهتری از نحوه فعالیت این نگهبانان بدن به دانشمندان این امکان را می دهد تا پاسخ ایمنی بدن نسبت به بیماری های مهاجم (مانند سرطان یا عفونت ها) را بهبود دهند یا اگر این سلول ها اشتباهاً به خود بدن حمله کردند (مانند آلرژی ها یا اختلالات خود ایمنی) بتوانند جلوی آنها را بگیرند.

بیش از حد لاغر بودن در میانسالی، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.

نتایج پژوهشی جدید نشان داد بیش از حد لاغر بودن در میانسالی برای سلامت عقل در سال‌های بعدی زندگی ضرر دارد. پژوهشگران دریافتند افرادی که در دهه ۴۵، ۵0 و ۶0 زندگی خود چار کمبود وزن هستند در مقایسه با زنان و مردان هم‌سن ولی با وزن مناسب، ۳۵ درصد بیشتر احتمال دارد به زوال عقل مبتلا شوند.

برای شنا در تصویر آماده شوید، مونیتور 4K فیلیپس با صفحه 40 اینچی آماده عرضه شد

فیلیپس خبر از یک مونیتور 40 اینچ 4K داده است. بله درست متوجه شدید، 40 اینچ! برخلاف این واقعیت که این سایز در دسته تلویزیون ها قرار می گیرد، ولی فیلیپس BDM4065UC را به عنوان مونیتور کامپیوتر می فروشد.

کشف دارویی که پیری را به جوانی تبدیل می کند!

محققان ژاپنی دارویی کشف کردند که شاید بتواند روند پیری انسان را به تاخیر بیاندازد و یا حتی جالبتر از آن بافت پیر را دو باره جوان کند! این یافته جدید مهم ترین چالش عصر حاضر انسان است زیرا پیری انسان امری اجتناب ناپذیر است...