تولید مواد خودکششی جدید در دانشگاه روچستر

26 بهمن
اگرچه اکثر مواد هنگام گرم شدن کمی منبسط می شوند، ولی یک نوع ماده جدید لاستیک مانندی تولید شده که نه تنها در هنگام سرد شدن دارای خاصیت خودکششی می شود بلکه بدون هیچ گونه دخالت فیزیکی، هنگام گرم شدن به حالت اولیه خود در می آید.

این ماده همانند یک پلیمر حافظه شکلی (موادی که با گرمایش به شکل قبلی خود بر میگردند) هست زیرا می تواند بین دو حالت تغییر شکل بدهد. آقای میچل آنتامتن، استادیار مهندسی شیمی گفت: "با این حال، بر خلاف دیگر پلیمرهای حافظه شکلی، این ماده نیازی به برنامه ریزی برای هر چرخه ندارد و بارها و بارها بدون نیروهای خارجی به سادگی بر اثر سرمایش و گرمایش تغییر شکل میدهد."

آنتامتن و تیمش یک پلیمر تازه توسعه یافته را که هنگام سرد شدن منبسط  میشود، ارتقا دادند. دیگر پلیمرها برای هدایت شکل گیریشان نیاز به بارهای کوچک و یا وزن متصل دارند. اما تیم آقای آنتامتن ماده را با تصور این که باری به آن متصل است فریب دادند.

برای انجام این استراتژی، محققان فشار دائمی را بر ماده وارد کردند. آنها کارشان را با یک رشته پلیمری که آزادانه توسط اتصالاتی به نام crosslinks به هم وصل می شدند، آغاز کردند که باعث بوجود آمدن یک شبکه مولکولی می شود. این ماده توسط بارهای متصل به آن کشیده میشد تا به شکل مطلوب درآید. در این هنگام، آنها crosslinksهای بیشتری به آن اضافه کردند و پلیمر را سرد کردند که باعث تبلور ماده در یک جهت دلخواه شد.

تیم آقای آنتامتن نشان داد که نیروهای تبلور داخلی به اندازه کافی قوی هستند تا ماده را در یک جهت بکشند. هنگامی که ماده زیر دمای 50 درجه سانتیگراد سرد می شود، بخش های زنجیره ای پلیمری به صورت میکرو لایه های منظمی به نام lamellae در می آیند. این سازماندهی مجدد در داخل شبکه ای از زنجیره های پلیمری رخ می دهد، و باعث افزایش 15 درصدی طول ماده می شود.

آقای آنتامتن افزود: "فشاری که ما به داخل شبکه تعبیه کردیم مکان بار را دریافت میکند و ماده را قادر میسازد تا شکلی را که بعدا موقع سرد شدن بدون بار باید به خود بگیرد، به یاد داشته باشد."

پلیمرهای با حافظه شکلی متعارف بعد از هر چرخه نیاز به برنامه ریزی دارند، اما ماده توسعه یافته توسط آقای آنتامتن و تیم او این گونه نیست. پس ازچرخه های متعددی از سرمایش و گرمایش، آنها دریافتند که ماده شکل برنامه ریزی شده خود را حفظ می کند و بدون هیچ انحراف قابل توجهی به حالت اولیه خود بازمیگردد.

آنتامتن پیش بینی میکند که می توان از این ماده در حوزه های متعددی که به مواد برگشت پذیر از نظر شکلی در طول عملیات ها نیاز است استفاده کرد همانند بیوتکنولوژی، عضلات مصنوعی و رباتیک.

آقای آنتامتن افزود: "قدم بعدی بهبود شکل پلیمر و انرژی آزاد شده در این فرآیند می باشد. این کار با تنظیم نوع و تراکم crosslinks ها که زنجیره ها را به هم متصل می کنند، انجام خواهد شد."

میلاد علیزاده

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

حسگر‌های هوشمند Notion، تمام اتفاقات خانه شما را تحت نظر دارند و به شما گزارش می‌دهند.

اغلب سیستم های امنیتی خانه ها، اموری کوچک مثل آتش سوزی، باز ماندن درها و حرکات را تشخیص می‌دهند. علاوه‌بر‌این گران هستند و اغلب هزینه نگهداری و خدمات پشتیبانی گرانی نیز دارند. هدف Notion ، این است که شما را از امور منزلتان آگاه کند، حتی زمانی که شما نزدیک گوی حسگر ها نیستید. این وسیله بطور مشخص در حال رقابت با Kickstarter است.

انتشار اولین تصاویر از پروتئین های حرکتی

اولین تصاویر از پروتئین های حرکتی به هنگام فعالیت در ژورنال Nature Communications منتشر شده است. این پروتئین ها برای فرم های پیچیده ی زندگی، حیاتی هستند و «زیرساخت های حمل و نقل و جابجایی» را شکل می دهند که به واسطه همان ها، بخش های مختلف سلول، کارکرد خاص خود را به عهده می گیرد. تا همین اواخر دانشمندان نتوانسته بودند شیوه حرکت پروتئین های مزبور را مستقیم مشاهده کنند.

کورنینگ و اعلام ِ خبر عرضه Gorilla Glass 4 مقاوم تر در برابر ضربه

هرچند داشتن تلفن هوشمندی که در برابر خم شدن یا مشت خوردن نشکند خیلی خوب است، اما بیشتر ما خواستار این هستیم تا شیشه ای در صفحه نمایشِ گوشی استفاده شود که اگر گوشی مان از دست رها شد و به زمین خورد بازهم مقاوم باشد.Gorilla Glass 4 کورنینک که به تازگی عرضه شده دقیقا همین ادعا را دارد.

بی ام دبلیو اواخر امسال به i5 چراغ سبز نشان می دهد.

بی ام دبلیو i5 قبل از اینکه به شکل یک اتومبیل هیبرید Fuel-cell در آید، به عنوان ایده ای برای تولید سری شاسی بلند i3 مطرح شده بود.

بررسیِ iPod های لمسی اپل (نسل ششم و پنجم در مقابل یکدیگر)

در اینجا به بررسی قابلیت‌ها و مشخصات نسل جدید iPod لمسی (سمت چپ تصویر) در مقابل مدل قدیمی و متعلق به نسل پنجم می‌پردازیم.