پروژه پرورش کاهو در سیاره مریخ

19 دی
معمولا هنگامی که صحبت ازسکونت موجودات زمین بر روی مریخ به میان می آید، انتظار داریم یک مرد یا یک زن باشد. اما اگر به شما بگوییم که دانشمندان دانشکده هوا و فضا ساوت همپتون ( Southampton) به گونه ای دیگر در این باره می اندیشند چه؟ آنها روی پروژه پرورش کاهو تمرکز کرده اند. شاید این طرح به نظر خیال پردازانه باشد! اما به هر حال آزمایشی است که می تواند نشان دهنده چگونگی رشد و نمو کاهو، و در نهایت گیاهان در محیط مریخ باشد تا مراحل آن را مورد بررسی قرار گیرد.

اولین اقدام پیشگامانه برای ساکن شدن در مریخ این است که یاد بگیریم چگونه در آن به حیات ادامه دهیم. تهیه غذا، آب، هوا، لوازم ضروری و دیگر ملزوماتی که برای ادامه حیات نیاز است همگی دارای هزینه ای گزاف می باشند و همچنین  صبر و تلاشی بسیار زیاد برای فراهم کردن آنها می خواهد.  برای موفقیت آمیز بودن این پروژه  محققان می بایست تاثیر شرایط هوا و نور خورشید در محیط مریخ را برای پرورش کاهو مورد آزمایش قرار دهند. بدین منظور یک گروه پژوهشگر متشکل از محققان دانشگاه ساوت همپتون و دانشجویان کارشناسی ارشد در یک مسابقه بین المللی که تحت حمایت پروژه "Mars One" می باشند، پروژه  پروش کاهو را به صورت آزمایشی شروع کرده اند. این پروژه شامل یک گلخانه کوچک است که قادر خواهد بود با توجه به  شرایط آب و هوایی و نور خورشید مشابه در مریخ، کاهو پرورش دهد. در حقیقت هدف پروژه این است تا ثابت کند کشت کاهو به وسیله آخرین تکنولوژی های پیشرفته و با استفاده از منابع موجود در مریخ امکان پذیر است و می تواند جایگزین مناسبی برای سیستم های بسته موجود در ایستگاه های فضایی باشد یا دیگر نیازی به ارسال مواد غذایی از زمین نخواهد بود.

تیم طراح ارسال کاهو به مریخ

بدنه این گلخانه از پوشش آلومینیومی ساخته شده و دارای یک سقف گنبدی شکل از جنس پلی کربنات است. حالت گنبدی شکل و انحنای آن به منظور جلوگیری از انباشت گرد وغبار حاصله از طوفان های مریخی طراحی شده و همچنین یک مانع محکم  برای عبور اشعه UV نور خورشید محسوب می شود، به مانند یک حفاظ یا دیوار، فضای درون گلخانه از فضای مریخ جدا می شود. به علاوه این پروژه شامل پمپ های تنظیم فشارهوای بسیار سبک (رقیق) اتمسفر مریخ، فیلترهای جداسازی گرد و غبار، آبگرم کن، مواد مغذی، سیستم تعادل شیمیایی PH و لامپ های ماورای بنفش (UV) می باشد. مورد آخر بسیار ضروری است زیرا در مریخ میزان روشنایی نصف روشنایی روز در زمین است و در روزهای زمستانی نیز استفاده از لامپ های LED پیش بینی شده است تا با تابش مستقیم نور آنها ادامه رشد گیاهان در فصول کم نور امکان پذیر باشد.

دلیل اینکه محققان در این پروژه از کاهو استفاده کرده اند این است که کاهو در آزمایشات فضایی بسیار خوب رشد می کند و چندین بار در فضا پرورش داده شده است در ضمن یک محصول گیاهی خوارکی رایج است که بذر سخت و متراکمی دارد و به سرعت رشد می کند.

