میکرو RNA ها می توانند گسترش سرطان را محدود کنند

17 بهمن
توضیح: میکرو RNA ها (miRNAs) ژن های رمزگذاری غیر پروتئینی کوچکی هستند که تقریبا در بدن همه جانوران و گیاهان وجود دارند و گرایش به آن دارند که از چندین جایگاه گوناگون واقع در مجموعه ژن ها رونوشت برداری کنند.

سرطان هایی که به سراسر بدن گسترش می یابند (طی فرآیندی که metastasis نامیده می شود)، سرطان هایی هستند که اغلب کنترل آنها دشوار است و منجر به مرگ و میر می شوند.

ولی بیست سال پیش دو متخصص سرطان از دانشگاه شیکاگو بنام های Samuel Hellman رئیس پیشین بخش علوم بیولوژیکی دانشگاه و Ralph Weichselbaum رئیس بخش تومور شناسی تابشی، مرحله ای میانی از سرطان را تشریح کردند که  در این مرحله سرطان قابل درمان می باشد، مرحله ای که بین یک تومور منفرد و یک سرطان گسترش یافته قرار دارد. آنها این مرحله را oligometastasis نامیدند.

oligometastasis به معنی مرحله ای از سرطان است که طی آن یک تومور مقدماتی، تنها چند تومور ثانویه موضعی را تولید کرده است که به طور معمول بیش از پنج تومور نیستند. آنها این موضوع را مطرح کردند و سپس ثابت کردند که تومورهای oligometastatic را اغلب می توان با معالجات موضعی هدف گیری شده از قبیل جراحی یا پرتودهی متمرکز درمان کرد.

در شماره فوریه 2015 از نشریه Oncotarget، دستیار مدیر مرکز لودیگ برای پژوهش metastasis در دانشگاه شیکاگو که Weichselbaum نام دارد و نیز همکارانش، نخستین نظر اجمالی را بر مکانیسم های بیولوژیکی انداختند، مکانیسم هایی که در پشت قضیه oligometastasis قرار دارند.

آنها اطلاعات ژنتیکی را از نمونه های تومور گردآوری کردند، نمونه هایی که از آزمایش های کلینیکی منتشر شده خودشان بدست آمده بود، اینها تنها مجموعه داده های مربوط به بیماران دچار oligometastases بود. آنها این اطلاعات را برای شناسایی خوشه های کوچکی از میکرو RNA های مسدود کننده ژن به کار بردند که تنها توسط سلول های oligometastatic به کار برده می شوند. همچنین نشان می دهند که چگونه میکرو RNA های معینی می توانند ژن های خاصی را متوقف کنند، این کار با الحاق RNA پیام رسان و خاموش کردن آن انجام می شود.

توضیح: اسید ribonucleic یا RNA یکی از سه مولکول های غول پیکر بیولوژیکی است که به همراه DNA و پروتئین، برای شکل های شناخته شده زندگی نقشی حیاتی دارند.

این پژوهشگران 14 مورد از این میکرو RNA ها را پیدا کردند، اینها دربرگیرنده مهم ترین مواردی بودند که توسط منطقه کروموزومی معروف به 14q32 رمزگذاری شده اند. این منطقه از بابت توسعه اولیه جنینی اهمیت دارد. جهش های ژنی یافت شده در 14q32 به چندین بیماری زمان کودکی نسبت داده شده اند.

هنگامی که پژوهشگران ژن هایی را بررسی کردند که این میکرو RNA ها آنها را سرکوب می کنند، این را فهمیدند که بسیاری از آنها در مسیرهایی دخیل بوده اند که سلول های سرطانی را برای چسبیدن به سایر انواع سلول ها توانمند می کنند، به بافت ها حمله می کنند و به محل های دوردست کوچ می کنند، که این نشانه هایی از metastasis می باشد.

Weichselbaum گفته است که ما این را AIM phenotype می نامیم. سلول های تومور که میکرو RNA های معینی را مطرح می کنند که ناشی از کمبود توانایی الحاق 14q32 و یا تهاجم یا کوچ می باشد. این به جای آنست که آنها به تعداد کمی از تومورهای کم تر تهاجمی ارتقاء یابند، بسیاری از آنهایی که به صورت موضعی معالجه نمی شوند.

پژوهشگران یاد شده این موضوع را مطرح می کنند که این میکرو RNA ها می توانند یک biomarker (شاخص قابل اندازه گیری شدت بیماری) شخصی سازی شده را فراهم سازند که به پزشکان کمک می کند تا پیش گویی کنند که گسترش یک تومور تا چه اندازه می تواند تهاجمی باشد. Weichselbaum می گوید: "ما می توانیم از آن شناخت برای هدایت معالجات استفاده کنیم."

تیم او چهار میکرو RNA از خوشه 14q32  را شناسایی کرد که پیش بینی خوبی را به همراه داشت. بیان این چهار میکرو RNA در ارتباط با یک وقفه عاری از عودت طولانی مدتی بود که پس از حذف تومورهای ثانویه از طریق جراحی بود. شصت درصد از 24 بیماری که میزان میکرو RNA در آنها افزایش یافت، هیچ عودت metastatic را پس از پنج سال پیگیری به همراه نداشت. هفتاد درصد از 24 بیماری که میزان میکرو RNA آنها پایین بود، معمولا در خلال سال نخست دچار عودت بیماری شدند.

