دو گونه پستاندار ریزجُثه مربوط به دوره زمین‌شناسی ژوراسیک در چین کشف شدند.

26 بهمن
ممکن است دایناسورها در خلال دوره ژوراسیک وابسته به گیاهان بوده باشند ولی این موجودات غول پیکر، موجودات کوچک جونده‌مانندی را در زیستگاه خودشان سهیم کرده بودند. دو گونه جدید از این پستانداران اولیه که در جیب جا می‌گیرند در چین کشف شدند (البته فرض می کنیم انسان‌هایی هم عصر آنها بودند که لباسی به تن و جیبی در آن داشتند!). یکی از آنها بر روی درختان زندگی می‌کرده و چنگال‌های محکمی داشته است و دیگری تونل حفر می‌کرده و دارای پنجه‌های بیلچه مانندی بوده است.

دوره زمین‌شناسی ژوراسیک بین 208 تا 146 میلیون سال پیش وجود داشته است و بزرگ‌ترین دایناسورهایی که شناخته شده هستند، در این دوره زندگی می‌کردند.

پژوهشگران می‌گویند این نمونه‌های جدید از جانوران نشان می‌دهند پستانداران اولیه هرچند جثه کوچکی داشتند، ولی جای شگفتی است که از تنوع زیادی برخوردار بودند.

یکی از موجوداتی که به تازگی کشف شده و اکنون بنام Agilodocodon scansoriu شناخته می‌شود، ابتدائی‌ترین پستاندار درختی می‌باشد که تاکنون پیدا شده است. این جانور چندین ویژگی داشته است که بدنش را برای بالا رفتن از درخت سازگار کرده بود: چنگال‌های بلند، دندان بیلچه مانند و آرنج‌ها و نیز مچ پاهای قابل انعطاف. بیشترین وزن اینجاندار در حدود 40 گرم بوده است!

این جانور در منطقه آب و هوایی معتدل در اَبَرقاره لاراسیا زندگی می‌کرده است (قاره ای فرضی که مرکب از آسیا و اروپا و امریکا بوده و در اواخر دوران پالئوزویک، بخشهای آن از هم جدا شده است) که با گیاهان پرپشت و حشرات زیادی احاطه شده بود و در سواحل تپه‌ای یکی از دریاچه‌ها قرار داشت. این پستاندار احتمالاً فرجام ناخوشایندی داشته است. احتمالاً روزی از بالای درختی به درون دریاچه افتاده و غرق شده و در طول زمان در رسوبات کف دریاچه مدفون شده است.

با گذشت 165 میلیون سال، بستر آن دریاچه خشک شده است. این مکان اکنون در مرز مغولستان قرار دارد. در سال 2011، کشاورزی که در جست‌وجوی فسیل بوده است، این جانور را پیدا کرده است. اسکلت این جانور به خوبی حفظ شده بود.

رسوبات این دریاچه که سرشار از فسیل می‌باشد و Formation Daohugou نامیده می‌شود، تعدادی از جانوران منقرض شده از دوره ژوراسیک را در خود دارد از جمله: یک پستاندار شناگر شبیه به سگ آبی، دایناسورهایی که بدنش با پر پوشیده شده بود و به نام Anchiornis شناخته می‌شدند و پتروزارها و سمندرهای ماقبل تاریخ. هنگامی که یک پروفسور زیست‌شناسی و آناتومی در دانشگاه شیکاگو بنام Zhe-Xi Luo یک فسیل Agilodocodon را دید، از سالم بودنِ آن شگفت‌زده شد.

Luo گفت: هنگامی که ما سرگرم مطالعه Agilodocodon شدیم، فهمیدیم حالت "شاخی‌ شکلِ" چنگال‌ها حفظ شده است. او می‌افزاید: آن بافت‌ها در اکثریت پستانداران حفظ نشده است. این جانور یک چنگال باریک منحنی دارد. مشخصه‌ای که نشان می‌دهد به خوبی از درخت بالا می‌رفته است.

