حلقه اینشتین در تصویری خیره کننده از کهکشانی در دوردست مشاهده شد

21 فروردین
ستاره شناسان با استفاده از واضحترین تصاویری که تاکنون توسط آرایه بزرگ میلیمتری و زیر میلیمتری آتاکاما (آلما) گرفته شده، کشف کرده اند که یک کهکشان دور، که از زمین با کمک عدسی گرانشی دیده می شود، مانند یک حلقه کیهانی به نظر می آید.

با توجه به اختلاف ایجاد شده ناشی از چیدمان احتمالی دو کهکشان دور، این ساختار حلقه مانند قابل توجه، جلوه ای نادر و عجیب از عدسی گرانشی می باشد که توسط آلبرت اینیشتین در نظریه نسبیت عام پیش بینی شده است.

پدیده عدسی گرانشی هنگامی روی می دهد که یک کهکشان عظیم و یا خوشه ای از کهکشانها، نور ساطع شده از یک کهکشان دور را خم می کنند و تصویری که بسیار بزرگنمایی شده و با واقعیت تفاوت زیادی دارد را ایجاد می کنند. در این مورد خاص کهکشان موسوم به SDP.81 و کهکشان مداخله کننده کاملا هم تراز شدند به طوری که نور حاصل از کهکشان دورتر، از زمین به صورت یک دایره تقریبا کامل دیده می شود.

رصدخانه فضایی هرشل کشف کرده است که SDP.81 یک کهکشان ستاره ساز فعال است که نزدیک به 12 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد، این کهکشان در زمانی دیده می شود که جهان تنها 15 درصد از عمر کنونی خود را طی کرده بود. کهکشان پیش زمینه عظیمی که در نزدیکی 4 میلیارد سال نوری با ما فاصله دارد نیز برای کهکشان  SDP.81مانند یک عدسی عمل می کند.

کاترین ولاهاکیس، دانشمند و معاون برنامه ریزی آلما می گوید: "در ستاره شناسی، عدسی گرانشی برای مطالعه جهان بسیار دور و بسیار جوان استفاده می شود زیرا حتی در مقایسه با بهترین تلسکوپهای ما، افزایش چشمگیری در قدرت فراهم می کند. ستاره شناسان با کمک میزان اعجاب انگیز جزئیات موجود در تصاویر جدید آلما قادر به جمع آوری اطلاعات موجود در تصویر تحریف شده ای که ما به صورت یک حلقه می بینیم و ایجاد تصویر بازسازی شده واقعی از کهکشان دوردست خواهند بود."

تصاویر جدید SDP.81 در اکتبر 2014 به عنوان بخشی از کمپین مطالعاتی طولانی آلما؛ برنامه ای ضروری برای آزمایش و بررسی بالاترین قدرت تحلیل تلسکوپ، گرفته شده است، این تصاویر زمانی به دست آمد که آنتنها در بیشترین جدایی خود بودند، آنتن ها بیش از 15 کیلومتر ازهم جدا بودند.

واضحترین تصویر SDP.81 با مشاهده نور نسبتا روشن ساطع شده از گرد و غبار کیهانی در کهکشان دوردست ایجاد شده است. این تصویر جالب توجه کمانها را در ساختار حلقه ای کاملتر و تقریبا به هم پیوسته ای نشان می دهد. تصاویر دیگر با وضوح پایینتر که از طریق مشاهده امضاهای مولکولی ضعیف کربن مونوکسید و آب ایجاد شده اند، به تکمیل تصویر کمک کرده و جزئیات مهمی در مورد این کهکشان دوردست ارائه می دهند.

اگرچه این تعامل جالب گرانش و نور در SDP.81 پیش از این نیز توسط رصدخانه های دیگر از جمله رصدخانه های رادیویی با آرایه زیرمیلیمتری و تداخل سنج پلاتو د بور و مشاهدات نور مرئی با تلسکوپ فضایی هابل مطالعه شده، اما هیچکدام جزئیات قابل توجه ساختار حلقه ای نشان داده شده توسط آلما را ثبت نکرده اند.

ژاکلین هاج ستاره شناس رصدخانه اختر رادیویی ملی آمریکا واقع در شارلوتس ویرجینیا می گوید: "مقدار زیادی از اطلاعات موجود در تصاویر آلما برای درک کهکشانها در جهان اولیه فوق العاده مهم می باشند. ستاره شناسان برنامه های کامپیوتری پیچیده ای را برای بازسازی تصاویر درست کهکشانها به کار می برند. خم شدن نور به دلیل پدیده عدسی گرانشی امکان مطالعه ظاهر واقعی و حرکت داخلی کهکشانهای دوردست را بسیار واضحتر از آنچه تاکنون ممکن بوده، فراهم می کند."

برای این مشاهدات، آلما به حداکثر وضوح حیرت انگیز 23 میلی آرک ثانیه رسید که تقریبا معادل دیدن لبه حلقه بسکتبال در بالای برج ایفل پاریس از بالای ساختمان امپایر استیت نیویورک می باشد.

