دانشمندان مسیر درمانی جدیدی را شناسایی کردند.

09 بهمن
پژوهشگران، پدیده ای که در گذشته ناشناخته بود و باعث می‌شد سلول‌های عضلانیِ بیمار، خود را بخورند، شناسایی کردند. طبق گفته پژوهشگران، این مکانیسم که پیشتر شناخته نشده بود، می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر درک و درمان بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری‌های التهابی و دیستروفی (پلاسیدگی) عضلانی دوشن داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه پورتسموث این پدیده ناشناخته را کشف کرده‌اند. این اکتشاف توسط دکتر کریس یانگ و گروهی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور Darek Gorecki به عنوان بخشی از تحقیقات ادامه‌دار آنها درباره بیماری دیستروفی عضلانی دوشن انجام شده است.

در گذشته تصور می‌شد که آسیب بافتی، سبب آزادسازی مواد شیمیایی خاصی می‌شود که برای بدن مانند سیگنال خطر عمل می‌‌کند. این سیگنال "گیرنده خطر" نامیده می‌شد، نام علمی این پروتئین، P2X7 است. با این وجود، عملکرد این گیرنده، یکی از اسرار بزرگ در علم سلول باقی مانده است.

گروه پژوهشی پروفسور Gorecki بر روی سلول‌ها عضلانی دچار دیستروفی مطالعه کردند، سلول‌هایی که به علت بیماری دیستروفی عضلانی دوشن، وضعیت رو به وخامتی داشتند. در ابتدا گروه دریافتند که گیرنده‌های P2X7 در سلول‌های دچار دیستروفی می‌توانند به سیگنال خطرِ فرستاده شده از سوی بافتی که پیشتر آسیب‌دیده است، واکنش نشان دهند.

همان گروه، اکتشاف تازه‌ای داشتند که نشان می‌دهد در عضلات دچار دیستروفی، P2X7 است که باعث ایجاد تغییر می‌شود. در صورتی که تغییر توسط P2X7 ایجاد نشود، فرآیندی سلامت و متابولیک به نام autophagy (واژه یونانی به معنای خوردنِ خود) رخ می‌دهد.

Autophagy، فرآیندِ "کنترل کیفیت" است که پروتئین‌های آسیب‌دیده یا غیرضروری را برای استفاده مجدد در سلول بازیافت می‌کند.

متاسفانه زمانی‌که P2X7 در سلول‌های دچار دیستروفی فعال شود، مکانیسم Autophagy شروع به خوردن سلول‌های سالم و پروتئین‌های ضروری می‌کند در نتیجه منجر به مرگ غیر قابل کنترل سلول‌های عضلانی‌ سالمی می‌شود که در کنار سلول‌های آسیب‌دیده هستند.

پروفسور Gorecki  امیداوار است با استفاده از داروی‌هایی که برای درمان سایر بیماری‌ها مثل ورم مفاصل استفاده می‌شود بتوان گیرنده‌های خطر را مسدود کرد و بنابراین بتوان جلوی ایجاد فرایند Autophagy معیوب را گرفت.

پروفسور Gorecki می‌گوید: "ما می‌دانیم که عملکرد غیر طبیعی ملکول P2X7 حداقل پاسخ به سلول‌های آسیب‌دیده‌ای است که در سلول‌های دیستروفی دیده می‌شوند، اما تاکنون متوقف کردنِ اثر گیرنده P2X7 در مبارزه با عضلات دچار دیستروفی تنها در نمونه‌های موش‌های آزمایشگاهی ثابت شده است.

در حال حاضر آنچه که ما به دنبال آن هستیم، مسدود کردن این گیرنده‌ها با دارو‌هایی است که به طور کلی باعث بهبود و ارتقاء فرآیند درست autophagy می‌شوند."

شیوعِ بیماری دیستروفی عضلانی دوشن در پسران 1 در هر 3500 نفر است. دیستروفی یک بیماری ارثی است و در کودکان سنین پیش از دبستان تشخیص داده می‌شود. به این علت در پسران دیده می‌شود که آنها تنها یک کپی از کروموزوم X دارند. ژن آسیب‌دیده در همین کروموزوم قرار دارد. اغلب بیماران در سن 12 سالگی قادر به راه‌رفتن نیستند و در عرض چند سال دیگر نمی‌توانند از عضلاتشان استفاده کنند، در موارد استثنایی آنها می‌توانند عضلات چشم یا انگشتان را کنترل کنند.