پژوهشگران گفته‌اند ویژگی دوم مربوط به Docofossor brachydactylus آن است که توسط یک جست‌وجوگر ساده فسیل پیدا شد (این بار در سال 2012 در رسوبات دریاچه‌ای با قدمت 160 میلیون سال بود که در فسیل Ganggou در استان Hebei از چین قرار داشت. Docofossor حتی کوچک‌تر از Agilodocodon بود). این فسیل فقط 9 سانتیمتر بلندی دارد و وزن آن 17 گرم است. Docofossor (ابتدائی‌ترین پستاندار ساکن زیر زمین که تاکنون پیدا شده است) ممکن است شبیه به موش کور طلائی آفریقایی بوده باشد که انگشتان کوتاه و پهنی داشته که برای حفاری مناسب بوده است.

ابتدائی‌ ترین تاریخچه پستانداران

هر دوی این فسیل‌ها در موزه تاریخ طبیعی پکن درون لوحه‌هایی از سنگ نگهداری می‌شوند. Luo و همکاران پژوهشگرش در این موزه و در دانشگاه شیکاگو، زادگاه این فسیل‌ها را تأیید کرده‌اند و نمونه‌ها را تقریباً به مدت دو سال مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها در 12 فوریه دو گزارش در نشریه ساینس منتشر کردند که طی آن دو گزارش، فسیل‌ها را توصیف کرده‌اند.

این دو فسیل متعلق به راسته‌ای از پستانداران منقرض شده هستند که به عنوان docodonta شناخته می‌شوند و جدّ پستانداران امروزی می‌باشند. بیشتر دانشمندان پیش از آخرین کشفی که به عمل آمد، اطلاعاتی درباره docodonta داشتند که مربوط به فسیل دندان‌های آنها، فک‌ها و سایر اجزای جمجمه بود. قبلاً Luo گفته بود دانشمندان تنها اسکلت‌های دو تا از docodonta‌ها را در اختیار داشتند: Castorocauda پستاندار شناگری شبیه به سگ آبی که در Daohugou پیدا شد و Haldanodon پستاندار کوچک منقرض شده‌ای که در دهه 70 میلادی در یک معدن زغال سنگ واقع در پرتقال پیدا شد.

Luo گفته است: "موضوعی که در این کشف مربوط به دو docodonta افزوده شده تازگی داشت، آن است که یکی از آنها پستانداری بود که الگوی انگشتانش بسیار خاص بوده است. جانور دیگر، پستانداری بود که واقعاً بسیار با مهارت از درخت بالا می‌رفته است". او می‌افزاید: "ما با خیال راحت می‌توانیم این نتیجه گیری را داشته باشیم که docodonta‌ها از نظر زیست‌ محیطی تنوع گسترده‌ای داشته‌اند. و این بسیار بیش از آنچه ما پیش از این پیش‌بینی کرده بودیم، می‌باشد."

Luo تصور می‌کند فسیل‌های یاد شده این موضوع را مطرح می‌کنند که این موجودات نیز مانند پستانداران امروزی خودشان را با محیط پیرامون خود سازگار کرده بودند.

لازم به یادآوری می‌باشد که سایر دانشمندانی که درگیر این پژوهش نبوده‌اند نیز این نتایج را پذیرفته‌اند.

توماس مارتین که یک دیرینه‌شناس در دانشگاه بن در آلمان می‌باشد، گفته است: "دو مقاله‌ای که در مورد ارائه تصویر جدید از پستانداران دوره Mesozoic ارائه شده اند، از تنوع بسیاری برخوردار هستند." او می‌افزاید: «تصویر قدیمی از موجودات اولیه که تعمیم داده شده بود، دیگر اعتباری ندارد. این موجودات در پناه دایناسورها زندگی می‌کردند و در آن دوره رشد کرده‌اند."

ولی یک مورد درباره تصویر پستانداران دوره Mesozoic وجود دارد (که دوره ژوراسیک را شامل می‌شود) که هنوز تغییری نکرده است: این پستانداران، جانوران کوچکی بوده اند. مارتین یادآور شد بزرگ‌ترین پستاندار شناخته شده مربوط به این دوره هنوز Castorocauda است که پیشتر درباره آن گفتگو شد و تخمین زده شده است که وزنی حدود 790 گرم داشته است. بزرگ شدن جثه پستانداران تنها پس از انقراض انبوه دایناسورها آغاز شد که در 65 میلیون سال پیش رخ داد.

