همکاری ناسا و مایکروسافت به دانشمندان امکان کار بر روی مریخ را خواهد داد

07 بهمن
ناسا و مایکروسافت برای توسعه نرم افزاری به نام OnSight همکاری میکنند، این نرم افزار فناوری جدیدی است که دانشمندان را قادر میسازد تا با استفاده از یک فناوری پوشیدنی به نام Microsoft HoloLens ، به صورت عملی روی مریخ کار کنند.

OnSight که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا طراحی شده است، به دانشمندان ابزاری برای برنامه­ریزی ارائه می کند تا در کنار مریخ­نورد Curiosity، عملیات­های علمی را بر روی سیاره سرخ انجام دهند.

دیو لیوری، مدیر اجرایی آزمایشگاه علمی مریخ واقع در مقر ناسا در واشنگتن، می ­گوید: "OnSight برای دانشمندان مریخ­نورد Curiosity، پیاده ­روی و اکتشاف روی مریخ از دفاتر کارشان را ممکن می­سازد. "وی افزود: "این دستاورد، درک ما از مریخ و اینکه چگونه محیط مریخ در اطراف مریخ­نورد را درک می­کنیم، دستخوش تغییرات اساسی می­کند."

OnSight از اطلاعات واقعی مریخ­نورد استفاده خواهد کرد و با ایجاد یک شبیه­ سازی سه بعدی از محیط مریخ، ابزار برنامه­ریزی موجود برای ماموریت­های مریخ­ نورد را توسعه می­دهد، این محیط شبیه­ سازی شده جایی است که دانشمندان سراسر دنیا می­توانند همدیگر را ملاقات کنند. دانشمندان قادر به ارزیابی محیط کار مریخ­نورد از دیدگاه اول شخص، برنامه­ریزی برای فعالیت­های جدید و پیش­نمایش نتایج کار خود خواهند بود.

جف نوریس، مدیر پروژه OnSight JPL’s می­گوید: "ما بر این باوریم که OnSight روش­هایی را که از طریق آن­ها در سیاره مریخ دست به اکتشاف می­زنیم و سفر اکتشافی خود را با دنیا به اشتراک می­گذاریم، پیشرفته­تر می­کند."

تاکنون در عملیات­های مریخ­نورد، نیاز به دانشمندانی بوده تا تصاویر مریخ را روی صفحه کامپیوتر بررسی کنند و استنباط­هایی درمورد آنچه که می­بینند، انجام دهند. اما تصاویر، حتی نماهای سه بعدی استریو، فاقد حس طبیعی از عمق که چشم انسان برای درک روابط فضایی از آن بهره می برد، می­باشند.

سیستم OnSight از محاسبات هولوگرافیک به منظور پوشش اطلاعات بصری و انتقال داده­ها به درون میدان دید کاربر استفاده می­کند. محاسبات هولوگرافیک، نمایی از جهان فیزیکی را با تصاویر تولیدشده توسط کامپیوتر ترکیب می­کند تا ترکیبی از واقعیت و دنیای مجازی ایجاد کند.

برای مشاهده این ناحیه هولوگرافیک، اعضای گروه مریخ­نورد Curiosity، دستگاه HoloLens Microsoft را بر تن می­کنند که این پوشش آنها را با تصاویری از فضای کاری مریخ نورد می پوشاند. آنها سپس می­توانند روی سطح سنگی مریخ قدم بزنند و یا برای بررسی شکل ظاهری سنگ­ها از زوایای مختلف، به سمت پایین خم شوند. این ابزار برای دانشمندان و مهندسین، مشاهده مریخ را ممکن می­سازد و بدین ترتیب آنها به صورت طبیعی­تر با سیاره مریخ در تماسند.

نوریس می­گوید: "پیش از این، کاوشگران و کاشفان مریخ، پشت صفحه نمایشگر کامپیوتر می­نشستند. این ابزار جدید، توانایی اکتشاف محیط اطراف مریخ­نورد را مانند حالتی فراهم می­کند که زمین­شناسان در سیاره خودمان روی محیط کار می­کنند."

OnSight همچنین برای برنامه­ ریزی عملیات­های مریخ­نورد مفید خواهد بود. به عنوان مثال، دانشمندان می­توانند برای بسیاری از ابزار علمی مریخ­نورد، فعالیت­هایی را از طریق مشاهده هدف و استفاده از حرکاتی برای انتخاب دستورات منو، برنامه­ریزی کنند.

تلاش مشترک با مایکروسافت برای توسعه OnSight، از همکاری ناسا و مایکروسافت به منظور بررسی پیشرفت­هایی در تعامل انسان و ربات رشد نمود. گروه JPL که مسئولیت OnSight را بر عهده دارد، در زمینه سیستم­های کنترل ربات­ها و فضاپیماها متخصص می­باشد. این ابزار به پژوهشگران کمک خواهد کرد تا محیط و فضای کاری فضاپیمای رباتیک را بهتر درک کنند، البته ممکن است این ابزار در مواجهه با مجموعه ابزارهای مرسوم آنها، چالش­های بزرگی ایجاد کند.

JPL قصد دارد سال آینده، آزمایش OnSight را در عملیات­های کاوشگر Curiosity آغاز کند. کاربردهای آینده OnSight ممکن است شامل عملیات­های مریخ­نورد Mars 2020 و سایر کاربردها برای پشتیبانی از سفر ناسا به مریخ باشد.

JPL (سازنده مریخ­نورد Curiosity) مدیریت پروژه آزمایشگاه علمی مریخ وابسته به مدیریت علمی ناسا در واشنگتن را بر عهده دارد.

