منظور از چربی قهوه ای چیست؟ 5 واقعیت جالب در مورد چربی قهوه ای

14 بهمن
همه ما حداقل کمی چربی قهوه ای در بدن داریم. برخلاف چربی معمولیِ سفید که کالری ها را ذخیره می سازد، سلول های چربی قهوه ای که اشباع از میتوکندری هستند، انرژی را سوزانده و گرما تولید می کنند.

زمانی تصور می شد که در انسان ها، تنها نوزادان چربی قهوه ای دارند. اما سال 2009، محققان مقدار کمی چربی قهوه ای را  در بدن بزرگسالان نیز یافتند. علاوه براین، آنها دریافتند که افراد دارای شاخص توده بدنی کمتر (BMI)، چربی قهوه ای بیشتری دارند. این یافته ها بنا به گفته محققان نشان دهنده "نقش بالقوه چربی قهوه ای در سوخت و ساز بدن انسان بالغ است".

به دلیل توانایی چربی قهوه ای در زمینه سوزاندن چربی، دانشمندان به دنبال روش هایی برای بهره برداری از قدرت این چربی برای مبارزه با چاقی هستند. در این مطلب پنج واقعیت جالب را در مورد این موضوع داغ جهان پزشکی با شما خوانندگان در میان می گذاریم.

1. چربی قهوه ای به واسطه سرما فعال می شود.

وقتی در سرما به سر می برید، چربی قهوه ای بیشتر فعال می شود و با توجه به مطالعه سال 2014  که موسسه ملی  بهداشت انجام داده و نتایجش در مجله دیابت منتشر شد، شاید حتی همین مسله منجر به  تولد سلول های قهوه ای چربی جدید شود. باربارا کانن، استاد فیزیولوژی در موسسه ونر– گرن استکهلم و مدیر آکادمی سلطنتی علوم سوئد می گوید: "به این ترتیب با استفاده از چربی های قهوه ای بدون اینکه متحمل زحمتی شویم درجه حرارت بدنمان تنظیم می شود. پستانداران و پرندگان درجه حرارت کم و بیش ثابت بدن خود را به همین روش حفظ می کنند."

هارولد ساکس از سیستم بهداشت و درمان VA لس آنجلس بزرگ و مایکل  سیموندز از دانشگاه ناتینگهام انگلستان، در مقاله 2013  خود اظهار داشتند که چربی قهوه ای در حفظ  حرارت بدن نوزادانی که هنوز توانایی لرزیدن ندارند کمک می کند. در بزرگسالانی که در معرض هوای سرد قرار می گیرند، چربی قهوه ای به عنوان "پوشش حرارتی داخلی" به گرم نگه داشتن خون آنها کمک می رساند، زیرا این چربی از اندام سرد به قلب و مغز باز می گردد.

2. چربی قهوه ای در مکان های نامتعارف بدن یافت می شود.

بنا به گفته آرون سیپس، رییس شعبه دیابت، غدد درون ریز و چاقی در موسسه ملی دیابت و دستگاه گوارش و بیماری کلیوی، و عضوی از تیم تحقیقاتی که چربی قهوه ای را در سال 2009 در بزرگسالان پیدا کردند، چربی قهوه ای در مکان های غیرقابل پیش بینی بدن یافت می شود "ما می دانیم چربی قهوه ای را کجا می توان یافت، اما مشکل این است که این نوع چربی همیشه و درهمه افراد یافت نمی شود. بخشی در گردن و شانه ها هست  که معمولا این چربی آنجا پیدا می شود، اما در همه افراد چربی قهوه ای اینجا نیست".

در مطالعه اخیر، سیپس و همکارانش دریافتند که چربی قهوه ای در سینه ها و پایین برآمدگی های تعدادی از مردان جوان و سالم هم وجود دارد. سیپس می گوید: "این نوع چربی در بسیاری از نقاط  نامتعارف شکم یافت می شود".

3.  شما هم حداقل یک مقدار چربی قهوه ای دارید.

هر فردی، مقداری چربی قهوه ای در بدن دارد. سیپس ادامه می دهد: "احتمالا همه افراد چند سلول چربی قهوه ای دارند، حتی اگر نشود آنها را با اسکن سی تی/ پی ای تی مشاهده کرد. ما بر این باوریم که امکان رشد دادن این سلول ها هست. احتمالا می توان  آنها را  در بدن همه رشد داد."

4. پیدا کردن این نوع چربی سخت است.