استاد علوم آناتومی دانشگاه Stony Brook در نیویورک به نام David Krause گفته است کشف این تنوع در بین پستانداران اولیه، یکی از این دو احتمال را مطرح می‌کند: پستانداران حتی پیش از زمانی ریشه گرفته‌اند که دانشمندان تصور می‌کردند و دیگر آنکه پستانداران خیلی به سرعت تنوع پیدا کرده‌اند. تنها روش درک این موضوع که کدام گزینه درست است، پیدا کردن فسیل‌های بیشتر هم در چین و هم در سایر بخش‌های جهان می‌باشد.

ابراهیم یگانه

با درودهای گرم به همه.

*  تحصيلات: لیسانس الكترونيك

*  تاریخ تولد: 1342

*  سابقه کار ترجمه (به جز سایت کوی دانش): همکاری با دارالترجمه ها، شرکت ها و اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف، ترجمه چندین سایت (سایت آمریکایی سرطان، ...)

*  پیشینه شغلی در سایر زمینه ها: مهندس بازنشسته ایران خودرو با تجربه علمی و عملی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی (برق، آب، گاز، هوای فشرده) در صنایع و در محیط های خانگی.

1. شاهین
    شاهین 28 بهمن, 18:51

داشته باش حدسیات آقای دانشمندو میگه از بالای درخت افتاده کف دریا یعنی تحقیقات تا کجا!!!!

ذرات کوچک با اثرات بزرگ! محققان بررسی می کنند که چگونه بلع نانوذرات می تواند بر سلامتی تاثیرگذار باشد

محققان بر این باورند که شناخت توانایی نانوذرات برای اثرگذاری بر پردازش متابولیک ما، می تواند برای درمان اختلالات متابولیک و چاقی، که هر کدام رو به افزایش بوده و در ارتباط با غذاهای فرآوری شده می باشند، مفید باشد.

درمان نابینایی به وسیله «ژن درمانی» در مغز

پژوهشگران از تکنیک های تصویربرداری عصبی بهره گرفته اند تا از مسیرهای بینایی بیماران نقشه برداری کنند. این مسیرها، فیبرهای عصبی هستند که از شبکیه سرچشمه می گیرند و به قشر بینایی مقدماتی مغز می روند.

عنکبوت گرگی: گزش، زاد و ولد و سایر حقایق مربوطه

"عنکبوت گرگی" نام گونه ای از عنکبوت هاست که خانواده بزرگی از این بندپایان رادربرمی گیرد که بیشتر آنها ابعادی بزرگ، رنگی تیره و بدنی قوی دارند. برخلاف بسیاری از عنکبوت ها که طعمه خود را در تور به دام می اندازند این گونه با بهره گیری از بینایی بالا و بدن قدرتمندش غذای خود را شکار می کند. گذشته از این عادات فرزندپروری عنکبوت های گرگی نیز منحصر به فرد بوده و برای دانشمندان جذابیت بالایی دارد.

کوالکوم، سریع ترین مودم LTE خودش را با نام Cat10 عرضه کرد که آماده کارگذاری در پرچمدارهای سال آینده میلادی است

کوالکوم یک بار دیگر محصولی از سری ال تی ای خودش را به بازار ارائه داده و به تازگی خبر رونمایی از جدیدترین مودم خود در قالب "Category 10" و با نام Gobi 9x45 اعلام کرده است که سرعت دانلود تلفن یا تبلت شما را تا 450 مگابایت بر ثانیه می رساند.

تولید نرم افزار ردیاب دست "Handpose" توسط مایکروسافت با کمک یادگیری ماشین

در واقعیت مجازی، ردیابی دست یکی از مهم‌ترین قدم‌ها می باشد. Leap Motion ماه پیش اخباری مبنی بر ملحق شدن این کمپانی به جمع توسعه دهندگان نرم افزار ردیاب دست برای واقعیت مجازی منبع باز را اعلام کرد.