رضا جعفری

کارشناسی ارشد تبدیل انرژی

خال های پروانه از کجا آمده است؟

محققان دانشگاه کورنل با دستکاری یکی دو ژن، اقدام به تغییر الگوی موجود روی بال های یک نوع پروانه نمودند. طرحی که حاصل شده اثر هنری بزرگی نیست اما نشانه مهمی است برای شناخت نحوه تکامل پروانه ها و احتمالاً شناختی از نحوه تکامل الگوهای رنگ، اشکال و سایر الگو ها در گونه های جانوری دیگر.

«ساعت مغزی» به سازماندهی خاطرات می پردازد

همانطور که اعضای ارکستر نیازمند رهبری هستند که آنها را هدایت کند، نورون هایی که در مغز ما وجود دارد نیز محتاج موج های فعالیتی با زمان بندی دقیق می باشند تا بتوانند خاطرات را به مرور زمان سازماندهی نمایند و در هیپوکامپ که مرکز حافظه مغز می باشد، یک کد عصبی برای «مرتب سازی موقت» جهت ساخت نقشه ذهنی از مکانی که فرد در آن حضور داشته، جایی که الان در آن حضور دارد و جایی که قصد رفتن به آن را دارد، تولید کند. تحقیقی که به تازگی از سوی موسسه علم مغز RIKEN در ژاپن انجام شده و در نسخه 30 می Nature Neuroscience منتشر شده است، نشان می دهد که چگونه نورون هایی که نماینده فضا در ذهن موش هستند، طی زمان باقی می مانند.

سوییچی برای الکترونیک های موج نوری

امکان دارد در آینده، از امواج نوری برای توسعه فناوریِ ترانزیستورها استفاده شود. امواج الکترومغناطیسِ نوری در یک میلیاردم ثانیه تقریباً یک میلیون بار نوسان می کنند، بنابراین سرعت فرکانس های پتاهرتزی دارند. در اصل دستگاه های الکترونی آینده نیز می توانند به این سرعت دست پیدا کنند و 100 هزار بار سریع تر از ابزارهایِ دیجیتالی کنونی باشند. این امر نیازمند شناخت بهتر از حرکت زیراتمی الکترون ها دارد که بواسطه یک میدان الکتریکیِ نوریِ فوق سریع رخ می دهد. هم اکنون تیمی در لابراتوار فیزیک آتوثانیه (LAP) در انستیتوی اپتیک های کوانتومی مکس پلانک (MPQ) و دانشگاه لودویگ ماکسی میلیان (LMU) و نظریه پردازانی از دانشگاه تسوکابا تکنیک های نظری و تجربی منحصر به فردی را با هم ترکیب نموده اند که دسترسی مستقیم را برای اولین بار به این حرکت فراهم کرده است.

آسمان خراش هایی برای تغییر چهره بیابان های شمال آفریقا به واحاتی پر حیات

به تازگی پروپوزال طراحی جدیدی عرضه شده است که بر اساس آن، شمال آفریقا، نه تنها اثری از درگیری و بیابان زایی نخواهد داشت، بلکه با تنوع فرهنگی هم روبرو خواهد شد. اریک راندال مورسی و گالو سکانیزارس دست به کار طراحی دره غول ها شده اند که عبارت است از مجموعه ای از سازه های استوانه ای بلند و لاغر که تمام عناصر لازم برای بدل ساختن بیابان خشک به واحه ای حیات بخش را دارا هستند.

مدل های جدید و خیره کننده میزهای "لاگون" یادآور زیبایی اقیانوس هستند

الکساندر شالین از لا تیبل (La Table) مدت زمانی است که به کار ساخت میزهای سفارشی و منحصر به فرد اشتغال داشته است، اما جدیدترین مجموعه عرضه شده توسط وی که لاگون نام دارد واقعا خیره کننده هستند.

کشف سیاه چاله ای به وزن 17میلیارد خورشید در"مرداب کیهانی"

سیاه چاله ها را از یک نظر می توان به چهره های معروف دنیای هنر و سرگرمی تشبیه کرد و آن اینکه هرچه بزرگتر باشند، لاجرم فعالیتی که اطرافشان رخ می دهد نیز بیشتر است. از این رو هنگامی که ستاره شناسان سیاه چاله ای را در محدوده نسبتاً ساکت کیهان کشف کردند دچار شگفتی شدند.

ساخت بزرگترین کشتی کانتینری دنیا به روایت تصاویر

اوکپو، بندری در کره جنوبیست و شرکت مهندسیِ دریایی و کشتی سازی، متعلق به صنایع عظیم دائوو (که در ایران ما این شرکت را با نام دوو میشناسیم) در آن واقع است، شرکتی که درحال ساخت 12 عدد از بزرگترین کشتی های جهان است.

5 تبلت ویندوز 8.1 با قیمت زیر 200 دلار

ویندوز 8.1 به درستی وارد حوزه تبلت های ارزان قیمت شده است، ارزان ترین نمونه قیمتی 100 دلاری دارد

قلم مخصوص افراد مبتلا به پارکینسون، تا به راحتی گذشته بنویسند

قلم ARC که توسط گروه طراحی Dopa Solutions در بریتانیا تولید شده است، نوشت ابزاری است که به طور خاص با هدف استفاده توسط افرادی طراحی شده است که از بیماری پارکینسون رنج می برند و مشکلات کنترل حرکتی شان دستخط آنان را تحت تأثیر قرار می دهد.

تراشه حافظه‌ی نوری

گروهی از پژوهشگرانِ مؤسسه‌ی فناوریِ کارلسروهه‌ی دانشگاه‌های آکسفورد، مونستر و Exeter توانستند IC حافظه‌ی نوری تولید کنند.