پیرکاکس مدیر آلما می گوید: "ترکیب وضوح بالا آلما و حساسیت بالا برای گشودن جزئیات پنهان از جهان اولیه مقداری طول می کشد. این نتایج، مرزی جدید را در ستاره شناسی باز می کند و ثابت می کند که آلما حقیقتا می تواند وعده خود برای تحول علم را محقق کند."

SDP.81 یکی از پنج هدف انتخابی برای مطالعه در حین کمپین مطالعاتی طولانی آلما می باشد. دیگر اهداف عبارتند از دیسک پروتوسیاره ای اچ ال تائو، سیارک جونو، ستاره میرا و کوازار 3C138. این مقاله که اطلاعات قرار گرفته در دسترس عموم و نتیجه کلی کمپین مطالعاتی طولانی آلما را توضیح می دهد، در مجله رساله های اخترفیزیک منتشر می شود.

رضا جعفری

کارشناسی ارشد تبدیل انرژی

6 تا از بهترین اپ های آفیس برای آندروید (ویرایش 2014)

به نظر بعضی افراد گوشی های هوشمند و تبلت بیشتر نوعی اسباب بازی هستند. تمام فایده ای که این وسایل دارند تفریح و گیم زنی است و با توجه به فضای محدود صفحات لمسی شان نمی توان کاری جدی بر رویشان انجام داد. این دسته افراد به احتمال زیاد هیچ گاه با نرم افزار مناسب برخوردی نداشته اند. زیرا گوشی هوشمند یا تبلت آندرویدی هم می تواند ابزاری قدرتمند باشد و برای ویرایش اسناد پیچیده، فایل های صفحات گسترده مفصل، و ارائه های زیبا استفاده شود، تمام این کارها را هم می توان به هنگام حرکت یا از گوشه دنج پذیرایی انجام داد. فقط لازم است نرم افزار آفیس داشته باشید. لابد حالا فکر می کنید که داونلود اپلیکیشن آفیسی که کاملا کاربردی باشد برایتان خرج برمی دارد. اگر اینگونه فکر می کنید کاملا در اشتباه هستید، زیرا نرم افزارهای آفیسی که امروز برایتان انتخاب کرده ایم مجانی هستند. البته بعضی از این نرم افزارها نسخه پرمیوم نیز دارند که باید به ازای استفاده از آن مبلغی پرداخت کنید، اما به جز این، استفاده از کارکرد بنیادینشان مجانی است. از این گذشته با اسناد آفیس مایکروسافت، اسناد گسترده، و پاورپوینت نیز سازگار هستند، بنابراین می توانید آزادانه کارهایتان را از این ابزار به ابزار هوشمندی دیگر انتقال بدهید.

کوچکترین دریل ساخته شده دنیا به وسیله چاپگر سه بعدی

چه این اثر یک اثر مینیاتوری یا یک اثر دکوری باشد، ساخت چنین ابزاری در این اندازه بسیار مشکل است. با کمک جادوی جدید چاپگرهای سه بعدی، یک مرد نیوزیلندی توانسته تا کوچکترین و شایسته ترین دریل بیسیم دنیا را بسازد.

طراحی موزه لوکاس و بازآفرینی آن

شرکت معماری MAD Architects اقدام به رونمایی از طرح جدید موزه هنرهای روایی لوکاس(LMNA) نموده است. اندازه ساختمان این موزه حدود 25 درصد کاهش داده شده و به 27870 مترمربع رسیده است. البته در طرح جدید همچنان ظاهر موج دار و عرشه تماشای مدور قبلی حفظ شده است.

رژیم غذای مدیترانه‌ای، خطر ابتلا به سرطان رحم را کاهش می‌دهد.

داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند به شکل قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان رحم را در زنان کاهش دهد.

آیا زندگی در سیاره هایی با دو ستاره امکان پذیر است؟

تصویر مربوط به طرحی هنرمندانه از منظومه خورشیدی بیگانه کپلر 47 است، منظومه ستاره ای دوتایی که خانه دو سیاره است. این سیارات دو خورشید دارند، درست شبیه سیاره خیالی تاتونی در جهان "جنگ ستارگان". چه کسی است که دوست نداشته باشد موقع پیک نیک رفتن غروبی دوگانه، همانند آنچه در اولین دقایق فیلم "جنگ ستارگان" نمایش داده شده را هم به تماشا بنشیند؟ اما آیا امکان وجود داشتن چنین سیاره ای در سیستم چند ستاره ای هست؟ این سوالات گشته از اینست که آیا امکان زندگی بر روی چنین سیاره ای هست یا نه، یعنی آیا این سیاره، از حداقل امکانات زندگی مثل آب مایع، جو نه چندان غلیظ، دینامیک های ستاره ای ثابت و غیره برخوردار است یا خیر. خب، شاید چنین منظومه ای واقعا وجود داشته باشد.