دانشمندان مسیر درمانی جدیدی را شناسایی کردند.

09 بهمن
پژوهشگران، پدیده ای که در گذشته ناشناخته بود و باعث می‌شد سلول‌های عضلانیِ بیمار، خود را بخورند، شناسایی کردند. طبق گفته پژوهشگران، این مکانیسم که پیشتر شناخته نشده بود، می‌تواند اثرات گسترده‌ای بر درک و درمان بیماری‌هایی مثل سرطان، بیماری‌های التهابی و دیستروفی (پلاسیدگی) عضلانی دوشن داشته باشد.

دانشمندان دانشگاه پورتسموث این پدیده ناشناخته را کشف کرده‌اند. این اکتشاف توسط دکتر کریس یانگ و گروهی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور Darek Gorecki به عنوان بخشی از تحقیقات ادامه‌دار آنها درباره بیماری دیستروفی عضلانی دوشن انجام شده است.

در گذشته تصور می‌شد که آسیب بافتی، سبب آزادسازی مواد شیمیایی خاصی می‌شود که برای بدن مانند سیگنال خطر عمل می‌‌کند. این سیگنال "گیرنده خطر" نامیده می‌شد، نام علمی این پروتئین، P2X7 است. با این وجود، عملکرد این گیرنده، یکی از اسرار بزرگ در علم سلول باقی مانده است.

گروه پژوهشی پروفسور Gorecki بر روی سلول‌ها عضلانی دچار دیستروفی مطالعه کردند، سلول‌هایی که به علت بیماری دیستروفی عضلانی دوشن، وضعیت رو به وخامتی داشتند. در ابتدا گروه دریافتند که گیرنده‌های P2X7 در سلول‌های دچار دیستروفی می‌توانند به سیگنال خطرِ فرستاده شده از سوی بافتی که پیشتر آسیب‌دیده است، واکنش نشان دهند.

همان گروه، اکتشاف تازه‌ای داشتند که نشان می‌دهد در عضلات دچار دیستروفی، P2X7 است که باعث ایجاد تغییر می‌شود. در صورتی که تغییر توسط P2X7 ایجاد نشود، فرآیندی سلامت و متابولیک به نام autophagy (واژه یونانی به معنای خوردنِ خود) رخ می‌دهد.

Autophagy، فرآیندِ "کنترل کیفیت" است که پروتئین‌های آسیب‌دیده یا غیرضروری را برای استفاده مجدد در سلول بازیافت می‌کند.

متاسفانه زمانی‌که P2X7 در سلول‌های دچار دیستروفی فعال شود، مکانیسم Autophagy شروع به خوردن سلول‌های سالم و پروتئین‌های ضروری می‌کند در نتیجه منجر به مرگ غیر قابل کنترل سلول‌های عضلانی‌ سالمی می‌شود که در کنار سلول‌های آسیب‌دیده هستند.

پروفسور Gorecki  امیداوار است با استفاده از داروی‌هایی که برای درمان سایر بیماری‌ها مثل ورم مفاصل استفاده می‌شود بتوان گیرنده‌های خطر را مسدود کرد و بنابراین بتوان جلوی ایجاد فرایند Autophagy معیوب را گرفت.

پروفسور Gorecki می‌گوید: "ما می‌دانیم که عملکرد غیر طبیعی ملکول P2X7 حداقل پاسخ به سلول‌های آسیب‌دیده‌ای است که در سلول‌های دیستروفی دیده می‌شوند، اما تاکنون متوقف کردنِ اثر گیرنده P2X7 در مبارزه با عضلات دچار دیستروفی تنها در نمونه‌های موش‌های آزمایشگاهی ثابت شده است.

در حال حاضر آنچه که ما به دنبال آن هستیم، مسدود کردن این گیرنده‌ها با دارو‌هایی است که به طور کلی باعث بهبود و ارتقاء فرآیند درست autophagy می‌شوند."

