میکرو RNA ها می توانند گسترش سرطان را محدود کنند

17 بهمن
توضیح: میکرو RNA ها (miRNAs) ژن های رمزگذاری غیر پروتئینی کوچکی هستند که تقریبا در بدن همه جانوران و گیاهان وجود دارند و گرایش به آن دارند که از چندین جایگاه گوناگون واقع در مجموعه ژن ها رونوشت برداری کنند.

سرطان هایی که به سراسر بدن گسترش می یابند (طی فرآیندی که metastasis نامیده می شود)، سرطان هایی هستند که اغلب کنترل آنها دشوار است و منجر به مرگ و میر می شوند.

ولی بیست سال پیش دو متخصص سرطان از دانشگاه شیکاگو بنام های Samuel Hellman رئیس پیشین بخش علوم بیولوژیکی دانشگاه و Ralph Weichselbaum رئیس بخش تومور شناسی تابشی، مرحله ای میانی از سرطان را تشریح کردند که  در این مرحله سرطان قابل درمان می باشد، مرحله ای که بین یک تومور منفرد و یک سرطان گسترش یافته قرار دارد. آنها این مرحله را oligometastasis نامیدند.

oligometastasis به معنی مرحله ای از سرطان است که طی آن یک تومور مقدماتی، تنها چند تومور ثانویه موضعی را تولید کرده است که به طور معمول بیش از پنج تومور نیستند. آنها این موضوع را مطرح کردند و سپس ثابت کردند که تومورهای oligometastatic را اغلب می توان با معالجات موضعی هدف گیری شده از قبیل جراحی یا پرتودهی متمرکز درمان کرد.

در شماره فوریه 2015 از نشریه Oncotarget، دستیار مدیر مرکز لودیگ برای پژوهش metastasis در دانشگاه شیکاگو که Weichselbaum نام دارد و نیز همکارانش، نخستین نظر اجمالی را بر مکانیسم های بیولوژیکی انداختند، مکانیسم هایی که در پشت قضیه oligometastasis قرار دارند.

آنها اطلاعات ژنتیکی را از نمونه های تومور گردآوری کردند، نمونه هایی که از آزمایش های کلینیکی منتشر شده خودشان بدست آمده بود، اینها تنها مجموعه داده های مربوط به بیماران دچار oligometastases بود. آنها این اطلاعات را برای شناسایی خوشه های کوچکی از میکرو RNA های مسدود کننده ژن به کار بردند که تنها توسط سلول های oligometastatic به کار برده می شوند. همچنین نشان می دهند که چگونه میکرو RNA های معینی می توانند ژن های خاصی را متوقف کنند، این کار با الحاق RNA پیام رسان و خاموش کردن آن انجام می شود.

توضیح: اسید ribonucleic یا RNA یکی از سه مولکول های غول پیکر بیولوژیکی است که به همراه DNA و پروتئین، برای شکل های شناخته شده زندگی نقشی حیاتی دارند.

این پژوهشگران 14 مورد از این میکرو RNA ها را پیدا کردند، اینها دربرگیرنده مهم ترین مواردی بودند که توسط منطقه کروموزومی معروف به 14q32 رمزگذاری شده اند. این منطقه از بابت توسعه اولیه جنینی اهمیت دارد. جهش های ژنی یافت شده در 14q32 به چندین بیماری زمان کودکی نسبت داده شده اند.

هنگامی که پژوهشگران ژن هایی را بررسی کردند که این میکرو RNA ها آنها را سرکوب می کنند، این را فهمیدند که بسیاری از آنها در مسیرهایی دخیل بوده اند که سلول های سرطانی را برای چسبیدن به سایر انواع سلول ها توانمند می کنند، به بافت ها حمله می کنند و به محل های دوردست کوچ می کنند، که این نشانه هایی از metastasis می باشد.

Weichselbaum گفته است که ما این را AIM phenotype می نامیم. سلول های تومور که میکرو RNA های معینی را مطرح می کنند که ناشی از کمبود توانایی الحاق 14q32 و یا تهاجم یا کوچ می باشد. این به جای آنست که آنها به تعداد کمی از تومورهای کم تر تهاجمی ارتقاء یابند، بسیاری از آنهایی که به صورت موضعی معالجه نمی شوند.

پژوهشگران یاد شده این موضوع را مطرح می کنند که این میکرو RNA ها می توانند یک biomarker (شاخص قابل اندازه گیری شدت بیماری) شخصی سازی شده را فراهم سازند که به پزشکان کمک می کند تا پیش گویی کنند که گسترش یک تومور تا چه اندازه می تواند تهاجمی باشد. Weichselbaum می گوید: "ما می توانیم از آن شناخت برای هدایت معالجات استفاده کنیم."

تیم او چهار میکرو RNA از خوشه 14q32  را شناسایی کرد که پیش بینی خوبی را به همراه داشت. بیان این چهار میکرو RNA در ارتباط با یک وقفه عاری از عودت طولانی مدتی بود که پس از حذف تومورهای ثانویه از طریق جراحی بود. شصت درصد از 24 بیماری که میزان میکرو RNA در آنها افزایش یافت، هیچ عودت metastatic را پس از پنج سال پیگیری به همراه نداشت. هفتاد درصد از 24 بیماری که میزان میکرو RNA آنها پایین بود، معمولا در خلال سال نخست دچار عودت بیماری شدند.

