آیا ماده تاریک سبب انقراض های انبوه زندگی موجودات و نیز تحولات زمین شناختی می شود؟

01 اسفند
پژوهشی که توسط استاد بیولوژیک دانشگاه نیویورک Michael Rampino انجام شده، به این نتیجه رسیده است که مسیر نسبتاً بی همتا ولی قابل پیش بینی که زمین در میان قرص کهکشان ما می پیماید، می تواند در پدیده زمین شناختی و بیولوژیکی که در حال رخ دادن در کره زمین است، اثر مستقیم و چشمگیری داشته باشد. Rampino در مقاله جدیدی که در نشریه "اعلان های ماهیانه جامعه سلطنتی نجوم" منتشر شده است، نتیجه گیری می کند که ممکن است حرکت زمین از میان ماده تاریک، در مدارات ستاره های دنباله دار آشفتگی ایجاد کند و منجر به گرمای اضافی در هسته کره زمین شود. هر دوی این اختلال ها می توانند با انقراض های انبوه زندگی موجودات مرتبط باشند.

قرص کهکشان، منطقه ای از کهکشان راه شیری است که منظومه شمسی ما در آن قرار دارد. این قرص با ستارگان و ابرهایی از گاز و غبار احاطه شده است و نیز انباشته از ماده تاریک فرّار می باشد. ماده تاریک از ذرات زیر- اتمی تشکیل شده است که تنها با اثرات جاذبه ای قابل ردیابی هستند.

مطالعات پیشین نشان داده است که کره زمین هر 250 میلیون سال یک بار به دور کهکشانی قرصی شکل می چرخد. ولی مسیر زمین به دور کهکشان، موج دار است و این به همراه حرکت خورشید و سیارات می باشد که هر 30 میلیون سال یک بار از میان این قرص پر ازدحام عبور می کنند. Rampino گذرهای زمین را از میان قرص کهکشان آنالیز کرده است و طبق این آنالیز یادآوری می کند که بنظر می رسد این گذرگاه ها، با زمان هایی که ستاره های دنباله دار تأثیر گذاری داشته اند و با انقراض های انبوهی که در زندگی موجودات کره زمین رخ داده است، مرتبط باشند. برخورد مشهور یک ستاره دنباله دار که 66 میلیون سال پیش رخ داد و منجر به انقراض نسل دایناسورها شد، تنها یک نمونه از این موضوع است.

چه عاملی سبب می شود که بین گذرهای کره زمین از میان قرص کهکشان از یک سو و برخوردها و انقراض ها از سوی دیگر، ارتباطی وجود داشته باشد؟ انقراض هایی که بنظر می رسد در دنباله آن برخوردها بوده اند.

طبق مشاهدات Rampino، ماده تاریک متراکم درحالی که از میان این قرص عبور می کند، مسیرهای ستاره های دنباله دار را که به طور معمول بیرون از منظومه شمسی سیر می کنند، مختل می کند. این به آن معنی می باشد که برخی از ستاره های دنباله دار که معمولاً به جای گذر از مسیرهای نامتعارف، در فاصله های بسی دور از کره زمین حرکت می کنند، با کره زمین تصادم دارند.

ولی موضوعی که حتی از این هم چشمگیرتر می باشد، آن است که ماده تاریک با هر غوطه ور شدن در میان قرص کهکشان، ظاهراً می تواند در درون هسته کره زمین انباشته شود. سرانجام، ذرات ماده تاریک یکدیگر را نابود می کنند و گرمای قابل ملاحظه ای را تولید می کنند. گرمای پدید آمده توسط نابودی ماده تاریک در هسته کره زمین، می تواند سبب ایجاد ناگهانی رویدادهایی از این قبیل شود: فوران های آتشفشانی، پیدایش کوه ها، وارونه شدن قطب های میدان مغناطیسی زمین و تغییراتی در سطح دریاها که هر سی میلیون سال یک بار، قله هایی را از خود نشان می دهند. از این رو Rampino این ایده را پیشنهاد می دهد که پدیده نجومیِ حاصل از مسیر مارپیچی زمین از میان قرص کهکشان و انباشتگی ماده در درون سیاره که پیامد آن است، می تواند منجر به تغییرات چشمگیری در فعالیت زمین شناختی و بیولوژیکی کره زمین شود.

مدل Rampino درباره فعل و انفعال هایی که ماده سیاه با کره زمین انجام می دهد (درحالی که زمین از میان کهکشان می گذرد)، تأثیر شدیدی بر روی درک ما از این موضوع دارد، درکی که از توسعه زمین شناختی و بیولوژیکی زمین و نیز سایر سیارات درون کهکشان داریم.

