لنزهای تماسی بزرگنمایی کننده، در یک چشم به هم زدن تصویر را بزرگ می‌کنند.

29 بهمن
بنا به گفته محققان، افرادی که وضعیت بینایی آنها رو به وخامت می‌رود، با در اختیار داشتن لنزهای تماسی که خاصیت بزرگنمایی داخلی در آنها تعبیه شده باشد و کاربر بتواند به میل و اراده خود آنها را بین حالت دید عادی و تلسکوپی تغییر بدهد، راه حل مناسبی برای خلاصی از وابستگی به لنزهای عادی دراختیار خواهند داشت. این لنزهای سخت، اکثر قسمت‌های سطح جلویی چشم را می‌پوشاند. قسمتهایی که هم شامل قسمت سفیدرنگ چشم و هم مردمک آن می‌شود و دارای آرایه‌ای از آینه‌های آلومینیومی ریز است که روی هم رفته مناظر اطراف را به میزان 2.8 برابر بزرگ‌تر می‌سازد. با پلک زدن می‌توان حالت دید را بین نوع معمولی و بزرگنمایی شده تنظیم نمود.

این لنزها براساس نمونه تجربی دیگری ساخته شده‌اند که قبلاً در سال 2013 به نمایش عمومی درآمده بود. لنزهای یادشده نسبت بزرگنمایی 2.8 برابری داشتند، اما نمی‌شد آنها را تعویض کرد.

به همین منظور تیم محققان که توسط اریک ترمبلی از اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان و جوزف فورد از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو هدایت شده‌اند، فیلتر پولاریزه شده‌ای به لنزها اضافه کردند. پلک زدن موجب فعال شدن و متوقف شدن فیلتر می‌شود و نور را به آرایه ریزآینه‌ها یا مستقیماً به درون چشم هدایت می‌کند تا دید طبیعی به دست بیاید.

البته این سیستم نقصی هم دارد و آن اینکه باید علاوه بر لنزها از یک جفت عینک هم استفاده کرد. از عینک برای کنترل تغییر وضعیت لنزها و نیز تشخیص پلک زدن فرد استفاده می‌شود.

البته تمام تغییرات انجام گرفته روی لنزهای سال 2013 همین‌ها نیست. در نسخه جدید، مجموعه‌ای از کانال‌های هوادهی جدید هم به هر کدام از لنزها اضافه شده است. به این ترتیب اکسیژن می‌تواند دور سطح چشم گردش داشته و زمان استفاده از لنزها افزایش می‌یابد.

هرچند برخورداری از قابلیت «بزرگ نمایی» به وسیله پلک زدن چشم برای بیشتر افراد خوشایند است، محققان نگران افرادی مبتلا به دژنراسیون ماکولا هستند. در این بیماری، دید مرکزی به تدریج کاهش می‌یابد و تار می‌شود. مگر اینکه ازعینک‌های سنگین استفاده شود که قسمت دچار مشکل را بزرگنمایی کند.

با این وجود، لنزهای جدید که 1.55 میلی‌متر ضخامت دارند، باز هم سنگین هستند، هرچند تیم سازنده بر راحتیِ استفاده طولانی مدت از آنها تأکید دارد.

نکته جالب این که دارپا نیز یکی از منابع تأمین کننده هزینه این پروژه و علاقه‌مند به کاربردهای بالقوه لنزهای جدید در موقعیت‌های نظامی برای دستیابی به دید بزرگنمایی شده Bionic Man-style است.

طراحی این لنز به‌صورت سازه‌محور بوده است و به عنوان ابزاری برای مهندسی زیست‌درمانی غیرمصون استفاده شده است.

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

استفاده از تگ‌های هشداردهی ریزِتزریقی برای ردیابی ماهی‌های سالمون

هر کدام از این تگ‌ها تقریباً به اندازه دو دانه برنج است. معمولاً دانشمندان به منظور مطالعه اثرات حاصل از شنا در سدهای برق‌آبی بر روی ماهی‌های کم سن و سال مثل انواع سالمون، این ماهی‌ها را با تگ‌های ردیاب صوتی مجهز می‌کنند که برای کار گذاشتنشان ماهی را باید جراحی کرد. اما متأسفانه احتمال خطر کاشت تگ‌های مزبور و تهدید حیات ماهی وجود دارد و علاوه بر این، وزن تگ‌ها نیز به اندازه‌ای است که بر شناکردن ماهی اثر منفی می‌گذارد. حال تیمی از محققان در آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام در واشنگتن (PNNL) ادعای موفقیت در ساخت تگ صوتی بسیار سبک‌تری را مطرح ساخته‌اند که می‌توان با استفاده از سوزن آن را داخل بدن ماهی کاشت.

تغییرات اقلیمی، تغییر جنگل های شمالی را تشدید می کند.

با گرم تر شدن تابستان های آلاسکا، رشد درختان صنوبر سفید، در مناطق داخلی جنگل به پایین ترین میزان ثبت شده ی خود رسیده است. در حالی که برخی دیگر ازگونه ها در بخش غربی جنگل های آلاسکا، از میزان ثبت شده ی پیشین، رشد بهتری نشان می دهند. به زعم پژوهشگران، تحرک کل بیوم[1]، اساسا به عنوان مدلی از اقلیم آینده فرض شده است، در حالی که جنگل شمالی آلاسکا، هم اکنون در حال نشان دادن این تحرک است و این فرآیند به صورت زیرپوستی در حال انجام شدن است.

راه های جدید برای استفاده از میدانهای الکتریکی در درمان سرطان

گروهی از محققان راه جدیدی را برای هدف قراردادن تومورها با داروهای مبارزه با سرطان پیدا کرده اند، کشفی که ممکن است منجر به درمان های بالینی برای بیماران مبتلا به سرطان شود. این روش که آیونتوفورزیس نامیده می شود، شیمی درمانی را برروی مناطق خاصی انجام می دهد.

شاهکار جدید مایکروسافت، برنامه نویسی قطعات درون موبایل (سفت افزارها) توسط برنامه نویسان

مایکروسافت، به عنوان راه حلی برای عبور از سد عرضه کننده های بی مبالاتِ تلفن همراه (مثلا وریزون!) برنامه جدید Developer Preview ویندوز فون را ارائه می دهد. دلیل ذکر شده برای ارائه برنامه مزبور، هشداردهی به توسعه دهندگان به موازات بروزرسانی بعدی ویندوز فون و مطلع کردن آنان است، البته علاوه براین، سایر مصرف کنندگان نیز قبل از اعمال شدن ِ بروزرسانی نرم افزاری بعدی از سوی عرضه کننده ها، از همین برنامه برای دسترسی به سیستم عامل نوین مایکروسافت بهره خواهند برد.

پژوهش تابستانی ناسا، صعود سطحی آب دریا در گرینلند

روی صفحه یخی گرینلند، جا به جا اثر رودخانه های فیروزه ای و نقطه های دریاچه ای ذوب شده و شاخه ای کوچک از چادرهای کمپ نارنجی رنگ به چشم می خورد. این کمپ که یک هفته میزبان یک تیم پژوهشی بود، نزدیک رودخانه سریع و پرسر و صدایی قرار داشت. تنها نیم مایل (یک کیلومتر) به سمت پایین دست جریان، رودخانه به سمت یک مولن [1] ظاهرا بی انتها یا یک سوراخ در یخ ختم می شد. غرش آرام آب های رودخانه، دستورها و خواسته های دانشمندان که با فریاد ادا می شد و صدای گردش تیغه های هلیکوپتر، همه سر و صداهایی بود که در این سرزمین به گوش می رسید.