راه های جدید برای استفاده از میدانهای الکتریکی در درمان سرطان

19 بهمن
گروهی از محققان راه جدیدی را برای هدف قراردادن تومورها با داروهای مبارزه با سرطان پیدا کرده اند، کشفی که ممکن است منجر به درمان های بالینی برای بیماران مبتلا به سرطان شود. این روش که آیونتوفورزیس نامیده می شود، شیمی درمانی را برروی مناطق خاصی انجام می دهد.

لیزت بیکفورد، استادیار گروه مهندسی پزشکی و مکانیک و گروه مهندسی مکانیک می گوید: "چالش بزرگی که در ارتباط با بسیاری از داروها وجود دارد، هدایت کردن دارو دقیقا به جایی است که لازم است. این فناوری اساسا دارو را مستقیما به سمت تومور و به میان آن می فرستند و تمام سلول های سرطانی در ناحیه موردنظر، دارو را دریافت می کنند."

بیک فورد، که درحال حاضر هدایت آزمایشگاه تجهیزات پزشکی و تحویل دارو در موسسه فناوری انتقادی و علوم کاربردی در ویرجینیا تِک را به عهده دارد، طی دوره فوق دکترایش در دانشگاه کارولینای شمالی در چپِل هیل در این مطالعه شرکت کرد، وی در دانشگاه یادشده با نویسنده ارشد تحقیق به نام جوزف دسیمونه، استاد برجسته شیمی همکاری داشت

شیمی درمانی سلولهای سرطانی را می کشد، اما برای سلول های سالم سمی است.

هنگامی که دارو به جریان خون تزریق می شود، در واقع تنها مقدار کمی دارو وارد تومور می شود. بقیه در سرتاسر بدن پراکنده می شود، اغلب باعث عوارض جانبی می گردد که ممکن است بیماران را مجبور به به تعویق انداختن و یا متوقف کردن درمان سازد.

برخی از تومورها، مانند آنهایی که ناشی از سرطان لوزالمعده هستند، به سیستم گردش خون کاملا متصل نیستند و به همین خاطر اثر شیمی درمانی را خنثی می سازد

روش جدید که توسط تیمی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه دوک ابداع شده است، از یک میدان الکتریکی برای راندن دارو به داخل تومور استفاده می کند، مانند موج سواری که روی موج سوار می شود.

میدان الکتریکی توسط دستگاه کوچکی تولید می شود که می توان آنرا داخل توموری کاشته و یا بر روی پوست قرار داد. این وسیله که محققان طراحی و ساخته اند، شامل مخزنی از داروهای شیمی درمانی است.

هنگامی که دستگاه روشن می شود، میدان الکتریکی با وجود فشار وارده از مناطق اطراف دارو را به تمام قسمت های تومور هل می دهد، که این خود یکی ازعوامل مشکل آفرین بر سر راه سایر استراتژی های هدایت دارو به محل موردنظر است

در موش های مبتلا به سرطان پستانِ التهابیِ انسانی، ترکیب شیمی درمانی یونتوفورتیک محلی با شیمی درمانی داخل وریدی درمقایسه با انجام جداگانه هرکدام از این درمان ها، موجب افزایش طول عمر شد. اثر یادشده هنگام ترکیب با تابش درمانی باز هم بیشتر شد. شیمی درمانی که با دستگاه انجام شد، تومورهای لوزالمعده انسانی را در موش ها کاهش داد.

این پژوهشگران همچنین دریافتند در موش هایی که تحت شیمی درمانیIV  قرار داشتند، با اضافه سازی شیمی درمانی محلی توسط دستگاه، مقدار دارو در تومورهایشان افزایش پیدا کرد، اما به ندرت غلظت بالا در پلاسمای خون مشاهده شد، که می تواند به معنی عوارض جانبی کمتر باشد.

این نتایج نشان می دهد که شیمی درمانی محلی که با شیوه یونتوفورتیک انجام شود، درمان ارزشمندی است که انکولوژیست ها می توانند به خصوص به عنوان درمانی کمکی در نظر بگیرند.

به گفته محققان، هدایت دارو به صورت محلی، به پزشکان امکان می دهد از داروهای ضد سرطان قوی تراستفاده کنند که شاید در غلظت های بالا به لحاظ سیستماتیک از سوی بدن تحمل نشود.

ترکیبات چند دارویی اغلب موثرتر از انواع تک دارویی هستند، اما برخی آنقدر سمی هستند که به طورمعمول تنها برای بیماران سالم در نظرگرفته می شود.

