از دست دادن گاز، علت «جوان‌مرگ شدن» کهکشانها

16 بهمن
تصویر: این تصویر کهکشان J0836، مکان تقریبی سیاه چاله ای که در مرکز کهکشان واقع شده است و نیز ذخیره گاز متصاعد شده از آن را نشان می‌دهد. طبق نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، احتمالاً علت مرگ کهکشان‌ها خالی شدن گاز لازم برای ساخت ستاره‌های جدید است.

بسیاری از کهکشان‌ها بعد از از دست دادن مواد خام لازم برای رشد خود طی میلیون‌ها سال، کم‌کم پیر می‌شوند. اما مطالعه پایلوتی که به هدف بررسی کهکشان‌ها انجام گرفته نشان می‌دهد احتمالاً برخی کهکشان‌های جوان‌مرگ شده، گاز خود را زودتر از موعد از دست داده و متصاعد کرده‌اند. به همین خاطر هم تغییر رنگ داده، قرمز شده و زودتر ازموعد از بین رفته‌اند.

آیوی ونگ، متخصص فیزیک نجومی دانشگاه شاخه غرب استرالیای مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم تشعشعی (ICRAR) اظهار می‌دارد که دو نوع کهکشان در کیهان وجود دارد: یکی کهکشان‌های «آبی» که همچنان فعالانه به ستاره‌های جدید شکل می‌دهند و دیگری کهکشان‌های «قرمز» که رشدشان متوقف شده است.

بسیاری از کهکشان‌ها بعد از دو میلیارد سال یا بیشتر که از پدید آمدنشان گذشت به تدریج از حالت آبی به «قرمز و مرده» بدل می‌شوند. اما برخی کهکشان‌ها به‌صورت ناگهانی و ظرف کمتر از یک میلیارد سال که درعلم کیهانی زمان کمی محسوب می‌شود، این مسیر را طی می‌کنند و از میان می‌روند.

دکتر ونگ و همکارانش برای اولین بار چهار کهکشان را در مرحله توقف ساخت ستاره‌های جدید بررسی کردند که هر کدام از آنها در مرحله انتقالی متفاوتی قرار داشتند.

محققان دریافتند کهکشان‌هایی که به پایان مرحله ستاره‌سازی خود می‌رسند، بیشتر گازخود را نیز از دست می‌دهند.

به گفته دکتر ونگ در ابتدا موانعی بر سر راه انجام تحقیق و استفاده از تلسکوپ برای رصد کهکشان‌ها وجود داشت. زیرا فضانوردان باور نداشتند کهکشان‌های درحال مرگ اصلاً گازی به جای بگذارند.

حال با کسب این نتایج مهیج، دانشمندان می‌توانند از تلسکوپ‌های قدرتمند برای انجام مطالعه‌ای گسترده‌تر و کشف دلیل این توقف ناگهانی در مسیر شکل‌گیری ستاره‌ها استفاده کنند.

البته بنا به گفته دکتر ونگ توضیح چرایی تصاعد گاز مشکل است: «یکی از دلایل احتمالی این موضوع شاید این باشد که گاز‌های مزبور توسط سیاه چاله فوق عظیم کهکشان به بیرون پرتاب شده اند».

«احتمال دیگر این است که گاز توسط کهکشان همسایه دیگری شکافته شده باشد. البته تمامی کهکشان‌هایی که در پروژه پایلوت مورد بررسی قرار گرفتند دورافتاده بودند و ظاهراً کهکشان دیگری همسایه‌شان نیست».

پرفسور کوین شووینسکی از مؤسسه فدرال فناوری سویس اظهار می‌دارد که بنا به پیش‌بینی محققان، از دست دادن سریع گاز کهکشان‌ها تنها توضیح مرگ پیش از موعدشان است.

وی ادامه می‌دهد: «ما چهار کهکشان را درست در مرحله رخ دادن این تصاعد گازی انتخاب کردیم و واقعاً یکه خوردیم وقتی دیدیم دقیقاً همین اتفاق هم برایشان رخ داد!»

مطالعه یادشده در ژورنال گزارشهای ماهانه جامعه نجوم‌شناسی سلطنتی، از سوی انتشارات دانشگاه اکسفورد چاپ شده است.

رجیانی (reggiani) و چراغانی تئاتر سلطنتی تاریخی گلاسکو

تئاتر سلطنتی که در سال 1867 افتتاح شده است، هم از نظر قدمت و هم از نظر اجرای برنامه های هنری قدیمی ترین تئاتر گلاسکوی اسکاتلند می باشد که مالکیت آن از سال 1974 بر عهده اپرای اسکاتلند قرار داشته است و امروزه برای اجرای اپرا، باله، پانتومیم و سایر آثار متنوع هنری به کار می رود.

"نارنجک حرارتی" برای هدف گیری سرطان

بنا به مطالعه ای جدید، محققان موفق به توسعه "نارنجک های" مسلح محتوی داروهای مبارزه با سرطان شده اند که ماشه های حساس به حرارت دارد و این امکان را فراهم می سازد تا درمان را به صورت مستقیم وهدفمند بر روی تومورها انجام داد.

مایکروسافت و ارائه قابلیت کنترل حرکات در گوشی های لومیا

مایکروسافت با انتشار اپی جدید، دست به عرضه قابلیت استفاده از کنترل حرکات برای ابزارهای مجهز به ویندوز فون خود زده است. اپ "Gestures"که درحال حاضر نسخه آزمایشی آن موجود می باشد، به کاربران امکان می دهد تا بدون نیاز به لمس کردن صفحه گوشی شان، عملیات های مربوط به تماس تلفنی شان را انجام بدهند. اولین نسخه منتشره از این اپ که هم اکنون قابل دانلود است، کاربران را قادر به کنترل تماس ها و سایلنت کردن گوشی از طریق انجام حرکات طبیعی می سازد. در این حالت، پاسخ دادن به تماس دریافتی صرفا با برداشتن گوشی انجام خواهد شد و برای ساکت کردن صدای زنگ تماس نیز کافیست افراد گوشی را پشت و رو کنند.

نکاتی در مورد محافظت از کودکان در برابر ضرباتی که به سر وارد می شود

مواردی وجود دارد که والدین و مربیان می توانند از ورزشکاران جوان و حتی آنهایی که ورزش نمی کنند در برابر ضربه محافظت کنند. اولین کار می تواند استفاده کودکان از کلاه محافظ مناسب باشد. حتی افراد کم سن و سال نیز باید کلاه مناسب بر سر بگذارند، به شکل فزاینده ای دوچرخه سواران و اسکیت سواران در بیمارستانها بخاطر جراحات ناشی از ضربه بستری می شوند. با اینحال حتی استفاده از کلاه هم نمی تواند باعث محافظت از ضربه شود ولی قطعاً شدت ضربه را به حداقل کاهش می دهد.

ویژن جی کانسپت کوپه، آینده طراحی لوکس هیوندا

هیوندای ویژن جی کانسپت کوپه، نشانگر هیونداهای لوکسِ آینده است. هیوندا که سابقا با هاچ بک های تکراری و ارزان قیمت خود در بازار شناخته می شد، در سال های اخیر رو به رقابت با بهترین مدل های خودروسازان آلمانی و ژاپنی نهاده است. جدیدترین نشانه این رقابت به سوی صدر بازار خودرو نیز عرضه ویژن جی کانسپت کوپه است که پیش درآمدی بر مسیر خط آینده هیونداهای لوکس می باشد.