Rampino می گوید: "ما آن قدر خوش شانس هستیم که بر روی سیاره ای زندگی کنیم که برای توسعه دادن یک زندگی پیچیده ایده آل باشد." ولی تاریخ کره زمین مدام با رخ دادن انقراض های بزرگی انباشته شده است که ما تلاش داریم برخی از آنها را توضیح دهیم. ممکن است که پاسخ ما در ماده تاریک نهفته باشد (ماده ای که هنوز ذات آن مبهم است ولی حدود یک چهارم از کیهان را تشکیل داده است). ماده تاریک همان قدر که در بزرگ ترین مقیاس ها مهم است، ممکن است تأثیر مستقیمی نیز بر روی زندگی در کره زمین داشته باشد."

او این موضوع را مطرح می کند که ممکن است زمین شناسان در آینده این یافته های فیزیک نجومی را با هم ادغام کنند تا بتوانند از رویدادهایی که اکنون تصور می شود در ذات کره زمین هستند، درک بهتری ارائه دهند.

Rampino می افزاید که این مدل، شناخت نوینی از توزیع و نیز رفتار احتمالی ماده تاریک را در درون کهکشان بدست می دهد.

ابراهیم یگانه

با درودهای گرم به همه.

*  تحصيلات: لیسانس الكترونيك

*  تاریخ تولد: 1342

*  سابقه کار ترجمه (به جز سایت کوی دانش): همکاری با دارالترجمه ها، شرکت ها و اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف، ترجمه چندین سایت (سایت آمریکایی سرطان، ...)

*  پیشینه شغلی در سایر زمینه ها: مهندس بازنشسته ایران خودرو با تجربه علمی و عملی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی (برق، آب، گاز، هوای فشرده) در صنایع و در محیط های خانگی.

مدارگرد مارس اکسپرس و پرده برداری از شفق نادر مریخی

مشاهده شفق های قطبی در قطب های شمال و جنوب زمین پدیده ای عادی به شمار می رود، اما این انوار در مریخ نادر هستند و به اندازه نمونه های زمینی نیز جلب توجه نمی کنند. علی رغم این موضوع، بعد از یک دهه اندازه گیری توسط مدارگرد بدون سرنشین آسا به نام مارس اکسپرس، شفق های مریخی که صرفا با استفاده از نور فوق بنفش قابل ملاحظه هستند ، ناگفته های بسیاری در مورد میدان های مغناطیسی ذره ای ِمحلی سیاره سرخ دارند که با دانشمندان در میان بگذارند.

DMOA Architecten از صفحات فولادی که هوا به راحتی از میانشان عبور می کند، Courten House را ساخته است.

Courten House توسط DMOA Architecten ساخته شده است. در ساخت این خانه از صفحاتی فولادی استفاده شده، به نحوی که هوا به راحتی از بین صفحات عبور کند.

بررسی کیندل وویاژ آمازون

احتمالا شنیدن اینکه جدیدترین و گران‌قیمت‌ترین کیندل آمازون بهترینشان هم هست، شما را متعجب نخواهد کرد. اما واقعاً همین‌طور است. البته قیمت درنظرگرفته شده برای این محصول، نکته نه چندان جالب آن است. بر این اساس، کیندل وویاژ 170 پوندی گران‌قیمت‌ترین کتابخوان الکترونیکی است که آمازون تاکنون ساخته است. البته همان فنآوری شایان ذکر جوهر الکتریکی نیز در آن تعبیه شده که با توجه به عرضه شدنش در کیندل60 پوندی، آن هم با قیمت مقرون به صرفه‌تر، جا دارد بپرسیم آیا آمازون کیندل قبلی را به ثمن بخس فروخته بود؟

کشف سلولی و پرده برداری از استراتژی جدیدی برای حمله به سرطان

شیوه جدید ابداعی به واسطه هدف گیری گزینشی تر سلول های سرطانی، استراتژی را برای کاهش مدت زمان معالجه و اثرات نامطلوب جانبی که در معالجات کنونی سرطان مشاهده می شود در اختیار می گذارد.

ساعت هوآوی در مقایسه با موتو 360

هوآوی با ساعت زیبا و سازگار با اندرویدش در حال برداشتن گامی بلند در تولید ساعت‌های هوشمند است. اجازه دهید ویژگی‌های این ساعت را با مدل موتو 360 مقایسه کنیم.