راه های جدید برای استفاده از میدانهای الکتریکی در درمان سرطان

19 بهمن
گروهی از محققان راه جدیدی را برای هدف قراردادن تومورها با داروهای مبارزه با سرطان پیدا کرده اند، کشفی که ممکن است منجر به درمان های بالینی برای بیماران مبتلا به سرطان شود. این روش که آیونتوفورزیس نامیده می شود، شیمی درمانی را برروی مناطق خاصی انجام می دهد.

لیزت بیکفورد، استادیار گروه مهندسی پزشکی و مکانیک و گروه مهندسی مکانیک می گوید: "چالش بزرگی که در ارتباط با بسیاری از داروها وجود دارد، هدایت کردن دارو دقیقا به جایی است که لازم است. این فناوری اساسا دارو را مستقیما به سمت تومور و به میان آن می فرستند و تمام سلول های سرطانی در ناحیه موردنظر، دارو را دریافت می کنند."

بیک فورد، که درحال حاضر هدایت آزمایشگاه تجهیزات پزشکی و تحویل دارو در موسسه فناوری انتقادی و علوم کاربردی در ویرجینیا تِک را به عهده دارد، طی دوره فوق دکترایش در دانشگاه کارولینای شمالی در چپِل هیل در این مطالعه شرکت کرد، وی در دانشگاه یادشده با نویسنده ارشد تحقیق به نام جوزف دسیمونه، استاد برجسته شیمی همکاری داشت

شیمی درمانی سلولهای سرطانی را می کشد، اما برای سلول های سالم سمی است.

هنگامی که دارو به جریان خون تزریق می شود، در واقع تنها مقدار کمی دارو وارد تومور می شود. بقیه در سرتاسر بدن پراکنده می شود، اغلب باعث عوارض جانبی می گردد که ممکن است بیماران را مجبور به به تعویق انداختن و یا متوقف کردن درمان سازد.

برخی از تومورها، مانند آنهایی که ناشی از سرطان لوزالمعده هستند، به سیستم گردش خون کاملا متصل نیستند و به همین خاطر اثر شیمی درمانی را خنثی می سازد

روش جدید که توسط تیمی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه دوک ابداع شده است، از یک میدان الکتریکی برای راندن دارو به داخل تومور استفاده می کند، مانند موج سواری که روی موج سوار می شود.

میدان الکتریکی توسط دستگاه کوچکی تولید می شود که می توان آنرا داخل توموری کاشته و یا بر روی پوست قرار داد. این وسیله که محققان طراحی و ساخته اند، شامل مخزنی از داروهای شیمی درمانی است.

هنگامی که دستگاه روشن می شود، میدان الکتریکی با وجود فشار وارده از مناطق اطراف دارو را به تمام قسمت های تومور هل می دهد، که این خود یکی ازعوامل مشکل آفرین بر سر راه سایر استراتژی های هدایت دارو به محل موردنظر است

در موش های مبتلا به سرطان پستانِ التهابیِ انسانی، ترکیب شیمی درمانی یونتوفورتیک محلی با شیمی درمانی داخل وریدی درمقایسه با انجام جداگانه هرکدام از این درمان ها، موجب افزایش طول عمر شد. اثر یادشده هنگام ترکیب با تابش درمانی باز هم بیشتر شد. شیمی درمانی که با دستگاه انجام شد، تومورهای لوزالمعده انسانی را در موش ها کاهش داد.

این پژوهشگران همچنین دریافتند در موش هایی که تحت شیمی درمانیIV  قرار داشتند، با اضافه سازی شیمی درمانی محلی توسط دستگاه، مقدار دارو در تومورهایشان افزایش پیدا کرد، اما به ندرت غلظت بالا در پلاسمای خون مشاهده شد، که می تواند به معنی عوارض جانبی کمتر باشد.

این نتایج نشان می دهد که شیمی درمانی محلی که با شیوه یونتوفورتیک انجام شود، درمان ارزشمندی است که انکولوژیست ها می توانند به خصوص به عنوان درمانی کمکی در نظر بگیرند.

به گفته محققان، هدایت دارو به صورت محلی، به پزشکان امکان می دهد از داروهای ضد سرطان قوی تراستفاده کنند که شاید در غلظت های بالا به لحاظ سیستماتیک از سوی بدن تحمل نشود.

ترکیبات چند دارویی اغلب موثرتر از انواع تک دارویی هستند، اما برخی آنقدر سمی هستند که به طورمعمول تنها برای بیماران سالم در نظرگرفته می شود.

