هواپیماها درنهایت به سمت هیبرید الکتریکی می‌روند.

27 دی
هواپیمایی با یک موتور هیبریدی موازی (اولین هواپیمایی که می‌تواند هنگام پرواز باتری‌های خود را شارژ کند) با موفقیت در انگلستان آزمایش شده است که گام آغازین مهمی به سوی سفرهای هوایی پاک و کم‌کربن‌تر می‌باشد.

پژوهشگرانی از دانشگاه کمبریج با همکاری بوئینگ، اولین هواپیمایی را به صورت موفقیت‌آمیز آزمایش کرده‌اند که به وسیله یک سیستم نیرومحرکه هیبرید الکتریکی موازی تأمین قدرت می‌شود. در این سیستم یک موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی در کنار یکدیگر برای به حرکت درآوردن پروانه کار می‌کنند. این هواپیمای آزمایشی بیش از 30 درصد سوخت کمتری در مقایسه با هواپیمایی مصرف می‌کند که فقط یک موتور بنزینی دارد. هواپیما همچنین می‌تواند باتری‌های خود را در حین پرواز شارژ کند. این اولین بار است که چنین دستاوردی محقق شده است.

این هواپیمای آزمایشی براساس یک هواپیمای تک‌سرنشین تجاری و موتور هیبریدی آن توسط مهندسانی از دانشگاه کمبریج و با حمایت مالی بوئینگ طراحی و ساخته شده است.

هواپیما از ترکیبی از یک موتور پیستونی چهارزمانه و یک موتور- ژنراتور الکتریکی استفاده می‌کند که به وسیله تسمه محرکی متصل شده‌اند که برای چرخاندن پروانه به کار می‌رود. در حین نشستن و برخاستن که بیشینه قدرت مورد نیاز است، موتور بنزینی و موتور الکتریکی برای تأمین قدرت هواپیما با هم کار می‌کنند. اما زمانی که ارتفاع معمولی حاصل می‌شود، موتور الکتریکی می‌تواند به حالت ژنراتور تبدیل شود تا باتری‌ها را شارژ کند یا در حالت کمکی موتور به کار برده شود تا مصرف سوخت را به حداقل برساند. همان اصلی که در یک ماشین هیبریدی به کار می‌رود.

دکتر پل رابرتسون از دانشکده مهندسی کمبریج که سرپرستی پروژه را برعهده دارد می‌گوید: «اگرچه خودروهای الکتریکی برای بیش از یک دهه است که در دسترس‌اند، آنچه تاکنون توسعه هواپیماهای هیبریدی یا تمام الکتریکی را به تعویق انداخته است فناوری باتری است.» وی در ادامه اضافه نمود: «تا همین اواخر این باتری‌ها بسیار سنگین بوده و دارای ظرفیت انرژی کافی نبودند. اما با ظهور باتری‌های لیتیوم-پلیمری پیشرفته، مشابه آنچه می‌توان در یک لپ‌تاپ پیدا کرد (البته در مقیاسی کوچکتر) هم اکنون در آغاز مسیر رشد هستند.

سیستم قدرت هیبریدی در هواپیمای آزمایشی کمبریج براساس یک موتور هوندا می‌باشد که موازی با یک موتور سبک‌وزن سفارشی است. یک ماژول الکترونیکی قدرت که در دانشکده مهندسی طراحی و ساخته شده، جریان الکتریکی ورودی و خروجی از باتری ها را کنترل می‌کند (مجموعه‌ای از 16 سلول لیتیوم-پلیمری بزرگ که در محفظه‌ای مخصوص که درون بال‌ها ساخته شده، قرار داده شده اند). موتور بنزینی به اندازه بهینه رسیده است تا قدرت را در پربازده‌ترین نقطه عملکرد خود فراهم کند که در مجموع منجر به بازده سوخت بیشتری می‌شود.

مارتی بردلی پژوهشگر اصلی بوئینگ در این برنامه می‌گوید: «مأموریت ما این است که طرز نگرش خود را به گونه‌ای حفظ کنیم و طرح‌ها و فناوری‌های نوآورانه‌ای بیابیم که سخت‌ترین چالش‌های صنعتی ما را حل می‌کنند و به صورت مداوم، عملکرد زیست‌محیطی را بهبود دهیم». وی ادامه داد: «هیبرید الکتریکی یکی از مهم‌ترین بخش‌های تلاش‌های تحقیقاتی ماست و ما هر روز بیش از پیش درمورد امکان‌سنجی این فناوری‌ها و اینکه چگونه می‌توانند در آینده به کار برده شوند، می‌آموزیم.»

در حالی که هواپیمای آزمایشی کمبریج گامی مهم در توسعه هواپیماهای هیبرید الکتریکی یا تمام الکتریکی می‌باشد، پیش از آنکه خطوط هوایی تجاری، به صورت کامل موتورهای الکتریکی را مورداستفاده قرار دهند تحقیقات بیشتری موردنیاز است. به عنوان مثال اگر همه موتورها و همه سوخت یک خط هوایی مدرن با باتری جایگزین شوند، کل زمان پرواز ممکن در حدود 10 دقیقه خواهد بود.

پروازهای آزمایشی پروژه در فرودگاه سایول در نزدیکی نورث هامپتون انجام شد. این آزمایش‌ها متشکل از مجموعه‌ای از نقاط در طول باند فرودگاه است که به وسیله پروازهای ارزیابی در ارتفاع بیش از 1500 فوتی دنبال می‌شوند.

گروه رابرتسون که عبارت‌اند از کریستین فردریک و آندره تانوت، دانشجوهای دکترا و تام کورکر،دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی، پروازهای آزمایشی در فضای باز را به منظور تشخیص و بهینه‌سازی سیستم برای داشتن بهترین عملکرد و صرفه‌جویی در مصرف سوخت انجام داده‌اند.