تست های اضافی که با بهره گیری از یک مدل جانوری برای سرطان پستان در انسان بود، به ریه ها گسترش یافت که این نتایج اولیه را تأیید کرد. سه مورد از چهار میکرو RNA (miR-127-5p, miR-544a and miR-655-3p)، رشد سریع تومورهای جدید ریه را در موش دچار نقص سیستم ایمنی سرکوب کردند، به این موش  سلول های سرطان پستان تزریق شده است.

آنها این توانایی را داشتند تا برخی از منافع جلوگیری از ژن های خاص را دنبال کنند. مسدود کردن ژنی که TGFBR2 نامیده می شود، الحاق سلولی و تهاجم را سرکوب کرد و شماری از metastase های ریه را کاهش داد. جلوگیری از ROCK2، تهاجم را سرکوب کرد و نیز منجر به metastasis شد.

مؤلفین نتیجه گیری می کنند که این یافته ها از فرضیه آنها در ارتباط با oligometastasis و پروتئین های مولکولی حمایت می کنند، که خود به عنوان یک مورد کلینیکی همراه با مکانیسم های بیولوژیکی است که ممکنست با بیماری polymetastatic متفات باشند. نتایجی که آنها بدست آورده اند، مرحله شناسایی بهبود یافته بیمارانی را تعیین می کند که دچار oligometastasis هستند و توسعه معالجات را هدایت می کند تا توسعه metastasis محدود شود.

ابراهیم یگانه

با درودهای گرم به همه.

*  تحصيلات: لیسانس الكترونيك

*  تاریخ تولد: 1342

*  سابقه کار ترجمه (به جز سایت کوی دانش): همکاری با دارالترجمه ها، شرکت ها و اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها و دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف، ترجمه چندین سایت (سایت آمریکایی سرطان، ...)

*  پیشینه شغلی در سایر زمینه ها: مهندس بازنشسته ایران خودرو با تجربه علمی و عملی در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی (برق، آب، گاز، هوای فشرده) در صنایع و در محیط های خانگی.

1. پری
    پری 18 فروردین, 13:39

عالی بود

کمکِ نقشه های کربنی آمازون به کاهش جنگل زدایی

تصویر جنگلهای وسیع آمازون از فضا شبیه به دیواری سبز رنگ و جامد، می باشد. با‌ این وجود، ماهواره ها و دیگر ابزارهای فناوری پیشرفته می‌توانند زاویه دیدی متنوع تری از سطح زمین برای ما فراهم کنند.

ویکی پدیا اپ آندرویدی جدیدی را با ویژگی پیشنهاد مقالات راه اندازی نمود

بروزرسانی جدیدی که ویکی پدیا برای اپ آندرویدی خود انجام داده است، هم ظاهر Material Design جدید و هم برخی قابلیت های اضافی را برای برخورداری از تجربه کاربری بهتر روی گوشی همراه به ارمغان می آورد

دانشمندان موفق به درک نحوه کنترل انفجارهای حرارتی شدید در آزمایش های گداخت شدند

پژوهشگران فیزیک هسته ای عمومی و آزمایشگاه فیزیک پلاسمای (PPPL) وزارت انرژی پرینستون آمریکا، موفق به درک چگونگی کنترل انفجارهای مضر حرارتی درون یک رآکتور گداخت شدند. دانشمندان این آزمایشات را بر روی تاسیسات ملی گداخت DIII-D انجام دادند که یک توکاماک دایر شده توسط فیزیک هسته ای عمومی در سن دیگو است. این یافته ها، مرحله ای کلیدی در پیش بینی چگونگی کنترل انفجارهای حرارتی در تاسیسات گداخت آتی از جمله ITER (یک آزمایش بین المللی در حال انجام در فرانسه برای اثبات قابلیت اجرای انرژی گداخت) ارائه می دهد.

پژوهشگران روشی جدید برای درمان بیماران سکته مغزی پیدا کردند.

پژوهشگران کانادایی یک مطالعه بین المللی را تکمیل کردند. این مطالعه نشان می‌دهد فرایند بازیابی لخته که به نام درمان اندوواسکولار (ET) شناخته می‌شود می‌تواند به طور چشمگیری بعد از سکته مغزی ایسکمی حاد (کمبود یا کم‌رسانی خون به بافت یا اندام) باعث ارتقا نتایج درمانی شود. این مطالعه توسط پژوهشگران موسسه مغز Hotchkiss در دانشگاه کلرادو انجام شده است و نشان‌دهنده بهبود چشمگیری در نتایج درمان و کاهش مرگ ناشی از سکته مغزی است. نتایج پژوهش مذکور به صورت آنلاین در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.

سامسونگ از صفحه نمایش کامپیوتر منحنی 34 اینچی Ultra-wide رونمایی کرد.

سامسونگ که یکی از بهترین و قوی‌ ترین شرکت‌های تولید کننده صفحات نمایش محسوب می‌شود، از تولید مانیتورهای کامپیوتر 34 اینچی منحنی، با ظاهری شیک، جذاب و منحصر بفرد خبر داد. سامسونگ پیش از این مجموعه‌ای از صفحات نمایش منحنی تولید کرده بود که شاید بتوان عجیب‌ترین آن‌ها را صفحه نمایش غول‌آسای 105 اینچی منحنی دانست.