تولید مواد خودکششی جدید در دانشگاه روچستر

26 بهمن
اگرچه اکثر مواد هنگام گرم شدن کمی منبسط می شوند، ولی یک نوع ماده جدید لاستیک مانندی تولید شده که نه تنها در هنگام سرد شدن دارای خاصیت خودکششی می شود بلکه بدون هیچ گونه دخالت فیزیکی، هنگام گرم شدن به حالت اولیه خود در می آید.

این ماده همانند یک پلیمر حافظه شکلی (موادی که با گرمایش به شکل قبلی خود بر میگردند) هست زیرا می تواند بین دو حالت تغییر شکل بدهد. آقای میچل آنتامتن، استادیار مهندسی شیمی گفت: "با این حال، بر خلاف دیگر پلیمرهای حافظه شکلی، این ماده نیازی به برنامه ریزی برای هر چرخه ندارد و بارها و بارها بدون نیروهای خارجی به سادگی بر اثر سرمایش و گرمایش تغییر شکل میدهد."

آنتامتن و تیمش یک پلیمر تازه توسعه یافته را که هنگام سرد شدن منبسط  میشود، ارتقا دادند. دیگر پلیمرها برای هدایت شکل گیریشان نیاز به بارهای کوچک و یا وزن متصل دارند. اما تیم آقای آنتامتن ماده را با تصور این که باری به آن متصل است فریب دادند.

برای انجام این استراتژی، محققان فشار دائمی را بر ماده وارد کردند. آنها کارشان را با یک رشته پلیمری که آزادانه توسط اتصالاتی به نام crosslinks به هم وصل می شدند، آغاز کردند که باعث بوجود آمدن یک شبکه مولکولی می شود. این ماده توسط بارهای متصل به آن کشیده میشد تا به شکل مطلوب درآید. در این هنگام، آنها crosslinksهای بیشتری به آن اضافه کردند و پلیمر را سرد کردند که باعث تبلور ماده در یک جهت دلخواه شد.

تیم آقای آنتامتن نشان داد که نیروهای تبلور داخلی به اندازه کافی قوی هستند تا ماده را در یک جهت بکشند. هنگامی که ماده زیر دمای 50 درجه سانتیگراد سرد می شود، بخش های زنجیره ای پلیمری به صورت میکرو لایه های منظمی به نام lamellae در می آیند. این سازماندهی مجدد در داخل شبکه ای از زنجیره های پلیمری رخ می دهد، و باعث افزایش 15 درصدی طول ماده می شود.

آقای آنتامتن افزود: "فشاری که ما به داخل شبکه تعبیه کردیم مکان بار را دریافت میکند و ماده را قادر میسازد تا شکلی را که بعدا موقع سرد شدن بدون بار باید به خود بگیرد، به یاد داشته باشد."

پلیمرهای با حافظه شکلی متعارف بعد از هر چرخه نیاز به برنامه ریزی دارند، اما ماده توسعه یافته توسط آقای آنتامتن و تیم او این گونه نیست. پس ازچرخه های متعددی از سرمایش و گرمایش، آنها دریافتند که ماده شکل برنامه ریزی شده خود را حفظ می کند و بدون هیچ انحراف قابل توجهی به حالت اولیه خود بازمیگردد.

آنتامتن پیش بینی میکند که می توان از این ماده در حوزه های متعددی که به مواد برگشت پذیر از نظر شکلی در طول عملیات ها نیاز است استفاده کرد همانند بیوتکنولوژی، عضلات مصنوعی و رباتیک.

آقای آنتامتن افزود: "قدم بعدی بهبود شکل پلیمر و انرژی آزاد شده در این فرآیند می باشد. این کار با تنظیم نوع و تراکم crosslinks ها که زنجیره ها را به هم متصل می کنند، انجام خواهد شد."

میلاد علیزاده

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

طرح های جدید برای استادیوم ملی توکیو

شورای ورزش ژاپن از دو طرح پیشنهادی به منظور رقابت برای استادیوم توکیو رونمایی کرده است که قرار است محل انجام رقابت های المپیک 2020 باشد. این دو طرح مفهومی 5 ماه بعد از آنکه طرح اصلی زاحا حدید به دلیل هزینه های ساخت بالا از دور خارج شد عرضه می شوند. طرح های جدید که با نام های "دیزاین اِی" و "دیزاین بی" عرضه شده اند، فعلا بی نام و نشان هستند، اما احتمالا طراحی آنها بر عهده شرکت های معماری کنگو کوما و تویو ایتو قرار داشته است.

یکی از دقیق ترین راه های تعیین موفقیت IVF کشف شد

پیش بینی دقیقِ احتمال تولد زنده بعد از انجام لقاح آزمایشگاهی یا (IVF)، هم برای کسانی که این روش درمانی را انتخاب کرده اند و هم برای پزشکان آنها مهم است. یافته های حاصل از یک مطالعه مقایسه ای که در آن دست به تحلیل دقت دو مدل بسیار پرکاربرد پیش بینی زده شده بود، به تازگی در ژورنال PLOS ONE به چاپ رسیده است.

جدیدترین ساعت مچی هوشمند شرکت AT&T، مخصوص کودکان، راحت و بادوام

اگر هنوز فکر می کنید که برای کودک عزیزتان زود باشد که ساعتهایی مثل Moto 360 یا Pebble به دست خود ببندد، این دلیل نمی شود که او ساعت مچی هوشمند نداشته باشد. سال گذشته شرکت AT&T ساعت مچی هوشمند موقعیت‌ یاب کودکان زیر 11 سال را روانه بازار کرد و حالا امسال نسخه دوم آن، FiLIP2 را عرضه کرده که به نسبت مدل قبلی آن راحت و بادوام تر است.

موفقیت اولین "باتری جریان خورشیدی آبی" جهان  در غلبه بر باتری های سنتی لیتیومی-یونی

موفقیت اولین "باتری جریان خورشیدی آبی" جهان در غلبه بر باتری های سنتی لیتیومی-یونی

دانشمندان جوانی که سال گذشته خبر رونمایی از اولین "باتری خورشیدی جهان" را داده بودند اکنون بعد از انجام اصلاحاتی روی این وسیله، نتایج مربوط به اولین تست های عملکرد آنرا بازگو می کنند. وسیله ساخت این دو نفر در اصل باتری و سلول خورشیدی را در قالب یک پکیج عرضه می دارد و در برابر باتری های سنتی لیتیومی یونی نیز آزمایش شده است و بنا به ادعای سازندگانش 20 درصد صرفه جویی انرژی را نشان می دهد.

چگونگی پیدا کردن تصاویر پس زمینه شگفت‌انگیز بدون استفاده از برنامه‌های اختصاصی در آندروید

زمانی که می‌خواهید تصویر پس‌زمینه در گوشی هوشمند اندرویدی خود را تغیر دهید، می‌توانید وارد Google Play شوید، کلمه تصاویر پس‌زمینه (wallpaper) را جستجو کنید و پس از آن تعداد بالایی برنامه اختصاصی به شما معرفی می کند که در پیدا کردن تصاویر پس‌زمینه کمک کننده هستند.