رضا جعفری

کارشناسی ارشد تبدیل انرژی

«تریومف راکت»

تریومف راکت توسط یک برند انگلیسی طراحی و ساخته شده و هم اکنون در شمال غربی ایالت یوتا در آمریکا آماده تست است. هدف از طراحی و ساخت این وسیله، عبور از رکورد فعلی «سرعت بر روی زمین» می باشد. سرعت فعلی 605 کیلومتر بر ساعت است و گروه سازنده قصد دارند تا به سرعتی بیش از 643 کیلومتر دست پیدا کنند. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه باشید...

ساخت مینی بوس برقی توسط تسلا

عملکرد شرکت تسلا در تولید ماشینهای پاک ستودنیست. جسارت این شرکت باعث شده تا نگاهی هم به وسائل حمل و نقل عمومی داشته باشد. جدیدترین محصول این شرکت یک مینی بوس تمام برقی می باشد که بر روی شاسی مدل X بنا نهاده شده. برای بررسی بیشتر با کوی دانش همراه شوید...

مکسول، هواپیمای الکتریکیِ 14 موتوره ناسا

ناسا در حال آماده شدن برای آزمایش تجربی موتورهای جدید خود است که آلودگی ندارند. این موتورها برای پلت فرم x-57 (با نام مستعار مکسول) طراحی شده اند. بر طبق اعلام ناسا، یک سری بروزرسانی بر روی این 14 موتور الکتریکی نسبت به مدل قبلی انجام شده است و آنها در امتداد بال هواپیما نصب می شوند. مدل قبلی یک مدل ایتالیایی بود که با نام Tecnam P2006T بصورت یک هواپیمای دوموتوره عرضه شده بود.

مازراتی دستی بر سر و گوش کوادروپورته کشید

محصولات جدید در برندهای بزرگ همیشه زیر ذره بینِ منتقدین و کارشناسان هستند ولی نسل جدید کواتروپورته یک «موفقیت بی حرف و حدیث» برای مازراتی است. از سال 2013 تعداد 24000 دستگاه از این کلاس به فروش رفته است. البته این میزان فروش در مقابل غولهایی مثل آئودی ویا مرسدس بنز قطعا به چشم نمی آید ولی مازراتی علاوه بر مشتریانش «مجموعه دارانی» وفادار دارد که محصولات جدیدش را از دست نمی دهند. حال، مازراتی دستی به سرو گوش این مدل موفق کشیده و در این راه بسیار موفق هم بوده است. با کوی دانش همراه شوید تا این مدل را بررسی کنیم.

چین و آزمایش اتوبوسی عریض برای غلبه بر مشکل ترافیک

در چین قفل های ترافیکی از مشکلات بسیار جدی محسوب می شود و حتی وجود 50 لاین ماشین گوش تا گوش هم نیز عجیب نیست و سابقه دارد. بر این اساس شرکتی به نام Transit Explore Bus که در پکن واقع شده قصد دارد تا اقدام به تست تدبیری بسیار جالب کند که اولین خبر مربوط به آن 6 سال قبل از این منتشر شده بود. تابستان امسال شرکت مزبور از اتوبوس عریضی رونمایی می کند که دو لاین خیابان را اشغال می نماید و هدف از آن کاستن از برخی گره های تراقیکی از شهری با بیش از 11.5 میلیون نفر جمعیت می باشد.

خوابِ نامنظم در زمان بارداری باعث افزایش وزن می شود

زیاد خوابیدن یا کم خوابیدن منجر به افزایش بیش از حد وزن طی بارداری می شود.

11 نکته و ترفند در گوشی هوشمند LG G Flex 2

مانند هر تکنولوژی جدید، تناقض های فراوانی وجود دارد که در هنگام از جعبه در آوردن LG G Flex 2 آشکار نیستند. استفاده از تمام جوانب این گوشی خمیده جدید نیاز به کمی راهنمایی دارد. در زیر آموزش های ما در رابطه با نکات و ترفندهایی جهت آشنایی شما با این گوشی ارائه شده است.

بازی جدید ipad از داده های شهروندان برای آمارگیری از گونه های رو به انقراض حیوانات، استفاده می کند.

با تولید یک اپ جدید برای ipad می توان نحوه نظارت انسان بر طبیعت را در آینده تغییر داد. اپ "Wildsense " (غریزه حیات وحش) مخصوص ipad، ابتکاری از انجمن پژوهشگران دانشگاه surrey است که هدفش استفاده از داده های شهروندان در جهت حراست از محیط زیست است.

AirDroid 3 یکی از بهترین ویژگی‌های iOS را برای آندروید به ارمغان می‌آورد.

این سیستم جذاب، تلفن آندرویدی‌تان را به دسکتاپ کامپیوترتان متصل می‌کند تا بتوانید از راه دور به تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی پاسخ دهید.

رمزگشایی از تنظیم چرخه سلول های باکتریایی: کشف عملکردهای غیرقابل انتظار در یکی از تنظیم کننده های چرخه سلولی توسط زیست شناسان

زیست شناسان مولکولی دانشگاه ماساسوچت واقع در امهِرست، در بخشی از تحقیقات بلندمدت خود بر روی عوامل تنظیم کننده چرخه سلولی باکتری ها، اکنون از کشف نقشی جدید و عجیب برای یکی از این عوامل به نام CpdR خبر می دهند. CpdR یک آداپتور است که در زمان های مشخصی، به تنظیمِ تخریبِ پروتئین های انتخابی کمک می کند. تخریبِ پروتئین های انتخابی، اصلی ترین مکانیسمِ کنترل توالی چرخه سلولی در باکتری ها است.