یافتن چربی قهوه ای سخت است و بنا به گفته سیپس، دلیلش اینست که سلول های چربی قهوه ای و سفید اغلب در بافت های چربی مخلوط می شوند. پیدا کردن سلول های چربی قهوه ای نیاز به انجام سی تی اسکن دارد که نشان دهد چربی کجاست، علاوه بر این باید همراه با اسکن PET  باشد ( که نیازمند تزریق رادیواکتیو گلوکز به فرد هم هست) تا بشود فعال ترین سلولهای سوخت و ساز را شناسایی کرد. سیپس و دیگران در حال یافتن روش های راحت تر و ارزان تری برای مکان یابی چربی قهوه ای و اندازه گیری فعالیت آن هستند.

5. شاید روزی از راه برسد که قرصی برای فعال سازی چربی قهوه ای ساخته شود.

با توجه به یافته های سیپس و همکارانش  که در مجله سلول به تاریخ ژانویه 2015 ارائه شده است، دارویی که برای افراد مبتلا به بیش فعالی مثانه تجویز می شود قادر به تقویت فعالیت چربی قهوه ایست. این دارو که نامش mirabegron است، دست به تحریک گیرنده های بتا به نام گیرنده های بتا 3 می زند، که موجب  استراحت عضله، به عنوان مثال مثانه، می شود. این گیرنده ها بنا به گفته محققان در هر دو نوع سلول چربی قهوه ای و سفید یافت می شود.

می شود از داروهای تحریک کننده چربی قهوه ای برای درمان افراد مبتلا به بیماری کبد چرب استفاده کرد، بیماری تجمع سلول های چربی در کبد که تا 25 درصد از افراد را در ایالات متحده مبتلا می سازد.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی از طریق استفاده از میدان الکتریکی برای افزایش جریان نفت در خط لولۀ «کی‌استون»

به طور سنتی، نفتی را که درون لوله‌های انتقال جریان دارد در هر چند کیلومتر یک بار گرم می‌کنند تا غلظت نفت (که آن را ویسکوزیته می‌نامند) کاهش یابد. اما این امر نیازمند انرژی زیادی بوده و همچنین باعث افزایش تلاطم (Turbulence) در جریان نفت می‌شود که اثر ضدبهره‌وری دارد. محققان نشان داده‌اند یک میدان الکتریکی قوی که به مقطعی از خط لوله «کی‌استون» در آمریکا اعمال می‌شود، با تسهیل جریان نفت موجب صرفه‌جویی قابل توجهی در انرژی مصرفی پمپها می‌شود.

ویدئو: نماهایی شگفت انگیز از سیاره زمین

به تازگی ماموریتی برای رساندن اقلام ضروری به ایستگاه بین المللی فضایی انجام شد که طی آن دراگون اسپیس ایکس بر روی راکت فالکون 9 به فضا فرستاده شد. مناظری که به هنگام اوج گیری این راکت به سوی فضا مشاهده می شود در این ویدئو تقدیم شما می گردد.

گرداب مسخ کننده دریاچه ای در پرتغال که آب اضافی باران را در خود می بلعد

حاصل کار مشترک طبیعت و انسان واقعاً شگفت انگیز است. سد Covão do Conchos که در پرتغال واقع است، طی فصل سیل، آب باران را به داخل آبشار مسطحی می کشد و می بلعد. این گرداب، نمونه زیبایی از "سرریزی دهان باز" است که به کنترل سرریز آب باران مخصوصاً طی دوره بارش های سنگین می پردازد، به این ترتیب که آب را به مسیر دیگری هدایت می کند.

تأثیر منفی تغییرات اقلیمی بر ماهیان جنوبگان

پژوهش های جدید نشان میدهند، ترکیب عواملی نظیر افزایش مقادیر دی اکسید کربن و درجه حرارت آب اقیانوسی تأثیر بسیار شاخصی بر بقای گونه ای از اژدها ماهی جنوبگانی با نام علمی Gymnodraco acuticeps می گذارد.

"درخت زندگیِ" 2.3 میلیون گونه ی جانوری منتشر شد

هدف از انتشار این منبع عظیم و دسترسی آزاد آنست که "ویکی پدیایی" برای تاریخچه تکامل باشد. اولین پیش نویس "درخت زندگی" متعلق به تقریبا 2.3 میلیون گونه جانوری، گیاهی و قارچی و میکروبی نامبرده از پلاتیپوس گرفته تا قارچ puffball منتشر شده است.