شیوعِ بیماری دیستروفی عضلانی دوشن در پسران 1 در هر 3500 نفر است. دیستروفی یک بیماری ارثی است و در کودکان سنین پیش از دبستان تشخیص داده می‌شود. به این علت در پسران دیده می‌شود که آنها تنها یک کپی از کروموزوم X دارند. ژن آسیب‌دیده در همین کروموزوم قرار دارد. اغلب بیماران در سن 12 سالگی قادر به راه‌رفتن نیستند و در عرض چند سال دیگر نمی‌توانند از عضلاتشان استفاده کنند، در موارد استثنایی آنها می‌توانند عضلات چشم یا انگشتان را کنترل کنند.

شواهد نشان داده‌اند که مراقبت‌های حمایتی پیشرفته سبب می‌شود تا بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن تا بزرگسالی به زندگی ادامه دهند اما هنوز درمانی وجود ندارد.

زهرا رضی یی

آسمان خراش SkyHabitat

مجتمع مسکونی اسکای هبیتت در بیشان سنگاپور همانند یک ماتریس سه بعدی از واحدهای مسکونی است که از طریق سه باغ هوایی به همدیگر متصل شده اند.

کشف دی ان ای گرگ باستانی ممکن است به حل معمای منشاء سگ های امروزی کمک کند

طبق نتایج مطالعه ای جدید، بیش از 10 هزار سال قبل از اینکه اجداد ما در روستاها ساکن شوند و مشغول به زراعت گردند، بین انسان و وفادار ترین همراه وی یعنی سگ ها ارتباط وجود داشته است.

دانشمندان مدارهای مغزی دخیل در میل به خوردن غذا را کشف کردند

محققان به هنگام مطالعه موش ها دریافتند فعال سازی گیرنده های عصبی طراح می تواند منتهی به سرکوب ولع به مصرف غذا در منطقه ای از مغز شود که در تحریک بوجود آمدن این ولع دخیل است. این مطالعه اولین تحقیق از نوع خود است که به صورت نظام مند نشان می دهد چگونه گیرنده های مغزیِ طراح و داروهای طراح با همکاری هم نحوه تحریک میل به غذا توسط نشانه های غذایی را تغییر می دهند.

فیسبوک اپ مجزای  Groups را ارائه داد (آندروید و iOS)

فیسبوک اپ مجزای Groups را ارائه داد (آندروید و iOS)

اوایل امسال بود که فیسبوک، اپ موبایلی مستقلِ Messenger را در اختیار کاربران قرار داد که با استقبال چندانی در میانشان مواجه نشد. حال فیسبوک که زیاد هم از این ماجرا ناراحت نشده است، خبر راه اندازی اپ دیگر خودش را به نام Groups اعلام کرد.

Gogoro Smartscooter اسکوتری که با استفاده از شبکه ای از ایستگاه های تعویض باتری، حرکت خود را بی توقف ادامه می دهد.

وسایل نقلیه الکتریکی دو چرخ، مانند انواع دوچرخه، اسکوتر و یا موتورهای الکتریکی، سلاح انتخابی کارآفرینانی است که بزرگ فکر می کنند و به دنبال آنند که پویایی و فعالیت را در مراکز شهری دنیای آینده، حفظ کنند. در طراحی این تجهیزات، چه از نوع تاشو باشند و در صندوق عقب ماشین جا بگیرند، چه پس از تا شدن در کوله پشتی شما جا شوند، همواره یک موضوع بصورت خاص مدنظر بوده است و آن حداکثر مسافتی است که هریک می توانند در فاصله هر بار شارژ کامل، طی کنند. با این حال اگر طراحی های شرکت تایوانی Gogoro به واقعیت بپیوندند، دیگر مقدار عددی این مسافت برای دوچرخه ها و اسکوترها، چندان حائز اهمیت نخواهد بود. این شرکت در هفته گذشته، با Smartscooter جدید خود در نمایشگاه تجهیزات الکتریکی CES شرکت کرد. اسکوتری که به گفته آن ها، در شهرهای هوشمند آینده نقشی کلیدی داشته و با تمام شدن شارژ خود، می تواند باتری های خود را به سادگی و در ایستگاه هایی مخصوص، با باتری های کاملا شارژ شده، عوض کرده و به حرکت خود، بدون وقفه زمانی، ادامه دهد.