تست های اضافی که با بهره گیری از یک مدل جانوری برای سرطان پستان در انسان بود، به ریه ها گسترش یافت که این نتایج اولیه را تأیید کرد. سه مورد از چهار میکرو RNA (miR-127-5p, miR-544a and miR-655-3p)، رشد سریع تومورهای جدید ریه را در موش دچار نقص سیستم ایمنی سرکوب کردند، به این موش  سلول های سرطان پستان تزریق شده است.

آنها این توانایی را داشتند تا برخی از منافع جلوگیری از ژن های خاص را دنبال کنند. مسدود کردن ژنی که TGFBR2 نامیده می شود، الحاق سلولی و تهاجم را سرکوب کرد و شماری از metastase های ریه را کاهش داد. جلوگیری از ROCK2، تهاجم را سرکوب کرد و نیز منجر به metastasis شد.

مؤلفین نتیجه گیری می کنند که این یافته ها از فرضیه آنها در ارتباط با oligometastasis و پروتئین های مولکولی حمایت می کنند، که خود به عنوان یک مورد کلینیکی همراه با مکانیسم های بیولوژیکی است که ممکنست با بیماری polymetastatic متفات باشند. نتایجی که آنها بدست آورده اند، مرحله شناسایی بهبود یافته بیمارانی را تعیین می کند که دچار oligometastasis هستند و توسعه معالجات را هدایت می کند تا توسعه metastasis محدود شود.

ابراهیم یگانه

با درودهای گرم به همه.

*  تحصيلات: لیسانس الكترونيك

*  تاریخ تولد: 1342

*  سابقه کار ترجمه (به جز سایت کوی دانش): همکاری با دارالترجمه ها، شرکت ها و اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف، ترجمه چندین سایت (سایت آمریکایی سرطان، ...)

*  پیشینه شغلی در سایر زمینه ها: مهندس بازنشسته ایران خودرو با تجربه علمی و عملی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی (برق، آب، گاز، هوای فشرده) در صنایع و در محیط های خانگی.

1. پری
    پری 18 فروردین, 13:39

عالی بود

UHD Alliance بالاخره استاندارد نسل آینده ویدئو را معرفی کرد

UHD Alliance یک گروه صنعتی متشکل از 35 اَبَر شرکت همانند سامسونگ، پاناسونیک، ال جی، نت فلیکس و دالبی می باشد. این گروه صنعتی اخیراً استاندارد UHD Premium را تعیین کرده است. این استانداردها در نهایت برای ساخت محصولات ویدئویی استفاده خواهند شد. استاندارد جدید معرفی شده برای اولین بار مدعی انطباق پذیری رنگ با (HDR (High Dynamic Range شده است و در حقیقت در این استاندارد قسمت هایی که در صفحه نمایش از روشنایی کمتری برخوردارند، برای تصاویری که به اصطلاح روشن و زنده هستند بشدت پرنور تر خواهد شد.

صبحانه‌ خوردن به افراد چاق کمک می‌کند فعال‌تر شوند.

طبق نتایج جدیدترین پژوهش منتشرشده از سوی پژوهشگرانِ دانشگاه Bath، صبحانه خوردن باعث می‌شود افراد چاق، فعال‌تر شوند.

بِبو (Bebo) بار دیگر به عنوان یک اپ پیغام رسانی عجیب و غریب بازگشته است

بِبو، شبکه اجتماعی سابق که یکی از رقبای فیسبوک به شمار می رفت، مجددا به صحنه برگشته است، اما این بار خبری از پوسته ها و GIF های قدیمی اش نیست و همه این ها با ویژگی های جدید جایگزین شده اند. ببوی جدید، اپ پیام رسانی هشتگ محوری برای آندروید و iOS است که در آن آواتارهای کاریکارتوری، هشتگ و پیام با هم ترکیب شده اند تا افراد بتوانند ارتباط "مفرحی" را با دوستانشان داشته باشند. با استفاده از بعضی از هشتگ ها مثل #slap, #kiss و#twerk ، آواتارهای کاریکاتوری زنده می شوند و در صفحه این طرف و آن طرف می روند.

مشخصات گوشی Honor 7 Plus لو رفت: جنگجوی 5.5 اینچی با قاب فلزی

Honor 7 با قاب فلزی یکی از بهترین گوشی های هوشمند با ارزش خرید بالاست. قاب آلومینیومی این گوشی از یک نمایشگر 5.2 اینچی با کیفیت رزولوشن 1080 پیکسل، یک دوربین 20 مگاپیکسلی و اسکنر اثر انگشت در قسمت پشت محافظت می کند.

اخطار زیست شناسان بابت گسترش ویروس هانتا hantavirus که تحت تأثیر رشد فزاینده ی نی زارها می باشد.

به بیان پژوهشگران دانشگاه واشنگتن، نی زارها علی رغم چشم انداز زیبایی که دارند در گسترش ویروس هانتا hantavirus نقش به سزایی دارند. بذر این گیاه حاصلخیز، غذایی ایده آل برای بذر خوران مخصوصاً موش های گوزنی (Deer mice) می باشد که ناقل این ویروس هستند.