مجموعه‌ای از میکروکاوشگرها به مشتری فرستاده می‌شوند.

10 بهمن
مجموعه‌ای از کاوشگرهای کوچک که روی هر کدام حسگری متفاوت نصب شده است، به درون ابرهای مشتری پرتاب می‌شوند و موقع سقوط، قبل از اینکه درون اتمسفر سیاره گازی غول‌آسا بسوزند، اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. براساس نتایج به دست آمده توسط دانشمندان علوم سیاره‌ای، کاوشگرها در حدود 15 دقیقه درون جو این سیاره باقی می‌مانند. انتقال20 مگابیت داده در طول 15 دقیقه کافی است تا دانشمندان بتوانند تصویری از بخش بزرگی از اتمسفر این سیاره تهیه کنند.

مجموعه‌ای از کاوشگرهای کوچک که روی هر کدام حسگری متفاوت نصب شده، به درون ابرهای مشتری پرتاب می‌شوند و موقع سقوط، قبل از اینکه درون اتمسفر سیاره گازی غول‌آسا بسوزند، اطلاعات را جمع‌آوری می‌کنند. براساس نتایج به دست آمده توسط دانشمندان علوم سیاره‌ای که در مجله International Journal Space Science and Engineering چاپ شده است ، کاوشگرها در حدود 15 دقیقه درون جو این سیاره باقی می‌مانند. انتقال20 مگابیت داده در طول 15 دقیقه کافی می‌باشد تا دانشمندان بتوانند تصویری از بخش بزرگی از اتمسفر این سیاره تهیه کنند.

کاوشگرهای در حال چرخش و پرواز، اطلاعات بسیاری درباره سطح سیارات بیرونی‌تر و قمرهایی که به دور این سیارات می‌چرخند، ارائه داده‌اند. البته کاوش عمیق درون جو این سیارات به نفوذ در ابرهای متراکم نیاز دارد تا اطلاعات مفیدی به دست آید. فضاپیمایی که بیش از 300 کیلوگرم وزن دارد، بسیار آهسته سقوط می‌کند که این مسأله منجر به کاهش میزان داده‌های انتقالی می‌شود. زیرا در این فضاپیما رله باید دورتر باشد.

با کوچک‌سازی لوازم الکترونیکی، دوربین‌ها و سایر ابزار، ساخت کاوشگرهای بسیار کوچک محقق شده است. جان مورس از مرکز تحقیقات علوم زمینی و فضایی دانشگاه یورک در تورنتو و همکارانش در این دانشگاه و دانشگاه تورنتو معتقدند کاوشگرهای بسیار کوچک موقع سقوط در جو مشتری، برای مدت بیشتری بدون چتر نجات سالم می‌مانند. مورس توضیح می‌دهد: «کار ما نشان می‌دهد برای کاوشگری که به اندازه کافی کوچک است، می‌توان چتر نجات را حذف نمود و هنوز هم درون جو، زمان کافی برای جمع‌آوری داده‌های مفید را در اختیار داشت. در حالی که رله، نزدیک‌تر نگه‌داشته شده و سرعت انتقال داده‌ها بالاست.»

ماهواره‌های کوچک که کمتر از یک کیلوگرم وزن دارند و با عنوان ماهواره‌های میکرو، نانو و مکعبی شناخته می‌شوند، هم اکنون در مدار زمین برای گستره وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند. محدودیت‌هایی در مورد میزان انرژی خورشیدی که چنین ماهواره‌ها ی کوچکی می‌توانند دریافت کنند، وجود دارد. مقرراتی نیز برای ممانعت از کاربرد ژنراتورهای ترموالکتریک پلوتونیومی وجود دارد. میکروماهواره‌ها همچنین به زیرساخت اصولی برای دریافت سیگنال‌های داده‌ها احتیاج دارند. گروه پیشنهاد می‌کند آغاز حضور مدارگرد JUICE متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA)، در مجموعه سیستم‌های مشتری که در سال 2030 انجام می‌شود، می‌تواند مأموریت‌هایی پی‌درپی با هدف حمل میکروماهواره‌ها به سیاره را آسان کند. برنامه و طرح کلی این مأموریت، SMARA for SMAll (شناسایی اتمسفرها) نامگذاری شده است که نام خود را از میوه درخت افرا، سامارا، گرفته است.

مأموریت SMARA می‌تواند به اکتشاف جنبه‌های مختلفی از علوم سیاره‌ای کمک کند. به عنوان مثال با توجه به اینکه بیش از دوسوم جرم کلی منظومه شمسی، البته به غیر از خورشید، سیاره مشتری را تشکیل داده است، مطالعه این سیاره برای درک ماهیت سحابی خورشیدی که از آن، خورشید ما و همه سیاراتش تشکیل شده‌اند، مهم است. علاوه بر این، سیاره مشتری تحت بمباران دائم اجسام کوچک مانند سیارک‌هاست و درک جو این سیاره، درهای جدیدی برای درک ماهیت این اجسام کوچک باز می‌کند. جو سیاره حتی ممکن است اطلاعاتی در مورد سرگذشت، آثار و ترکیب منظومه شمسی ارائه دهد.