بیک فورد اظهار می کند: "با این حال، بسیاری از بیمارانی که سرطان متاستاتیک دارند، احتمالا آنقدرها هم سالم نیستند و همین ظرفیتِ بیمار را محدود می کند". اما با این استراتژی تحویل محلی، مقدار بیشتری از مخلوط قدرتمند دارو را می توان به تومور رساند و سایر قسمت های بدن نیز تا حد زیادی از مضرات دوز بالا در امان می ماند

نویسنده ارشد تحقیق به نام جیمز بایرن، محقق فوق دکترا و دانشجوی پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی، می گوید: "ممکن است این امر درنهایت به کاهش مرگ و میر در انواع مختلف سرطان ها منجر شود".

پاتریک دیلون، استادیار هماتولوژی و انکولوژی در دانشگاه ویرجینیا که در تحقیق شرکت نداشته می گوید روش های جدید دارای کاربردهای بالینی بالقوه هستند و معتقد است که "استفاده از دستگاه های جدید دارویی مانند این دستگاه، موجب بهبود درمان سرطان برای بخش مهمی از جمعیت بیماران سرطانی است."

د سیمونه به پاس تحقیقات خود در زمینه بررسی رابط بین تولید و پزشکی، جوایز متعدد و تشویق های بسیاری را به دست آورده است. او تحت هدایت های جیمز مک گراث فقید، استاد برجسته و پرفسورشیمی شرکت اتیل در کالج علوم، مدرک دکترای خود را در شیمی از ویرجینیا تک بدست آورده است.

بیک فورد می گوید: "به عنوان یک مهندس، ساخت و تست دستگاه، یادگیری در مورد فارماکوکینتیک و انجام مطالعات زیست توزیعی، همه در سایه کار با پزشکان و بیماران، تجربه بزرگی بود. این پروژه واقعا یک کار چند بعدی بود."

تکامل صفحه یخی جنوبگان

پژوهش دانشگاه بروکسل پرده از راز پایداری ورقه یخی قطب جنوب برداشت. برای نخستین بار در این پژوهش، افزایش یخ (افزایش قسمت های نوک که ورقه های یخی را در محل شناور نگه می دارند) طی دوره های گذر بین یخچالی و یخچالی [1] تشکیل شده اند که اساسا باعث پاسخ دیرپای آشکار ورقه های یخی به تغییرات اقلیمی می شود.

مکمل های ویتامین D چندان برای نوجوانان چاق مفید نیستند.

مصرف آنها به قلب و کاهش خطر دیابت کمکی نمی کند و مرتبط با سطوح بالای کلسترول است.

با روشی جدید در یک میکروسکوپ الکترونی «رویدادی مغناطیسی» در ابعاد اتمی رصد شد

دانشمندان به توانایی رصد رفتار مغناطیسی در سطح اتمی دست یافتند. این توانایی جدید توسط تکنیکی جدید حاصل شد که بتازگی توسط تیمی در دپارتمان انرژی لابراتوار ملیِ Oak Ridge و دانشگاه آپسالا در سوئد توسعه داده شده بود. در این تکنیک جدید، محققان با استفاده از رویکردی که تا پیش از این منطقی نبود توانستند از انحرافات نوری که در حالت عادی سعی در از بین بردن آنها می شود، استفاده کرده تا این رفتار اتمی را رصد کنند. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

برخلاف نظریات پیشین، نشستن طولانی مدت زیان آور نیست

تحقیقات جدید از دانشگاه های اکستر و لندن، اظهارات گذشته مبنی بر نشستن طولانی مدت، حتی اگر از لحاظ جسمی پر تحرک باشید، موجب مرگ زودرس می شود را به بوته آزمایش گذاشته است. در این مطالعات که در نشریه بین المللی مربوط به امراض مسری منتشر شد 5000 داوطلب را برای مدت 16 سال (این طولانی ترین تحقیق در این زمینه به حساب می آید)، مورد نظر قرار گرفتند. و ثابت کردند، که نشستن چه در خانه و چه در محل کار، در بالا بردن خطر مرگ هیچ تأثیری ندارد.

Huawei Ascend G7 "مناسب برای سطح متوسط" آزمایش شد.

Huawei Ascend G7 تمام فلزی در IFA برلین پا به عرصه ظهور گذاشت و به نظر می‌رسد مجموعه ای جذاب برای خریداران فهیم و متوسط فراهم کرده است. Ascend G7 ، علی‌رغم اینکه از آلمینیوم ساخته شده است، دستگاهی سبک و شیک با قاب پشتی مات است و در دست گرفتن آن حس بسیار خوشایندی به انسان می دهد.قسمت پشتی این محصول، نسبت به بسیاری از محصولات Huawei، جنس مرغوب تری دارد و گوشه های گرد آن، این گوشی را از سایر گوشی های تمام فلزی متمایز می‌کند.