نقشه اجرایی طرح حفاظتی در پرورش کاهو در مریخ

اولین قدم در این آزمایش این است که  بذر کاهو 7 ماه جلوتر منجمد و کل فرایند رشد گیاه متوقف باشد تا زمانی که پروژه گلخانه ای "Mars One"  به طور کامل تا سال 2018 در مریخ اجرا شود. پس از آن دمای داخل این گلخانه بین 21 تا 24 درجه سانتی گراد نگه داشته می شود و سپس بوسیله پمپ تنظیم فشار، هوای مریخ به همراه بخار آب که حاوی مواد مغذی و اکسیژن تولید شده توسط الکترولیز است به درون گلخانه ارسال می شود. پس از آنکه گیاه جوانه زد، لامپ های LED  با ترکیب نور کمِ خورشید فرایند رشد گیاه را تسریع می کنند. با کمک دوربین ها و سنسور های تجهیز شده، لحظه به لحظه از فرایند رشد کامل  کاهو در طول 4 هفته به زمین مخابره می شود. پس از تکمیل شدن فرایند پرورش کاهو، سیستم های گرم کننده محیط شروع به کار کرده تا گیاه را با کیفیت بالا حفظ کند و از خرابی آن جلوگیری نمایند. وجود میکرو ارگانیسم های زنده گلخانه ای می تواند از آلودگی های محیط مریخ جلوگیری کند.

مریم دارافکن

قابلیت تشخیص "عصبانیت" می‌تواند تجربه‌ی آنلاین شما را ارتقاء دهد.

احتمالاً همه‌ی ما گاهی زمان استفاده از برخی وب‌سایت‌ها بشدت کلافه شده‌ایم و دوست داشتیم به سازنده‌ی سایت دسترسی داشتیم و به او می‌گفتیم چقدر ما را عصبانی کرده است. شاید در آینده‌ای نزدیک بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم. درهر حال، عصبانیت بطور کلی باعث می‌شود ماوس را به شکلی متفاوت حرکت دهیم.

نیوهورایزنز از تپه های شناور پلوتون پرده برداری می کند

ناسا به تازگی تصویری را منتشر ساخته که توسط فضاپیمای نیوهورایزنر به هنگام عبور از کنار سیاره کوتوله پلوتون گرفته شده است و مکان تعدادی از "تپه های شناور" این سیاره را که متشکل از یخ آب هستند آشکار می سازد.

لامپ light well روشنایی با طعم گیاهان زیبا

object interface، استودیو طراحی متعلق به رایان تیلور که در تورنتو مستقر می باشد، لامپی به نام "well light" را طراحی کرده است. نام این لامپ از دیفیوزر (منتشرکننده) well glass و شکل قرص مانندش وام گرفته شده است.

بررسی تاثیر ازدواج بر روی وزن بدن

همیشه یک ازدواجِ خوب، اثر مثبتی بر سلامتی و امید به زندگی شما دارد. اما آیا "پاداش ازدواج" شاخص سلامتی وزن بدن را نیز شامل می شود؟ پژوهشگران با همکاری موسسه تحقیقاتی بازار GFK به بررسی این پرسش پرداختند. آن ها به طور خاصی شاخص توده بدنی زوج های متاهل را با شاخص توده بدنی مجردان نه کشور اروپایی مقایسه کردند.

دستاورد جدید در زمینه پیل های سوختی: نظم بخشی به عیوب نقطه ای و باز کردن راهی برای عبور اکسیژن

اکسید فلزی جدیدی کشف شده است که ساختار اتمی آن شامل آرایه های بسیار منظمی از محل های خالی مربوط به اتم های اکسیژن است (که به آن ها عیوب اکسیژنی نیز گفته می شود). این ساختار، باعث می شود یون های اکسیژن بتوانند در دماهای پایین (تقریباً 250 درجه سلسیوس)، به سرعت و به راحتی درون ماده حرکت کنند.