علاوه بر اینها، جو سیاره مشتری، عمیق‌ترین جو در میان جوهای سیارات منظومه شمسی است و بدین ترتیب آزمایشگاهی اعجاب‌انگیز برای درک و فهم دینامیک جریان‌ها، میکروفیزیک ابرها و انتقال تابشی تحت شرایطی بسیار متفاوت با آن چیزی ارائه می‌دهد که روی زمین و دیگر سیارات خاکی و سنگی می‌بینیم.

همچنین، مشتری نزدیک‌ترین سیاره غول‌آسای گازی است و سیارات بسیار مشابهی نیز شناخته شده‌اند که دور دیگر ستارگان می‌چرخند. مطالعه نزدیک‌ترین همسایه غول‌آسای گازی ما با جزئیات دقیق می‌تواند برای ما امکان درک غول‌های گازی ستارگان دوردست را با وضوح بیشتری فراهم کند. کاوشگر رباتیک ناسا، گالیله، که در سال 1995 به دور سیاره مشتری چرخید، دوربینی نداشت. پس مجموعه میکروکاوشگرها اولین تصاویر مشتری را با وضوح بیشتر از 15 کیلومتر در پیکسل ارائه خواهند کرد.

رضا جعفری

کارشناسی ارشد تبدیل انرژی

ARCHIEE's échelle‌   با نردبانی تغییر پذیر، با هر فضایی تطبیق پیدا می‌کند.

ARCHIEE's échelle‌ با نردبانی تغییر پذیر، با هر فضایی تطبیق پیدا می‌کند.

RCHIEE‘s ‘échelle’ در اصل به عنوان ویترینی برای نمایشگاه هوایی پاریس شناخته شد. این نمایشگاه در bourget برگزار شد.‌ به جای دور انداختن قفسه ها، که متاسفانه اغلب رخ می دهد، به یک باره به این نتیجه رسیدند که آن را برای استفاده مجدد به بوتیک مغازه داران منتقل کنند.‌ بنابراین، معیار های اصلی در طراحی و توسعه این بود که چگونه سیستمی منعطف بسازند که قابلیت نصب، اجرا، تنظیم و حمل و نقل داشته باشد.‌

علایم ظاهری زبان و تشخیص نوع بیماری

معمولا پزشکان از بیماران می خواهند تا زبان خود رابیرون بیاورند که آن را معاینه کنند زیرا زبان بیماری را فاش می کند مخصوصا اگر با عوارض دیگری مانند سرفه، تب، زردی چهره، سردرد یا مشکلات روده ای همراه باشد. معاینه زبان به پزشک در تشخیص نوع بیماری کمک می کند. دستگاه تشخیصی جدیدی توسط محققان هندی طراحی شده است که می تواند با کنار هم گذاشتن اطلاعات ورودی شامل عوارض توضیح داده شده توسط خود بیمار، به همراه بررسی دیجیتالی از تصویرِ زبانِ وی، نوع بیماری را تشخیص دهد.

مبارزه با وزغ سمی مهاجم و همنوع خوار با استفاده از سم خود این وزغ

این وزغ ها سال 1935 توسط انسان و به منظور کمک به صنعت نیشکر وارد استرالیا شدند اما به عنوان گونه مهاجم طی دهه بعد رشد پیدا کرده و هم اکنون تعدادشان به یک میلیارد عدد می رسد و خود به مشکلی تبدیل شده اند.

ماکرومولکول آی بی ام "گلوله جادویی" در نبرد برابر ویروس ها

به دلیل سرعت تکثیر بالایی که ویروس ها دارند معالجه کردنشان نیز مشکل است، به نحوی که ممکن است بعد از ساخته شدن دارویی برای ویروسی خاص، دیگر آن دارو کاربرد نداشته باشد. به همین خاطر بخش تحقیقاتی آی بی ام با همکاری موسسه مهندسی زیستی و نانوفناوری (IBN) دست به طراحی ماکرومولکولی زده است که می توان ویروس ها را صرف نظر از سرعت تکثیرشان معالجه کند. محققان مارکومولکول خود را در برابر ویروس زیکا ، ابولا و تب دنگو با موفقیت تست کرده اند.

فناوری های شگفت انگیزی که فعلا امکان خریدشان نیست: کامپیوتر 9 دلاری و میکروسکوپ گوشی هوشمند 5 دلاری