بیک فورد اظهار می کند: "با این حال، بسیاری از بیمارانی که سرطان متاستاتیک دارند، احتمالا آنقدرها هم سالم نیستند و همین ظرفیتِ بیمار را محدود می کند". اما با این استراتژی تحویل محلی، مقدار بیشتری از مخلوط قدرتمند دارو را می توان به تومور رساند و سایر قسمت های بدن نیز تا حد زیادی از مضرات دوز بالا در امان می ماند

نویسنده ارشد تحقیق به نام جیمز بایرن، محقق فوق دکترا و دانشجوی پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی، می گوید: "ممکن است این امر درنهایت به کاهش مرگ و میر در انواع مختلف سرطان ها منجر شود".

پاتریک دیلون، استادیار هماتولوژی و انکولوژی در دانشگاه ویرجینیا که در تحقیق شرکت نداشته می گوید روش های جدید دارای کاربردهای بالینی بالقوه هستند و معتقد است که "استفاده از دستگاه های جدید دارویی مانند این دستگاه، موجب بهبود درمان سرطان برای بخش مهمی از جمعیت بیماران سرطانی است."

د سیمونه به پاس تحقیقات خود در زمینه بررسی رابط بین تولید و پزشکی، جوایز متعدد و تشویق های بسیاری را به دست آورده است. او تحت هدایت های جیمز مک گراث فقید، استاد برجسته و پرفسورشیمی شرکت اتیل در کالج علوم، مدرک دکترای خود را در شیمی از ویرجینیا تک بدست آورده است.

بیک فورد می گوید: "به عنوان یک مهندس، ساخت و تست دستگاه، یادگیری در مورد فارماکوکینتیک و انجام مطالعات زیست توزیعی، همه در سایه کار با پزشکان و بیماران، تجربه بزرگی بود. این پروژه واقعا یک کار چند بعدی بود."

دانشمندان یک منظومه شمسی کشف کردند که بسیار قدیمی بوده و دارای پنج سیاره به اندازه زمین است.

تیمی متشکل از دانشمندانِ دانشگاه بیرمنگام (University of Birmingham) در انگلستان، به تازگی یک منظومه شمسی قدیمی کشف کردند که تاریخ پیدایش آن به زمان تشکیل کهکشان راه شیری برمی‌گردد. آنچه این منظومه را جالب می‌کند اینست که وجود پنج سیاره به اندازه زمین به دور آن تائید شده است. ممکن است این سیاره‌ها دارای شرایط مناسب برای وجود موجودات زنده باشند که در این صورت قدمت آن‌ها به 13.8 میلیارد سال پیش، یعنی به اندازه سن کهکشان راه شیری، می‌رسد.

مقایسه Samsung Galaxy S6 Edge و Galaxy Note 4

Samsung Galaxy S6 Edge که حدود یک ماه پیش عرضه شد، با داشتن مشخصات برجسته در زمینه های طراحی و مهندسی، در ردیف برترین های محصولات سامسونگ است. اما در حال حاضر برتری و قدرت از آن Galaxy Not 4 است، که با داشتن ویژگیهای خارق العاده، به این راحتی جایگاه خود را از دست نمی دهد.

آموزش 11 ترفند جادویی برای استفاده بهینه از باتری لپ تاپ

شاید برای شما اتفاق افتاده که باتری لپ تاپ شما رو به اتمام باشد. شاید در میانه راه یک سفر پنج ساعته باشید. شاید شارژر را شش ساعت پیش در دفتر خود جا گذاشته باشید. با انجام چند کار ساده می توانید عمر باتری لپ تاپ خود را افزایش دهید.

«عنکبوت پشتک باز» و «زنبور جسد جمع کن» در میان گونه های عجیب و جدید جانوری

طبق رده بندی سال 2014 زنبور جسد جمع کن، ماهی پفی رسام و عنکبوت آکروبات باز از جمله گونه های عجیب و شگفت انگیز جدیدی هستند که نامگذاری شده اند. سال گذشته حدود 18 هزار گونه شناسایی و نامگذاری شدند که کسر کوچکی از10 میلیون یا همین حدود گونه های جانوری شناسایی نشده روی زمین را تشکیل می دهند (دانشمندان تاکنون موفق به شناسایی و شرح حدود دو میلیون گونه جانوری شده اند).

دانش‌آموزان کلاس پنجم با استفاده از پرینتر سه‌ بعدی، یک دست مصنوعی (پروتز) را برای لاک‌پشتی به نام استامپی Stumpy چاپ کردند.

پیشرفت‌هایی که در عرصه چاپ سه‌ بعدی به وقوع می‌پیوندند، به قدری سریع است که از پوشش اخبار مربوط به نسل جدید پروتزها و اثرات آنها بر زندگی انسان عقب مانده ایم، اما توان بالقوه این پروتزها در کمک به حیوانات فعلاً در ابتدای مسیر خود قرار دارد.