شواهد نشان داده‌اند که مراقبت‌های حمایتی پیشرفته سبب می‌شود تا بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن تا بزرگسالی به زندگی ادامه دهند اما هنوز درمانی وجود ندارد.

زهرا رضی یی

فرود موفقیت آمیز هواپیمای جدید ناسا با ده موتور الکتریکی

به دنبال یافتن مصالحه ای بین هلیکوپترها و هواپیماهای با بال ثابت، مهندسان در سال های اخیر اقدام به ساخت روتورهایی چرخنده کرده اند، اما ناسا موفق به طراحی و ساخت هواپیمایی شده است که بال های آن قابلیت چرخش داشته و در نتیجه می تواند مانند یک هلیکوپتر از زمین بلند شود و یا فرود بیاید، اما مانند یک هواپیما در آسمان پرواز می کند. این هواپیما با نام Greased Lightning یا GL-10 هم اکنون به صورت یک نمونه ساخته شده و در حالت بی سرنشین، با موفقیت از زمین بلند شد و در Fort A.P. Hill که فاصله چندانی تا مرکز تحقیقات Langly ناسا در همپتون ویرجینیا ندارد، با پرواز افقی به حرکت خود ادامه داد.

تصاویر ماهواره ای که از کیلومترها فراتر از زمین گرفته می شوند، نشانگر اسیدی شدن اقیانوس ها می باشند

تکنیک های جدیدی که بر طبق آنها، از ماهواره ها برای نظارت بر اسیدی شدن اقیانوس ها استفاده می شود، در راستای متحول کردن روشی تنظیم شده است که زیست شناسان دریایی و دانشمندان اقلیم شناس بوسیله آن روش، اقیانوس ها را بررسی می کنند. در این روش نوین که قرار است جزئیات آن در روز 17 فوریه در نشریه دانش و فناوری زیست محیطی منتشر شود، نظارت از راه دور از طریق ماهواره هایی انجام می شود که در ارتفاع 700 کیلومتری بالای سرمان به دور زمین می گردند، این ماهواره ها بر روی باریکه های دست نیافتنی از اقیانوس ها نظارت دارند.

مک خود را با اشاره انگشت و به وسیله کنترل‌ایر هدایت نمایید.

اگر همین الان پشت کامپیوتر مک خودتان نشسته باشید، احتمالاً دارید موسیقی گوش می‌کنید. معمولاً اگر قصد رد کردن تراک‌های موسیقی را داشته باشید، از کلیدهای میانبر روی قسمت بالای صفحه کلید اپل بهره می‌گیرید. اما اگر می‌توانستید موسیقی و فیلم را بدون نیاز به لمسِ مک کنترل کنید چه؟ خب، کنترل‌ایر (ControlAir) همین کار را می‌کند، این را هم از من داشته باشید که از این لحاظ بسیار توانمند است.

مرغ ها، چگونه  اسپرم را ذخیره می کنند

مرغ ها، چگونه اسپرم را ذخیره می کنند

دانش جوجه کشی، بخشی از راز نحوه ذخیره اسپرم به مدت طولانی تر توسط تعدادی از حیوانات ماده را آشکار ساخت. قطرات چربیِ انتقال داده شده از سلول های ماده به سلول های اسپرم می تواند در زنده نگه داشتن اسپرم به مدت طولانی تر موثر باشد. برخی انواع ماده حیوانات همانند انواع حشرات، خزندگان و پرندگان می توانند اسپرمِ چند نر را در نواحی خاص ذخیره اسپرم در مجراهای تولید مثلی خود ذخیره سازند و این مدت بسته به حیوانات مختلف از چند روز تا چند سال متغیر می باشد. با استفاده از اسپرم ذخیره شده می توان چندین تخم را طی زمان بارور نمود، به این ترتیب نیازی به جفت گیری مجدد نیست.

تنسایل تریلیوم هاموک، آرامش در یک روز زیبا در طبیعت را برای شما به ارمغان می آورد

Tentsile Trillium Hammock با دارا بودن ظرفیت حداکثر بار تقریبی 363 کیلوگرم و مساحت سطوحی بیش از 2.2 متر مکعب مطمئنا مهمترین جزء برای استفاده در هوای باز پس از یک تفریح دلچسب می باشد.